Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Άποψη της Βίλας Αντριάνα, στο Τίβολι. Φωτο: WIkimedia
0

Μια μαρμάρινη πλατφόρμα, περίτεχνα συντριβάνια νερού, αναδιπλούμενες γέφυρες. Έτσι κάπως ήταν η αίθουσα που ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρόγευμά του, μόνος ή με τους καλεσμένους του, και όπως φαντάζονται οι αρχαιολόγοι ένα πρόγευμα μαζί του θα ήταν ένα «σχεδόν θεατρικό θέαμα».

Όλα αυτά συνέβαιναν στην περίφημη Βίλα Αντριάνα, στην έπαυλή του στο σημερινό Τίβολι, που ήταν το καλοκαιρινό ανάκτορο του φιλέλληνα αυτοκράτορα και μνημείο Παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο.

Η βίλα που εκτείνεται σε περιοχή 200 στρεμμάτων θεωρείται μέχρι και σήμερα το πιο λαμπρό Ρωμαϊκό ανάκτορο όλων των εποχών, ανάλογο με το μεταγενέστερο Παλάτι των Βερσαλιών. Χτίστηκε περίπου το 210 μ.Χ. και τελικά έγινε μόνιμη κατοικία για τον Αδριανό που δεν ήθελε να μένει στην αυτοκρατορική έδρα, στον λόφο Παλατίνο, στη Ρώμη.

Η αίθουσα πρωινού, που αποτελεί ένα μόνο μέρος των ανασκαφών που διαρκούν δεκαετίες, αυτήν τη φορά δείχνει ότι ο Αδριανός ήθελε να τρώει με στιλ, όπως αποκαλύπτουν οι Ισπανοί αρχαιολόγοι, που μαζί με τους Ιταλούς συναδέλφους τους ανασκάπτουν πόντο-πόντο την έκταση.

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Η αίθουσα πρωινού αποτελεί ένα μόνο μέρος των ανασκαφών που διαρκούν δεκαετίες. Φωτό: Rafael Hidalgo Prieto/Pablo de Olavide University

Η αίθουσα του πρωινού είναι ένα από τα τριάντα κτίρια που έχουν βρεθεί μέσα στην έκταση, την ιδανική πόλη του Αυτοκράτορα που εμπνεύστηκε από την ελληνική, ρωμαϊκή και αιγυπτιακή αρχιτεκτονική για να χτίσει στη βίλα του ομοιώματα μνημείων που τον είχαν εντυπωσιάσει, όπως ένα αντίγραφο του Ναού της Αφροδίτης στην Κόρινθο, θέατρα, βιβλιοθήκες, κήποιυς, λουτρά, τεχνητές πισίνες, γκαλερί και ένα «παλάτι» που αποτελείται από πολλά δωμάτια με θέα σε μια μεγάλη κεντρική αυλή.

Στην αίθουσα του πρωινού οι επισκέπτες μπορούσαν να ξαπλώσουν σε κομψούς καναπέδες σε σχήμα U και να απολαύσουν ακριβά φαγητά και ποτά. Εκεί μπορούσαν να γευματίσουν σε ένα αποκλειστικό, πολυτελές περιβάλλον με τους ήχους του νερού και θέα στους περιποιημένους κήπους. Το φως πλημμύριζε την ημικυκλική αίθουσα μέσα από μεγάλα παράθυρα, ενώ η εξέδρα του φαγητού συνδεόταν με τέσσερις γειτονικές κρεβατοκάμαρες και τουαλέτες στολισμένες με πολύτιμους λίθους.

Σε όλο τον ρωμαϊκό κόσμο δεν υπήρχε κάτι παρόμοιο, λέει ο ερευνητής αρχαιολόγος Rafael Hidalgo Prieto. «Ο αυτοκράτορας ήθελε να δείξει πράγματα που θα καθήλωναν τον επισκέπτη, κάτι που δεν είχε δει οπουδήποτε αλλού στον κόσμο και που θα υπήρχε μόνο στη Βίλα Αντριάνα». Ο Αδριανός είχε δημιουργήσει εκτός από τεχνητές λίμνες και μια τεχνητή πλωτή οδό που αντιπροσώπευε τον ποταμό Νείλο και μια βρύση προς τιμήν του νεαρού εραστή του Αντίνοου, ο οποίος πνίγηκε στην Αίγυπτο το 130 μ.Χ.

Η εντυπωσιακή αίθουσα όπου ο αυτοκράτορας Αδριανός έπαιρνε το πρωινό του Facebook Twitter
Προτομή του αυτοκράτορα Ανδριανού. Φωτο: WIkimedia


Εκτός από την αίθουσα πρωινού υπήρχε και ένας άλλος εξωτερικός χώρος συμποσίων, που διέθετε ένα σιντριβάνι σε σχήμα κροκόδειλου, μεταξύ άλλων επιβλητικών χαρακτηριστικών.


Οι ειδικοί έχουν καταλήξει ότι ο Αδριανός δεν εγκατέλειψε ποτέ την ιδέα του μεγαλείου που του χρησίμευε για να ενισχύει το καθεστώς του ως θεϊκού αυτοκράτορα της Ρώμης στα μάτια των υπηκόων του. Και η βίλα ήταν μια «μηχανή» που αντιπροσώπευε τον αυτοκράτορα ως θεότητα.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ