Βέρνερ Χέρτζογκ: «Είναι λάθος να δαιμονοποιούμε τη Ρωσία – ή τον Τραμπ»

Βέρνερ Χέρτζογκ: «Είναι λάθος να δαιμονοποιούμε τη Ρωσία – ή τον Τραμπ» Facebook Twitter
Ο Χέρτζογκ στο γραφείο του εμπνευστή της περεστρόικα, Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, που κάθεται κάτω από το ποτρέτο της συζύγου του Ραΐσα Γκορμπάτσεβα, που έφυγε από τη ζωή ακριβώς πριν από είκοσι χρόνια
0

Σκηνοθέτης εδώ και έξι δεκαετίες πολύ σημαντικών ταινιών, οι οποίες συχνά θολώνουν (ή διαφωτίζουν) τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, αμετανόητος εικονοκλάστης, συναρπαστικός αφηγητής, μονίμως δημιουργικός, αεικίνητος και δραστήριος, με μια φιλμογραφία που προκαλεί δέος σε εύρος και μέγεθος, ο διάσημος Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε για το πιο πρόσφατο πρότζεκτ του, την απείρως συμβολική μορφή του 88χρονου πλέον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ.

Η ταινία "Meeting Gorbachev" θα προβληθεί τον Μάιο στις αμερικανικές αίθουσες καταρχάς και με αφορμή αυτή την πρεμιέρα, ο Χέρτζογκ μίλησε στο IndieWire σε μια τυπικά ιδιοσυγκρασιακή συνέντευξη, κατά την οποία δεν έκρυβε την δυσανεξία του όταν οι ερωτήσεις του φαινόντουσαν «εκτός πλαισίου».

Όταν έπεσε το Τοίχος ήταν μια συγκλονιστική, εξωπραγματική στιγμή στη ζωή μου διότι ήταν μια στιγμή πέρα από την πολιτική, πολύ μεγαλύτερη από την πολιτική.

Όπως για τον ρόλο που υποδύεται στο "The Mandalorian" το νέο προϊόν του ανεξάντλητου franchise του «Πολέμου των Άστρων»:

«Είναι ένας μικρός ρόλος στο νέο sequel ή prequel ή όπως το λένε τέλος πάντων. Μου αρέσει να παίζω πού και πού, γιατί ξέω ότι βγαίνω καλός στην οθόνη, μόνο όμως αν έχω να υποδυθώ τον ΄κακό'».

Ελαφρώς μεγαλύτερο ενθουσιασμό έδειξε όταν ρωτήθηκε σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων στο σύγχρονο σινεμά (ντοκιμαντέρ ή μυθοπλασίας):

«Υπάρχουν κάποια φοβερά νέα εργαλεία. Τα drones ας πούμε αποτελούν τεράστιο επίτευγμα. Η κάμερα πλέον μπορεί να τραβήξει διαυγή νυχτερινά πλάνα όπου φαίνεται από μακριά ένα άτομο αλλά συγχρόνως και τα αστέρια στον ουρανό από πάνω του. Έχουμε πλέον κάμερες εξωπραγματικής ευαισθησίας και τέτοια εργαλεία προσφέρουν ασύληπτες δυνατότητες, όχι μόνο για τα ντοκιμαντέρ, αλλά για το σινεμά εν γένει».

Το βέβαιο είναι ότι δεν έχει διάθεση να μπλέξει σε ατέρμονες και άγονες συζητήσεις για τον Πούτιν και τον Τραμπ, με αφορμή τη νέα ταινία του:

«Θα ήταν φτηνό εκ μέρους μου να συμπεριλάβω στην ταινία εκτός πλαισίου κάποιου είδους σχολιασμό για τον Πούτιν ή για τον Τραμπ. Δεν έχουν σχέση με την ταινία. Πιστεύω ότι είναι λάθος η δαιμονοποίηση της Ρωσίας. Πρέπει να επιχειρήσουμε να δούμε τη Ρωσία όπως την βλέπαμε όταν ήταν στην εξουσία ο Γκορμπατσώφ. Και, αφορμής δοθείσης, δεν είμαι ούτε υπέρ της δαιμονοποίησης του Τραμπ. Ούτε έχω διάθεση για επιφανειακές διατριβές σχετικά με την τρέχουσα πολιτική κατάσταση στις Ηνωμένες Πολιτείες, χώρα που συμπαθώ πολύ και γι' αυτό έχω επιλέξει να ζω και να εργάζομαι εκεί».

Θέλει να μιλήσει μόνο για τον Μιχαήλ Γκορμπατσώφ και την κληρονομιά του, την οποία ο Χέρτζογκ πιστεύει ότι αξίζει να θυμηθούμε και να επανεκτιμήσουμε:

«Ο ιστορικός του ρόλος είναι αναμφισβήτητος, αλλά εγώ προσωπικά τον αγαπώ για το ρόλο του στην επανένωση της πατρίδας μου. Όταν έπεσε το Τοίχος ήταν μια συγκλονιστική, εξωπραγματική στιγμή στη ζωή μου διότι ήταν μια στιγμή πέρα από την πολιτική, πολύ μεγαλύτερη από την πολιτική».

«Υπάρχει ένα σημαντικό τμήμα του κοινού στη Ρωσία που τον αντιμετωπίζει ως προδότη. Κι αυτό είναι πραγματικά τραγικό. Νομίζω όμως ότι το κλίμα αλλάζει υπέρ του. Οι ταξιτζήδες στη Ρωσία μιλάνε πιο θερμά για εκείνον απ' ό,τι μέχρι και πριν από ενάμιση χρόνο μόλις».

«Είναι αναγκαστικά 'στατική' η κουβέντα μας στην ταινία επειδή είναι...ασθενής πια. Δεν μπορεί πραγματικά να... Πολύ θα ήθελα να περπατήσω μαζί του στην Κόκκινη Πλατεία αλλά ίσα που μπορεί να κάνει μερικά βήματα πια. Οπότε έπρεπε να κάνουμε καθιστοί την κουβέντα. Αμέσως όμως υπήρξε για κάποιο λόγο μια σύνδεση μεταξύ μας».

«Αυτό που προσπαθώ να δείξω στην ταινία είναι ένα πορτραίτο του ανδρός, να δείξω τι υπέροχος άνθρωπος είναι. Έχει να κάνει με την ψυχή του και κατ΄ επέκταση, με την ψυχή της Ρωσίας. Το βλέπεις σε διάφορες σκηνές, όπως λόγου χάρη όταν επισκέπτεται στο χωρίο απ' όπου κατάγεται την υπέργηρη θεία του που είναι τυφλή και βγαίνει μια ιδιαίτερη ποιότητα της ίδιας της Ρωσίας. Ένα βάθος συναισθημάτων και ένα βάθος κουλτούρας και λογοτεχνίας που υπάρχει εκεί».

 

Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ.

Με στοιχεία από το IndieWire.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ