Ένας προφήτης μα τι προφήτης: Ο Τζιμ Κάρεϊ στα 61

Ένας προφήτης μα τι προφήτης: Ο Τζιμ Κάρεϊ στα 60 Facebook Twitter
Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε το νέο άλμπουμ του Weeknd, το οποίο περιέχει ως επίλογο ένα κομμάτι όπου ο Τζιμ Κάρεϊ υπό την ιδιότητα ενός ραδιοφωνικού παραγωγού που εκπέμπει από μια απόκοσμη συχνότητα απαγγέλει ένα ποίημα.
0

«ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΑΛΗΘΕΙΑ εκεί έξω απ’ ό,τι στον κόσμο αυτό που έφτιαξα για σένα» λέει ο Εντ Χάρις, υποδυόμενος τον υπέρτατο σκηνοθέτη / δημιουργό (με δ κεφαλαίο ίσως) Κριστόφ, στον Τρούμαν του Τζιμ Κάρεϊ, σε μια ύστατη προσπάθεια να τον αποτρέψει από το να διαβεί την πόρτα της πραγματικότητας στο τέλος του Truman Show.

Νωρίτερα στην ταινία του Πίτερ Γουίαρ που υποχρέωσε τον κόσμο να δει με άλλο μάτι τον 36χρονο τότε μαέστρο της ελαστικής μουτσούνας, των εκπληκτικών μιμήσεων και της σωματικής φαρσοκωμωδίας (ασχέτως αν ήδη είχε πολλάκις επιδείξει ιδιοφυείς εκφάνσεις μιας πολυδιάστατης ερμηνευτικής ιδιοσυγκρασίας), ο Κριστόφ επιχειρεί να υπερασπιστεί την αυθεντικότητα του σύμπαντος που δημιούργησε για να πλαισιώσει την απευθείας μετάδοση της ζωής του αδαούς Τρούμαν: «Παρότι ο κόσμος στον οποίο κατοικεί είναι, σε κάποιους τρόπους, παραποιημένος, στον ίδιον τον Τρούμαν δεν υπάρχει τίποτα ψευδές. Ούτε σενάριο, ούτε κάρτες, ούτε τίποτα. Δεν είναι πάντα Σαίξπηρ, είναι όμως γνήσιο. Είναι μια ζωή». 

Εκ των υστέρων, όλα αυτά θα  μπορούσαν να αναγνωστούν ως εξόχως συμβολικά (ή και προφητικά με κάποιο τρόπο) για τη μετέπειτα καριέρα αλλά και για την πραγματική ζωή του Τζιμ Κάρεϊ. Με εφαλτήριο τις οσκαρικές περγαμηνές –αλλά όχι μια δική του υποψηφιότητα, πόσο μάλλον το ίδιο το αγαλματίδιο– που εξασφάλισε το Truman Show, θα παρέδιδε τα επόμενα χρόνια σημαντικές έως εξωπραγματικές ερμηνείες σε ταινίες που κέρδισαν το στοίχημα με την αθανασία όπως Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού ή ο Άνθρωπος στο φεγγάρι.

Θα περνούσαν όμως αρκετά χρόνια μέχρι ο Τζιμ Κάρεϊ –ο άνθρωπος, ο καλλιτέχνης, ο δημιουργός, ο διασκεδαστής, όχι η περσόνα με το ίδιο όνομα– να δεχτεί την επιφοίτηση ή τη λύτρωση που βίωσε ο Τρούμαν όταν «κοίταξε μια μέρα ψηλά και είδε όλους τους μηχανισμούς και όλα τα φώτα να πέφτουν από τον ουρανό». 

Θα περνούσαν αρκετά χρόνια μέχρι ο Τζιμ Κάρεϊ –ο άνθρωπος, ο καλλιτέχνης, ο δημιουργός, ο διασκεδαστής, όχι η περσόνα με το ίδιο όνομα– να δεχτεί την επιφοίτηση ή τη λύτρωση που βίωσε ο Τρούμαν.

Κάτι τέτοιο του συνέβη μετά τον τραγικό θάνατο της πρώην συντρόφου του το 2015, γεγονός που τον έκανε να αποσυρθεί για μια τριετία σχεδόν από το προσκήνιο καθώς προσπαθούσε να βρει υπαρξιακές διεξόδους στον πνευματισμό, στην πολιτική ευαισθητοποίηση, στη ζωγραφική (απολαυστικά ήταν τα πολύχρωμα και αγρίως σαρκαστικά καρτούν που του είχε εμπνεύσει η έλευση του τραμπισμού στην εξουσία), στη συγγραφή των απομνημονευμάτων του, που εκδόθηκαν τελικά πρόπερσι μέσα στο πρώτο καλοκαίρι της πανδημίας και έμοιαζαν να ταιριάζουν απόλυτα με τη σουρεάλ ατμόσφαιρα των καιρών.

Ειδικά αφού δεν επρόκειτο ακριβώς για χολιγουντιανή αυτοβιογραφία με χρονολογική εξιστόρηση και ζουμερά κουτσομπολιά, αλλά για νουβέλα, για μια «αυτοβιογραφική μυθοπλασία» που ο λόγος της έμοιαζε με βιβλίο του Πίντσον και οι περιγραφές της με πυρετώδες ψυχεδελικό όνειρο, και κυκλοφόρησε με τον τίτλο Memoirs and Misinformation (Απομνημονεύματα και Παραπληροφόρηση).

Ένας προφήτης μα τι προφήτης: Ο Τζιμ Κάρεϊ στα 60 Facebook Twitter
«Παρότι ο κόσμος στον οποίο κατοικεί είναι, σε κάποιους τρόπους, παραποιημένος, στον ίδιον τον Τρούμαν δεν υπάρχει τίποτα ψευδές. Ούτε σενάριο, ούτε κάρτες, ούτε τίποτα. Δεν είναι πάντα Σαίξπηρ, είναι όμως γνήσιο. Είναι μια ζωή». 

Κεντρικός χαρακτήρας του βιβλίου είναι μεν ένας κινηματογραφικός (πρώην) αστέρας που λέγεται Τζιμ Κάρεϊ και συναναστρέφεται στο πλαίσιο εξωφρενικών καταστάσεων με πρόσωπα όπως ο Νίκολας Κέιτζ, η Γκουίνεθ Πάλτροου ή ο Τζεφ Κουνς (όταν δεν αυνανίζεται με ένα deep fake βίντεο που ανακαλύπτει, το οποίο δείχνει δύο γυναίκεια σώματα με την μορφή του να κάνουν έρωτα!), ο ίδιος είχε ξεκαθαρίσει στους New York Times όταν κυκλοφόρησε το βιβλίο:

«Ο Τζιμ Κάρεϊ του βιβλίου λειτουργεί ως πληρεξούσιος – είναι ένα άβαταρ για τον οποιονδήποτε στη θέση μου, καλλιτέχνη, διασημότητα, σταρ. Για τον κόσμο αυτό και όλες τις ακρότητες και τις υπερβολές του, τη λαιμαργία, τον εγωκεντρισμό και τη ματαιοδοξία. Κάποια πράγματα είναι εντελώς πραγματικά. Απλά ο αναγνώστης δεν γνωρίζει ποια είναι αληθινά και ποια όχι. Ακόμα όμως και οι μυθοπλασίες του βιβλίου αποκαλύπτουν μια αλήθεια». 

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε το νέο άλμπουμ του Weeknd, το οποίο περιέχει ως επίλογο ένα κομμάτι όπου ο Τζιμ Κάρεϊ υπό την ιδιότητα ενός ραδιοφωνικού παραγωγού που εκπέμπει από μια απόκοσμη συχνότητα απαγγέλει ένα ποίημα που (συν)έγραψε με τίτλο «Phantom Regret», μια ελεγειακή παραβολή για τη συλλογική μας υπαρξιακή κρίση και για τη ζωή μετά, με μια σημαδιακή αναφορά στον αείμνηστο Prince.

Είπα να το μεταφράσω, αλλά δεν ήθελα να βλάψω τη ρίμα και τον «βιβλικό» τόνο του πρωτότυπου:  

...If pain's living on when your body's long gone 
Αnd your phantom regret hasn't let it go yet 
Υou may not have died in the way that you must 
All specters are haunted by their own lack of trust 
When you're all out of time, there's nothing but space 
No hunting, no gathering, no nations, no race 
And heaven is closer than those tears on your face
When the purple rain falls, we are all bathed in its grace
Heaven’s for those who let go of regret 
And you have to wait here when you’re not all there yet  
But you could be there by the end of this song... 
Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Να είσαι καλά Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Daily / Να είσαι καλά, Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Πέρα από τις συνταρακτικές σκηνές που δείχνουν τη «Φωνή» να υποκύπτει στη νευρολογική της πάθηση, το ντοκιμαντέρ «I Am: Celine Dion» μας υπενθυμίζει ότι η απόσταση ανάμεσα στο cool και το «ξενέρωτο» είναι πολύ σχετική.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

Δημήτρης Πολιτάκης / Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

«Η Ύδρα είναι μια φραγκοσυκιά γεμάτη πυρετό, όνειρα κι αγκάθια», έλεγε ο Σαχτούρης. Τώρα είναι γεμάτη κι από θηριώδη γιοτ, που μοιάζουν με πολεμικό στόλο της ίδιας σκιώδους υπερδύναμης, κι ας έχουν διαφορετικές σημαίες.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Απώλειες / Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Ό,τι κι αν έπαιζε ο Καναδός ηθοποιός, που πέθανε χθες στα 88 του, φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ