«Athena» στο Netflix: Πυροτεχνική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής

Athena: Πυροτεχνική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής Facebook Twitter
O θεατής παρασύρεται σ’ ένα παρκούρ που διεξάγεται ανάμεσα στις φλόγες και τα οδοφράγματα, σε μια υπερκινητική χορογραφία βίαιης δράσης που μοιάζει με ηρωική έξοδο.
0

ΤΡΕΙΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΚΟΝΤΕΥΟΥΝ να συμπληρωθούν από την εποχή που «Το Μίσος» (La Haine) έσκαγε στις μεγάλες οθόνες σαν μολότοφ και από τότε δεν έχουν γυριστεί και λίγες ταινίες με θέμα ή φόντο τις μικρές και μεγάλες εξεγέρσεις των σύγχρονων «Άθλιων» που κατοικούν στα προάστια του Παρισιού.

Η ταινία του Κασοβίτς όμως παραμένει μέχρι σήμερα ένα ακλόνητο σημείο αναφοράς και η νέα ταινία του Ρομέν Γαβρά (ή Γκαβράς) που προσγειώνεται κατευθείαν στη μικρή οθόνη, παρά την πυροτεχνική της υπόσταση και τις εντυπωσιακές της εκρήξεις, δυσκολεύεται να χτυπήσει το ταβάνι επειδή ξεχνάει ή δεν προλαβαίνει να ασχοληθεί με τους κεντρικούς χαρακτήρες της, που μοιάζουν με αναλώσιμα πιόνια μέσα σ’ αυτήν τη χαοτικά θεαματική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής. 

Η ταινία φυλάει και μια «αμφιλεγόμενη» ανατροπή για το τέλος της, προορισμένη για να ανοίξει μια συζήτηση ή απλώς για να προβοκάρει.

Είναι βέβαιο ότι τον σκηνοθέτη τον ενδιαφέρει η αισθητική της σύγκρουσης και η σημειωτική της κλιμάκωσης μάλλον παρά οποιοδήποτε μανιφέστο, και αυτό γίνεται φανερό με τον πιο εμφατικό τρόπο από την εκπληκτική πρώτη σκηνή της ταινίας, ένα ιλιγγιώδες και μεγαλόπνοο μονοπλάνο μεγάλης διάρκειας (παρότι στην ψηφιακή εποχή τέτοιες σκηνές κοντεύουν να γίνουν κλισέ, ακόμα κι όταν δεν είναι fake) – μια λήψη τόσο εντυπωσιακή που σου κολλάει το σαγόνι στο πάτωμα ενώ εύχεσαι να έβλεπες την ταινία στη μεγάλη οθόνη. 

Athena: Πυροτεχνική λιτανεία εξέγερσης και καταστολής Facebook Twitter

Από τη στιγμή που πετάει την μολότοφ ο Καρίμ μέχρι το ευφορικό φινάλε της σκηνής με τη θριαμβευτική επιστροφή του κομβόι των εξεγερμένων πίσω στο φρούριο τους –το υποβαθμισμένο συγκρότημα κατοικιών «Αθηνά» που δίνει τον τίτλο στην ταινία– ο θεατής παρασύρεται σ’ ένα παρκούρ που διεξάγεται ανάμεσα στις φλόγες και τα οδοφράγματα, σε μια υπερκινητική χορογραφία βίαιης δράσης που μοιάζει με ηρωική έξοδο.

Κι αυτό είναι μόνο η αρχή ή τουλάχιστον κάτι τέτοιο σκέφτεται με προσμονή ο θεατής μετά από αυτή την ισχυρή δόση.

Παρότι όμως η ταινία δεν καταδέχεται να κατεβάσει ένταση και στροφές σε κανένα σχεδόν σημείο, η συνέχεια περιφέρει μια αγκύλωση και μια ματαιότητα και μια άρνηση να πάει βαθιά, που είναι σα να υπονομεύει τις φιλοδοξίες των δημιουργών της. Που δεν είναι και λίγες είτε πρόκειται για τις επικλήσεις στο αρχαίο δράμα (αν υπήρχε αστυνομία της τέχνης, πάντως, είναι πιθανό να απαγόρευε πλέον διά ροπάλου τις πασπαρτού αναφορές στην αρχαιοελληνική τραγωδία) είτε για μια σύγχρονη πολιτικοποιημένη εκδοχή ενός κλασικού κλειστοφοβικού θρίλερ όπως του «Ο Σταθμός 13 δέχεται επίθεση». 

Η ταινία φυλάει και μια «αμφιλεγόμενη» ανατροπή για το τέλος της, προορισμένη για να ανοίξει μια συζήτηση ή απλώς για να προβοκάρει. Πολλοί ενοχλήθηκαν, αν κρίνει κανείς από κάποιες πρώτες αντιδράσεις, κάνοντας λόγο ακόμα και για «ξέπλυμα» (της αστυνομίας).

Από την άλλη, θα μπορούσε ίσως να θεωρηθεί ως απόηχος μιας αντίληψης που είχε εκφραστεί και στο «Μίσος» πριν από τριάντα χρόνια σχεδόν: Καλό μπάτσο μπορεί και να πετύχεις, καλό φασίστα ποτέ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Οθόνες / Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Η Στέγη ανοίγει το φετινό της ρεπερτόριο με το βλέμμα (ξανά) στραμμένο προς το μέλλον, συνεργαζόμενη με τον προβοκάτορα Ελληνογάλλο σκηνοθέτη στο πρότζεκτ «GENER8ION», με τρεις μικρού μήκους ταινίες του που θα κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα με τη μορφή βίντεο εγκαταστάσεων σε τρεις διαφορετικούς χώρους.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός για τη σεζόν 2022-23

Θέατρο / Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός για τη σεζόν 2022-23

Τζον Μάλκοβιτς, Ρομέο Καστελούτσι, Ρομέν Γαβράς, «Σπιρτόκουτο The Musical», Ευριπίδης Λασκαρίδης, Ευθύμης Φιλίππου και άλλα κορυφαία διεθνή και εγχώρια ονόματα στο ρεπερτόριο της Στέγης για τη νέα σεζόν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ