Όπως πολλοί λάτρεις των σούπερ-γιοτ, ο Johan Wedell-Wedellsborg περνά τα καλοκαίρια του ταξιδεύοντας στη Μεσόγειο. Φέτος, αυτός και η οικογένειά του επέλεξαν την Ελλάδα, όπου μπορούν να απολαύσουν μερικές ειδυλλιακές βδομάδες, πηγαίνοντας από νησί σε νησί πάνω στην 56μετρη O’Natalina.

 

«Το γεγονός πως μπορείς να ξυπνάς μόνος σε έναν όρμο, να επισκεφτείς μία μικρή πόλη και να φας σε μια παραλιακή ταβερνούλα είναι μοναδικό. Στη Γαλλική Ριβιέρα δεν είναι το ίδιο, απλώς ταξιδεύεις κατά μήκος της ακτής, υπάρχουν κι άλλα γιοτ, και δεν είναι τόσο απόμερα όσο στην Ελλάδα», λέει στους Financial Times ο Wedell-Wedellsborg, ιδιοκτήτης της ναυτιλιακής εταιρείας Weco Shipping με δεσμούς στη βασιλική οικογένεια της Δανίας. 

 

«Είναι μία από τις ολοένα και περισσότερες, πλούσιες οικογένειες που επέλεξαν να μισθώσουν ένα σούπερ γιοτ στα ελληνικά νερά αυτό το καλοκαίρι», γράφει η Ελένη Βαρβιτσιώτη για τους FT. «Το γεγονός αυτό παρείχε μια πολύ απαραίτητη ώθηση στον τουριστικό κλάδο του αιγαιοπελαγίτικου κράτους, που πέρασε ένα καλοκαίρι χτυπημένο όχι μόνο από την πανδημία του κορωνοϊού αλλά και από φυσικές καταστροφές». 

 

«Η Ελλάδα κατέγραψε μία κατακόρυφη άνοδο στην κίνηση γιοτ και ιστιοπλοϊκών σκαφών», λέει ο αρχισυντάκτης του περιοδικού για σούπερ-γιοτ Boat International, Stewart Campbell. Τον Ιούλιο, η χώρα υποδέχτηκε 834 σούπερ γιοτ, πίσω μόνο από την Ιταλία (1.353) και τη Γαλλία (954). «Αυτό το νούμερο είναι πολύ υψηλότερο από τα προηγούμενα χρόνια», προσθέτει. 

 

«Ένας λόγος για την άνοδο, ήταν πως η Ελλάδα άνοιξε στους τουρίστες νωρίτερα από άλλους στη Μεσόγειο», γράφουν οι FT. «Ξένοι επισκέπτες, μεταξύ των οποίων και Αμερικανοί που δεν μπορούσαν να εισέλθουν στην Ευρώπη εξαιτίας των περιορισμών που επέβαλε η πανδημία, ήταν ευπρόσδεκτοι στην Ελλάδα από τα μέσα Μαΐου, αρκεί να ήταν πλήρως εμβολιασμένοι ή να διέθεταν αρνητικό τεστ κορωνοϊού». 

 

Η πλειονότητα των κατόχων σούπερ γιοτ περνούν τον μισό χρόνο στην Καραϊβική, πριν ταξιδέψουν στην Μεσόγειο για το ευρωπαϊκό καλοκαίρι. Η συντριπτική πλειονότητα είναι μηχανοκίνητα σκάφη, με επαγγελματικό προσωπικό, σε αντίθεση με τα ιστιοπλοϊκά. «Είχαμε τόσες πολλές αιτήσεις για την Ελλάδα φέτος (...) το βασικό μας πρόβλημα ήταν πως δεν υπήρχε αρκετή προσφορά για να καλύψει την ζήτηση», λέει η Barbara Dawson, της Camper & Nicholsons, ειδική στα σούπερ γιοτ, που μεσιτεύει για σχετικές συμφωνίες. 

 

«Ένας άλλος λόγος για την δημοφιλία της Ελλάδας είναι πως, με μία εκτεταμένη ακτογραμμή και περισσότερα από 220 κατοικημένα νησιά, οι πλούσιοι ιδιοκτήτες σούπερ γιοτ, έκριναν πως ήταν ασφαλέστερη από άλλους προορισμούς. Ένα μισθωμένο σκάφος είναι πρακτικά ένα πολυτελές ξενοδοχείο πάνω στο νερό, και η ικανότητα να ελέγχεις το περιβάλλον και να «σκανάρεις» προσκεκλημένους και προσωπικό για τον ιό, προσφέρει ένα επιπλέον επίπεδο ασφάλειας», συνεχίζει η Ελένη Βαρβιτσιώτη.  «Η Ελλάδα χτυπήθηκε από την πανδημία, αλλά δεν είχε την ίδια κλιμάκωση με την Ιταλία, τη Γαλλία ή την Ισπανία, αν και τα νέα κρούσματα αυξήθηκαν απότομα τους τελευταίους δύο μήνες», παρατηρεί η δημοσιογράφος των FT.

 

«Η Ελλάδα θεωρείται μία ασφαλής χώρα που τα πήγε καλά κατά τη διάρκεια της (σ.σ έξαρσης) Covid-19, ειδικά για τους Αμερικανούς πελάτες μας», λέει η Dawson.


«Την περσινή χρονιά η αγορά ήταν ο απόλυτος εφιάλτης, φέτος είναι ακριβώς το αντίθετο», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Golden Yachts, που ναυπηγεί και μισθώνει σούπερ γιοτ, John Dragnis. «Δεν έχουμε ούτε μία ημέρα ελεύθερη για οποιοδήποτε από τα 42 γιοτ ως το τέλος Αυγούστου». 

 

Σούπερ γιοτ θεωρείται οποιοδήποτε πολυτελές σκάφος μεγαλύτερο των 24 μέτρων, και το κόστος μίσθωσης τέτοιων σκαφών κυμαίνεται από δεκάδες χιλιάδες ως και εκατομμύρια δολάρια για κάθε εβδομάδα, ανάλογα με το μέγεθος και το είδος. Ένα από τα πιο ακριβά, όπως το 136 μέτρων Flying Fox, κοστίζει τρία εκατομμύρια την εβδομάδα. 

 

Μετά τον «πάγο» των δραστηριοτήτων στις αρχές του 2020, πολλοί πρόθυμοι αγοραστές εμφανίστηκαν έτοιμοι να αγοράσουν γιοτ το περσινό καλοκαίρι, με τις πωλήσεις να καταγράφουν ρεκόρ εξαμήνου. Αυτή η τάση επιταχύνθηκε το 2021 και στο α' εξάμηνο του έτους, 344 σούπερ γιοτ άλλαξαν χέρια - πολύ περισσότερα από τα περασμένα χρόνια. Κόσμος που παλιότερα δίσταζε να αγοράσει, τώρα συνειδητοποίησε πως τα γιοτ προσφέρουν την ιδανική απομόνωση για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. 

 

Παρότι τα σούπερ γιοτ έχουν μεγάλη χωρητικότητα για τρόφιμα και άλλα είδη, η παρουσία τους μπορεί να προσφέρει σημαντική ώθηση στις τοπικές οικονομίες. Οι επιβάτες των σούπερ γιοτ ξοδεύουν έως και πέντε φορές περισσότερα από τον μέσο τουρίστα σε κάποιο δωμάτιο ξενοδοχείου, σύμφωνα με έρευνα (προ πανδημίας) της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδος. 

 

«Σε αντίθεση με τα κρουαζιερόπλοια, που οι επιβάτες τείνουν να τρώνε και να ξοδεύουν τα χρήματά τους πάνω στο κατάστρωμα, μέρος της χαράς των ταξιδιών με γιοτ, είναι να ανακαλύπτει κανείς καινούργια μπαρ και εστιατόρια. Υπάρχουν επίσης τέλη αγκυροβόλησης που ωφελούν άμεσα τις τοπικές οικονομίες, καθώς και η αγορά αγαθών και υπηρεσιών» εξηγεί ο Campbell. 

 

Η Όλγα Μιλιώνη, πράκτορας γιοτ στη Μύκονο, υπογραμμίζει τα οικονομικά οφέλη που συνοδεύουν τους πολύ πλούσιους επιβάτες που έχουν ανάλογου κόστους επιθυμίες. «Αστακοί και ψάρια πρώτης ποιότητας, λουλούδια και ενοικιαζόμενες λιμουζίνες, κρατήσεις VIP στα νησιά, όπου μπορούν να ξοδέψουν 10.000 ευρώ μόνο στα ποτά (...) άλλοι ζητούν μία πολύ ακριβή τσάντα, ή κάνουν ειδικές παραγγελίες σε σαμπάνιες και αποσκευές (...) κάποιος ακούει έναν DJ να παίζει μουσική σε ένα κλαμπ και ζητά να δώσει ένα πριβέ σόου στο γιοτ του». 

 

Με πληροφορίες από Financial Times