Big Brother: Σαν φλασιά από κακό τριπ

big brother7
Σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα μετά, τα ριάλιτι αποτελούν εδώ και χρόνια ένα αναπόσπαστο και εκτεταμένο τμήμα του τηλεοπτικού βιότοπου.
0


ΕΙΔΑ ΟΤΙ ΕΠΑΝΗΛΘΕ το Big Brother, η «μητέρα» – ή το «ground zero»  – των τηλεοπτικών ριάλιτι, και αναπόφευκτα δυστυχώς, θυμήθηκα εκείνη την πρώτη, αλήστου μνήμης εκδοχή του στην ελληνική τηλεόραση, πριν από 24 χρόνια σχεδόν. Άλλες εποχές, άλλα κόλπα. Ένας λόγος παραπάνω που το θυμάμαι είναι το γεγονός ότι είχαμε την τιμή να προσκληθούμε, ως περιοδικό (Symbol), στο «σπίτι του Μεγάλου Αδελφού» λίγο πριν την πρεμιέρα της εκπομπής και να καταγράψουμε τις εντυπώσεις μας.

Κάτι αφηρημένα σαρκαστικό θα είχα γράψει φαντάζομαι περί θαυμαστού καινούριου κόσμου, αλλά δεν μπορώ να είμαι σίγουρος. Το μόνο πραγματικά που μου έρχεται στο μυαλό, σαν φλασιά από κακό τριπ, είναι η αποπνικτική αίσθηση εγκλεισμού στο κλινικό (ΙΚΕΑ της ώχρας) και βάναυσα υπερφωτισμένο σκηνικό που θα «φιλοξενούσε» τους παίκτες.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το νέο Big Brother είναι τίγκα στους influencer πάσης φύσεως και συνομοταξίας, περιστασιακούς και μη (αν δεν είναι η κύρια ιδιότητά τους, είναι η συνοδευτική, ακόμα και αγρότης – influencer υπάρχει στο καστ) ενώ δύο από τις παίκτριες έχουν συμμετάσχει κατά το πρόσφατο παρελθόν και σε άλλα ριάλιτι, και μάλιστα του ίδιου τηλεοπτικού σταθμού.

Και τι δεν είχε γραφτεί τότε στο ευρύτερο χωριό μας για το νέο αυτό φαινόμενο που υπερέβαινε κατά πολύ το παραλληλόγραμμο της μικρής οθόνης και έμοιαζε με κοινωνικό πείραμα μεταμφιεσμένο σε προϊόν μαζικής ψυχαγωγίας… Αναλύσεις επί αναλύσεων, καταγγελτικές και χλευαστικές κυρίως, από μίνι δοκίμια περί οργουελικής δυστοπίας μέχρι ψεκασμένες επισημάνσεις για τον «παντεπόπτη οφθαλμό» που αποτελεί το σύμβολο του Μεγάλου Αδελφού. Όλοι όμως το παρακολουθούσαν λίγο-πολύ, παρά την αμηχανία και την ετεροντροπή (για λογαριασμό των συμμετεχόντων) που μπορεί να τους προκαλούσε.

Το «παιχνίδι», όπως και το σκηνικό του, μπορεί να έμοιαζε εντελώς προκάτ και στημένο, λειτουργούσε όμως, έστω και με τον λούμπεν κυνισμό του, και ως μια ηθογραφική αναπαράσταση της εποχής, ένα θερμοκήπιο σύγχρονων χαρακτήρων που είχαν συγκεκριμένη ατζέντα (να αποκτήσουν ευρεία δημοσιότητα, έστω και ως «νούμερα») δεν έπαυαν όμως να είναι πραγματικά πρόσωπα. Η πόρτα είχε ανοίξει διάπλατα – παρότι πρόκειται για ριάλιτι εγκλεισμού – κι από τότε, δεν έκλεισε ποτέ.

Σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα μετά, τα ριάλιτι αποτελούν εδώ και χρόνια ένα αναπόσπαστο και εκτεταμένο τμήμα του τηλεοπτικού βιότοπου, και φυσικά όχι μόνο. Η ιδέα τους, η αισθητική τους, η υφή τους, οι κώδικές τους, τα απόνερά τους βρίσκονται παντού στη σύγχρονη κουλτούρα. Στο διαδίκτυο, στα social media, ακόμα και στη μυθοπλασία. Και βέβαια δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το νέο Big Brother είναι τίγκα στους influencer πάσης φύσεως και συνομοταξίας, περιστασιακούς και μη (αν δεν είναι η κύρια ιδιότητά τους, είναι η συνοδευτική, ακόμα και αγρότης – influencer υπάρχει στο καστ) ενώ δύο από τις παίκτριες έχουν συμμετάσχει κατά το πρόσφατο παρελθόν και σε άλλα ριάλιτι, και μάλιστα του ίδιου τηλεοπτικού σταθμού.

Θα είχε πλάκα να δήλωναν, αντί για οτιδήποτε άλλο, «παίκτριες ριάλιτι» ως επαγγελματική ιδιότητα, σαν αθλητές που αλλάζουν ομάδα ή σαν ηθοποιούς που αλλάζουν ρόλο, αλλά ούτε καν αναφέρεται αυτή η προϋπηρεσία στο βιογραφικό τους, όπως το εμφανίζει η παραγωγή του Big Brother.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναζί κανείς ή να μη ζει;: Το φάντασμα της Λένι Ρίφενσταλ επιστρέφει ξανά  

Daily / «Ναζί κανείς ή να μη ζει;»: Το φάντασμα της Λένι Ρίφενσταλ επιστρέφει ξανά  

Συμπαθούσα ή συνεργός; Το ντοκιμαντέρ «Riefenstahl» επαναφέρει για μια ακόμη φορά το ερώτημα που ακολουθούσε την «σκηνοθέτρια των Ναζί» μέχρι το τέλος της ζωής της σε ηλικία 101 ετών. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εθνικός πανωλεθρίαμβος

Daily / Εθνικός πανωλεθρίαμβος

Δύο απανωτές πανωλεθρίες – μία από την «σύζυγο» χθες και μία από την «επίσημη αγαπημένη» σήμερα – δύσκολα θα τις αντέξει ο ευάλωτος ψυχισμός του Έλληνα φιλάθλου, όπου τα συμπλέγματα κατωτερότητας βαδίζουν αγκαλιά με τις ψευδαισθήσεις μεγαλείου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Highest 2 Lowlest: Ο Σπάικ Λι μεταφέρει το πνεύμα του Κουροσάβα στη Νέα Υόρκη του σήμερα

Daily / Highest 2 Lowlest: Ο Σπάικ Λι φέρνει τον Κουροσάβα στη σημερινή Νέα Υόρκη

Η νέα ταινία του «μαέστρου» από το Μπρούκλιν, διαθέσιμη εδώ και λίγες μέρες στο Apple TV+, αποτελεί ένα συναρπαστικό ριμέικ του αστυνομικού θρίλερ «High and Low» του Ιάπωνα σκηνοθέτη, έξι δεκαετίες μετά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ