Ειρήνη Βαχλιώτη

Ειρήνη Βαχλιώτη Facebook Twitter
0

Μου αρέσει και το ντοκιμαντέρ και η μυθοπλασία.Η καρδιά μου ανήκει στη μυθοπλασία, γιατί είναι ακριβώς εκείνο το κομμάτι της καλλιτεχνικής έκφρασης του μύθου που πάντα με γοήτευε. Με γοητεύει το όνειρο, το παραμύθι. Σαν ψυχοσύνθεση μου αρέσει αυτό το είδος.

Το ντοκιμαντέρ είναι πάρα πολύ υποτιμημένο στην Ελλάδα. Η Αγγλία έχει την καλύτερη παράδοση στον κόσμο. Είναι το ίδιο το ντοκιμαντέρ. Εξαιτίας της παράδοσης και της εκπαίδευσής τους τα βλέπουνε πολύ κιόλας.

Οι δύο μου «μικρές» ταινίες πήγαν καλά (Μια μικρή ιστορία για το γέλιο, 1997 και Skipper Staad, 2002). Όταν ολοκλήρωσα την πρώτη μου ταινία, ήταν ήδη ένα πολύ μεγάλο βήμα καλλιτεχνικής ανεξαρτητοποίησης. Υπάρχω! Η ταυτότητά μου, η υπογραφή, η πρώτη μου βούλα... Και μετά λίγο λίγο παίρνει τη σκυτάλη η επόμενη γενιά και πάει, ξέρω ‘γω; Το να ορίζεις την ταυτότητά σου σημαίνει ότι δεν ακολουθείς τη μοίρα σου, αλλά ότι τη φτιάχνεις. Είναι μια ολόκληρη πορεία. Δεν την ορίζεις μόνο θεωρητικά, αλλά την αποδεικνύεις και μέσα από την πράξη.

Νιώθω οικεία με το χώρο της τέχνης και των ιδεών. Ο πατέρας μου ήταν από τους μεγαλύτερους διανοούμενους της εποχής του. Κινείτο και αυτό εξέπεμπε, τίποτα άλλο. Ένα μυαλό, πώς να σου πω. Οτιδήποτε έχει σχέση με το χώρο της τέχνης, του πνεύματος, των ιδεών μού είναι πάρα πολύ οικείο, πολύ αγαπητό, μου είναι οικογένεια. Είναι πολύ home, sweet home. Τον έχασα πριν από δέκα χρόνια.

Είχε αρρωστήσει η μητέρα μου με καρκίνο.Πέθανε πολύ γρήγορα. Έμεινα κατά κάποιο τρόπο ορφανή. Μια δύσκολη περίοδο για τη ζωή μου. Έπρεπε με κάτι να ασχοληθώ. Μόλις μου είπαν πως ξεκινά αυτή η τρελή περιπέτεια στον Αμαζόνιο, τους είπα: «Οπωσδήποτε θα 'ρθω». Θεώρησα ότι θα 'ταν καλό για μένα να φύγω. Να μπω κατευθείαν με τα μούτρα στη δουλειά. Ήταν πάρα πολύ σκληρό αυτό που έκανα στον εαυτό μου αλλά και θεραπευτικό συγχρόνως.

Με τη Λατινική Αμερική μπορεί να έχουμε μια οικειότητα με τη μουσική τους, ας πούμε, και να τη χορεύουμε επειδή και εμείς οι μεσογειακοί είμαστε αλέγροι τύποι, αλλά ουσιαστικά σαν νοοτροπία, σαν κουλτούρα, είναι πολύ ξένο πράγμα. Πολύ πιο κοντά νιώθεις στην Ανατολή. Εγώ τουλάχιστον, που έχω ταξιδέψει στην Αίγυπτο, στο Μαρόκο, στην Αλγερία, ακόμα και στο Ιράν, αισθανόμουν πολύ πιο οικείες τις φάτσες, τις συμπεριφορές, το ρυθμό, απ' αυτό τον κόσμο που λέγεται Λατινική Αμερική.

Ουσιαστικά σκηνοθέτησα όλα τα γυρίσματα για μια σειρά ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε τον Αύγουστο στο ΙTV, με θέμα ομάδες εθελοντών ιατρών που συγκεντρώνονται κάθε τρεις μήνες, κατεβαίνουν στα χωριά του Περού, στις ακτές του Αμαζονίου και παρέχουν ιατρική βοήθεια. Όλα αυτά γίνονται με δύο πλοιάρια που αγόρασε ένας τρελάρας τύπος, με φοβερό όραμα και ενθουσιασμό, ο Willie McPherson. Δύο πλοία του πολεμικού ναυτικού. Αυτή είναι και η ειρωνεία, ότι ήταν δύο πολεμικά πλοία και μετατράπηκαν ειρηνικά, πλωτά νοσοκομεία που κατεβαίνουν σε χωριά που δεν έχουν δει στη ζωή τους γιατρό.

Θα έκανα κάτι τέτοιο εθελοντικά. Αν ερχόταν η εταιρεία παραγωγής, που ξέρω ότι πληρώνεται, και μου έλεγε «θα το κάνεις δωρεάν;», επαγγελματικά θα έλεγα όχι. Αν όμως ερχόταν ο ίδιος ο Willie Mcpherson, και μου έλεγε «χρειαζόμαστε ένα σκηνοθέτη, γιατί θέλουμε να φτιάξουμε ένα ταινιάκι για να προωθήσουμε την ιδέα μας και να μαζέψουμε περισσότερους εθελοντές», θα το έκανα ευχαρίστως.

Τα παιδάκια στον Αμαζόνιο είναι τόσο αγνά,με διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι νομίζει ο δυτικός πολιτισμός. Η πρώτη αυτή επαφή με το πρωτογονικό στοιχείο σου βγάζει μια παιδικότητα, έναν ενθουσιασμό. Μαθαίνεις το τι είναι σημαντικό στη ζωή, το πόσο αξίζουν τα χρήματα, η κοινωνική καταξίωση στην Αθήνα. Τι είναι η Αθήνα, μια κουκίδα στον ωκεανό που ποιος την κοιτάει;

Το ότι τα έχω δει όλα δεν το λέω. Ισχύει το εν οίδα, ότι ουδέν οίδα. Όσο πιο πολύ βλέπεις και βιώνεις πράγματα τόσο πιο πολύ αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχουν τόσο πολλά κεφάλαια στη ζωή. Ο κόσμος είναι πολυδιάστατος· από εκεί που νόμιζα ότι κάπου κατέληξα, ότι έδωσα απαντήσεις, ότι μπορώ να με ορίσω, να με βάλω σε ένα πλαίσιο, ξαφνικά ανοίγεσαι και το καταρρίπτεις. Αναρωτιέσαι, υπάρχει πλαίσιο άραγε;

Όταν είμαι πολύ μακριά από το σπίτι, από τη χώρα μου, και βρίσκομαι σε κάτι τόσο ξένο, δημιουργείται ένας περίεργος ψυχολογικός μηχανισμός. Η ταυτότητά σου είναι πολύ ξεκάθαρη. Είσαι μια μονάδα ξαφνικά σ' έναν ξένο κόσμο, οπότε επειγόντως πρέπει να την ορίσεις. Γίνεται αυτόματα αυτό. Συνειδητοποιώ πόσο μου λείπουν οι γονείς μου ή πόσο σημαντική είναι για μένα η δουλειά μου, κάποιοι άνθρωποι, ποια είμαι και τι κάνω.

Μου αρέσει πάρα πολύ η Αθήνα. Έχει μια γοητεία. Λειτουργεί ο κοινωνικός ιστός. Οι άνθρωποι κάνουν τους χώρους και όχι το αντίθετο. Εκτιμώ και το Λονδίνο. Σαν πόλη. Μπορείς να την περπατήσεις. Δεν το αντέχω όμως. Σαν κουλτούρα.

Βγαίνω, βγαίνω. Και το σινεμαδάκι και το θεατράκι και κάνα μπαράκι. Είμαι λίγο εκλεκτική τώρα πια. Περισσότερο μ' ενδιαφέρει να δω τους φίλους μου από την πρεμούρα να βγω για να βγω.

Νομίζω ότι η αθηναϊκή νοοτροπία δεν έχει τόσα πολλά ανοίγματα στον έξω κόσμο. Αν δε μπορείς να ταξιδεύεις, δες τουλάχιστον λίγο δορυφορική τηλεόραση. Τι γίνεται πέρα από τη μύτη σου, βρε αδερφέ. Να ξελαμπικάρει λίγο το μυαλό. Φαίνεται και στον εθελοντισμό αυτό. Δεν υπάρχουν οι βάσεις για ν' αναπτυχθεί το φαινόμενο. Θέλω ν' ασχοληθώ και εδώ με θέματα εθελοντικού ενδιαφέροντος και δεν βρίσκω εύκολα πάτημα.

Σοκαρίστηκα στη Λίμα, με τα παιδιά του δρόμου. Είναι σε άθλια κατάσταση. Πάμφτωχα, πεινάνε, κλέβουνε, μέσα στα ναρκωτικά. Μοιάζει σαν να τα βλέπεις όλα από παραμορφωτικό φακό. Είναι όλα πολύ μικρά. Όλος αυτός ο σκληρός κόσμος της πορνείας, το νταβατζιλίκι, τα ναρκωτικά, από παιδάκια. Αφού γύρισα από τη νυχτερινή βόλτα στο ξενοδοχείο, στο πολύ κυριλέ Sheraton,κάθισα να φάω στο εστιατόριο. Εκεί με χτύπησε. Ήταν η στιγμή, ξέρεις. Από τη μία αισθάνθηκα τυχερή που απολαμβάνω αυτό, από την άλλη το μυαλό μου ήταν βιδωμένο στο παιδάκι εκεί έξω. Δεν μπορείς να μείνεις αμέτοχος... και γαϊδούρι να 'σαι.

Γνώρισα κάποια στιγμή ένα παιδί, τον Jeffrey.Ήταν ορφανός, τον είχανε πυροβολήσει, σκοτώσανε τον καλύτερό του φίλο. Σιωπηλός, δεν μαρτυρούσε τίποτα. Με συγκίνησε η δύναμή του και αυτή η θλίψη στα μάτια του. Μετά το ορφανοτροφείο είχε το δικό του χώρο και εργαζόταν σε φούρνο. Είπα, ρε γαμώτο, θα μαζέψω λεφτά να μπορέσει να ανοίξει το δικό του μαγαζί. Όταν επέστρεψα στο Περού ήθελε να γίνει σεφ. Βρήκα μια μέρα κενό και του ψώνισα έπιπλα για το σπίτι του. Δεν το ‘χω παρατήσει το όνειρο. Εκεί που συγκινείσαι πάντα μπορείς να κάνεις κάτι.

Δεν νιώθω ένοχες για την αισθητική, για τα αγαθά που μπορεί να προσφέρει η ζωή.Αισθάνομαι άβολα όταν για ορισμένους τα αγαθά γίνονται αντικείμενο διαστροφής, ενώ άλλοι δεν έχουν καμία πρόσβαση. Η ζωή όμως είναι και όμορφη. Δεν νιώθω ενοχή που μένω στο Κολωνάκι, ενώ θα έπρεπε να μένω σε μια τρώγλη. Όλη μου η επαφή με τον Τρίτο Κόσμο κινητοποίησε το συναίσθημά μου. Από κει και πέρα, δεν έχω ακόμη ταχθεί στο να γίνω ένας φιλάνθρωπος με την έννοια του ιεραπόστολου. Ασχολούμαι με το σινεμά, που ένα μεγάλο μέρος του είναι τέχνη. Μια τέχνη που εξευγενίζει τους ανθρώπους. Με το ντοκιμαντέρ έχω την ευλογία η δουλειά μου να υπηρετεί προσπάθειες που πράγματι αξίζουν τον κόπο. Δεν σκηνοθέτησα τοBig Brotherώστε να βγάλω λεφτά. Είμαι περήφανη γι' αυτό που κάνω και μέχρι εκεί.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ