Ο Όργουελ είχε δίκιο: Η δυστοπία του «1984» είναι ήδη εδώ

Ο Όργουελ είχε δίκιο: Η δυστοπία του «1984» είναι ήδη εδώ Facebook Twitter
«Ο πόλεμος είναι ειρήνη. Η ελευθερία είναι σκλαβιά. Η άγνοια είναι δύναμη». Στιγμιότυπο από την ταινία «1984» (1984).
0


«ΠΟΣΑ ΔΑΧΤΥΛΑ ΕΧΩ υψωμένα;». Ο Γουίνστον Σμιθ, ο πρωταγωνιστής του «1984», απαντά με βάση αυτό που του λένε τα μάτια του: τέσσερα. Όμως ο εκπρόσωπος του κόμματος που διευθύνει την επανεκπαίδευσή του επιμένει ότι είναι πέντε. Με ηλεκτροσόκ και διάφορες μορφές βασανιστηρίων, αρχίζει να αμφιβάλλει για τη δική του αντίληψη, ώσπου στο τέλος του βιβλίου συμφωνεί και ο ίδιος: είναι πέντε, χωρίς αμφιβολία. Αυτό το απόσπασμα από το διάσημο δυστοπικό μυθιστόρημα του Τζορτζ Όργουελ, στο οποίο η αλήθεια υποκύπτει στην πίεση της εξουσίας, δίνει τον τίτλο στο νέο ντοκιμαντέρ του 70χρονου σκηνοθέτη Ραούλ Πεκ, «Orwell: 2+2 = 5», που έκανε την επίσημη πρεμιέρα του στο πρόσφατο φεστιβάλ των Καννών.

Αυτή η σκηνή είναι το σύμβολο που επέλεξε ο Πεκ για να περιγράψει μια κοινωνία στην οποία οι θέσεις του Όργουελ δεν αποτελούν πλέον προβλέψεις για το μέλλον, αλλά τωρινή πραγματικότητα. Το όραμά του –βασισμένο σε νεολογισμούς όπως «Big Brother», «newspeak», «doublethink» ή «thoughtcrime»– διασταυρώνεται με ένα παρόν που χαρακτηρίζεται από διαρκή επιτήρηση, κοινωνικό φόβο και την καταρράκωση της έννοιας της αλήθειας. Με αφηγητή τον ηθοποιό Ντέμιαν Λιούις, το ντοκιμαντέρ συνυφαίνει τα κείμενα και τις επιστολές του Όργουελ με αρχειακές φωτογραφίες, αποσπάσματα από τις κινηματογραφικές μεταφορές του 1984 (μία γυρισμένη το 1956, με τον Έντμουντ Ο'Μπράιαν, και μία άλλη το 1984, με τον Τζον Χερτ), καθώς και σκηνές από άλλες ταινίες, από τον «Όλιβερ Τουίστ» μέχρι το «Νότινγκ Χιλ» (!), και εικόνες που προέρχονται από την τηλεόραση και τα κοινωνικά δίκτυα.

«Είναι σαν να προστίθενται κάθε χρόνο νέες λέξεις στο μεγάλο λεξικό του newspeak. Νέες λέξεις που, όμως, εξυπηρετούν πάντα την ίδια λειτουργία: να εμποδίζουν τους ανθρώπους να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα».

Για τον Όργουελ, κάθε του έργο ξεκινούσε με μια αίσθηση αδικίας με την οποία ήθελε να αναμετρηθεί. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι για τον Πεκ ισχύει το ίδιο. Από την πρώτη του ταινία μικρού μήκους με θέμα  την επίσκεψη του Κουβανού τροβαδούρου Κάρλος Πουέμπλα στο Βερολίνο του Ψυχρού Πολέμου, μέχρι τις ταινίες του για τον Τζέιμς Μπόλντουιν (I Am Not Your Negro) ή για τον Νοτιοαφρικανό φωτογράφο Έρνεστ Κόουλ, που έκανε πρεμιέρα στις Κάννες πέρυσι, ο κινηματογράφος του ακολουθεί μια σαφή και συνεπή πολιτική γραμμή. «Προέρχομαι από την Αϊτή», λέει ο ίδιος. «Από πολύ νωρίς είδα τις υποκρισίες εκείνων που διακηρύσσουν ότι υπερασπίζονται τη δημοκρατία. Επίσης είμαι μαύρος και κατά συνέπεια έχω βρεθεί αντιμέτωπος με κοινωνίες που είχαν αποφασίσει ότι δεν είχα δικαίωμα ύπαρξης».

ΕΠΕΞ Ο Όργουελ είχε δίκιο: Η δυστοπία του «1984» είναι ήδη εδώ Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Ραούλ Πεκ με τον αφηγητή της ταινίας Ντέμιαν Λούις. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Περισσότερο από μια συνηθισμένη βιογραφική προσέγγιση, το ντοκιμαντέρ ανακαλεί τον Όργουελ στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Άρρωστος από φυματίωση και απομονωμένος σε μια απομακρυσμένη φάρμα σ’ ένα μικρό νησί της Σκωτίας, ήταν αποφασισμένος να ολοκληρώσει το «1984» πριν να είναι πολύ αργά. Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 1949, μόλις έξι μήνες πριν από τον θάνατό του.

Ο Πεκ έχει ως αφετηρία το περίφημο εξουσιαστικό σλόγκαν του που δομεί το μυθιστόρημα: «Ο πόλεμος είναι ειρήνη. Η ελευθερία είναι σκλαβιά. Η άγνοια είναι δύναμη». Και το χρησιμοποιεί για να εξετάσει τους τρόπους με τους οποίους ο φασισμός απειλεί να επιστρέψει σε όλο τον κόσμο. Μέσα από τις εικόνες του, παρελαύνουν ο Πούτιν, ο Νετανιάχου, ο Μιλέι και η Μελόνι, αν και ο μεγάλος πρωταγωνιστής είναι φυσικά ο Ντόναλντ Τραμπ και η συστηματική περιφρόνηση της αλήθειας.

Ένα από τα πιο συναρπαστικά κεφάλαια του ντοκιμαντέρ είναι αφιερωμένο στο «newspeak», την ειδησεογραφική γλώσσα που έχει σχεδιαστεί για να περιορίζει την κριτική σκέψη μέσω ευφημισμών και προκατασκευασμένων φράσεων. «Είναι σαν να προστίθενται κάθε χρόνο νέες λέξεις στο μεγάλο λεξικό του newspeak», λέει. «Νέες λέξεις που, όμως, εξυπηρετούν πάντα την ίδια λειτουργία: να εμποδίζουν τους ανθρώπους να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα».

Στο ντοκιμαντέρ, ο Πεκ απαριθμεί μια μακρά σειρά από πρόσφατα παραδείγματα τέτοιων ευφημισμών, όπως «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» (πόλεμος), «νόμιμη χρήση ισχύος» (αστυνομική βία), «περικοπές» (μείωση κοινωνικών προγραμμάτων) ή «φορολογική βελτιστοποίηση» (φοροδιαφυγή). Και ένα ακόμη πιο αμφιλεγόμενο: Ο «αντισημιτισμός» που χρησιμοποιείται «για την απονομιμοποίηση κάθε κριτικής στις στρατιωτικές ενέργειες του κράτους του Ισραήλ», όπως λέει ο Πεκ, θέση που έγινε δεκτή με χειροκροτήματα στην πρεμιέρα της ταινίας στις Κάννες. «Δεν λέω ότι ο αντισημιτισμός δεν υπάρχει, αλλά αυτό είναι άλλο πράγμα. Και κανείς δεν πρέπει να με κατηγορήσει ότι λέω κάτι αμφιλεγόμενο ή διφορούμενο. Οι περισσότερες από τις ταινίες μου έχουν μιλήσει για το Ολοκαύτωμα», λέει.

Ο Όργουελ είχε δίκιο: Η δυστοπία του «1984» είναι ήδη εδώ Facebook Twitter
Εικόνα από το ντοκιμαντέρ «Orwell: 2+2 = 5».

Πιστεύει ότι οι καταπιεσμένοι έχουν πάντα δίκιο, όπως υποστήριζε ο Όργουελ; «Βασικά, ναι. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υποστηρίζω όλες τις μεθόδους. Για παράδειγμα, δεν υποστηρίζω τη Χαμάς και τις πολιτικές της. Υποστηρίζω την αντίσταση, επειδή πρόκειται για έναν λαό που καταλαμβάνεται από έναν άλλο, αλλά όχι αυτόν τον τρόπο σύγκρουσης», διευκρινίζει ο Πεκ. Για τον ίδιο, η τρομοκρατία δεν έρχεται από το πουθενά: εμφανίζεται όταν όλοι οι άλλοι τρόποι έχουν αποτύχει.

«Κανείς δεν γεννιέται με γιλέκο αυτοκτονίας. Όταν αφαιρείς τα πάντα από έναν άνθρωπο –την ταυτότητά του, την αξιοπρέπειά του, τη δυνατότητα επιβίωσης– τον μετατρέπεις σε ζώο. Αυτό έκαναν οι Ναζί με τους Εβραίους: τους μετέτρεψαν σε έντομα ή αρουραίους. Το να περιφρονείς έναν λαό με αυτόν τον τρόπο είναι σαν να κατασκευάζεις τους τρομοκράτες του μέλλοντος. Και αυτό πρόκειται να συμβεί στη Γάζα. Υπάρχουν χιλιάδες παιδιά που μεγαλώνουν στην κόλαση. Αν επιβιώσουν, τι θα γίνουν;»

Με στοιχεία από El Pais

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ