Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Άποψη της Βίλας Αντριάνα, στο Τίβολι. Φωτο: WIkimedia
0

Μια μαρμάρινη πλατφόρμα, περίτεχνα συντριβάνια νερού, αναδιπλούμενες γέφυρες. Έτσι κάπως ήταν η αίθουσα που ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρόγευμά του, μόνος ή με τους καλεσμένους του, και όπως φαντάζονται οι αρχαιολόγοι ένα πρόγευμα μαζί του θα ήταν ένα «σχεδόν θεατρικό θέαμα».

Όλα αυτά συνέβαιναν στην περίφημη Βίλα Αντριάνα, στην έπαυλή του στο σημερινό Τίβολι, που ήταν το καλοκαιρινό ανάκτορο του φιλέλληνα αυτοκράτορα και μνημείο Παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο.

Η βίλα που εκτείνεται σε περιοχή 200 στρεμμάτων θεωρείται μέχρι και σήμερα το πιο λαμπρό Ρωμαϊκό ανάκτορο όλων των εποχών, ανάλογο με το μεταγενέστερο Παλάτι των Βερσαλιών. Χτίστηκε περίπου το 210 μ.Χ. και τελικά έγινε μόνιμη κατοικία για τον Αδριανό που δεν ήθελε να μένει στην αυτοκρατορική έδρα, στον λόφο Παλατίνο, στη Ρώμη.

Η αίθουσα πρωινού, που αποτελεί ένα μόνο μέρος των ανασκαφών που διαρκούν δεκαετίες, αυτήν τη φορά δείχνει ότι ο Αδριανός ήθελε να τρώει με στιλ, όπως αποκαλύπτουν οι Ισπανοί αρχαιολόγοι, που μαζί με τους Ιταλούς συναδέλφους τους ανασκάπτουν πόντο-πόντο την έκταση.

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Η αίθουσα πρωινού αποτελεί ένα μόνο μέρος των ανασκαφών που διαρκούν δεκαετίες. Φωτό: Rafael Hidalgo Prieto/Pablo de Olavide University

Η αίθουσα του πρωινού είναι ένα από τα τριάντα κτίρια που έχουν βρεθεί μέσα στην έκταση, την ιδανική πόλη του Αυτοκράτορα που εμπνεύστηκε από την ελληνική, ρωμαϊκή και αιγυπτιακή αρχιτεκτονική για να χτίσει στη βίλα του ομοιώματα μνημείων που τον είχαν εντυπωσιάσει, όπως ένα αντίγραφο του Ναού της Αφροδίτης στην Κόρινθο, θέατρα, βιβλιοθήκες, κήποιυς, λουτρά, τεχνητές πισίνες, γκαλερί και ένα «παλάτι» που αποτελείται από πολλά δωμάτια με θέα σε μια μεγάλη κεντρική αυλή.

Στην αίθουσα του πρωινού οι επισκέπτες μπορούσαν να ξαπλώσουν σε κομψούς καναπέδες σε σχήμα U και να απολαύσουν ακριβά φαγητά και ποτά. Εκεί μπορούσαν να γευματίσουν σε ένα αποκλειστικό, πολυτελές περιβάλλον με τους ήχους του νερού και θέα στους περιποιημένους κήπους. Το φως πλημμύριζε την ημικυκλική αίθουσα μέσα από μεγάλα παράθυρα, ενώ η εξέδρα του φαγητού συνδεόταν με τέσσερις γειτονικές κρεβατοκάμαρες και τουαλέτες στολισμένες με πολύτιμους λίθους.

Σε όλο τον ρωμαϊκό κόσμο δεν υπήρχε κάτι παρόμοιο, λέει ο ερευνητής αρχαιολόγος Rafael Hidalgo Prieto. «Ο αυτοκράτορας ήθελε να δείξει πράγματα που θα καθήλωναν τον επισκέπτη, κάτι που δεν είχε δει οπουδήποτε αλλού στον κόσμο και που θα υπήρχε μόνο στη Βίλα Αντριάνα». Ο Αδριανός είχε δημιουργήσει εκτός από τεχνητές λίμνες και μια τεχνητή πλωτή οδό που αντιπροσώπευε τον ποταμό Νείλο και μια βρύση προς τιμήν του νεαρού εραστή του Αντίνοου, ο οποίος πνίγηκε στην Αίγυπτο το 130 μ.Χ.

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Προτομή του αυτοκράτορα Ανδριανού. Φωτο: WIkimedia


Εκτός από την αίθουσα πρωινού υπήρχε και ένας άλλος εξωτερικός χώρος συμποσίων, που διέθετε ένα σιντριβάνι σε σχήμα κροκόδειλου, μεταξύ άλλων επιβλητικών χαρακτηριστικών.


Οι ειδικοί έχουν καταλήξει ότι ο Αδριανός δεν εγκατέλειψε ποτέ την ιδέα του μεγαλείου που του χρησίμευε για να ενισχύει το καθεστώς του ως θεϊκού αυτοκράτορα της Ρώμης στα μάτια των υπηκόων του. Και η βίλα ήταν μια «μηχανή» που αντιπροσώπευε τον αυτοκράτορα ως θεότητα.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM