ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η ραπ μουσική στο εδώλιο (κυριολεκτικά)

Η ραπ μουσική στο εδώλιο (κυριολεκτικά) Facebook Twitter
Οι ράπερ Tupac και Treach στο KMEL Summer Jam 1992 της Καλιφόρνια. Φωτ.: Tim Mosenfelder/Getty Images
0

ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΤΟΥ 2001 ο 22χρονος ράπερ Μακ Κίνλεϊ Φιπς Τζούνιορ από τη Νέα Ορλεάνη, πιο γνωστός με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμό Mac, καταδικάστηκε σε τριάντα χρόνια φυλάκιση για ανθρωποκτονία. Έναν χρόνο πριν, μετά από ανταλλαγή πυροβολισμών έξω από ένα κλαμπ στη Λουιζιάνα όπου θα εμφανιζόταν, είχε σκοτωθεί ένας 19χρονος και κατόπιν συνοπτικών ανακριτικών διαδικασιών οι κατηγορίες έπεσαν πάνω του. Η ετυμηγορία ήταν «ένοχος», παρότι ο ίδιος δεν έπαψε ποτέ να βροντοφωνάζει την αθωότητά του, αλλά, κυρίως, δεν υπήρχε ούτε δείγμα DNA ούτε και όπλο που να τον συνδέει με το έγκλημα, και επίσης αρκετοί μάρτυρες είχαν ανακαλέσει την αρχική τους κατάθεση. Και το πιο σημαντικό: Εμφανίστηκε ένα άλλο άτομο που ομολόγησε ότι αυτός είχε τραβήξει την σκανδάλη στον μοιραίο πυροβολισμό. Παρ’ όλα αυτά, υπήρχε, σύμφωνα με την εισαγγελική αρχή, ένα συντριπτικό στοιχείο εις βάρος του νεαρού ράπερ: Στα τραγούδια του έκανε λόγο για δολοφονίες. 

Ο Mac, ο οποίος έμεινε στη φυλακή για πάνω από είκοσι χρόνια, για να αποφυλακιστεί τελικά το 2021, είναι ένα από τα πρόσωπα που καταθέτουν την εμπειρία τους σ’ αυτό το πολύ ενδιαφέρον και πρωτότυπο ντοκιμαντέρ, όπου με οδηγό τον ράπερ Kemba από τη Νέα Υόρκη, παρακολουθούμε ένα είδος road movie που διασχίζει τις ΗΠΑ και φτάνει μέχρι τη Βρετανία, εκθέτοντας την εξαιρετικά αμφιλεγόμενη πρακτική της χρήσης στίχων καλλιτεχνών του hip-hop στο δικαστήριο ως αποδεικτικό στοιχείο ενοχής των κατηγορουμένων.

Σε μια περίοδο που έχει αναχθεί σε μείζον ζήτημα το ερώτημα αν και κατά πόσο διαχωρίζεται ο δημιουργός από το έργο του, αυτό το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ δείχνει ότι πολλοί εκπρόσωποι της δικαστικής εξουσίας στην Αμερική, και όχι μόνο, αρνούνται να το κάνουν.

«Πριν από τους στίχους, είχαν μάρτυρες, τώρα δεν χρειάζονται», λέει με πικρία ένας hip-hop καλλιτέχνης από το Σικάγο, ενώ ο γνωστός μάνατζερ του χώρου Chace Infinite δηλώνει ότι η ραπ εξετάζεται πολύ πιο εξονυχιστικά και κυριολεκτικά από οποιοδήποτε άλλο είδος σύγχρονης μουσικής. 

Η ραπ μουσική στο εδώλιο (κυριολεκτικά) Facebook Twitter
Ο J.M. Harper στο «As We Speak» (2024).

Τo As We Speak είναι βασισμένο στο βιβλίο των Erik Nielson και Andrea Dennis Rap on Trial: Race, Lyrics and Guilt in America («Η ραπ στο εδώλιο: Φυλή, Στίχοι και Ενοχή στην Αμερική») και στην ταινία συμμετέχουν εμπειρογνώμονες σε νομικά και συνταγματικά ζητήματα και πανεπιστημιακοί όπως ο Alan Dunbar, ο οποίος διεξήγαγε ένα διαφωτιστικό πείραμα. Έδωσε σε διάφορους ανθρώπους να διαβάσουν τους στίχους ενός φολκ τραγουδιού της δεκαετίας του ’60, που σε κάποιο σημείο λέει, «ένιωθα σκληρός και σκότωσα έναν μπάτσο». Χωρίς να κατονομάζει τίτλο και ερμηνευτή, σε άλλους είπε ότι είναι κάντρι τραγούδι, σε άλλους μέταλ και σε άλλους ραπ. Οι τελευταίοι είχαν πολύ διαφορετική αντίδραση, εκλαμβάνοντάς τους στίχους ως ομολογία σχεδόν και όχι ως αφήγηση ενός χαρακτήρα. 

Σε μια άλλη σκηνή γίνεται αναπαράσταση μιας βίαιης αντιπαράθεσης από τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» του Σαίξπηρ, σε σύγχρονο σκηνικό, υπογραμμίζοντας πώς ακόμα κι ο Βάρδος θα μπορούσε να κατηγορηθεί ότι το έργο του αποτελεί προτροπή σε βίαιη ή και εγκληματική συμπεριφορά, όπως αντιστοίχως έχει γίνει με τους στίχους του Biggie και του Tupac.

Το θέμα δεν είναι αν κάποιοι ράπερ αποφάσισαν να ενσαρκώσουν τις αφηγήσεις των κομματιών τους και να προβούν σε εγκληματικές πράξεις (υπάρχουν φυσικά και τέτοιες περιπτώσεις), αλλά ο βαθμός της προκατάληψης που επικρατεί και επιτρέπει τη χρήση ενός συγκεκριμένου (και εξαιρετικά δημοφιλούς) μουσικού είδους ως εργαλείο νομικής χειραγώγησης και συστημικού ρατσισμού. Σε μια περίοδο που έχει αναχθεί σε μείζον ζήτημα το ερώτημα αν και κατά πόσο διαχωρίζεται ο δημιουργός από το έργο του, αυτό το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ δείχνει ότι πολλοί εκπρόσωποι της δικαστικής εξουσίας στην Αμερική, και όχι μόνο, αρνούνται να το κάνουν.

As We Speak: Rap Music On Trial | Official Trailer


 

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ