Μεγάλη έκθεση στο Musee d' Orsay μετονομάζει διάσημους πίνακες με τα ονόματα των μαύρων μοντέλων τους

Μεγάλη έκθεση στο Musee d' Orsay μετονομάζει διάσημους πίνακες με τα ονόματα των μαύρων μοντέλων τους Facebook Twitter
H «Ολυμπία», ο διάσημος πίνακας του Μανέ που σκανδάλισε στην εποχή του, μετονομάζεται στην έκθεση σε «Λορέ», από το πραγματικό όνομα της γυναίκας που πόζαρε ως η μαύρη υπηρέτρια
0

Μερικά από τα αριστουργήματα της γαλλικής ζωγραφικής μετονομάζονται με τίτλους που αναφέρονται στους μαύρους ανθρώπους που απεικονίζονται σε αυτά, σε μία μεγάλη έκθεση που θέλει να τονίσει τον τρόπο που παρουσιάζεται το χρώμα του ανθρώπου στην τέχνη. 

Πχ. η «Ολυμπία», ο σκανδαλιστικός πίνακας του Εντουάρ Μανέ που απεικονίζει μία ξαπλωμένη ιερόδουλη και θεωρείται από τους ειδικούς πως σηματοδοτεί τη γέννηση της μοντέρνας τέχνης, μετονομάζεται στην έκθεση σε «Λορέ», το όνομα της μαύρης γυναίκας που πόζαρε ως η υπηρέτρια της. 

Μεγάλη έκθεση στο Musee d' Orsay μετονομάζει διάσημους πίνακες με τα ονόματα των μαύρων μοντέλων τους Facebook Twitter

Ο πίνακας της Ολυμπίας είναι απλά ένα παράδειγμα. Και άλλα σημαντικά έργα μετονομάστηκαν από τους επιμελητές της έκθεσης η οποία έχει όνομα «Μαύρα Μοντέλα: Από τον Ζερικώ στον Ματίς» και εγκαινιάζεται αύριο στο Musée d'Orsay.

Οι επιμελητές κατάφεραν να εντοπίσουν την ταυτότητα των γυναικών που ποζάρουν στους διάσημους πίνακες. 

Η μεγάλη έκθεση περιλαμβάνει έργα του Ντελακρουά, του Γκογκέν, του Πικάσο, του Μπονάρ και του Σεζάν και επικεντρώνεται στην απεικόνιση ανθρώπων μαύρου χρώματος ή μιγάδων, από τότε που η Γαλλία κατάργησε οριστικά τη δουλεία το 1848 έως τη δεκαετία του 1950. 

Η Αμερικανίδα ειδική Ντενίζ Μιούρελ , βασική επιμελήτρια, λέει πως η έκθεση αποκαλύπτει πως οι μαύροι άνθρωποι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη γέννηση της μοντέρνας τέχνης στη Παρίσι αλλά αγνοήθηκαν από την ιστορία. 

Ξεκινώντας από την Ζαν Ντιβάλ τη «Μαύρη Αφροδίτη» που ήταν ερωμένη και μούσα του Μποντλέρ (και αυτή έχει ζωγραφιστεί από τον Μανέ) μέχρι την Κουβανή τραγουδίστρια Μαρία Μαρτίνεθ και τον συγγραφέα Αλέξανδρο Δουμά, η Μιούρελ επιμένει πως «υπήρχε μαύρη παρουσία στους αβάντ γκαρντ κύκλους την εποχή που οι ζωγράφοι και οι συγγραφείς αντιτάχθηκαν στις συμβάσεις της τέχνης,  σε μια εποχή που οι κοινωνικές σχέσεις ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικού χρώματος ήταν ταμπού. 

Η επιρροή ανθρώπων διαφορετικού χρώματος έχει αποσιωπηθεί στην ιστορία της τέχνης εξαιτίας του ρατσισμού και των στερεοτύπων, λέει η Μιούρελ. Όμως τα ονόματα τους έχουν κρυφτεί πίσω από «αχρείαστες αναφορές στη φυλή» όπως «νέγρα» ή με τη γαλλική λέξη για τη μιγάδα, «mulatresse»,  η οποία προέρχεται από  τη γαλλική λέξη για το μουλάρι, προσθέτει.  

Η Μιούρελ και οι υπόλοιποι επιμελητές της έκθεσης αποκαλύπτουν τα πραγματικά ονόματα στους καινούργιους τίτλους των πινάκων της έκθεσης,«αυτό θα είχε συμβεί και στην πραγματικότητα αν ήταν Ευρωπαίοι», ενώ ο τίτλος με τον οποίο είναι διαχρονικά γνωστός κάθε πίνακας βρίσκεται στη δεύτερη σειρά της επιγραφής. 

Η λογική της έκθεσης αποκαλύπτεται από την αρχή, με τον εντυπωσιακό πίνακα «Το πορτρέτο μίας Νέγρας» (στην έκθεση έχει τον τίτλο «Το πορτρέτο της Μαντλέν).

Είναι έργο της Γαλλίδας ζωγράφου Μαρί Γκιγελμίν Μπενουά.το οποίο ζωγράφισε κάποια στιγμή από το 1788 έως το 1802. Πρόκειται για το χρονικό διάστημα από τη στιγμή που η Γαλλική Επανάσταση κατάργησε τη δουλειά έως όταν ο Ναπολέοντας την επανέφερε. 

Μεγάλη έκθεση στο Musee d' Orsay μετονομάζει διάσημους πίνακες με τα ονόματα των μαύρων μοντέλων τους Facebook Twitter

«Για πάνω από 200 χρόνια δεν υπήρξε καμία έρευνα ώστε να ανακαλυφθεί η γυναίκα του πίνακα, αν και το όνομα της είχε καταγραφεί εκείνην την εποχή. Είναι μια εμβληματική περίπτωση που δείχνει πως ήταν η ιστορία της τέχνης που έκανε τα ονόματα να ξεχαστούν. Συνεισέφερε ώστε να αντιμετωπίζονται αυτά τα πρόσωπα ως φυλετικοί τύποι και όχι ως τα άτομα τα οποία ήταν», λέει η Μιούρελ.   

Και όμως, μαύροι άνθρωποι απεικονίζονται σε μερικούς από τους σημαντικότερους πίνακες της περιόδου. Για παράδειγμα στο αριστούργημα του Ζερικώ, «Η Σχεδία της Μέδουσας» ποζάρει το αγαπημένο μοντέλο του ζωγράφου. Πρόκειται για έναν άντρα από την Αϊτή με το όνομα Ζοζέφ. Στον πίνακα είναι η ηρωική φιγούρα της Σχεδίας και στην έκθεση αποκτά επιτέλους τη δημοσιότητα και τη λάμψη που του αξίζει. 

Μεγάλη έκθεση στο Musee d' Orsay μετονομάζει διάσημους πίνακες με τα ονόματα των μαύρων μοντέλων τους Facebook Twitter

Όμως η πραγματική σταρ της έκθεσης που θα διαρκέσει έως τις 21 Ιουλίου είναι η μαύρη υπηρέτρια του Μανέ. 

Εμφανίζεται τουλάχιστον σε 8 πόζες. ανάμεσα τους δύο νεότερες εκδοχές, έργα των τελευταίων δεκαετιών.  «Η Ολυμπία με μαύρο πρόσωπο», έργο του Αμερικανού, Λάρι Ρίβερς, και «Ολυμπία η Β'» έργο του Κογκολέζου, Αϊμέ Μπανέ.

Μεγάλη έκθεση στο Musee d' Orsay μετονομάζει διάσημους πίνακες με τα ονόματα των μαύρων μοντέλων τους Facebook Twitter

Στον δεύτερο πίνακα οι ρόλοι αντιστρέφονται. Μια λευκή υπηρέτρια δίνει στην μαύρη κυρία της ένα μπουκέτο λουλουδιών που περιέχει ένα ανθρώπινο κρανίο. 

Μεγάλη έκθεση στο Musee d' Orsay μετονομάζει διάσημους πίνακες με τα ονόματα των μαύρων μοντέλων τους Facebook Twitter
Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.