Βέρνερ Χέρτζογκ: «Είναι λάθος να δαιμονοποιούμε τη Ρωσία – ή τον Τραμπ»

Βέρνερ Χέρτζογκ: «Είναι λάθος να δαιμονοποιούμε τη Ρωσία – ή τον Τραμπ» Facebook Twitter
Ο Χέρτζογκ στο γραφείο του εμπνευστή της περεστρόικα, Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, που κάθεται κάτω από το ποτρέτο της συζύγου του Ραΐσα Γκορμπάτσεβα, που έφυγε από τη ζωή ακριβώς πριν από είκοσι χρόνια
0

Σκηνοθέτης εδώ και έξι δεκαετίες πολύ σημαντικών ταινιών, οι οποίες συχνά θολώνουν (ή διαφωτίζουν) τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, αμετανόητος εικονοκλάστης, συναρπαστικός αφηγητής, μονίμως δημιουργικός, αεικίνητος και δραστήριος, με μια φιλμογραφία που προκαλεί δέος σε εύρος και μέγεθος, ο διάσημος Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε για το πιο πρόσφατο πρότζεκτ του, την απείρως συμβολική μορφή του 88χρονου πλέον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ.

Η ταινία "Meeting Gorbachev" θα προβληθεί τον Μάιο στις αμερικανικές αίθουσες καταρχάς και με αφορμή αυτή την πρεμιέρα, ο Χέρτζογκ μίλησε στο IndieWire σε μια τυπικά ιδιοσυγκρασιακή συνέντευξη, κατά την οποία δεν έκρυβε την δυσανεξία του όταν οι ερωτήσεις του φαινόντουσαν «εκτός πλαισίου».

Όταν έπεσε το Τοίχος ήταν μια συγκλονιστική, εξωπραγματική στιγμή στη ζωή μου διότι ήταν μια στιγμή πέρα από την πολιτική, πολύ μεγαλύτερη από την πολιτική.

Όπως για τον ρόλο που υποδύεται στο "The Mandalorian" το νέο προϊόν του ανεξάντλητου franchise του «Πολέμου των Άστρων»:

«Είναι ένας μικρός ρόλος στο νέο sequel ή prequel ή όπως το λένε τέλος πάντων. Μου αρέσει να παίζω πού και πού, γιατί ξέω ότι βγαίνω καλός στην οθόνη, μόνο όμως αν έχω να υποδυθώ τον ΄κακό'».

Ελαφρώς μεγαλύτερο ενθουσιασμό έδειξε όταν ρωτήθηκε σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων στο σύγχρονο σινεμά (ντοκιμαντέρ ή μυθοπλασίας):

«Υπάρχουν κάποια φοβερά νέα εργαλεία. Τα drones ας πούμε αποτελούν τεράστιο επίτευγμα. Η κάμερα πλέον μπορεί να τραβήξει διαυγή νυχτερινά πλάνα όπου φαίνεται από μακριά ένα άτομο αλλά συγχρόνως και τα αστέρια στον ουρανό από πάνω του. Έχουμε πλέον κάμερες εξωπραγματικής ευαισθησίας και τέτοια εργαλεία προσφέρουν ασύληπτες δυνατότητες, όχι μόνο για τα ντοκιμαντέρ, αλλά για το σινεμά εν γένει».

Το βέβαιο είναι ότι δεν έχει διάθεση να μπλέξει σε ατέρμονες και άγονες συζητήσεις για τον Πούτιν και τον Τραμπ, με αφορμή τη νέα ταινία του:

«Θα ήταν φτηνό εκ μέρους μου να συμπεριλάβω στην ταινία εκτός πλαισίου κάποιου είδους σχολιασμό για τον Πούτιν ή για τον Τραμπ. Δεν έχουν σχέση με την ταινία. Πιστεύω ότι είναι λάθος η δαιμονοποίηση της Ρωσίας. Πρέπει να επιχειρήσουμε να δούμε τη Ρωσία όπως την βλέπαμε όταν ήταν στην εξουσία ο Γκορμπατσώφ. Και, αφορμής δοθείσης, δεν είμαι ούτε υπέρ της δαιμονοποίησης του Τραμπ. Ούτε έχω διάθεση για επιφανειακές διατριβές σχετικά με την τρέχουσα πολιτική κατάσταση στις Ηνωμένες Πολιτείες, χώρα που συμπαθώ πολύ και γι' αυτό έχω επιλέξει να ζω και να εργάζομαι εκεί».

Θέλει να μιλήσει μόνο για τον Μιχαήλ Γκορμπατσώφ και την κληρονομιά του, την οποία ο Χέρτζογκ πιστεύει ότι αξίζει να θυμηθούμε και να επανεκτιμήσουμε:

«Ο ιστορικός του ρόλος είναι αναμφισβήτητος, αλλά εγώ προσωπικά τον αγαπώ για το ρόλο του στην επανένωση της πατρίδας μου. Όταν έπεσε το Τοίχος ήταν μια συγκλονιστική, εξωπραγματική στιγμή στη ζωή μου διότι ήταν μια στιγμή πέρα από την πολιτική, πολύ μεγαλύτερη από την πολιτική».

«Υπάρχει ένα σημαντικό τμήμα του κοινού στη Ρωσία που τον αντιμετωπίζει ως προδότη. Κι αυτό είναι πραγματικά τραγικό. Νομίζω όμως ότι το κλίμα αλλάζει υπέρ του. Οι ταξιτζήδες στη Ρωσία μιλάνε πιο θερμά για εκείνον απ' ό,τι μέχρι και πριν από ενάμιση χρόνο μόλις».

«Είναι αναγκαστικά 'στατική' η κουβέντα μας στην ταινία επειδή είναι...ασθενής πια. Δεν μπορεί πραγματικά να... Πολύ θα ήθελα να περπατήσω μαζί του στην Κόκκινη Πλατεία αλλά ίσα που μπορεί να κάνει μερικά βήματα πια. Οπότε έπρεπε να κάνουμε καθιστοί την κουβέντα. Αμέσως όμως υπήρξε για κάποιο λόγο μια σύνδεση μεταξύ μας».

«Αυτό που προσπαθώ να δείξω στην ταινία είναι ένα πορτραίτο του ανδρός, να δείξω τι υπέροχος άνθρωπος είναι. Έχει να κάνει με την ψυχή του και κατ΄ επέκταση, με την ψυχή της Ρωσίας. Το βλέπεις σε διάφορες σκηνές, όπως λόγου χάρη όταν επισκέπτεται στο χωρίο απ' όπου κατάγεται την υπέργηρη θεία του που είναι τυφλή και βγαίνει μια ιδιαίτερη ποιότητα της ίδιας της Ρωσίας. Ένα βάθος συναισθημάτων και ένα βάθος κουλτούρας και λογοτεχνίας που υπάρχει εκεί».

 

Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ.

Με στοιχεία από το IndieWire.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ