«Καθένας για τον εαυτό του κι ο Θεός εναντίον όλων»: Ο Βέρνερ Χέρτζογκ στα 80

«Καθένας για τον εαυτό του κι ο Θεός εναντίον όλων» : Ο Βέρνερ Χέρτζογκ στα 80 Facebook Twitter
Τα απομνημονεύματα του Χέρτζογκ δεν θα κυκλοφορήσουν στα αγγλικά πριν από την επόμενη χρονιά, έχουν δημοσιευτεί όμως κάποια ζουμερά αποσπάσματα σε γερμανικά μέσα.
0

ΣΥΓΧΡΟΝΩΣ ΜΕ ΤΑ 80ά γενέθλια του Βέρνερ Χέρτζογκ, που γεννήθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου του 1942 στο Μόναχο, κυκλοφορεί αυτές τις μέρες στην πατρίδα του η αυτοβιογραφία του μεγάλου Γερμανού (Βαυαρού για την ακρίβεια, όπως θα έσπευδε κι ο ίδιος να διορθώσει) με τίτλο «Καθένας για τον εαυτό του κι ο Θεός εναντίον όλων».

Το βιβλίο μοιράζεται τον πρωτότυπο τίτλο της φοβερής ταινίας που γύρισε ο Χέρτζογκ το 1974, στον υπόλοιπο κόσμο όμως –και στην Ελλάδα– είναι γνωστή ως «Το αίνιγμα του Κάσπαρ Χάουζερ», ένα από τα πιο επιφανή αριστουργήματα του ακατάβλητου δημιουργού που ο αριθμός των ταινιών που έχει υπογράψει μέχρι σήμερα είναι σχεδόν ίδιος με τα χρόνια του στον πλανήτη.

Τεχνικά, το έργο του θα μπορούσε να διαχωριστεί σε μυθοπλασία και σε ντοκιμαντέρ, ο ίδιος όμως συνέβαλε όσο κανείς άλλος ίσως στην άμβλυνση τέτοιων διαχωρισμών (κάποτε είχε χαρακτηρίσει την πιο διάσημη ταινία του, το μυθικό σε κάθε επίπεδο «Φιτζκαράλντο» ως «το καλύτερο μου ντοκιμαντέρ»), αναζητώντας πάντα αυτό που αποκαλεί «εκστατική αλήθεια».

Εδώ και πολλά χρόνια ζει μόνιμα στο Λος Άντζελες, παρά τη μεγάλη και απροσδόκητη δημοτικότητά που απολαμβάνει στις ΗΠΑ όμως (ως δημιουργός, ως περσόνα, ως αφηγητής, ως ειδήμων, ως σπέσιαλ γκεστ σταρ των talk shows, ως σταρ του ευρύτερου Star Wars σύμπαντος), δεν επιθυμεί να αποκτήσει αμερικανική υπηκοότητα καθώς, όπως έχει δηλώσει, δεν μπορεί να γίνει πολίτης μιας χώρας όπου εφαρμόζεται ακόμα η θανατική ποινή. 

«Πιστεύω ότι σε κάποιο βαθμό όλοι μας ζούμε μια μυθοπλασία που έχουμε σχηματίσει και αποδεχτεί οι ίδιοι για τον εαυτό μας», έλεγε σε μια συνέντευξή του στους New York Times τον περασμένο Ιούνιο. «Διαρκώς πραγματοποιούμε κάποιο είδος performance».

«Πιστεύω ότι σε κάποιο βαθμό όλοι μας ζούμε μια μυθοπλασία που έχουμε σχηματίσει και αποδεχτεί οι ίδιοι για τον εαυτό μας», έλεγε σε μια συνέντευξή του στους New York Times τον περασμένο Ιούνιο. «Διαρκώς πραγματοποιούμε κάποιο είδος performance».

Και όταν η κουβέντα στράφηκε στα επικείμενα 80ά του γενέθλια, αρκέστηκε απλά να δηλώσει: «Σαν στατιστική μου ακούγεται. Δεν μου λέει κάτι στην πραγματικότητα. Φυσικά, αντιλαμβάνομαι ότι γερνάω, αλλά θα κάνω αυτό που κάνω μέχρι να με πάνε σηκωτό».

Τα απομνημονεύματα του Χέρτζογκ δεν θα κυκλοφορήσουν στα αγγλικά πριν από την επόμενη χρονιά, έχουν δημοσιευτεί όμως κάποια ζουμερά αποσπάσματα σε γερμανικά μέσα. Σ’ αυτά κάνει λόγο για ένα διαρκές όραμα που δεν τον εγκατέλειψε ποτέ, αλλά και «για μια αίσθηση του καθήκοντος επίσης, σαν καλός στρατιώτης: πίστη και κουράγιο. Πάντα ήθελα να μένω τελευταίος και να υπερασπίζομαι εκείνα τα φυλάκια που όλοι οι άλλοι τα είχαν εγκαταλείψει τρέχοντας».

Μια από τις πρώτες αναμνήσεις που καταγράφει στο βιβλίο είναι το θέαμα της μικρής βαυαρικής πόλης του Ρόζενχαϊμ να φλέγεται κατά τους ανελέητους Συμμαχικούς βομβαρδισμούς στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Χέρτζογκ περιγράφει γλαφυρά πώς ο νυχτερινός ουρανός «έμοιαζε να πάλλεται από τις εκτυφλωτικές κίτρινες λάμψεις» και στη συνέχεια σημειώνει:

«Από εκείνη τη στιγμή ήξερα πως, έξω από τον μικρό μας κόσμο, έξω από τη στενή μας κοιλάδα, υπήρχε ένας άλλος κόσμος, επικίνδυνος και στοιχειωμένος. Όχι ότι μου προκαλούσε φόβο αυτός ο κόσμος, μόνο περιέργεια».

Γράφει επίσης για την καθοριστική επιφοίτηση που είχε μια νύχτα σε μια ψαρόβαρκα στην Κρήτη (υποθέτει κανείς ότι αναφέρεται στο 1967 που είχε βρεθεί στο νησί για το γύρισμα της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του, «Σημεία ζωής», ενώ είχε επίσης γυρίσει στη Σπιναλόγκα και το εξαίσιο μικρού μήκους φιλμ «Τελευταία λόγια»): 

«Πάνω από μένα βρισκόταν ο θόλος του σύμπαντος, μπορούσες να αγγίξεις τα αστέρια, και ένιωθα σα να λικνίζομαι στην αιωνιότητα σε μια κούνια. Κι από κάτω, μαγικά φωτισμένα από την λάμπα καρβιδίου, τα βάθη της θάλασσας, έμοιαζαν να έχουν ενωθεί με τον ουράνιο θόλο για να σχηματίσουν μια σφαίρα… Αντί γι’ αστέρια, υπήρχαν παντού στο νερό μικρά ασημένια ψάρια που έλαμπαν. Επιβιβασμένος σ’ ένα μοναδικό σύμπαν, πάνω, κάτω, παντού, ένα σύμπαν όπου ο κάθε ήχος μου έκοβε την ανάσα, βρέθηκα ξαφνικά σε μια κατάσταση ασύλληπτης έκστασης. Ήμουν σίγουρος ότι ήξερα τα πάντα, εδώ και τώρα. Το πεπρωμένο μου εμφανίστηκε εμπρός μου πεντακάθαρο…».

   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βέρνερ Χέρτζογκ: Είμαστε όλοι αστρόσκονη που την έφεραν ως εδώ οι μετεωρίτες

Πρώτη προβολή / Βέρνερ Χέρτζογκ: Είμαστε όλοι αστρόσκονη που την έφεραν ως εδώ οι μετεωρίτες

Το ντοκιμαντέρ «Πύρινη σφαίρα: Επισκέπτες από άλλους κόσμους» του Βέρνερ Χέρτζογκ είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι στα πέρατα του κόσμου, εκεί όπου τα ίχνη που άφησαν οι μετεωρίτες αφηγούνται μια ιστορία που φτάνει μέχρι την αρχή των πάντων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΛΙΓΟ- H απίστευτη ιστορία του Χιρόο Ονόντα που ενέπνευσε τον Βέρνερ Χέρτζογκ

Ηχητικά Άρθρα / H απίστευτη ιστορία του Χιρόο Ονόντα που ενέπνευσε τον Βέρνερ Χέρτζογκ

O Χιρόο Ονόντα που συνέδεσε το όνομά του με μια από τις πλέον απίστευτες ιστορίες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου είναι το πρόσωπο που ενέπνευσε τον Βέρνερ Χέρτζογκ για τη νουβέλα που έγραψε μέσα στην καραντίνα και που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ