Νέος κανονισμός δικαιωμάτων των επιβατών στα ΜΜΜ- Διευκρινίσεις για τα ΑμεΑ, μετά τις αντιδράσεις

Νέος κανονισμός δικαιωμάτων των επιβατών στα ΜΜΜ- Διευκρινίσεις για τα ΑμεΑ Facebook Twitter
Φωτ. Αρχείου: Eurokinissi
0

Μετά τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης για τον νέο κανονισμό δικαιωμάτων των επιβατών στα ΜΜΜ- και ειδικότερα για τα άτομα με αναπηρία- το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έδωσε διευκρινίσεις.  

Με τίτλο «Έξι αλήθειες για τον νέο κανονισμό δικαιωμάτων των επιβατών στα ΜΜΜ» το υπουργείο Μεταφορών διευκρινίζει μεταξύ άλλων ότι αντίστοιχες προβλέψεις περιείχε και ο παλαιός κανονισμός επιβατών που ίσχυε από το 2015, στον οποίο προβλεπόταν ότι «κατ' εξαίρεση επιτρέπεται άρνηση κράτησης, έκδοσης ή παροχής κατ' άλλο τρόπο εισιτηρίου ή η επιβίβαση ατόμων λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητα προκειμένου οι μεταφορείς να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας».  

Η ανακοίνωση έρχεται μετά τις αντιδράσεις που ήρθαν από τον ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Αριστερά που έκαναν λόγο για «θεσμικό ρατσισμό». «Άρνηση επιβίβασης σημαίνει θεσμικός ρατσισμός. Το 2023 αντί να συζητάμε για την καθολική πρόσβαση στα ΜΜΜ, μιλάμε ανοιχτά για πολιτικές αποκλεισμού συμπολιτών μας με αναπηρία. Απαράδεκτη απόφαση που οφείλει άμεσα να αλλάξει» σχολίασε ο Νάσος Ηλιόπουλος μέσω Twitter. 

«Η απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ να επιτρέπει στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στα ΚΤΕΛ να αποκλείουν την επιβίβαση σε ανάπηρους συμπολίτες μας είναι ακατανόητη και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με όσα πριν από λίγες ημέρες δεσμευόταν η υφυπουργός αρμόδια για τις Μεταφορές υποστηρίζοντας ότι η προσβασιμότητα στον τομέα των μεταφορών αποτελεί σημαντική προτεραιότητα της κυβέρνησης», αναφέρει με τη σειρά της η Κατερίνα Νοτοπούλου, Τομεάρχη Πρόνοιας και Κοινωνικής Συνοχής του ΣΥΡΙΖΑ.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «έχει ξεκαθαρίσει ότι η προσβασιμότητα των πολιτών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα. Ο νέος κανονισμός δικαιωμάτων των επιβατών, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ από το τέλος του 2023 ουσιαστικά κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Παρ' όλα αυτά, ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζοντας την παράδοση των ψεμάτων που μας έχει συνηθίσει, επιμένει στην τοξικότητα και την υιοθέτηση των fake news» αναφέρει στην ανακοίνωσή του. 

«Η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική» υπογραμμίζει και παραθέτει τις έξι διευκρινίσεις για τα ΜΜΜ. 

Οι 6 διευκρινίσεις του υπουργείου Μεταφορών για τα ΜΜΜ

«Διευκρίνιση 1η: Ο νέος κανονισμός, όσον αφορά στα δικαιώματα των επιβατών, ορίζει ότι κάθε πολίτης, και ιδιαίτερα τα άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, δικαιούνται να επιβιβαστούν, χωρίς καμία άμεση ή έμμεση διάκριση, στα δημόσια οδικά μέσα μεταφοράς (Λεωφορεία, Τρόλεϊ) και μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό και Τραμ), καταβάλλοντας το εκ της νομοθεσίας οριζόμενο, ανά κατηγορία μεταφορικού μέσου, κόμιστρο. Κατ' εξαίρεση, και προκειμένου οι μεταφορείς να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο και τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές ή στις περιπτώσεις όπου ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών ή χώρων αφετηρίας, καθιστά αδύνατη την επιβίβαση, αποβίβαση ή μεταφορά του ατόμου με αναπηρία κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό, επιτρέπεται να αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ' άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας.

Διευκρίνιση 2η: Περαιτέρω, όσον αφορά στις ειδικότερες υποχρεώσεις των μεταφορέων, προβλέπεται ότι οι μεταφορείς που εκτελούν τακτικές αστικές μεταφορές με οδικά μέσα μεταφοράς και μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ) υποχρεούνται να εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία και άτομα με μειωμένη κινητικότητα, λαμβάνοντας μέτρα που διασφαλίζουν την προσβασιμότητα στα συγκοινωνιακά μέσα ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα και γενικά όσων χρειάζονται βοήθεια (π.χ. γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης, ανάπηροι, υπερήλικες, μικρά παιδιά) και να ενθαρρύνουν τη χρήση των Αστικών Συγκοινωνιών από τα άτομα αυτά. Επίσης, υποχρεούνται να μεριμνούν για λειτουργία των υποδομών του δικτύου και των εγκαταστάσεων υποδοχής κοινού, ώστε να είναι εφικτή η προσβασιμότητα από άτομα με αναπηρία, μειωμένη κινητικότητα και χρήζοντα βοηθείας (π.χ. γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης, ανάπηροι, υπερήλικες, μικρά παιδιά) και να ενημερώνουν το κοινό όταν δεν είναι δυνατή η επιβίβαση/αποβίβαση/μετακίνηση του ατόμου με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό. Πέρα από τα παραπάνω, οι μεταφορείς φροντίζουν για τη σήμανση θέσεων εντός των οχημάτων και βαγονιών για τα παραπάνω άτομα, μεριμνούν ώστε τα άτομα αυτά να συμμορφώνονται με τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ευρωπαϊκό ή εθνικό δίκαιο ή τις απαιτήσεις υγείας και ασφάλειας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές και θεσπίζουν οδηγίες και διαδικασίες κατάρτισης του προσωπικού που έχει άμεση επαφή με το επιβατικό κοινό για την ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας, όπως περιγράφεται στο οικείο Παράρτημα του κανονισμού. 

Όσον αφορά ειδικά στις υποχρεώσεις των μεταφορέων στις τακτικές υπεραστικές και διεθνείς γραμμές, καθώς και στις έκτακτες εθνικές και διεθνείς γραμμές με οδικά μέσα μεταφοράς ο νέος κανονισμός προβλέπει ότι οι εν λόγω μεταφορείς και τα όργανα αυτών δεν αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ' άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν χωρίς επιπλέον κράτηση άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας. Κατ' εξαίρεση μόνο προβλέπεται δυνατότητα άρνησης της κράτησης, έκδοσης ή παροχής κατ' άλλο τρόπο εισιτηρίου ή της επιβίβασης Ατόμου με Αναπηρία ή μειωμένης κινητικότητας, μόνο για συμμόρφωση προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο, ή τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές και όταν ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών, καθιστά αδύνατο να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση και η μεταφορά του κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό. 

Με άλλα λόγια, ο νέος κανονισμός φροντίζει ώστε να μην τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβατών και δη των ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα. Στην περίπτωση αυτή, κάτι που παραλείπει να αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπεται ότι το πρόσωπο αυτό και κάθε άτομο που το συνοδεύει έχει δικαίωμα να επιλέξει: α) επιστροφή των χρημάτων που κατεβλήθησαν για το εισιτήριο β) παροχή δωρεάν μεταφοράς ατόμου συνοδείας της επιλογής του ατόμου με αναπηρία το οποίο θα του παρέχει τη συνδρομή που χρειάζεται! 

Διευκρίνιση  3η: Οι προβλέψεις του νέου κανονισμού εναρμονίζονται πλήρως με αυτές του ευρωπαϊκού Κανονισμού (ΕΕ) 181/2011. Συγκεκριμένα το άρθρο 10 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού αναφέρει: «Παρά τις διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 1, οι μεταφορείς, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και οι διοργανωτές ταξιδίων μπορούν να αρνούνται να δεχθούν κράτηση, να εκδώσουν ή να παράσχουν κατ' άλλο τρόπο εισιτήριο σε, ή να επιβιβάσουν, άτομα λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας: α) για να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο, ή τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές· β) όταν ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών, καθιστά αδύνατο να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση, η αποβίβαση ή η μεταφορά του ατόμου με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό».

Διευκρίνιση 4η: Αντίστοιχες προβλέψεις περιείχε και ο παλαιός κανονισμός επιβατών που ίσχυε από το 2015 (κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ), όπου προβλεπόταν ότι κατ' εξαίρεση επιτρέπεται άρνηση κράτησης, έκδοσης ή παροχής κατ' άλλο τρόπο εισιτηρίου σε, ή η επιβίβαση ατόμων λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητα προκειμένου οι μεταφορείς να συμμορφωθούν προς τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας που ορίζει το διεθνές, κοινοτικό ή εθνικό δίκαιο και τις απαιτήσεις υγείας και ασφαλείας που ορίζουν οι αρμόδιες αρχές ή στις περιπτώσεις όπου ο σχεδιασμός του οχήματος ή η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων λεωφορείων και των τερματικών σταθμών, καθιστά αδύνατη την επιβίβαση, αποβίβαση ή μεταφορά του ατόμου με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα κατά τρόπο ασφαλή και λειτουργικά εφικτό.

Διευκρίνιση  5η: Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι η Κυβέρνηση θα πρέπει να θεσπίσει ένα πιο αυστηρό πλαίσιο. Η αντιπολίτευση παραμένει αδιάβαστη, καθώς ο νέος κανονισμός προβλέπει ιδιαίτερα τσουχτερές κυρώσεις. Ειδικότερα: 

  • για την άρνηση επιβίβασης, κράτησης, έκδοσης, παροχής εισιτηρίου σε ΑμεΑ η αποζημίωση αυξάνεται από τα 30€ στα 200€. 
  • για τη μη έγκαιρη και εκτός προθεσμιών απάντηση σε αναφορά - καταγγελία πολίτη για παραβίαση δικαιωμάτων η αποζημίωση αυξάνεται από 30€ σε 100€. 
  • το διοικητικό πρόστιμο σε περίπτωση μη καταβολής αποζημίωσης για απώλεια - φθορές σε αναπηρικό αμαξίδιο ή άλλα βοηθήματα αυξάνεται από 2.000€ σε 2.500€. 

Διευκρίνιση  6η: Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ η Κυβέρνηση αδιαφορεί για τα προβλήματα των συμπολιτών μας. Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Υποδομών αποδομούν πλήρως τα επιχειρήματα της αντιπολίτευσης. Ενδεικτικά, πριν από λίγες ημέρες χορηγήθηκε ποσό 11.772.000 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των μετακινήσεων Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ), καθώς και πολύτεκνων οικογενειών στα ΚΤΕΛ, με μειωμένο κόμιστρο».

Πολιτική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνήγορος του Πολίτη: Κίνδυνος για το κράτος δικαίου η αναστολή αιτήσεων ασύλου

Πολιτική / Συνήγορος του Πολίτη: Κίνδυνος για το κράτος δικαίου η αναστολή αιτήσεων ασύλου

«Τόσο ο Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ όσο και το παράγωγο ενωσιακό δίκαιο κατοχυρώνουν, εκτός από την κατ’ ουσίαν διεθνή προστασία σε περίπτωση βάσιμων λόγων δίωξης, και το δικαίωμα πρόσβασης στη διαδικασία ασύλου»
LIFO NEWSROOM
Βενιζέλος κατά κυβέρνησης για το μεταναστευτικό: Ζήτημα υψίστης σημασίας για την υπόσταση του κράτους δικαίου

Πολιτική / Βενιζέλος κατά κυβέρνησης για το μεταναστευτικό: Ζήτημα υψίστης σημασίας για την υπόσταση του κράτους δικαίου

Ζητά την ανάκληση της νομικής αιτιολόγησης που στηρίζεται στο άρθρο 15 ΕΣΔΑ, δηλαδή το αντίστοιχο του άρθρου 48 Συντ. για την εφαρμογή του νόμου περί καταστάσεως πολιορκίας, όπως σημειώνει με έκπληξη
LIFO NEWSROOM
Φλωρίδης για Ιατροδικαστική Υπηρεσία Πάτρας: «Αν δεν κόψεις τα σάπια, θα μολυνθούν και τα υπόλοιπα»

Πολιτική / Φλωρίδης για Ιατροδικαστική Υπηρεσία Πάτρας: «Αν δεν κόψεις τα σάπια, θα μολυνθούν και τα υπόλοιπα»

Ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο να τεθεί σε αναστολή και ο ιατροδικαστής που υπέγραψε τις τρεις εκθέσεις για τα βρέφη που δολοφόνησε η Ειρήνη Μουρτζούκου, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης, εξηγώντας τους λόγους που οδήγησαν στην απόφαση για την αναστολή λειτουργίας της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Πάτρας
LIFO NEWSROOM
Ακροδεξιό παραλήρημα Πλεύρη: Αντικίνητρα για «λαθρομετανάστες, που έρχονται και τρώνε-πίνουν με τα χρήματα των φορολογούμενων»

Πολιτική / Ακροδεξιό παραλήρημα Πλεύρη: Αντικίνητρα για «λαθρομετανάστες, που έρχονται και τρώνε-πίνουν με τα χρήματα των φορολογούμενων»

Ο νέος υπουργός επιτίθεται στους μετανάστες με χυδαία ρητορική λέγοντας πως στις δομές «τρώνε 3 φορές κρέας και μία ψάρι» και πως «δεν θέλουμε να αντικαταστήσουμε τον πληθυσμό της Ευρώπης»
LIFO NEWSROOM
Μητσοτάκης κατά Ανδρουλάκη στη Βουλή: Πολιτική κόντρα για ΟΠΕΚΕΠΕ και «γαλάζια συμμορία»

Πολιτική / Μητσοτάκης κατά Ανδρουλάκη στη Βουλή: Πολιτική κόντρα για ΟΠΕΚΕΠΕ και «γαλάζια συμμορία»

 Όταν απευθύνεστε σε αυτήν την παράταξη δεν θα χρησιμοποιείτε τον όρο «γαλάζια συμμορία», δεν τη δέχομαι από ένα κόμμα, που έχει στιγματίσει την πολιτική ζωή της χώρας, απάντησε σε υψηλούς τόνους στον Νίκο Ανδρουλάκη ο πρωθυπουργός
LIFO NEWSROOM
Μητσοτάκης: «Κλείνει η δίοδος από Λιβύη προς Ελλάδα» – Τρίμηνη αναστολή ασύλου και δύο κλειστά κέντρα στην Κρήτη

Πολιτική / Μητσοτάκης: «Κλείνει η δίοδος από Λιβύη προς Ελλάδα» – Τρίμηνη αναστολή ασύλου και δύο κλειστά κέντρα στην Κρήτη

Σύλληψη και κράτηση για όσους εισέρχονται παράνομα στη χώρα – Νέα μέτρα υπό τον απόηχο της άρνησης Χάφταρ να δεχθεί την ευρωπαϊκή αποστολή
LIFO NEWSROOM
Γεραπετρίτης για μεταναστευτικό: Αν χρειαστεί, θα υπάρξει αυστηροποίηση των μέτρων

Πολιτική / Γεραπετρίτης για μεταναστευτικό: Αν χρειαστεί, θα υπάρξει αυστηροποίηση των μέτρων

Ο Έλληνας ΥΠΕΞ επισήμανε πως «η Ελλάδα θα μεριμνήσει ώστε να ελεγχθούν οι μεταναστευτικές ροές» και υπογράμμισε ότι η επιτήρηση θα ενταθεί στο πλαίσιο ευρωπαϊκής συνεργασίας
LIFO NEWSROOM
Αυξάνονται οι ροές μεταναστών σε Κρήτη και Γαύδο: Στη Λιβύη Πλεύρης και Ευρωπαίοι για συνομιλίες με Ντμπέιμπα - Χαφτάρ

Πολιτική / Αυξάνονται οι ροές μεταναστών σε Κρήτη και Γαύδο: Στη Λιβύη Πλεύρης και Ευρωπαίοι για συνομιλίες με Ντμπέιμπα - Χαφτάρ

Ευρωπαϊκή αντιπροσωπεία, με τη συμμετοχή των υπουργών Εσωτερικών της Ιταλίας και της Μάλτας, μετέβη στη Λιβύη για διαβουλεύσεις με τις πλευρές των Ντμπέιμπα και Χαφτάρ
LIFO NEWSROOM
Νίκος Χριστοδουλάκης: «Υπάρχει ένα οργανωμένο δίκτυο που αφαιμάζει κοινοτικούς πόρους με πολιτική κάλυψη»

LiFO politics / Νίκος Χριστοδουλάκης: «Ένα οργανωμένο δίκτυο αφαιμάζει κοινοτικούς πόρους με πολιτική κάλυψη»

Ο πρώην υπουργός Οικονομικών και καθηγητής Νίκος Χριστοδουλάκης μιλά στη Βασιλική Σιούτη για το σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ, δίνει τη δική του ερμηνεία και εκτιμά ότι η κρίση «δεν μας έκανε σοφότερους, αλλά χειρότερους».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ