Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη στον κόσμο;

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη στον κόσμο; Facebook Twitter
“KAWS: WHAT PARTY” | Brooklyn Museum
0

«Θέλω απλώς να υπάρχω. Θέλω να υπάρχω με αυτήν την οπτική γλώσσα στον κόσμο. Δεν θα σήμαινε τίποτα για μένα να κάνω πίνακες ζωγραφικής αν δεν έφτανα στους ανθρώπους». Αυτά είναι τα λόγια του KAWS, ενός από τους πιο αμφιλεγόμενους, δημοφιλείς και ακριβούς ποπ καλλιτέχνες της εποχής μας που το έργο του παρουσιάζεται στο Μουσείο του Μπρούκλιν στη έκθεση «What Party» που θα διαρκέσει μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021.

Ο KAWS ή κατά κόσμον Μπράιαν Ντόνελι που διάλεξε το καλλιτεχνικό του όνομα επειδή τους άρεσαν τα γράμματα αυτής της λέξης όπως τα έβλεπε στον τοίχο, είναι ένα φαινόμενο, ο «εφευρέτης» μια ποπ φιγούρας, ενός «COMPANION» που έχει γίνει ένα από τα πιο διάσημα σύγχρονα έργα, άμεσα αναγνωρίσιμο και σαν εμπορικό σήμα. Η τιμή του δείχνει ότι μπορεί να είναι και έργο τέχνης και απλώς ένα παιχνίδι αφού μπορείς να το βρεις από δέκα δολάρια σε μπλούζες, μπρελόκ, κούπες ή να αγοράσεις ένα σε δημοπρασία έναντι οκταψήφιου αριθμού.

Ένα γιγαντιαίο φουσκωτό «COMPANION» έχει κοσμήσει μια λίμνη στη Σεούλ, ένα άλλο το Victoria Harbour του Χονγκ Κονγκ κατά τη διάρκεια της Art Basel και ένα όμοιό του φουσκωτό και ιπτάμενο, την παρέλαση της Ημέρας των Ευχαριστιών του Macy's στη Νέα Υόρκη, με προκατόχους του φουσκωτά «σύμβολα» της Αμερικής, τον Σνούπι ή τον Σούπερμαν. Αν αυτό σημαίνει κάτι, είναι πως το έργο του KAWS είναι άμεσα αναγνωρίσιμο και όσο και να μη το παραδέχεται ο κόσμος της τέχνης, η θερμή συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα, θυμίζει μια παλιότερη γύρω από το έργο του Κιθ Χάρινγκ.

Ο πρώην φτωχός καλλιτέχνης του γκράφιτι και εικονογράφος στα στούντιο της Ντίσνει σε σειρές όπως τα «100 σκυλιά Δαλματίας», άρχισε να στολίζει τα κτίρια της πόλης του στο Νιου Τζέρσεϋ και το Μανχάταν με το «KAWS» και με «ψεύτικες διαφημίσεις». Η πιο διάσημη από αυτές είναι μια ψεύτικη διαφήμιση του Calvin Klein, με το σούπερ μόντελ Κρίστι Τέρλινγκτον με τα χαρακτηριστικά λευκά εσώρουχα του οίκου να αγκαλιάζεται από μια πράσινη φιγούρα.

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS COMPANION (ORIGINALFAKE), Pennsylvania Academy of the Fine Arts, 2013.

Από εκεί έγινε γνωστός και κανένας δεν περίμενε το πολύ γρήγορο άλμα του στον κόσμο της τέχνης, από τον οποίο σήμερα παίρνει ένα μεγάλο κομμάτι της πίτας, οικονομικά, με τη συζήτηση και την αμφισβήτηση της φιγούρας του απλώς να ανεβάζει τις μετοχές του.

Ο ίδιος ήταν πολύ έξυπνος και γνώριζε πολύ καλά ότι για να χτίσει το όνομά του, ο σωστός δρόμος δεν ήταν ο συνωστισμός στις γκαλερί και η αναζήτηση καλλιτεχνικού ατζέντη. Έπρεπε να αποκτήσει πολλούς ακόλουθους στα σόσιαλ μίντια και να εμφανίζεται στους δρόμους και στη μαζική παραγωγή για να προσελκύσει την προσοχή του κόσμου και στη συνέχεια των συλλεκτών και των κριτικών.

Και το κατάφερε. Πριν από είκοσι χρόνια πάτησε το πόδι του στην Ιαπωνία, τη χώρα- μήτρα των μάνγκα και των εμβληματικών νέων εικόνων της ποπ κουλτούρας, καλεσμένος της εταιρείας Bounty Hunter, ενός γίγαντα στην κατασκευή παιχνιδιών και των streetwear ενδυμάτων. Δημιούργησε το πρώτο «COMPANION» σε 500 αντίτυπα τα οποία εξαφανίστηκαν εν ριπή οφθαλμού. Αυτή ήταν η πρώτη μεγάλη μαζική του πώληση και έκτοτε δε σταμάτησε

Η επαναλαμβανόμενη φιγούρα του KAWS είναι ο χειρότερος εφιάλτης για πολλούς κριτικούς που βέβαια υπερασπίζονται το έργο του Κουνς για παράδειγμα ή του Γουόρχολ για τα πολλαπλά που έχουν παράξει και του Κίθ Χάρινγκ και του Μπασκιά για την παρουσία τους στο δρόμο, αλλά με το COMPANION δεν έχουν αποφασίσει αν είναι παιχνίδι ή τέχνη και ο δημιουργός του «αληθινός καλλιτέχνης».

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS Holiday στην παραλία Virginia Beach, Virginia 2019

Εδώ έχουμε βέβαια να αντιμετωπίσουμε και τη σοβαροφάνεια του κόσμου της τέχνης που θέλει να παίρνει τον εαυτό της στα σοβαρά, κρίνοντας έργα που είναι σοβαρά και ο KAWS δε τους έχει δώσει ακριβώς αυτή την ευκαιρία. Απλώς τους κάνει να νιώθουν μια αμηχανία και η μεγάλη έκθεσή του στο Μουσείο του Μπρούκλιν, που είναι παιγνιώδης και καθόλου σοβαροφανής τον τοποθετεί χωρίς πολλά λόγια στον κόσμο των καλλιτεχνών που αξίζει να ασχοληθεί κάποιος με το έργο τους ή απλώς να το χαζέψει ή να μπει στο site για να αγοράσει ένα T-Shirt ή ένα κουκλάκι.

Όσο για τις τιμές των μοναδικών έργων του; Είναι στον «ουρανό» με το Artnet Intelligence Report του 2019 να αναφέρει ότι τον Νοέμβριο του 2018, πέντε κομμάτια του KAWS πουλήθηκαν για περισσότερο από 1 εκατομμύριο δολάρια και κατά τη διάρκεια του έτους η δουλειά του «έπιασε» πάνω από 33,8 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασίες.

Όσο για τη δημοφιλία του στα σόσιαλ μίντια που έχει υπάρξει ένας μεγάλος παράγοντας στην κατακόρυφη άνοδό του στον κόσμο της τέχνης, υπάρχουν περισσότερες από 900.000 αναρτήσεις με το hashtag #kaws στο Instagram, κάτι που συνδέεται με την άμεση αντίδραση του κοινού όταν δει ένα αναγνωρίσιμο έργο του αλλά και τη καταγωγή του από την street art.

Στον «χειρότερο εφιάλτη των κριτικών τέχνης» όλοι αναγνωρίζουν την ενστικτώδη κατανόηση των δυνατοτήτων της τέχνης στην εποχή της αναπαραγωγής της για μαζική κατανάλωση και τα αποτελέσματα έχουν φανεί στην περίπτωση  του KAWS με την αλματώδη άνοδό του στις αγορές και συνεργασίες όπως αυτή με τον Kanye West και τη Nike και τα «δικά του» Air Jordans, αλλά και με τον οίκο Dior που είναι και ο μεγάλος χορηγός της έκθεσής του στο μουσείο του Μπρούκλιν, ενώ σε συνεργασία με τους βραζιλιάνους σχεδιαστές Campana δημιούργησε μια σειρά επίπλων καλυμμένη με βελούδινα Companion, όπως και για τη γιαπωνέζικη Uniqlo με σανίδες skateboard, ενώ ένα έργο του ήταν και το βραβείο των MTV Music Video Awards.

Το Μουσείο του Μπρούκλιν πολύ έξυπνα αποφεύγει τις βαρύγδουπες αναλύσεις του έργου του, κλείνοντας το μάτι στους επισκέπτες και λέγοντας «μπορείτε να πάρετε στα σοβαρά τον KAWS αν θέλετε, αλλά όχι και πολύ σοβαρά». Οι σκεπτικιστές κατηγορούν αυτού του είδους την τέχνη σαν σύμπτωμα της γενικότερης «κατάθλιψης» του πολιτισμού, κάτι που ηχεί και λίγο βαρύγδουπα σήμερα που υπάρχουν χιλιάδες μουσεία και γκαλερί που μπορούν να τολμήσουν να προτείνουν καλύτερους, πιο αξιόλογους καλλιτέχνες. Το Μουσείο απλώς ακολουθεί μια παράδοση με τα καρτούνς να έχουν περάσει τις πόρτες των μουσείων όπως τα Στρουμφ και η οικογένεια Σίμπσον.

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
Λούτρινα Companion του KAWS από τα πιο δημοφιλή εμπορικά προϊόντα του καλλιτέχνη

Το Companion, αν κάποιος θέλει να καταλάβει γιατί έχει γίνει τόσο αγαπητό σε τόσο πολλούς ανθρώπους δεν χρειάζεται φιλοσοφία. Ίσως είναι τόσο φιλικό επειδή αναπτύσσεται μόνο του, στον δικό του ανεξάρτητο κόσμο, χωρίς να υπάρχει ένα σύστημα τέχνης να το «πουσάρει», το σύστημα της τέχνης απλώς εκμεταλλεύεται τα έσοδα που μπορεί να φέρει. Το Companion κινείται μέσα από τον πολιτισμό και συμβαδίζει μέσα από τις «μεταμφιέσεις» του με τον κόσμο, αυτή είναι η επιτυχία του και η απροσδιόριστη μελαγχολική μορφή του κινητοποιεί συναισθηματικά το κοινό που θέλει να αγκαλιάσει τη θλιμμένη φιγούρα, είτε όταν μοιάζει με το ανθρωπάκι της Michelin, ή τον Μίκι Μάους. Στο μουσείο του Μπρούκλιν για παράδειγμα υπάρχουν νέα έργα επαυξημένης πραγματικότητας, που επιτρέπουν στους επισκέπτες να αλληλεπιδρούν με τα γλυπτά του χρησιμοποιώντας τα smartphone τους για να δημιουργήσουν τη δική τους εμπειρία.

Είναι ο KAWS ένας ρηχός καλλιτέχνης; Η τέχνη του θα επιζήσει μέσα στο χρόνο; Και μήπως αυτή η τυφλή τελικά φιγούρα σημαίνει πολύ περισσότερα από μια στεγνή ανάλυση στην οποία μάλλον δε δίνει σημασία το κοινό, που χρωματίζει το Companion με τα δικά του συναισθήματα. Είναι μια δουλειά κενή περιεχομένου που συνδέεται με μια γενική κενότητα της εποχής μας, λένε οι πολέμιοί του. Είναι κάτι ουδέτερο, αγχολυτικό, ένα κουκλάκι, δε μπορείς να μάθεις τίποτα από αυτό, λένε κάποιοι άλλοι και λένε την αλήθεια

Το δημιούργημα του KAWS δε θέλει να σε διδάξει τίποτα και γιατί να το κάνει; Γιατί η τέχνη πρέπει να είναι διδακτική πάντα, γιατί να μπορεί να αναλυθεί εξαντλητικά; Απλώς μπορεί να σου αρέσει ή να μη σου αρέσει. Τα εκατομμύρια που φτάνουν στην Τζοκόντα είναι βέβαιο ότι δεν ξέρουν λεπτομέρειες για τον πίνακα, τον δημιουργό και την ιστορία του, τους συμβολισμούς πίσω από το έργο και μάλλον δε τους ενδιαφέρει να τις μάθουν. Απλώς η Τζοκόντα είναι ένα έργο σταρ που όλοι οφείλουν να έχουν δει έστω και μια φορά. Και μπορεί δίπλα στο μαγνητάκι του ψυγείου με τη Τζοκόντα να υπάρχει ένα Companion, κάτι που το τοποθετεί στην προσωπική πινακοθήκη του καθένα χωρίς υπεραναλύσεις.

Αλλά και αυτή δεν είναι μια επιτυχία της τέχνης να μπορεί να συνδεθεί με κάποιον που τη βλέπει και να θέλει να την αποκτήσει με όποιο τρόπο μπορεί; Δηλαδή αν είχατε ένα κουνελάκι του Τζεφ Κουνς γιατί θα ήσασταν καλύτεροι;

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS, “Untitled (Kimpsons #2),” 2004, acrylic on canvas. KAWS and Brooklyn Museum
Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS, “Tide,” 2020. KAWS and Brooklyn Museum
Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
H σειρά Black Lives Matter. KAWS/KAWSONE
Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS, “Untitled (DKNY),” 1997. KAWS and Brooklyn Museum
Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
Companion ντυμένα με ρούχα DIOR. KAWS
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT