Το μαρτύριο του να υποστηρίζεις την Εθνική Αγγλίας δεν τελειώνει ποτέ

Το μαρτύριο του να υποστηρίζεις την Εθνική Αγγλίας δεν τελειώνει ποτέ Facebook Twitter
Η ομάδα κατάφερε να φτάσει μετά από 55 ολόκληρα χρόνια στον τελικό μιας μεγάλης διοργάνωσης, κι όμως δεν επιτρέπεται να χαρεί όσο θα ήθελε. Φωτο: EPA/Carl Recine / POOL
0

ΟΣΟΙ ΕΞ ΗΜΩΝ υποστηρίζουμε παιδιόθεν την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Αγγλίας, είτε επειδή είχαμε καταπιεί αμάσητους και σε τρυφερή ηλικία διάφορους ωραίους μύθους περί βρετανικής ποδοσφαιρικής κουλτούρας είτε από μαζοχισμό και ροπή στο μελόδραμα (πώς γίνεται να επιμένεις να υποστηρίζεις μια ομάδα που διαρκώς σπάει τα μούτρα της με τόσο θεαματικό πλην όμως προβλέψιμο τρόπο;) είτε εξαιτίας κάποιας άλλης παθολογίας που δεν έχει επαρκώς αναλυθεί, βρισκόμαστε αυτές τις μέρες σε μια εξαιρετικά άβολη και περίεργη θέση.

Η ομάδα κατάφερε να φτάσει μετά από 55 ολόκληρα χρόνια στον τελικό μιας μεγάλης διοργάνωσης, κι όμως δεν επιτρέπεται να χαρεί όσο θα ήθελε. Κι αυτό γιατί είναι σα να άλλαξε ξαφνικά κατηγορία και είδος αυτό το προβληματικό brand που συμπαθούσαμε για τις ρωγμές και τις πεισματικές ψευδαισθήσεις του. Είναι σα να μετακόμισε ξαφνικά η Εθνική Αγγλίας από την περιοχή του αμφιλεγόμενου και του cult στο καθεστωτικό mainstream. Και μάλιστα στον ρόλο του κακού.

Η Αγγλία που νίκησε τη συμπαθή σε όλους Δανία (που βάδιζε με ένα ηθικό πλεονέκτημα μετά το συγκλονιστικό περιστατικό με τον Έρικσεν) με αμφισβητούμενο πέναλτι, η Αγγλία του Brexit και του Μπόρις, η Αγγλία που παίζει εντός έδρας ενώπιον χιλιάδων μεθυσμένων οπαδών της, που κουτρουβαλιάζονται και ενδεχομένως διασπείρουν πρόσφατες μεταλλάξεις του ιού, η Αγγλία που όσο καλά και αποτελεσματικά κι αν παίζει δεν μπορεί να ικανοποιήσει τα εκλεκτικά γούστα όσων ανέκαθεν την αντιπαθούν.

Προφανώς δεν συμπάθησε ποτέ κανείς την Αγγλία επειδή ήταν η «Βραζιλία της Ευρώπης», όπως η Ολλανδία, ή επειδή ικανοποιούσε κάποια στρατόκαβλα ένστικτα περί επιμονής και τελικής επικράτησης, όπως η Γερμανία, ή επειδή υπήρξε εντυπωσιακό αουτσάιντερ, όπως διάφορες «μικρότερες» ποδοσφαιρικές δυνάμεις κατά καιρούς.

Εκεί φτάσαμε λοιπόν. Η ομάδα που με εξαίρεση εκείνο το προϊστορικό σχεδόν Παγκόσμιο του 1966 (που κατέκτησε στον ίδιο χώρο όπου θα αγωνιστεί μεθαύριο, απέναντι στον μπάρμπα Κιελίνι και τους φτερωτούς του κάγκουρες) έχει συνδεθεί αποκλειστικά με δράματα, αποτυχίες, κλάματα, ματαιώσεις, ματωμένους παίκτες και ματωμένους οπαδούς (οι τελευταίοι συχνά λόγω βλακείας, μέθης και φαρσικών αυτοτραυματισμών), βρίσκεται ξαφνικά στον απεχθή ρόλο του ισχυρού που διαθέτει τα μέσα, παρότι, δυο μέρες πριν από τον τελικό του Euro, μια χώρα όπως η Ελλάδα έχει ένα τρόπαιο περισσότερο.

Θα γίνει ένας χαμούλης στο Νησί αν το πάρει η Αγγλία; Προφανώς, και γιατί όχι δηλαδή;

Θα το εκμεταλλευτεί μέχρι αηδίας και σκασμού ο Μπόρις και σύσσωμο το πολιτικό κατεστημένο της χώρας; Θέλει και ρώτημα; 

Η εθνική ομάδα της Αγγλίας όμως –όπως και κάθε «αντιπροσωπευτικό» συγκρότημα– δεν αντιπροσωπεύει ούτε την κυβέρνηση της χώρας ούτε το Brexit ούτε καν την ίδια την αφηρημένη ιδέα του έθνους στην πραγματικότητα, παρά μόνο εμμέσως. Αντιπροσωπεύει πρώτα τον εαυτό της και ακολούθως την ιστορία της. Μια ιστορία, εν προκειμένω, γεμάτη κωμικοτραγικές παθογένειες εξόχως βρετανικές.

Η μακροχρόνια και συνεπής υποστήριξη της Εθνικής Αγγλίας, ειδικά από μη Βρετανούς οπαδούς, αποτελεί περισσότερο «συλλογική» παρά «εθνική» προτίμηση. Προφανώς δεν συμπάθησε ποτέ κανείς την Αγγλία επειδή ήταν η «Βραζιλία της Ευρώπης», όπως η Ολλανδία, ή επειδή ικανοποιούσε κάποια στρατόκαβλα ένστικτα περί επιμονής και τελικής επικράτησης, όπως η Γερμανία, ή επειδή υπήρξε εντυπωσιακό αουτσάιντερ, όπως διάφορες «μικρότερες» ποδοσφαιρικές δυνάμεις κατά καιρούς.

Μακάρι να σηκώσει κάτι επιτέλους, αλλά τότε θα έχει αλλάξει αμετάκλητα η φυσιογνωμία της. Win-win ούτως ή άλλως, είτε ως μισητή νικήτρια είτε ως αιώνια χαμένη.   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ