Η ραπ μουσική στο εδώλιο (κυριολεκτικά)

Η ραπ μουσική στο εδώλιο (κυριολεκτικά) Facebook Twitter
Οι ράπερ Tupac και Treach στο KMEL Summer Jam 1992 της Καλιφόρνια. Φωτ.: Tim Mosenfelder/Getty Images
0

ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΤΟΥ 2001 ο 22χρονος ράπερ Μακ Κίνλεϊ Φιπς Τζούνιορ από τη Νέα Ορλεάνη, πιο γνωστός με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμό Mac, καταδικάστηκε σε τριάντα χρόνια φυλάκιση για ανθρωποκτονία. Έναν χρόνο πριν, μετά από ανταλλαγή πυροβολισμών έξω από ένα κλαμπ στη Λουιζιάνα όπου θα εμφανιζόταν, είχε σκοτωθεί ένας 19χρονος και κατόπιν συνοπτικών ανακριτικών διαδικασιών οι κατηγορίες έπεσαν πάνω του. Η ετυμηγορία ήταν «ένοχος», παρότι ο ίδιος δεν έπαψε ποτέ να βροντοφωνάζει την αθωότητά του, αλλά, κυρίως, δεν υπήρχε ούτε δείγμα DNA ούτε και όπλο που να τον συνδέει με το έγκλημα, και επίσης αρκετοί μάρτυρες είχαν ανακαλέσει την αρχική τους κατάθεση. Και το πιο σημαντικό: Εμφανίστηκε ένα άλλο άτομο που ομολόγησε ότι αυτός είχε τραβήξει την σκανδάλη στον μοιραίο πυροβολισμό. Παρ’ όλα αυτά, υπήρχε, σύμφωνα με την εισαγγελική αρχή, ένα συντριπτικό στοιχείο εις βάρος του νεαρού ράπερ: Στα τραγούδια του έκανε λόγο για δολοφονίες. 

Ο Mac, ο οποίος έμεινε στη φυλακή για πάνω από είκοσι χρόνια, για να αποφυλακιστεί τελικά το 2021, είναι ένα από τα πρόσωπα που καταθέτουν την εμπειρία τους σ’ αυτό το πολύ ενδιαφέρον και πρωτότυπο ντοκιμαντέρ, όπου με οδηγό τον ράπερ Kemba από τη Νέα Υόρκη, παρακολουθούμε ένα είδος road movie που διασχίζει τις ΗΠΑ και φτάνει μέχρι τη Βρετανία, εκθέτοντας την εξαιρετικά αμφιλεγόμενη πρακτική της χρήσης στίχων καλλιτεχνών του hip-hop στο δικαστήριο ως αποδεικτικό στοιχείο ενοχής των κατηγορουμένων.

Σε μια περίοδο που έχει αναχθεί σε μείζον ζήτημα το ερώτημα αν και κατά πόσο διαχωρίζεται ο δημιουργός από το έργο του, αυτό το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ δείχνει ότι πολλοί εκπρόσωποι της δικαστικής εξουσίας στην Αμερική, και όχι μόνο, αρνούνται να το κάνουν.

«Πριν από τους στίχους, είχαν μάρτυρες, τώρα δεν χρειάζονται», λέει με πικρία ένας hip-hop καλλιτέχνης από το Σικάγο, ενώ ο γνωστός μάνατζερ του χώρου Chace Infinite δηλώνει ότι η ραπ εξετάζεται πολύ πιο εξονυχιστικά και κυριολεκτικά από οποιοδήποτε άλλο είδος σύγχρονης μουσικής. 

Η ραπ μουσική στο εδώλιο (κυριολεκτικά) Facebook Twitter
Ο J.M. Harper στο «As We Speak» (2024).

Τo As We Speak είναι βασισμένο στο βιβλίο των Erik Nielson και Andrea Dennis Rap on Trial: Race, Lyrics and Guilt in America («Η ραπ στο εδώλιο: Φυλή, Στίχοι και Ενοχή στην Αμερική») και στην ταινία συμμετέχουν εμπειρογνώμονες σε νομικά και συνταγματικά ζητήματα και πανεπιστημιακοί όπως ο Alan Dunbar, ο οποίος διεξήγαγε ένα διαφωτιστικό πείραμα. Έδωσε σε διάφορους ανθρώπους να διαβάσουν τους στίχους ενός φολκ τραγουδιού της δεκαετίας του ’60, που σε κάποιο σημείο λέει, «ένιωθα σκληρός και σκότωσα έναν μπάτσο». Χωρίς να κατονομάζει τίτλο και ερμηνευτή, σε άλλους είπε ότι είναι κάντρι τραγούδι, σε άλλους μέταλ και σε άλλους ραπ. Οι τελευταίοι είχαν πολύ διαφορετική αντίδραση, εκλαμβάνοντάς τους στίχους ως ομολογία σχεδόν και όχι ως αφήγηση ενός χαρακτήρα. 

Σε μια άλλη σκηνή γίνεται αναπαράσταση μιας βίαιης αντιπαράθεσης από τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» του Σαίξπηρ, σε σύγχρονο σκηνικό, υπογραμμίζοντας πώς ακόμα κι ο Βάρδος θα μπορούσε να κατηγορηθεί ότι το έργο του αποτελεί προτροπή σε βίαιη ή και εγκληματική συμπεριφορά, όπως αντιστοίχως έχει γίνει με τους στίχους του Biggie και του Tupac.

Το θέμα δεν είναι αν κάποιοι ράπερ αποφάσισαν να ενσαρκώσουν τις αφηγήσεις των κομματιών τους και να προβούν σε εγκληματικές πράξεις (υπάρχουν φυσικά και τέτοιες περιπτώσεις), αλλά ο βαθμός της προκατάληψης που επικρατεί και επιτρέπει τη χρήση ενός συγκεκριμένου (και εξαιρετικά δημοφιλούς) μουσικού είδους ως εργαλείο νομικής χειραγώγησης και συστημικού ρατσισμού. Σε μια περίοδο που έχει αναχθεί σε μείζον ζήτημα το ερώτημα αν και κατά πόσο διαχωρίζεται ο δημιουργός από το έργο του, αυτό το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ δείχνει ότι πολλοί εκπρόσωποι της δικαστικής εξουσίας στην Αμερική, και όχι μόνο, αρνούνται να το κάνουν.

As We Speak: Rap Music On Trial | Official Trailer


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και τα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ