«Η δουλειά μου είναι να παγώνω τις σκιές και να εμφιαλώνω τις αύρες»: Ο Mick Rock ήταν ο απόλυτος ροκ φωτογράφος

David Bowie Facebook Twitter
Mick Rock, The Rise of David Bowie, 1972-73
0

ΑΠΟ ΤΟΝ BOWIE, τον Iggy και τον Lou Reed, με τους οποίους είχε και μια πιο προσωπική σχέση, ως την πινακοθήκη του πανκ κι από τους Floyd, τους Queen, την Debbie Harry και τη Madonna μέχρι τον Snoop Dogg και τη Miley Cyrus, ο Mick Rock, που πέθανε προχθές στα 72 του, ήταν ο ροκ φωτογράφος, όπως άλλωστε υποδήλωνε και το επίθετό του, για το οποίο ο ίδιος είχε δηλώσει ότι ενδέχεται να το παρεξήγησε και να το εξέλαβε ως πεπρωμένο.

Δεν πρέπει να υπάρχει πάντως άνθρωπος στον πλανήτη που να μην έχει δει (και να μην του έχουν εντυπωθεί ως εξέχοντα υποδείγματα μιας ιδανικής ροκ εικονογραφίας) κάποια από τα διάσημα πορτρέτα ή εξώφυλλα δίσκων που γεννήθηκαν από τον φακό του. 

Ήταν από τους ελάχιστους εκείνους φωτογράφους που ανήκαν και οι ίδιοι στην ροκ αριστοκρατία και είχαν πρόσβαση και ελευθερία ανήκουστες για τα σύγχρονα δεδομένα. Ίδιες παρέες, ίδιες παραστάσεις, ίδιες ψευδαισθήσεις, ίδιες ουσίες.

Η είδηση του θανάτου του μου θύμισε ένα πολύ ωραίο και ιδιαίτερο ντοκιμαντέρ του 2017 (μια χαρά οξύς και ακμαίος και πάντα στιλάτος φαινόταν τότε πάντως) πάνω στον ίδιο και στο έργο του, με τον φοβερό τίτλο (δικής του έμπνευσης) «Shot! The Psycho-Spiritual Mantra of Rock».

Σύμφωνα με την εισαγωγική κάρτα της ταινίας, το υλικό προέρχεται από το «μυαλό, το σώμα και την ψυχή του Μάικλ Ντέιβιντ Ροκ». Και εκτός από τις ιστορίες πίσω από τις εικόνες που ο ίδιος αφηγείται, υπάρχει και μπόλικο συναρπαστικό ηχητικό υλικό που είχε συγκεντρώσει σε κασέτες από φιλικές και θερμές συνομιλίες που είχε από την αρχή ακόμα της καριέρας του με προσωπικότητες όπως ο Bowie, την εποχή του Ziggy Stardust (οι φωτογραφίες του Mick Rock από εκείνη τη φάση υπήρξαν απολύτως κρίσιμες για την καθιέρωση του «ανδρόγυνου» σούπερ σταρ), ο οποίος ακούγεται να λέει πως «ο καλλιτέχνης δεν είναι παρά ένα αποκύημα της φαντασίας του κοινού». Ή όπως ο Lou Reed να δηλώνει κοφτά και εμφατικά από την εποχή του «Transformer» πως «υπάρχουν πάνω από 50.000 πρεζάκια μόνο στη Νέα Υόρκη και τους αξίζει ένα τραγούδι».  

Mick Rock Lou Reed Facebook Twitter
O Mick Rock με τον Lou Reed το 1999 στη Νέα Υόρκη. Φωτ.: Bill Tompkins/Getty Images/Ideal Image

Ο ίδιος ο φωτογράφος ακούγεται, μεταξύ άλλων, να λέει στις αναπολήσεις του ότι πριν ακόμα γίνουν γνωστοί οι Queen, o Freddie Mercury «γέμιζε Κολοσσαία στο μυαλό του», ότι ο Iggy έμοιαζε απολύτως με ιγουάνα και ότι η Debbie Harry ήταν τόσο όμορφη που ήταν αδύνατο να της τραβήξεις κακή φωτογραφία.

«Ήμουν τόσο ερωτευμένος με την κοκαΐνη» λέει επίσης στο ντοκιμαντέρ. «Θυμάμαι φορές που έκανα να κοιμηθώ επτά μέρες».

Πριν κλείσει τα πενήντα, ο Mick Rock είχε ήδη υποστεί τρεις ανακοπές συν ένα τετραπλό bypass, έκτοτε πάντως το πήγαινε πολύ πιο χαλαρά με τις καταχρήσεις, ενώ ως το τέλος παρέμενε ένας υποδειγματικός επαγγελματίας και ένας εξαίρετος πορτρετίστας. «Είμαι πλέον ένας συνταξιούχος έκφυλος» είχε δηλώσει προσφάτως.   

Ήταν από τους ελάχιστους εκείνους φωτογράφους που ανήκαν και οι ίδιοι στη ροκ αριστοκρατία και είχαν πρόσβαση και ελευθερία ανήκουστες για τα σύγχρονα δεδομένα. Ίδιες παρέες, ίδιες παραστάσεις, ίδιες ψευδαισθήσεις, ίδιες ουσίες.

Παιδί του ’60 και με προδιάθεση δανδή εστέτ, ανοιχτού στην ντεκαντάνς και στην ψυχεδέλεια, ήταν φοιτητής στο Κέμπριτζ όταν ξεκίνησε να φωτογραφίζει: «Βρισκόμουν με μια νεαρή κυρία σε μια κατάσταση χημικής μέθης, θα ήταν νομίζω ο καλύτερος τρόπος να το θέσω, όταν έπιασα τη φωτογραφική μηχανή κι άρχισα να τραβάω. Έπαιζα εκείνη την ώρα, υπήρχε όμως κάτι σ’ αυτό που μου άρεσε πραγματικά... Δεν αντιλαμβάνομαι καθόλου τη δουλειά μου ως την καταγραφή ή την αποκάλυψη προσωπικοτήτων. Η δουλειά μου είναι να παγώνω τις σκιές και να εμφιαλώνω τις αύρες».   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ