Big Brother: Σαν φλασιά από κακό τριπ

big brother7
Σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα μετά, τα ριάλιτι αποτελούν εδώ και χρόνια ένα αναπόσπαστο και εκτεταμένο τμήμα του τηλεοπτικού βιότοπου.
0


ΕΙΔΑ ΟΤΙ ΕΠΑΝΗΛΘΕ το Big Brother, η «μητέρα» – ή το «ground zero»  – των τηλεοπτικών ριάλιτι, και αναπόφευκτα δυστυχώς, θυμήθηκα εκείνη την πρώτη, αλήστου μνήμης εκδοχή του στην ελληνική τηλεόραση, πριν από 24 χρόνια σχεδόν. Άλλες εποχές, άλλα κόλπα. Ένας λόγος παραπάνω που το θυμάμαι είναι το γεγονός ότι είχαμε την τιμή να προσκληθούμε, ως περιοδικό (Symbol), στο «σπίτι του Μεγάλου Αδελφού» λίγο πριν την πρεμιέρα της εκπομπής και να καταγράψουμε τις εντυπώσεις μας.

Κάτι αφηρημένα σαρκαστικό θα είχα γράψει φαντάζομαι περί θαυμαστού καινούριου κόσμου, αλλά δεν μπορώ να είμαι σίγουρος. Το μόνο πραγματικά που μου έρχεται στο μυαλό, σαν φλασιά από κακό τριπ, είναι η αποπνικτική αίσθηση εγκλεισμού στο κλινικό (ΙΚΕΑ της ώχρας) και βάναυσα υπερφωτισμένο σκηνικό που θα «φιλοξενούσε» τους παίκτες.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το νέο Big Brother είναι τίγκα στους influencer πάσης φύσεως και συνομοταξίας, περιστασιακούς και μη (αν δεν είναι η κύρια ιδιότητά τους, είναι η συνοδευτική, ακόμα και αγρότης – influencer υπάρχει στο καστ) ενώ δύο από τις παίκτριες έχουν συμμετάσχει κατά το πρόσφατο παρελθόν και σε άλλα ριάλιτι, και μάλιστα του ίδιου τηλεοπτικού σταθμού.

Και τι δεν είχε γραφτεί τότε στο ευρύτερο χωριό μας για το νέο αυτό φαινόμενο που υπερέβαινε κατά πολύ το παραλληλόγραμμο της μικρής οθόνης και έμοιαζε με κοινωνικό πείραμα μεταμφιεσμένο σε προϊόν μαζικής ψυχαγωγίας… Αναλύσεις επί αναλύσεων, καταγγελτικές και χλευαστικές κυρίως, από μίνι δοκίμια περί οργουελικής δυστοπίας μέχρι ψεκασμένες επισημάνσεις για τον «παντεπόπτη οφθαλμό» που αποτελεί το σύμβολο του Μεγάλου Αδελφού. Όλοι όμως το παρακολουθούσαν λίγο-πολύ, παρά την αμηχανία και την ετεροντροπή (για λογαριασμό των συμμετεχόντων) που μπορεί να τους προκαλούσε.

Το «παιχνίδι», όπως και το σκηνικό του, μπορεί να έμοιαζε εντελώς προκάτ και στημένο, λειτουργούσε όμως, έστω και με τον λούμπεν κυνισμό του, και ως μια ηθογραφική αναπαράσταση της εποχής, ένα θερμοκήπιο σύγχρονων χαρακτήρων που είχαν συγκεκριμένη ατζέντα (να αποκτήσουν ευρεία δημοσιότητα, έστω και ως «νούμερα») δεν έπαυαν όμως να είναι πραγματικά πρόσωπα. Η πόρτα είχε ανοίξει διάπλατα – παρότι πρόκειται για ριάλιτι εγκλεισμού – κι από τότε, δεν έκλεισε ποτέ.

Σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα μετά, τα ριάλιτι αποτελούν εδώ και χρόνια ένα αναπόσπαστο και εκτεταμένο τμήμα του τηλεοπτικού βιότοπου, και φυσικά όχι μόνο. Η ιδέα τους, η αισθητική τους, η υφή τους, οι κώδικές τους, τα απόνερά τους βρίσκονται παντού στη σύγχρονη κουλτούρα. Στο διαδίκτυο, στα social media, ακόμα και στη μυθοπλασία. Και βέβαια δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το νέο Big Brother είναι τίγκα στους influencer πάσης φύσεως και συνομοταξίας, περιστασιακούς και μη (αν δεν είναι η κύρια ιδιότητά τους, είναι η συνοδευτική, ακόμα και αγρότης – influencer υπάρχει στο καστ) ενώ δύο από τις παίκτριες έχουν συμμετάσχει κατά το πρόσφατο παρελθόν και σε άλλα ριάλιτι, και μάλιστα του ίδιου τηλεοπτικού σταθμού.

Θα είχε πλάκα να δήλωναν, αντί για οτιδήποτε άλλο, «παίκτριες ριάλιτι» ως επαγγελματική ιδιότητα, σαν αθλητές που αλλάζουν ομάδα ή σαν ηθοποιούς που αλλάζουν ρόλο, αλλά ούτε καν αναφέρεται αυτή η προϋπηρεσία στο βιογραφικό τους, όπως το εμφανίζει η παραγωγή του Big Brother.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ