Λίγες ώρες μετά τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τονίζει πως η πρόταση του ΚΑΣ συνιστά την βέλτιστη λύση για τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν. 

 

Μιλώντας στο LiFO.gr, η υπουργός διαβεβαίωσε ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, μετά από μία πολύ μακρά συνεδρία που κράτησε περισσότερο από 15 ώρες, έδωσε λύση για την ολοκλήρωση του έργου του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης και η απόφαση θα υλοποιηθεί εντός του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, μέχρι το 2023, οπότε και εξασφαλίζονται οι αναγκαίες πιστώσεις από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.

 

«Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου έκριναν ότι αυτή είναι η μόνη λογική και πραγματικά εφικτή λύση για την προστασία των αρχαιοτήτων και την κατασκευή του έργου του σταθμού Βενιζέλου. Με τον τρόπο αυτό λύνεται ένα χρόνιο πρόβλημα, τα αρχαία αποκαθίστανται στην ίδια θέση, στο ίδιο επίπεδο, στο σύνολο της τάξεως του 92% περίπου, ενώ επιπλέον χώροι διατίθενται για την έκθεση συμπληρωματικών θεμάτων», εξηγεί.

 

 

 

«Προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων»

 

«Το ΚΑΣ, αφού άκουσε περισσότερους από 30 επιστήμονες, ενδιαφερόμενους και όλους τους φορείς της πόλης - τον περιφερειάρχη, τον δήμαρχο, παραγωγικούς φορείς, επιμελητήρια, κατέληξε ότι η βέλτιστη λύση για την υλοποίηση του σταθμού Βενιζέλου, αλλά κυρίως για την προστασία και ανάδειξη των σημαντικών αρχαιοτήτων είναι η απόσπαση και η επανεγκατάστασή τους», λέει η υπουργός. 

 

«Έωλη η απόφαση του 2017»

 

Όπως εξηγεί στο LiFO.gr η κα Μενδώνη, η επανεγκατάσταση των αρχαιοτήτων γίνεται σε ποσοστό 92%, και τα αρχαία τοποθετούνται στην ίδια στάθμη - δηλαδή στην ίδια θέση - στην οποία βρίσκονταν. «Αυτό το οποίο ισχυρίζονται κάποιοι ότι η δήθεν μελέτη κατασκευής του 2017 εξασφάλιζε την άριστη λύση της κατασκευής του σταθμού και της κατά χώρα διατήρησης των αρχαιοτήτων, αποδεικνύεται κενή περιεχομένου, καθώς το κεντρικό αρχαιολογικό συμβούλιο, το 2017, γνωμοδότησε για μία πρόταση επί σχεδίων ανυπόγραφων, ανώνυμων και ασφράγιστων». 

 

«Είναι λοιπόν ντροπή για όσους υποστηρίζουν ότι το 2017 έδωσαν την ιδανική λύση για την προστασία των αρχαιοτήτων και για τη δήθεν εφικτότητα κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου. Οτιδήποτε άλλο λέγεται, εκφεύγει της επιστημονικής δεοντολογίας και του σωστού επιστημονικού λόγου. Ήδη σήμερα το πρωί, συζητήσαμε με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού, τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικής Μετρό, στους επόμενους δύο μήνες να κατατεθεί στο υπουργείο Πολιτισμού η μελέτη απόσπασης, συγχρόνως με τη μελέτη επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Αυτός είναι ο βασικός όρος, τον οποίο θέτουμε, διότι αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει, είναι προφανώς να εξασφαλιστεί η αρτιότητα του σταθμού, που να πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας για το επιβατικό κοινό, συγχρόνως όμως, μας ενδιαφέρει η ασφαλής επανατοποθέτηση και ανάδειξη με τον βέλτιστο τρόπο, των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων».

 

«Σύμφωνα με τους νομικούς, η υπουργική απόφαση του 2017 είναι απολύτως έωλη», τονίζει η υπουργός, και «επομένως δεν υπήρχε καμία λύση και καμία κατασκευαστική συνθήκη. Η κύρια μέριμνα του υπουργείου σήμερα είναι, πολύ γρήγορα, η Αττικό Μετρό να ολοκληρώσει τη μελέτη απόσπασης και επανεγκατάστασης των αρχαιοτήτων, προκειμένου να εισαχθούν τους επόμενους 2 - 2,5 μήνες στο ΚΑΣ», προσθέτει. «Ο τρόπος απόσπασης των αρχαιοτήτων και η επανατοποθέτησή τους υπαγορεύεται από την ίδια την φύση των μνημείων. Αυτός είναι ο βασικός στόχος των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού», καταλήγει η κα Μενδώνη. 

 

Διδασκάλου: Χωρίς αυτή τη λύση, οι εργασίες στο μετρό θα ολοκληρώνονταν με το 2026

 

Από την πλευρά του, ο γγ Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου τονίζει ότι μέσω της συγκεκριμένης μελέτης της Αττικό Μετρό, όπως αυτή εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, προβλέπεται η ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, τον Απρίλιο του 2023. «Στον χρονικό ορίζοντα αυτόν, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί και η επιστροφή των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου» εξηγεί, επισημαίνοντας πως σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Αττικό Μετρό, σε περίπτωση που δεν είχε επιλεγεί η συγκεκριμένη λύση, ο σχεδιασμός για την ολοκλήρωση των εργασιών του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, προβλεπόταν μετά το πέρας του 2026 και σε αυτή την περίπτωση, «με πάρα πολλούς ενδοιασμούς και επιφυλάξεις για το τελικό χρονοδιάγραμμα του έργου, που θα είχε περαιτέρω παρατάσεις σε μακρύτερο ορίζοντα».