Πέθανε η Rosalyn Drexler, ο «ανεμοστρόβιλος» της Ποπ Αρτ

Έφυγε η Rosalyn Drexler, ο «ανεμοστρόβιλος» της Ποπ Αρτ Facebook Twitter
Η Rosalyn Drexler, εικαστικός, συγγραφέας, εκπρόσωπος της Ποπ Αρτ και επαγγελματίας της πάλης, πέθανε στα 98 της/ Φωτ: Η Rosalyn Drexler στο γραφείο του εκδότη της, περ. 1960. Photo by Rachgarb / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
0

Η Rosalyn Drexler, μια από τις πιο ηχηρές παρουσίες στην ιστορία της Ποπ Αρτ (Pop Art), έφυγε από τη ζωή.

Θεατρική συγγραφέας βραβευμένη με Obie, συγγραφέας κωμωδίας βραβευμένη με Emmy, καταξιωμένη μυθιστοριογράφος, εικαστικός της Ποπ Αρτ, γλύπτρια, κριτικός βιβλίων και ταινιών, πρώην επαγγελματίας στην πάλη και «ισόβια» φεμινίστρια, «έφυγε» από τη ζωή την Τετάρτη, στο σπίτι της στο Μανχάταν. Ήταν 98 ετών. Ο θάνατός της επιβεβαιώθηκε από τον διευθυντή της γκαλερί Garth Greenan στο Μανχάταν, η οποία φιλοξενεί το έργο της.

«Υπάρχει μια αίσθηση μεταξύ των φίλων της» έγραψε η Νόρα Έφρον στην εφημερίδα The New York Post το 1965 για τη Rosalyn Drexler, «ότι λίγο αυτό το κομμάτι της Αναγεννησιακής Γυναίκας παραπάει».

«Και μόλις είχε ξεκινήσει...» θα σχολιάσουν οι New York Times, στο ειδικό αφιέρωμά τους, χαρακτηρίζοντας την πολυσχιδή καλλιτέχνιδα «ανεμοστρόβιλο της Τέχνης».

Οι πίνακές της, τη δεκαετία του 1960 επικεντρώνονταν στη σκληρή πλευρά της πραγματικότητας όπως θα την έβλεπε το κοινό μιας κινηματογραφικής αίθουσας, αφού εμπνεόταν σε μεγάλο βαθμό από το σινεμά. Εστίαζε στη βία, τη μαζική κουλτούρα και την ανατροπή του φύλου και ειδικά τα τελευταία χρόνια, τα έργα της χαίρουν ευρείας αναγνώρισης.

Δημοσίευμα του Newsweek σχετικά με την έκθεσή της το 1963 στην γκαλερί Kornblee στο Μανχάταν εξήρε τους πίνακες κολάζ της για την αντανάκλαση «της σκανδαλοθηρίας της σύγχρονης ευαισθησίας».
 

Έφυγε η Rosalyn Drexler, ο «ανεμοστρόβιλος» της Ποπ Αρτ Facebook Twitter
Επισκέπτες του Μουσείου Τέχνης Whitney στη Νέα Υόρκη μπροστά από τον πίνακα του 1963 δια χειρός Rosalyn Drexler με τίτλο "Marilyn Pursued by Death". / Φωτογραφία: Robert Alexander/Getty Images

Σήμερα, η Drexler θεωρείται μία από τις κύριες καλλιτέχνιδες που συνδέονται με το κίνημα της Ποπ Αρτ της δεκαετίας του 1960, αν και για πολλά χρόνια παρέμενε άγνωστη. Παράλληλα με τους πολύχρωμους πίνακες που φιλοτεχνούσε, έγραφε μυθιστορήματα. Πριν γίνει καλλιτέχνης, έκανε καριέρα ως επαγγελματίας της πάλης.

Γεννημένη ως Rosalyn Bronznick το 1926 στο Μπρονξ, μεγάλωσε ανάμεσα στο Μανχάταν και στο Μπρονξ και φοίτησε στη High School of Music & Art. Σε ηλικία 19 ετών παντρεύτηκε τον καλλιτέχνη Sherman Drexler. Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 γνώρισε γυναίκες παλαιστές και για μερικούς μήνες περιόδευσε στα ρινγκ ως Rosa Carlo, the Mexican Spitfire  -εμπειρία που αργότερα ενέπνευσε τόσο την τέχνη της όσο και τα μυθιστορήματά της.

Ζητήματα βίας και φύλου στην Ποπ Αρτ κουλτούρα

Αν και ξεκίνησε ως γλύπτρια, η Drexler στράφηκε στη ζωγραφική αξιοποιώντας έτοιμες φωτογραφίες τις οποίες μετέτρεπε σε εκρηκτικούς καμβάδες με έντονα χρώματα: κεραμιδί, γαλάζια, κόκκινα καδμίου και κίτρινα. Οι πίνακές της, όπως το Put It This Way (1963) ή το Rub Out (1982), καταπιάνονταν με ζητήματα βίας, φύλου και μαζικής κουλτούρας, φέρνοντας στο προσκήνιο ζητήματα, που συχνά αγνοούσαν οι όμοιοί της.

Τη σύγκριναν με τον Andy Warhol, τον Roy Lichtenstein και τον James Rosenquist. Η ίδια όμως, θεωρούσε πως «η δουλειά της ήταν ένα μυστικό» για τη δεκαετία του ’60, τότε που η Ποπ Αρτ μόλις αναδυόταν. Ο διεθνής Τύπος αναφέρει ότι στα πρώτα της βήματα, ποτέ δεν είχε ίσες ευκαιρίες με τους άνδρες καλλιτέχνες της εποχής. Σήμερα, έργα της βρίσκονται σε συλλογές κορυφαίων μουσείων, όπως τα MoMA, Whitney Museum και Buffalo AKG Art Museum. 

Συγγραφή, θέατρο και τραγούδι

Η καριέρα της Rosalyn Drexler δεν περιορίστηκε ποτέ σε ένα πεδίο. Έγραψε θεατρικά έργα και μυθιστορήματα, μεταξύ των οποίων το To Smithereens (1972), που επανεκδόθηκε πρόσφατα. Μεταξύ άλλων, υπέγραψε και τη μυθιστορηματική μεταφορά του Rocky (1976), αξιοποιώντας την ίδια της την εμπειρία από τον κόσμο της πάλης. Η πένα της έτεινε να είναι περισσότερο βιογραφική.

Σε αντίθεση με πολλούς αναγνωρισμένους ζωγράφους της δεκαετίας του 1960, οι καλλιτεχνικές ευκαιρίες για την Drexler παρέμειναν περιορισμένες. Δεν είχε ποτέ στούντιο και συχνά ασχολούνταν με δουλειές εκτός του κόσμου της τέχνης. Το προφίλ της στο Artnet απαριθμούσε επαγγέλματα που είχε ακολουθήσει. Υπήρξε μασέρ, καθαρίστρια, σερβιτόρα και καθηγήτρια.

Σε συνεντεύξεις της, η Drexler φάνηκε να εκπλήσσεται από τους επαίνους που έλαβε κατά τη διάρκεια του μεταγενέστερου μέρους της καριέρας της. «Ξέρω ότι όλα αυτά είναι επιτυχία, αλλά όταν έρχεται τόσο αργά στη ζωή σου, σου λείπουν οι άνθρωποι με τους οποίους θα μπορούσες να τη μοιραστείς» δήλωσε η Drexler στο Artnet. «Είναι δύσκολο να πιστέψεις πόσο αθόρυβα περνάει πραγματικά ο χρόνος».

Με πληροφορίες από New York Times,  ART News

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός θα προλογίσει αρκετές από τις ταινίες του αφιερώματος στην καριέρα της, ενώ θα δώσει και masterclass αφιερωμένο στις διαφορές μεταξύ θεατρικής και κινηματογραφικής ερμηνείας
LIFO NEWSROOM