Πώς το Internet επηρεάζει τη θρησκευτική πίστη

Πώς το Internet επηρεάζει τη θρησκευτική πίστη Facebook Twitter
0

Λίγοι κοινωνιολόγοι έχουν προσπαθήσει να αξιολογήσουν εάν η χρήση του Internet επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σκέπτονται και ασκούν τη θρησκεία τους. Μια νέα έρευνα στην Αμερική αποκαλύπτει ότι όσο περισσότερο χρόνο σπαταλάμε στο διαδίκτυο τόσο όλες οι θρησκείες μοιάζουν ίδιες.

Σε αντίθεση με ό, τι μπορεί να «πιστεύετε», φαίνεται ότι το διαδίκτυο ίσως έχει κάνει τους ανθρώπους λιγότερο δογματικούς σχετικά με τη θρησκεία. Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal for the Scientific Study of Religion παρουσιάζει στοιχεία ότι όσο περισσότερο χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να έχουμε μια συγκεκριμένη θρησκευτική σχέση ή να πιστεύουμε και να ασκούμε αποκλειστικά μια θρησκεία. 

Η μελέτη του κοινωνιολόγου Paul McClure του πανεπιστημίου Baylor του Τέξας, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι που περνάνε πολύ χρόνο στο διαδίκτυο, είναι πιθανότερο να αποστασιοποιηθούν από την παραδοσιακή τους θρησκεία, να θελήσουν να πειραματιστούν με άλλες θρησκείες ή αιρέσεις, ή ακόμη και να γίνουν τελείως άθεοι.

Ο McClure εμπεύστηκε για αυτή την έρευνα από μια προηγούμενη που πρότεινε ότι η άνοδος του διαδικτύου από τη δεκαετία του '90, συνέβαλε στην αύξηση των ανθρώπων που δεν θέλουν να πιστεύουν σε τίποτα, με ειδική αναφορά στην γνωστή ομάδα «Nones» η οποία περιλαμβάνει και άθεους και αγνωστικιστές. Ο ερευνητής ανέλυσε δεδομένα από ένα συνεχιζόμενο έργο που είχε ξεκινήσει από το 2005 το πανεπιστήμιο, επικαλέστηκε συγκεκριμένα την εκδοχή της έρευνας ως αντιπροσωπευτικής εθνικής έρευνας και στη συνέχεια αυτή διεξήχθη από τον οργανισμό Gallup Organization, o οποίος ήταν αυτός που έθετε τα ερωτήματα σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου από τον κόσμο και τη σχέση τους με τη θρησκεία.

Η μελέτη με τίτλο «Πειραματιζόμενοι με το Διαδίκτυο και τη Θρησκεία στην ψηφιακή εποχή» ανέλυσε δειγματοληπτικά στοιχεία από 1.700 άτομα άνω των 18 ετών. Όσοι συμμετείχαν απαντούσαν σε ερωτήσεις του τύπου «πόσο συχνά πηγαίνετε στην εκκλησία;», «πόσες ώρες σας απασχολεί το διαδίκτυο;» ή «θεωρείτε ότι όλες οι θρησκείες του κόσμου είναι εξίσου αληθινές;».

Ο McClure διαπίστωσε ότι όσο μεγαλύτερη η χρήση του διαδικτύου σε έναν άνθρωπο, ακόμη και μετά τον υπολογισμό παραγόντων όπως η ηλικία, η εκπαίδευση ή η πολιτική τοποθέτηση, σχετίζονταν περισσότερο με απαντήσεις και δηλώσεις όπως «Όλες οι θρησκείες στον κόσμο είναι εξίσου αληθείς» ή «Σε όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από τι θρησκεία αποκαλούν ότι πιστεύουν, όλοι οι άνθρωποι λατρεύουν τον ίδιο Θεό».

 

Η έρευνα του McClure υποδηλώνει ότι το διαδίκτυο έχει διαμορφώσει το πώς αλληλεπιδράμε με τη θρησκεία διαφορετικά από ότι με άλλες ολοκληρωμένες τεχνολογίες, όπως η τηλεόραση. Παραδείγματος χάριν, διαπίστωσε ότι, ενώ η παρακολούθηση από τηλεόραση σχετίζεται με δαπάνη λιγότερου χρόνου για θρησκευτικές δραστηριότητες (όπως η παρακολούθηση μιας εκκλησιαστικής τελετής), το διαδίκτυο δεν ήταν καθόλου. Παρά την ευρεία ανησυχία ότι το διαδίκτυο μπορεί να έχει μια πολωτική επίδραση στις πεποιθήσεις μας, δεν φαίνεται να έστειλε κανέναν στην εκκλησία ή σε κάποιο άλλο θρησκευτικό χώρο. Με αυτή τη βασική διαπίστωση ότι υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στο χρόνο χρήσης του Internet και στην αντιμετώπιση της θρησκείας, ο McClure θεωρεί ότι όσο αυξάνουν οι ώρες μπροστά από την οθόνη ενος υπολογιστή ή ενός κινητού, τόσο μεγαλώνει η πιθανότητα ένας άνθρωπος να πιστέψει ότι η δική του θρησκεία δεν είναι η μόνη αληθινή.

Η πρόσφατη έκδοση του Πανεπιστημίου του Baylor με τίτλο «Αμερικανικές αξίες, ψυχική υγεία και χρήση της τεχνολογίας στην εποχή του Τραμπ» (στην οποία βοήθησε και η έρευνα του κοινωνιολόγου McClure), διαπιστώνει ότι το 55% των Αμερικανών δεν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για πρόσβαση σε θρησκευτικό ή πνευματικό περιεχόμενο. Ένα άλλο 23% δήλωσαν ότι το κάνουν το πολύ μία φορά το μήνα. Τα τρία τέταρτα των Αμερικανών δήλωσαν ότι ποτέ δεν μιλούν για τις θρησκευτικές τους απόψεις στα κοινωνικά μέσα. Προσθέτοντας, μάλιστα, περισσότερη υποστήριξη στη θεωρία του McClure, 9 από τους 10 Αμερικανούς δήλωσαν ότι η τεχνολογία τους είχε εκθέσει σε νέες θρησκευτικές προοπτικές.

Τech & Science
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από το Πάρκινσον μέχρι την κατάθλιψη: Νέα συσκευή υπερήχων υπόσχεται θεραπείες χωρίς χειρουργείο

Τech & Science / Από το Πάρκινσον μέχρι την κατάθλιψη: Νέα συσκευή υπερήχων υπόσχεται θεραπείες χωρίς χειρουργείο

Xρησιμοποιεί υπερηχητικούς παλμούς που κατευθύνονται με ακρίβεια σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου, προσφέροντας εναλλακτική λύση στη χειρουργική εμφύτευση ηλεκτροδίων
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι στο Διάστημα μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση, σύμφωνα με μελέτη της NASA

Τech & Science / Το ταξίδι στο Διάστημα μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση, σύμφωνα με μελέτη της NASA

Ανθρώπινα αιμοσφαίρια που στάλθηκαν στο Διάστημα άρχισαν να χάνουν την ικανότητά τους να παράγουν υγιή νέα κύτταρα, ένδειξη επιταχυνόμενης γήρανσης, σύμφωνα με τη μελέτη
LIFO NEWSROOM
Ερευνητές του Cambridge «παγώνουν» μόριο-κλειδί και δίνουν μεγάλη ελπίδα για την αντιμετώπιση του καρκίνου στον εγκέφαλο

Τech & Science / Ερευνητές του Cambridge «παγώνουν» μόριο-κλειδί και δίνουν μεγάλη ελπίδα για την αντιμετώπιση του καρκίνου στον εγκέφαλο

«Θα μπορούσε να είναι μια πραγματική ευκαιρία να επιβραδύνουμε την εξέλιξη του γλοιοβλαστώματος», υποστηρίζουν με συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς απαιτείται περαιτέρω δοκιμών
LIFO NEWSROOM
Αλτσχάιμερ: Εγκρίθηκε φάρμακο που χορηγείται αποκλειστικά στο σπίτι

Τech & Science / Αλτσχάιμερ: Εγκρίθηκε θεραπεία που μπορεί να χορηγηθεί στο σπίτι από τον ίδιο τον ασθενή

Η έκδοση για χρήση στο σπίτι εγκρίθηκε ως θεραπεία συντήρησης που οι ασθενείς μπορούν να χορηγούν στον εαυτό τους αφού ολοκληρώσουν τον κύκλο της ενδοφλέβιας θεραπείας
LIFO NEWSROOM
«Νέα γενιά εθισμένων»: Τι κινδύνους κρύβει το άτμισμα για τον εγκέφαλο των εφήβων

Τech & Science / «Νέα γενιά εθισμένων»: Τι κινδύνους κρύβει το άτμισμα για τον εγκέφαλο των εφήβων

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα δημιουργούν νέους εθισμούς στη νικοτίνη και προκαλούν σοβαρούς κινδύνους για την καρδιά, τους πνεύμονες και τον εγκέφαλο των παιδιών και των εφήβων
LIFO NEWSROOM
«Είναι κάπως σαν νίκη για τη Google»: Πώς κατάφερε να γλιτώσει από το να πουλήσει το Chrome

Τech & Science / «Είναι κάπως σαν νίκη για τη Google»: Πώς κατάφερε να γλιτώσει από το να πουλήσει το Chrome

Η απόφαση αυτή θεωρείται μια από τις σημαντικότερες των τελευταίων 20 ετών - Η Google διατηρεί πάντως κάποιες «ανησυχίες» για την υποχρέωσή της να μοιράζεται δεδομένα διαδικτυακών αναζητήσεων
LIFO NEWSROOM