Διώρυγα του Σουέζ: Το πλοίο που «φράκαρε» την παγκόσμια οικονομία είχε ξαναμπλοκάρει λιμάνι

Διώρυγα του Σουέζ: Το πλοίο που «φράκαρε» την παγκόσμια οικονομία είχε ξαναμπλοκάρει λιμάνι Facebook Twitter
0

Σαν μια τεράστια φάλαινα εγκλωβισμένη κάθετα στην διώρυγα του Σουέζ μοιάζει το τεράστιο Ever Given, ένα πλοίο συμφερόντων Ταϊβάν μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που στο παρελθόν είχε ξαναμπλοκάρει λιμάνι. 

Τα συστατικά του νέου οικονομικού δράματος για την Ευρώπη και όλον τον κόσμο είναι στην πραγματικότητα οι αντίξοες καιρικές συνθήκες, η κακή ορατότητα και το μικρό βάθος στο σημείο της προσάραξης. Κανένα πλοίο δεν μπορεί πλέον να διέλθει από τη διώρυγα εδώ και μερικές ημέρες. Και κανείς δεν ξέρει πόσο διάστημα ακόμη θα χρειαστεί, μέχρις ότου βρεθεί τρόπος μεταφοράς του γιγαντιαίου εμπορικού για να αποκατασταθεί η διέλευση.
 

Στο βόρειο και νότιο σημείο της διώρυγας έχει σχηματιστεί ουρά από εμπορικά πλοία, τα πληρώματα των οποίων που ευελπιστούν ότι θα μπορέσουν κάποια στιγμή να συνεχίσουν την πορεία για να ξεφορτώσουν το εμπόρευμά τους σε λιμάνια της Ευρώπης. Το γεγονός καθιστά ακόμη πιο σαφή την νευραλγική σημασία του περάσματος. 

Σύμφωνα με την διαχειρίστρια υπηρεσία του Σουέζ, κάθε χρόνο διαπλέουν την λωρίδα 19.000 πλοία. Με αυτόν τον τρόπο συντομεύουν τον χρόνο διαδρομής ανάμεσα στην Ερυθρά Θάλασσα και την Μεσόγειο. Κατά μέσον όρο 50 εμπορικά την ημέρα, τα οποία μεταφέρουν ένα εκατομμύριο τόνους εμπορευμάτων.

Διώρυγα του Σουέζ: Το πλοίο που «φράκαρε» την παγκόσμια οικονομία είχε ξαναμπλοκάρει λιμάνι Facebook Twitter
EPA

«Από παιδικά παιχνίδια, κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικά είδη, μέχρι μηχανές, ενδύματα, έπιπλα, ακόμη και αυτοκίνητα πάνω σε ειδικά διαμορφωμένα εμπορικά πλοία περνούν από τη διώρυγα» λέει η οικονομολόγος Γκαμπριέλε Βίντμαν από την τράπεζα DEKA.

Μόνο για την οικονομία της Γερμανίας, το ποσοστό εισαγωγών-εξαγωγών που διακινούνται μέσω της διώρυγας αντιστοιχεί στο 8 με 9% σύμφωνα με οικονομολόγους του Ινστιτούτου Παγκόσμιας Οικονομίας  IfW του Κιέλου. Ιδιαίτερα για την Κίνα, σημαντικό εταίρο της Γερμανίας, το πλήγμα είναι πολύ μεγάλο, καθώς τα 2/3 των εμπορικών συναλλαγών των δύο χωρών μεταφέρεται μέσω του Σουέζ. «Αν δεν βρεθεί λύση τις επόμενες ημέρες, ίσως εμφανιστούν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα της Γερμανίας», υποστηρίζει ο Βίνσεντ Στάμερ στη DW.

Ένας εκσκαφέας προσπαθεί, μάταια όπως φαίνεται, να βοηθήσει την κατάσταση

Διώρυγα του Σουέζ: Το πλοίο που «φράκαρε» την παγκόσμια οικονομία είχε ξαναμπλοκάρει λιμάνι Facebook Twitter
EPA

Και ο Αμερικανός Σαλ Μερκογλιάνο, ιστορικός ναυτιλίας, περιγράφει τις οικονομικές επιπτώσεις με μελανά χρώματα: «Αυτό που θα δείτε πολύ σύντομα στην Ευρώπη είναι η αύξηση του κόστους των καυσίμων. Βλέπετε ήδη τάνκερ γεμάτα με αργό πετρέλαιο να έχουν ακινητοποιηθεί. Το ηλεκτρονικό εμπόριο θα γίνεται με πολύ πιο αργό ρυθμό. Η Amazon θα σας επισημάνει ότι η παράδοση του πακέτου σας δεν θα μπορέσει να γίνει τις επόμενες ημέρες. Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα θα το έχουν οι βιομηχανίες. Εάν είστε για παράδειγμα η BMW, και περιμένετε εξαρτήματα από την Ασία, θα τα παραλάβετε πολύ αργότερα. Άρα ενδέχεται να δούμε βιομηχανίες να σταματούν την παραγωγή».

Όπως επισημαίνει ο ιστορικός όλο το ζήτημα έχει μια τεράστια δυναμική. Το χειρότερο σενάριο είναι να διαρκέσει αυτή η κατάσταση, κάτι που θα προκαλέσει τεράστια δυσλειτουργία στην παγκόσμια οικονομία, σε μία περίοδο που ήδη η πανδημία την έχει χτυπήσει αδυσώπητα. Ενδιαφέρουσα πληροφορία: Σύμφωνα με την FAZ το εμπορικό Ever Given είχε δημιουργήσει προβλήματα και μέσα στο λιμάνι του Αμβούργου, όταν πριν δύο χρόνια προκάλεσε τεράστια καταστροφή σε ένα φέριμποτ, μπλοκάροντας το λιμάνι.

Σύμφωνα με την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ, το συμβάν της Τρίτης οφείλεται σε αμμοθύελλα, με ανέμους 40 κόμβων, ένα φαινόμενο συνηθισμένο αυτήν την περίοδο του έτους στην Αίγυπτο, που προκάλεσε πρόβλημα ορατότητας. Το ναυτιλιακό περιοδικό Lloyd's List αναφέρει πως το κόστος που αποφέρει η διέλευση των πλοίων καθημερινά από την περιοχή υπολογίζεται σε 5,1 και 4,5 δισ. δολάρια με κατεύθυνση προς τα δυτικά και τα ανατολικά αντίστοιχα.

Διώρυγα του Σουέζ: Το πλοίο που «φράκαρε» την παγκόσμια οικονομία είχε ξαναμπλοκάρει λιμάνι Facebook Twitter
Airbus Space

Από την Τετάρτη, η αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) προσπαθεί να αποκολλήσει το σκάφος 220.000 τόνων με μήκος ίσο με τέσσερα γήπεδα ποδοσφαίρου. Σύμφωνα με τη Lloyd's List, περίπου 200 πλοία ήταν εγκλωβισμένα χθες στις δύο άκρες του καναλιού και στην περιοχή αναμονής στο μέσο της διώρυγας, γεγονός που έχει προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων, με πρόσκαιρη επίπτωση στην τιμή του μαύρου χρυσού την Τετάρτη.

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Οικονομία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι πλούσιες χώρες χρωστούν 500 δισ. δολάρια τον χρόνο σε «ηθικό χρέος» στις φτωχές χώρες

Οικονομία / «Οι πλούσιες χώρες χρωστούν 500 δισ. δολάρια τον χρόνο σε "ηθικό χρέος" στις φτωχές χώρες»

Να αυξηθεί ο ελάχιστος φορολογικός συντελεστής στις πολυεθνικές και να φορολογηθούν οι μεγάλες περιουσίες προτείνει η βραβευμένη με Νόμπελ Οικονομίας Εστέρ Ντιφλό
NEWSROOM
Ποια προϊόντα περιλαμβάνει το «καλάθι των νονών» και ποια το «καλάθι του Πάσχα»

Οικονομία / Ποια προϊόντα περιλαμβάνει το «καλάθι του νονού» και ποια το «καλάθι του Πάσχα»

Στο καλάθι του νονού εντάσσονται 12 κατηγορίες προϊόντων και δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές που είναι νονοί ή γονείς μικρών παιδιών να κάνουν οικονομικότερες αγορές κατά την περίοδο του Πάσχα
NEWSROOM