Το θέατρο Αμαλία στη Θεσσαλονίκη ανάβει και πάλι τα φώτα του

Το θέατρο Αμαλία στη Θεσσαλονίκη επαναλειτουργεί δίνοντας τόπο σε νέες φωνές Facebook Twitter
Στο «We Are All Things», δυο άνθρωποι σε ένα δάσος στα όρια του αστικού ιστού, που θυμίζει χωματερή πολλαπλών αποτυπωμάτων, χορεύουν, αφηγούνται, σιωπούν, τραγουδούν για μια ιστορία διαρκούς μετάβασης. Φωτ.: Λάμπρος Κυριακού
0

Το θέατρο Αμαλία αποτελεί ένα τοπόσημο της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης, με μια ιστορία που αντανακλά την καλλιτεχνική εξέλιξη της πόλης.

Ξεκινώντας τη διαδρομή του ως κινηματογράφος το 1967 με πρώτη ταινία την «Υπολοχαγό Νατάσσα» με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, εξελίχθηκε σε έναν αγαπημένο θεατρικό χώρο, στεγάζοντας από το 1987 έως το 2012 την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης.

Το θέατρο επανεκκινεί τη λειτουργία του υπό την επιμέλεια της ομάδας της TooFarEast, ως ένας ζωντανός, συμπεριληπτικός χώρος αφιερωμένος στον πειραματισμό και το καλλιτεχνικό ρίσκο. Με ιδιαίτερη έμφαση στην υποστήριξη ανερχόμενων δημιουργών, φιλοδοξεί να συμβάλει στην ανάδειξη νέων τοπικών καλλιτεχνικών σχημάτων και πρωτότυπων έργων, ενισχύοντας και εξελίσσοντας το θεατρικό οικοσύστημα της πόλης.

Σήμερα, το θέατρο Αμαλία συστήνεται ξανά ως το σπίτι του πειραματικού κοινού της Θεσσαλονίκης και γίνεται βάση εξόρμησης για τις τολμηρές καλλιτεχνικές φωνές της.Η λειτουργία του ξεκινά στις 4 Σεπτεμβρίου 2025 με δύο καλλιτεχνικές αναθέσεις σε ένα ανήσυχο τετραήμερο.

Το θέατρο Αμαλία στη Θεσσαλονίκη επαναλειτουργεί δίνοντας τόπο σε νέες φωνές Facebook Twitter
«We Are All Things». Φωτ.: Ελένη Χούμου

Η Κορίνα Βασιλειάδου, αποδέκτρια δυο φορές της υποτροφίας Ίψεν, σκηνοθετεί το «We Are All Things», ένα έργο βασισμένο στη συλλογή ποιημάτων «Hold Your Οwn» του Kae Tempest. Πρόκειται για την πρώτη παρουσίαση του έργου στην Ελλάδα.

Στο «We Are All Things», δυο άνθρωποι σε ένα δάσος στα όρια του αστικού ιστού, που θυμίζει χωματερή πολλαπλών αποτυπωμάτων, χορεύουν, αφηγούνται, σιωπούν, τραγουδούν για μια ιστορία διαρκούς μετάβασης. Ένα έφηβο αγόρι, λένε, σε αυτό το δάσος μεταμορφώνεται σε γυναίκα. Και χρόνια μετά, στο ίδιο δάσος, αυτή η γυναίκα −σαν να αλλάζει δέρμα− αφήνει την εαυτή της και μεταμορφώνεται σε γέρο άντρα. Μεταξύ θεάτρου, μουσικής και χορού, υφαίνουν τον μύθο του μάντη Τειρεσία, που έζησε τόσο πολλά και τα πήγε τόσο καλά και τα κράτησε όλα καλά κρυμμένα βαθιά. Και μαζί λένε για τις μη παθητικές εγγραφές του φύλου πάνω στα σώματά μας, αυτές που διαφεύγουν της φύσης και της γλώσσας. Είμαστε τα πάντα.

Το θέατρο Αμαλία στη Θεσσαλονίκη επαναλειτουργεί δίνοντας τόπο σε νέες φωνές Facebook Twitter
«Πυρ, Γυνή και Μπάχαλα». Φωτ.: Ναταλία Δρακοπούλου

Ο Κυριάκος Χριστοδουλόπουλος, εκπροσωπώντας το νέο θεατρικό αίμα της πόλης, φέρνει στη σκηνή το «Πυρ, Γυνή και Μπάχαλα», ένα έργο που γεννήθηκε στις φοιτητικές κινητοποιήσεις ενάντια στην υποβάθμιση των καλλιτεχνικών σπουδών. Είναι μια σόλο παράσταση αφιερωμένη στο συλλογικό τραύμα, φτιαγμένη από θραύσματα κοινών μας αναφορών, αναμνήσεων και πολιτισμικών ερειπίων. Καμπαρέ, drag και χάος, ντοκουμέντο και σάτιρα: η Ελλάδα στο κόκκινο, μέσα από ένα σώμα που δεν αντέχει άλλο.

Ένα πολυεπίπεδο έργο που σχολιάζει καυστικά −και με μια δόση αυτοσαρκασμού− τα παράδοξα της ελληνικής κουλτούρας και πραγματικότητας, σημερινής και παλαιότερης. Ο Κυριάκος Χριστοδουλόπουλος συνδυάζει στοιχεία από την drag κουλτούρα και το θέατρο ντοκουμέντο, δημιουργώντας μια εκρηκτική περφόρμανς ανάμεσα στο χοροθέατρο, τη μνήμη και την επινόηση. H σκηνή μετατρέπεται σε εφιαλτικό τηλεοπτικό πλατό, σε παλιό μπουζουξίδικο, σε μπαλκόνι πολυκατοικίας, σε κλαμπ στις αρχές των ’00s.

Το θέατρο Αμαλία στη Θεσσαλονίκη επαναλειτουργεί δίνοντας τόπο σε νέες φωνές Facebook Twitter
«Ου Φονεύσεις». Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Από τις 13 έως και τις 28 Σεπτεμβρίου θα παρουσιαστεί το «Ου Φονεύσεις», σε σύλληψη και σκηνοθεσία της Άντζελας Μπρούσκου, βασισμένο σε κείμενα που αφορούν την πατριαρχία και που έχουν γραφτεί από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα για τη θέση της γυναίκας. Πρόκειται για μια παράσταση που κινείται ανάμεσα στο θέατρο ντοκουμέντο και τη μυθοπλασία. Η γυναίκα ως θύμα διακρίσεων εξαιτίας του φύλου της. Η απαγορευμένη σεξουαλικότητα της γυναίκας μέσα στους αιώνες διατρέχει το έργο ως βασικός άξονας.

Γιατί τα «εγκλήματα πάθους» και τα «εγκλήματα τιμής» κατά των γυναικών συνεχίζονται με τέτοιο ρυθμό; Συνεντεύξεις, ποίηση, σκόρπιες φράσεις, σχόλια από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τραγούδια, περιγραφές βίας αποτελούν το υλικό γι’ αυτό το εγχείρημα, σ’ ένα μεικτό θέαμα που συναντιέται με το σήμερα. Η παρουσία του άνδρα ως φιγούρα αρχετυπική, αδρή και σαγηνευτική, εμπλέκεται ως ιερέας, πατέρας, γιoς, αδελφός, εραστής, μαστροπός. Μια παράσταση που επιχειρεί να ανοίξει τον δημόσιο διάλογο για την πιο ακραία μορφή σεξισμού: τη γυναικοκτονία.

 
Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΜΕΤ ανακοίνωσε τη μεγάλη έκθεση του 2026 αφιερωμένη στον Ραφαήλ

Πολιτισμός / Το ΜΕΤ ανακοίνωσε τη μεγάλη έκθεση του 2026 αφιερωμένη στον Ραφαήλ

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη ετοιμάζεται για την έκθεση «Ραφαήλ: Υψηλή Ποίηση», τη μεγαλύτερη που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ για τον δάσκαλο της Αναγέννησης στις Ηνωμένες Πολιτείες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αρονόφσκι, Στίβεν Κινγκ και Κουρόσαβα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Αρονόφσκι, Στίβεν Κινγκ και Κουρόσαβα από αύριο στους κινηματογράφους

Η αναδρομή στην crime κωμωδία των ‘90s του «Caught Stealing», το φιλμικό ανάλογο μιας ζεστής αγκαλιάς που λέγεται «Life of Chuck», το γουντιαλενικής ιδιοσυγκρασίας «Trois Amies» και το αξεπέραστο «Ran» ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Πολιτισμός / Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Ένα από τα πιο θρυλικά στέκια της Ευρώπης, με 250 χρόνια ιστορίας και θαμώνες από τον Γκαίτε και τον Σοπενχάουερ μέχρι τον Σταντάλ και τον Ίψεν, κινδυνεύει με λουκέτο καθώς οι ιδιοκτήτες απαιτούν ενοίκιο πολλαπλάσιο από το προηγούμενο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Πολιτισμός / Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Η «Χαμένη Πόλη» εξακολουθεί να γοητεύει τους ερευνητές και έχει πολλά ακόμη να δώσει μέσα από τη μεγαλύτερη ανασκαφή που έχει γίνει ποτέ, τα τελευταία 70 χρόνια
LIFO NEWSROOM
Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Πολιτισμός / Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γουόρεν Ζέινς που κυκλοφόρησε το 2023 και εστιάζει στη δημιουργία του άλμπουμ «Nebraska» (1982) το οποίο ηχογράφησε ο Σπρίνγκστιν στο δωμάτιο του στο Κολτς Νεκ του Νιου Τζέρσεϊ σε ένα τετρακάναλο κασετόφωνο
LIFO NEWSROOM
Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Πολιτισμός / Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Ο Ντάριο Αρτζέντο που σε λίγες ημέρες συμπληρώνει τα 85 του χρόνια έχει πλέον αποσυρθεί από τα κινηματογραφικά πλατό εδώ και τρία χρόνια, καθώς πέρα από το εμπόδιο της ηλικίας του απογοητεύτηκε και από την αποδοχή που είχε η τελευταία του ταινία «Μαύρα Γυαλιά»
LIFO NEWSROOM