O Αθηναίος Γιάννης Κουρούδης

O Αθηναίος Γιάννης Κουρούδης Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης.
0

> Μια εικόνα που έχω από το Σουφλί είναι ο βαρύς χειμώνας. Θυμάμαι χιόνιζε πολύ και ο δρόμος για το σχολείο περνούσε κυριολεκτικά μέσα από διαδρόμους από χιόνι, με τοίχους πολύ πιο ψηλούς από μένα, που έπρεπε να τους διασχίζω φορώντας κοντά παντελονάκια. Επίσης, σε 'κείνα τα μέρη απέκτησα μια πιο στενή επαφή με τα ζώα: γαϊδούρια, άλογα, αγελάδες. Θυμάμαι ακόμα, βέβαια, τη μέρα που είχαμε καβαλήσει τα άλογα και φτάσαμε μέχρι τα σφαγεία. Εκεί, έπαθα το σοκ της ζωής μου. Βέβαια, το κρέας το έκοψα πριν από μια δεκαετία. Μαχαίρι όμως.

> Κάποια στιγμή, γύρω στα δέκα μου, μετακομίσαμε οικογενειακώς στη Θεσσαλονίκη και ξαφνικά έπρεπε να πάω σχολείο στην Τούμπα, το μεγαλύτερο σχολείο των Βαλκανίων, όπως έλεγαν τότε. Ήμουν, όμως, ευπροσάρμοστο παιδί, δεν δυσκολεύτηκα καθόλου.

> Όταν πέρασα στα ΤΕΙ Γραφιστικής στην Αθήνα κατεβήκαμε μαζί με τους γονείς μου με το αυτοκίνητο φορτωμένο με ένα ψυγείο, έναν καναπέ και διάφορα άλλα συμπράγκαλα για να ψάξουμε για σπίτι. Δεν ξέραμε πού μας πάνε τα τέσσερα και το πρώτο βράδυ βρήκαμε ένα ξενοδοχείο για να κοιμηθούμε. Εγώ κοιμήθηκα σαν το βόδι, αλλά την επόμενη μέρα η μάνα μου, που δεν είχε κλείσει μάτι, μου είπε ότι το ξενοδοχείο δεν ήταν και τόσο οικογενειακό. Ήταν ένα μπουρδελοξενοδοχείο.

> Το ότι βρέθηκε ο Γιώργος Κορρές στη ζωή μου ήταν για μένα μεγάλη τύχη. Το 1993 είχε μόλις αγοράσει το πρώτο του φαρμακείο στο Παγκράτι και είχε έρθει στο γραφείο μου για να του κάνω τις κάρτες και μια ταμπέλα για το φαρμακείο. Έπειτα σκέφτηκε να δοκιμάσουμε να συσκευάσουμε τις κρέμες προσώπου που παρήγαγε μόνος του, στο εργαστήριό του. Όταν είδε την πρότασή μου, απογοητεύτηκε, δεν του άρεσε καθόλου. Προσπάθησα, λοιπόν, να τον πείσω λέγοντάς του ότι πρόκειται για μια παγκόσμια δουλειά, που θα αντέξει πολλά χρόνια. Για να είμαι τελείως ειλικρινής, ήμουν κάπως θρασύς. Ναι μεν πίστευα ότι είχε προοπτικές, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό. Με τα πολλά, ο Κορρές πείστηκε να πάρει το ρίσκο και μετά, ως έξυπνος άνθρωπος που είναι, έπιασε αμέσως τη θετική ανταπόκριση που υπήρξε από την αγορά και απογείωσε την όλη φάση. Σήμερα, τα προϊόντα του βρίσκονται σε 40 χώρες σε όλο τον κόσμο. Απίστευτο, ε;

> Το branding δεν είναι τέχνη. Είναι το πάντρεμα της καλλιτεχνίας με την επιχειρηματικότητα. Κανείς δεν έρχεται να μας ζητήσει να κάνουμε απλώς μια πολύ ωραία αφίσα ή μια πολύ ωραία συσκευασία. Ένας καλός γραφίστας καλείται να κάνει ελκυστικό το προϊόν έτσι ώστε να πουληθεί, να έχει απήχηση στον κόσμο, να λειτουργήσει. Η τέχνη του γραφίστα απλώς δίνει προστιθέμενη αξία στο προϊόν.

> Ένα κακό προϊόν με μια καλή συσκευασία δεν έχει δεύτερη μέρα. Είναι όπως ένας πολύ όμορφος άνθρωπος δίχως περιεχόμενο. Είναι σαν να προσπαθείς να πουλήσεις την Τζούλια. Είναι πολύ όμορφη, αλλά είναι η Τζούλια. Ένα προϊόν, όμως, μπορείς να το φτιάξεις έτσι, ώστε να είναι μια Τζούλια με μυαλό Αϊνστάιν.

> Όταν κάνεις σχέδιο για το σχέδιο, είναι σαν να κάνεις διακόσμηση. Αν θέλεις να κάνεις κάτι παραπάνω, πρέπει να έχει ουσία αυτό που σχεδιάζεις, να έχει βάθος και αξίες. Να δηλώνεις ιστορία -αν υπάρχει-, καταγωγή, ποιότητα, θέση. Δεν αρκεί απλά να ζωγραφίζεις ένα ωραίο σκίτσο και να βάζεις ένα πολύ ωραίο χρώμα.

> Τώρα, εν μέσω κρίσης, όλοι φοβούνται να τολμήσουν και αποζητούν ό,τι πιο συντηρητικό υπάρχει. Είναι σαν να κρατάνε όλοι φοβερές άμυνες, ένα κατενάτσιο του κερατά. Πώς μπορεί να υπάρξει πρωτοπορία κάτω από αυτές τις συνθήκες; Πολύ δύσκολα.

> Στην Ελλάδα, δυστυχώς, δεν υπάρχει παραγωγή. Δηλαδή, τα εργοστάσια που παράγουν προϊόντα που θα βγουν στο ράφι είναι ελάχιστα. Κι όταν δεν υπάρχει αυτό, δεν υπάρχει και δουλειά για μας, ή, τέλος πάντων, υπάρχει σε πολύ περιορισμένη γκάμα. Αυτό είναι ένα από τα βασικά προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι νέοι σχεδιαστές. Οι πολύ καλοί, βέβαια, πάντα βγαίνουν μπροστά και δεν χάνονται. Φυσικά, μπορεί ποτέ να μη γίνουν πλούσιοι, αλλά με τη δουλειά μας δύσκολα τα καταφέρνει κανείς, ούτως ή άλλως, σε αυτό. Πάλι καλά που υπάρχουν κάποια βραβεία που μας απονέμονται, έτσι, για το ηθικό της υπόθεσης.

> Όταν μου έγινε η ανάθεση για τις αφίσες από τη Λυρική Σκηνή, ξεκίνησα κάνοντας έρευνα. Ήθελα να δω τι ίσχυε στις μεγάλες όπερες του κόσμου και εκεί είδα πόσο μοντέρνα και πόσο ρηξικέλευθα λειτουργούσαν τα εικαστικά. Σκέφτηκα, λοιπόν, γιατί να είμαστε πάντα μια επαρχιακή όπερα; Στην αρχή, όταν βγήκαν οι πρώτες αφίσες, υπήρξε μια μικρή αμηχανία, ειδικά στους σκληροπυρηνικούς της Λυρικής. Τελικά, όμως, ο κόσμος ανταποκρίθηκε. Το ζητούμενο ήταν να μπουν και νέοι άνθρωποι στη Λυρική κι αυτός ο στόχος επιτεύχθηκε.

> Ο άνθρωπος που με επηρέασε όσο κανείς άλλος είναι ο Saul Steinberg, όχι μόνο για το υπέροχο σχέδιό του, αλλά κυρίως για τις ιδέες και τον τρόπο σκέψης του. Ακόμα και σήμερα τον «συμβουλεύομαι» καμιά φορά.

> Μου αρέσει το κέντρο της πόλης. Μένω στο Κολωνάκι και περπατώ καθημερινά μέχρι τη δουλειά μου, στην Ομόνοια. Πολλές φορές λέω, χαριτολογώντας, ότι ζω στην Ευρώπη, περπατώ στα Βαλκάνια και φτάνω στην Αφρική.

> Γύρω από τη Βερανζέρου, όπου βρίσκονται τα γραφεία μας, υπάρχουν εκατοντάδες ξενοδοχεία και όλοι αυτοί οι τουρίστες που περνάνε από την Αθήνα όλο εκεί τριγύρω θα κοιμηθούν. Πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτό το προϊόν που πουλάμε είναι πάρα πολύ κακό. Αν η Αθήνα θέλει να πουλήσει τον εαυτό της, θα πρέπει να φτιάξει το κέντρο της.

> Όσα χρόνια κυκλοφορούσα με τη μηχανή και το αυτοκίνητο έβλεπα ένα γκρίζο, βαρύ πράγμα. Τώρα που μένω στο κέντρο και κινούμαι με τα πόδια έχω τη δυνατότητα να σηκώσω ψηλά το βλέμμα και να παρατηρήσω τα κτίρια. Η Αθήνα πιστεύω ότι και αρχιτεκτονικά έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον κι ας τη θάβουν οι περισσότεροι. Βέβαια, μετά από τα απανωτά σπασίματα και καψίματα που έχουν γίνει, όλοι έχουν βάλει στα μαγαζιά στόρια για να τα προστατεύουν και έτσι οι δρόμοι έχουν γίνει σκοτεινοί. Η πόλη έχει στερηθεί το φως και τη χαρά που βλέπει κανείς στις παλιές ταινίες, όπου είναι όλα φωτεινά και χαρούμενα.

> Το ίντερνετ είναι η μεγαλύτερη εφεύρεση, μετά την τυπογραφία. Με κάνει τόσο ευτυχισμένο που καμιά φορά αναρωτιέμαι πώς μπορούσαμε να ζούμε τόσα χρόνια χωρίς αυτό.

> Αυτό που με έκανε να νιώσω καταξιωμένος και περήφανος, χωρίς να το λέω με έπαρση, ήταν όταν ο Steven Heller, που έχει γράψει πάνω από εκατό βιβλία σε σχέση με το branding και το design και θεωρείται ο πάπας στην κριτική του design παγκοσμίως, είχε αναφέρει στους «New York Times» ότι τα εικονογράμματα των αγωνισμάτων που είχα σχεδιάσει για τους Ολυμπιακούς του 2004 ήταν τα καλύτερα στη νεότερη ιστορία των Αγώνων. Δεν είναι και λίγο να εισπράττεις ένα τέτοιο σχόλιο.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ