Το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» μπαίνει στο Χρηματιστήριο

Φωτ. αρχείου: Facebook Twitter
Φωτ. αρχείου: EUROKINISSI
0

Την πρόθεσή του να εισέλθει στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ανακοίνωσε το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». 

Η κίνηση αυτή αναμένεται να αποτελέσει τη μεγαλύτερη, από πλευράς συνολικών εσόδων, δημόσια προσφορά στη χώρα τα τελευταία 15 χρόνια. Με αυτό τον τρόπο σηματοδοτείται ένα σημαντικό ορόσημο τόσο για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος όσο και για την Ελλάδα αλλά και την εγχώρια κεφαλαιαγορά. Η εισαγωγή των μετοχών του αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2024.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, όπως επισημαίνεται και στην ανακοίνωση ήδη αποτελεί μια ανθεκτική, αποδοτική και κερδοφόρος εταιρεία διαχείρισης του μεγαλύτερου αεροδρομίου στην Ελλάδα. Αντιπροσωπεύσει σχεδόν το 35% της συνολικής αεροπορικής κίνησης της χώρας ενώ μόνο το 2023 εξυπηρέτησε περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες. Η επιβατική κίνηση υπερβαίνει τα επίπεδα που ίσχυαν πριν την πανδημία του κορωνοϊού, αλλά και αντίστοιχες επιδόσεις ανάκαμψης πολλών ευρωπαϊκών αεροδρομίων.

Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»: Το πλαίσιο λειτουργίας και η στρατηγική θέση

Σχετικά με το ρυθμιστικό πλαίσιο της τιμολογιακής πολιτικής του αεροδρομίου δεν υπόκειται σε ουσιώδεις αλλαγές ή αναθεωρήσεις. Αναμένεται ωστόσο να προκηρυχθεί από το Ελληνικό Δημόσιο νέος διαγωνισμός παραχώρησης τουλάχιστον 6 έτη πριν από τη λήξη της τρέχουσας παραχώρησης. Το Ελευθέριος Βενιζέλος θα έχει δικαίωμα να συμμετάσχει στο νέο διαγωνισμό αλλά και δικαίωμα υποβολής όμοιας προσφοράς με την υψηλότερη ανταγωνιστική προτιμητέα προσφορά. Οι δραστηριότητες του διέπονται από τη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου με το ελληνικό δημόσιο , η οποία περιγράφει το αποκλειστικό δικαίωμα του να καθορίζει, να επιβάλλει και να μεταβάλλει τις αεροδρομιακές χρεώσεις που καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρείες, καθώς και την ευθύνη για τη λειτουργία του αεροδρομίου.

Όπως προβλέπει η νομοθεσία, οι αεροδρομιακές χρεώσεις αναθεωρούνται ετησίως μετά από συζητήσεις με τις αεροπορικές εταιρείες, ενώ το αεροδρόμιο εποπτεύεται από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, που με τη σειρά της εφαρμόζει την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία περί αερομεταφορών.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διοικείται και λειτουργεί ως εμπορική επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα, με το ελληνικό δημόσιο να κατέχει το 55% των μετοχών του. Η AviAlliance αποτελεί τον μεγαλύτερο ιδιώτης μέτοχο, κατέχοντας  λίγο πάνω από το 40% ενώ η οικογένεια Κοπελούζου κατέχει περίπου το 5%. Οι μέτοχοι του, δήλωσαν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι και σύμφωνοι με την είσοδό του στο Χρηματιστήριο, αναφέροντας μεταξύ άλλων πως πρόκειται για ένα κρίσιμο βήμα σχετικά με την ανάπτυξη της εταιρείας που θα ενισχύσει την επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά ταυτόχρονα μία κίνηση ορόσημο τόσο για την Ελλάδα όσο και για τον κλάδο.

Το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αποτελεί τον 9ο κόμβο με τις περισσότερες συνδέσεις στην Ευρώπη, σύμφωνα με την κατάταξη του OAG για το 2023. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών το 2022 η χώρα ήταν ανάμεσα στις δέκα του κόσμου με τον υψηλότερο αριθμό διεθνών αφίξεων. Το Ελευθέριος Βενιζέλος είναι το μοναδικό αεροδρόμιο της χώρας που καλύπτει μια ευρύτερη γεωγραφική περιοχή περίπου 6 εκατομμυρίων κατοίκων και ταυτόχρονα τη συνδέει αεροπορικά με την υπόλοιπη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των ελληνικών νησιών.

Η θέση του στην Αττική, η οποία αποτελεί το οικονομικό κέντρο της Ελλάδας, του εξασφαλίζει το μέγιστο όφελος από την ανθεκτικότητα της τουριστικής κίνησης, τη γενική τάση επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και το τρέχον ευνοϊκό μακροοικονομικό περιβάλλον της Ελλάδας. Μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια συνέδεε την Ελλάδα με περισσότερους από 155 προορισμούς σε 55 χώρες διεθνώς.

Συνολικά εξυπηρετεί περισσότερες από 65 αεροπορικές εταιρείες, ανάμεσά τους AEGEAN/Olympic και Sky Express, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως από την ημέρα που ξεκίνησε τη λειτουργία του, ο  Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει κερδίσει 121 βραβεία και διακρίσεις, με πλέον πρόσφατες τη διάκριση «Best Airport» από την ACI Europe και «Airport Efficiency & Excellence Award» από την ATRS.

Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»: Ραγδαία ανάκαμψη των οικονομικών επιδόσεων μετά την πανδημία

Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, το αεροδρόμιο επανήλθε και πάλι στα κανονικά του επίπεδα μέχρι το τέλος του 2022. Σημειώνεται μάλιστα, πως είχε σημειώσει ανάκαμψη περίπου 92% και 94% σε σχέση με το 2019. Πρόσθεσε 69 νέους προορισμούς στο δίκτυό του και ανέπτυξε νέες συνεργασίες με 32 αεροπορικές εταιρείες τα τελευταία πέντε χρόνια. Σκοπεύει παράλληλα, να προχωρήσει στην υλοποίηση της επέκτασης των εγκαταστάσεών του σε τρεις φάσεις, με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών σε 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως μέχρι το 2046 σε ήδη υπάρχοντες εγκαταστάσεις.

Τέλος, έχει επίσης δεσμευτεί να επιτύχει τον στόχο του Net Zero, δηλαδή μηδενικές εκπομπές CO2 έως το 2025, με την εφαρμογή διαφόρων πρωτοβουλιών, και έχοντας ήδη επιτύχει τη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 60% σε σύγκριση με το 2005, ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα από το 2016 και τη διατήρηση ποσοστού ανακύκλωσης άνω του 70% σε όλο το αεροδρόμιο.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ

Οικονομία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τράπεζα της Ελλάδος: Κόψτε τα επιδόματα για να μην εκτροχιαστεί η οικονομία με το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας

Οικονομία / Τράπεζα της Ελλάδος: «Φρένο» σε επιδόματα και pass για να μην εκτροχιαστεί η οικονομία με το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας

Στο εξής, για κάθε έκτακτη επιχορήγηση, θα πρέπει να έχει διασφαλιστεί εκ των προτέρων η χρηματοδότηση, επισημαίνει η ΤτΕ - «Θα πρέπει να τεθούν ξεκάθαρες προτεραιότητες κατά τη λήψη πιθανών νέων στοχευμένων μέτρων στήριξης στις πιο ευάλωτες εισοδηματικές ομάδες»
NEWSROOM
Οι πλούσιες χώρες χρωστούν 500 δισ. δολάρια τον χρόνο σε «ηθικό χρέος» στις φτωχές χώρες

Οικονομία / «Οι πλούσιες χώρες χρωστούν 500 δισ. δολάρια τον χρόνο σε "ηθικό χρέος" στις φτωχές χώρες»

Να αυξηθεί ο ελάχιστος φορολογικός συντελεστής στις πολυεθνικές και να φορολογηθούν οι μεγάλες περιουσίες προτείνει η βραβευμένη με Νόμπελ Οικονομίας Εστέρ Ντιφλό
NEWSROOM