Η τεχνητή νοημοσύνη έλυσε το μυστήριο με αριστούργημα του Ραφαήλ

Η τεχνητή νοημοσύνη απέδειξε τι πάει λάθος με γνωστό πίνακα του ζωγράφου Ραφαήλ Facebook Twitter
Φωτ.: Prada Museum
0

Το μυστήριο ενός αριστουργήματος του αναγεννησιακού ζωγράφου Ραφαήλ μπορεί εν τέλει να λύθηκε χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη. 

Ο αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης του πανεπιστημίου του Μπράντφορντ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το μεγαλύτερο μέρος της Madonna della Rosa (Παναγία με ρόδο, 1518-1520) ήταν έργο του αναγεννησιακού δασκάλου, αλλά όχι και το πρόσωπο του Ιωσήφ. 

Η Madonna della Rosa απασχολεί τους ειδικούς της τέχνης εδώ και αιώνες. Ο πίνακας απεικονίζει τη Παναγία Μαρία, τον Ιωσήφ, το θείο βρέφος και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή μωρό. Θεωρούνταν ότι ήταν αποκλειστικά έργο του Ραφαήλ μέχρι που διατυπώθηκαν αμφιβολίες τον 19ο αιώνα.

Οι ιστορικοί τέχνης υποστήριξαν ότι θα έπρεπε να αποδοθεί και στους μαθητές του εργαστηρίου του. Ορισμένοι είπαν ότι η μορφή του Ιωσήφ έμοιαζε διαφορετική και δεν θα μπορούσε να είναι από το χέρι του Ραφαήλ. Άλλοι πίστευαν ότι το κάτω τμήμα, με το τριαντάφυλλο, είχε ζωγραφιστεί από κάποιον άλλο. Στην Ισπανία, ο πίνακας αποδίδεται πάντα στον Ραφαήλ.

Πλέον, ο πίνακας δοκιμάστηκε από την τεχνητή νοημοσύνη που ανέπτυξε ο Hassan Ugail, καθηγητής οπτικής πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ. Το συμπέρασμά του είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του πίνακα είναι του Ραφαήλ, αλλά το πρόσωπο του Ιωσήφ είναι από διαφορετικό χέρι. Το κατώτερο τμήμα είναι «πιθανότατα» του ίδιου του ζωγράφου. 

Πώς λειτούργησε ο αλγόριθμος της τεχνητής νοημοσύνης

Ο Ugail δήλωσε ότι ο αλγόριθμος αναπτύχθηκε αφού εξέτασε με εξαιρετική λεπτομέρεια 49 αδιαμφισβήτητα έργα του Ραφαήλ και μπορεί, ως αποτέλεσμα, να αναγνωρίζει αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη με ακρίβεια 98%.

«Ο υπολογιστής εξετάζει με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια έναν πίνακα», δήλωσε ο Ugail.«Όχι μόνο το πρόσωπο, εξετάζει όλα τα μέρη του και μαθαίνει για την παλέτα των χρωμάτων, τις αποχρώσεις, τους τόνους και τις πινελιές. Κατανοεί τον πίνακα με την κάθε του λεπτομέρεια, μαθαίνει όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του χεριού του Ραφαήλ».

Στην περίπτωση της Madonna della Rosa, οι αρχικές δοκιμές έδειξαν ότι το 60% του πίνακα ήταν του Ραφαήλ. Στη συνέχεια, ο υπολογιστής εξέτασε τον πίνακα ανά τμήμα και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πρόσωπο του Ιωσήφ δεν ήταν του Ραφαήλ.

Το εύρημα αποτελεί μέρος μιας νέας εργασίας που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη στο περιοδικό Heritage Science. Ο Ugail πιστεύει ότι οι ιστορικοί τέχνης θα πεισθούν τελικά και θα δουν την τεχνητή νοημοσύνη ως ένα βασικό εργαλείο αυθεντικότητας της μεγάλης τέχνης. Τόνισε ότι δεν πιστεύει ότι μπορεί να αντικαταστήσει τους ανθρώπους.

Με πληροφορίες από Guardian

 
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νταϊάνα Ρος κάνει ντεμπούτο σε νέο Billboard Chart για πρώτη φορά στην καριέρα της

Πολιτισμός / Η Νταϊάνα Ρος κάνει ντεμπούτο σε Billboard Chart για πρώτη φορά στην καριέρα της χάρη στο «Stranger Things»

Παρά τις δεκαετίες επιτυχίας στα charts σε πολλαπλές μορφές, η Ρος δεν είχε εμφανιστεί ποτέ προηγουμένως σε αυτήν τη λίστα, κυρίως επειδή μεγάλο μέρος του μουσικού καταλόγου της προηγείται της εποχής των ψηφιακών πωλήσεων
THE LIFO TEAM
Αλέξης Ακριθάκης, Χωρίς τίτλο, 1970, 45 Χ 71 εκ., λάδι σε καμβά © The Estate of Alexis Akrithakis

Πολιτισμός / Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη

Μετά από 30 χρόνια θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο κοινό σημαντικά έργα από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, αναδεικνύοντας το εύρος μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες και ιδιοσυγκρασιακές μορφές της νεοελληνικής τέχνης.
THE LIFO TEAM
Τζέιμς Κάμερον, Σίντνεϊ Σουίνι και Αμάντα Σέιφριντ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζέιμς Κάμερον, Σίντνεϊ Σουίνι και Αμάντα Σέιφριντ από αύριο στους κινηματογράφους

Η επιστροφή του Αμερικανού σκηνοθέτη στον πλανήτη της Πανδώρας και το ερμηνευτικό μπρα ντε φερ των δυο πρωταγωνιστριών σε ένα απολαυστικό throwback στα ‘90s ξεχωρίζουν από τις ταινίες της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ