Η τεχνητή νοημοσύνη έλυσε το μυστήριο με αριστούργημα του Ραφαήλ

Η τεχνητή νοημοσύνη απέδειξε τι πάει λάθος με γνωστό πίνακα του ζωγράφου Ραφαήλ Facebook Twitter
Φωτ.: Prada Museum
0

Το μυστήριο ενός αριστουργήματος του αναγεννησιακού ζωγράφου Ραφαήλ μπορεί εν τέλει να λύθηκε χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη. 

Ο αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης του πανεπιστημίου του Μπράντφορντ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το μεγαλύτερο μέρος της Madonna della Rosa (Παναγία με ρόδο, 1518-1520) ήταν έργο του αναγεννησιακού δασκάλου, αλλά όχι και το πρόσωπο του Ιωσήφ. 

Η Madonna della Rosa απασχολεί τους ειδικούς της τέχνης εδώ και αιώνες. Ο πίνακας απεικονίζει τη Παναγία Μαρία, τον Ιωσήφ, το θείο βρέφος και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή μωρό. Θεωρούνταν ότι ήταν αποκλειστικά έργο του Ραφαήλ μέχρι που διατυπώθηκαν αμφιβολίες τον 19ο αιώνα.

Οι ιστορικοί τέχνης υποστήριξαν ότι θα έπρεπε να αποδοθεί και στους μαθητές του εργαστηρίου του. Ορισμένοι είπαν ότι η μορφή του Ιωσήφ έμοιαζε διαφορετική και δεν θα μπορούσε να είναι από το χέρι του Ραφαήλ. Άλλοι πίστευαν ότι το κάτω τμήμα, με το τριαντάφυλλο, είχε ζωγραφιστεί από κάποιον άλλο. Στην Ισπανία, ο πίνακας αποδίδεται πάντα στον Ραφαήλ.

Πλέον, ο πίνακας δοκιμάστηκε από την τεχνητή νοημοσύνη που ανέπτυξε ο Hassan Ugail, καθηγητής οπτικής πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ. Το συμπέρασμά του είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του πίνακα είναι του Ραφαήλ, αλλά το πρόσωπο του Ιωσήφ είναι από διαφορετικό χέρι. Το κατώτερο τμήμα είναι «πιθανότατα» του ίδιου του ζωγράφου. 

Πώς λειτούργησε ο αλγόριθμος της τεχνητής νοημοσύνης

Ο Ugail δήλωσε ότι ο αλγόριθμος αναπτύχθηκε αφού εξέτασε με εξαιρετική λεπτομέρεια 49 αδιαμφισβήτητα έργα του Ραφαήλ και μπορεί, ως αποτέλεσμα, να αναγνωρίζει αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη με ακρίβεια 98%.

«Ο υπολογιστής εξετάζει με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια έναν πίνακα», δήλωσε ο Ugail.«Όχι μόνο το πρόσωπο, εξετάζει όλα τα μέρη του και μαθαίνει για την παλέτα των χρωμάτων, τις αποχρώσεις, τους τόνους και τις πινελιές. Κατανοεί τον πίνακα με την κάθε του λεπτομέρεια, μαθαίνει όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του χεριού του Ραφαήλ».

Στην περίπτωση της Madonna della Rosa, οι αρχικές δοκιμές έδειξαν ότι το 60% του πίνακα ήταν του Ραφαήλ. Στη συνέχεια, ο υπολογιστής εξέτασε τον πίνακα ανά τμήμα και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πρόσωπο του Ιωσήφ δεν ήταν του Ραφαήλ.

Το εύρημα αποτελεί μέρος μιας νέας εργασίας που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη στο περιοδικό Heritage Science. Ο Ugail πιστεύει ότι οι ιστορικοί τέχνης θα πεισθούν τελικά και θα δουν την τεχνητή νοημοσύνη ως ένα βασικό εργαλείο αυθεντικότητας της μεγάλης τέχνης. Τόνισε ότι δεν πιστεύει ότι μπορεί να αντικαταστήσει τους ανθρώπους.

Με πληροφορίες από Guardian

 
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναλύθηκε το αρχαιότερο γονιδίωμα της Αρχαίας Αιγύπτου: Τι αποκαλύπτει για την καταγωγή των πρώτων Αιγυπτίων

Πολιτισμός / Αναλύθηκε το αρχαιότερο γονιδίωμα της Αρχαίας Αιγύπτου: Τι αποκαλύπτει για την καταγωγή των πρώτων Αιγυπτίων

Για πρώτη φορά, επιστήμονες κατόρθωσαν να αποκωδικοποιήσουν το πλήρες DNA ενός ανθρώπου που έζησε στις απαρχές της αιγυπτιακής πολιτισμικής ιστορίας, φέρνοντας στο φως εκπλήξεις για τις γενετικές καταβολές των πρώτων κατοίκων της κοιλάδας του Νείλου
LIFO NEWSROOM
Δεινόσαυροι, Πολ Νιούμαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Δεινόσαυροι, Πολ Νιούμαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Η νέα προσθήκη στο franchise του Jurassic World, η επανέκδοση του «Cool Hand Luke» και μια κωμωδία με τον δημοφιλή Γάλλο κωμικό ξεχωρίζουν από το κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Πολιτισμός / Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Με φόντο, στο κάτω μέρος, το κεφάλι ενός αρχαιοελληνικού αγάλματος η λιτή αφίσα συνοδεύεται από το σύνθημα «Αψήφησε τους Θεούς» τονίζοντας μαζί με τον τίτλο και το όνομα του σκηνοθέτη ότι η ταινία γυρίστηκε «εξ ολοκλήρου με κάμερες IMAX»
LIFO NEWSROOM