Όταν δάκρυσε ο Καντ

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Eπιτέλους, ένα έργο που σε ωθεί να βουτήξεις στα βαθιά, στον κόσμο της σκέψης και στο δράμα της ύπαρξης... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου
0

Πολλά έργα βλέπουμε, λίγα αξίζουν πραγματικά. Συγκινήθηκα βαθιά με τον Ιμμάνουελ Καντ του Τόμας Μπέρνχαρντ που προτείνει (επιχειρώντας την πρώτη του σκηνοθεσία) ο Γιάννος Περλέγκας στο Θέατρο Τέχνης. Eπιτέλους, ένα έργο που σε ωθεί να βουτήξεις στα βαθιά, στον κόσμο της σκέψης και στο δράμα της ύπαρξης. Η αφορμή διττή: η βιογραφία του «συστημικού» φιλόσοφου Ιμμάνουελ Καντ (1724-1804) και του «αντι-συστημικού» συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ από τη μία, το αποτύπωμά τους στη γραφή και στη σκέψη από την άλλη. Το γεγονός ότι το έργο και των δύο είναι τόσο στενά συνδεδεμένο με τη ζωή τους αποτελεί για μένα όχι μόνο στοιχείο αυθεντικότητας αλλά και αιτία ανυπόκριτου σεβασμού. Με διαφορετικό τρόπο, και για διαφορετικούς λόγους, έγραψαν τα κείμενά τους με το αίμα τους, με μια εμπλοκή βαθιά, επώδυνη, δραματική.

Και οι τρεις μονόλογοι επεξηγούν κατά έναν τρόπο την απελπισία του Καντ, την τύφλωσή του, τη δραματική αναγνώριση, δηλαδή, ότι μια ζωή πάλευε με ιδέες που αποδείχτηκαν άχρηστες.


Για τον Ιμμάνουελ Καντ κυκλοφορούν αρκετά ιστορικά ανέκδοτα, όπως αυτό που είπε ο Χάινριχ Χάινε, ότι ο Καντ ήταν πιο ακριβής ακόμη και από το μεγάλο ρολόι του καθεδρικού ναού της Καινιξβέργης (σ.σ. της πόλης της Ανατολικής Πρωσίας, όπου ο Καντ έζησε σχεδόν όλη του τη ζωή). «Οι γείτονες ήξεραν κατά προσέγγιση δευτερολέπτων πως ήταν τρεις και μισή κάθε φορά που ο Καντ, με το γκρίζο κοστούμι του και το λεπτό μπαστούνι στο χέρι, έβγαινε από το σπίτι του κατευθυνόμενος προς τη μεγάλη δενδροστοιχία με τις φιλύρες» (Θεοδόσιος Πελεγρίνης, Οι πέντε εποχές της φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, 1997).


Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Όλη η σύλληψη είναι μια συνεχής μεταφορά, μια αλληγορία, που απελπισμένα διακηρύσσει το τέλος των Φώτων, το τέλος στην πίστη της προόδου της ανθρωπότητας, το τέλος της Ευρώπης... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Όχι μόνο δεν απομακρύνθηκε ποτέ από το Καίνιξμπεργκ, αλλά παρέμεινε ευπειθής στην εξουσία του Φρειδερίκου Γουλιέλμου Α', σ' ένα καθεστώς, με άλλα λόγια, σιδηράς πειθαρχίας, καταπίεσης, καταστολής κι ανέχειας, στο όνομα του λαμπρού μέλλοντος της χώρας. Ο Ερνστ Κασίρερ (Καντ / Η ζωή και το έργο του, εκδ. Ίνδικτος, 2001) επισημαίνει ότι η επιλογή του αυτοπεριορισμού υπήρξε αναμφισβήτητα θετική και δημιουργική για τη φιλοσοφική του σκέψη. Ο Καντ δεν παντρεύτηκε, δεν απέκτησε οικογένεια, για να μείνει ανεξάρτητος και απερίσπαστος. Με τη δύναμη και την καθαρότητα μιας άκαμπτης βούλησης, επικεντρωμένης στον ρόλο του δασκάλου και φιλοσόφου, αρνήθηκε μια πλήρη συναισθημάτων και εμπειριών ζωή.


Το δραματικό, ωστόσο, είναι ότι η σημαντικότερη προσφορά του στην ηθική φιλοσοφία, η κατηγορική προσταγή («Πράττε έτσι ώστε η ρυθμιστική αρχή της βούλησής σου να μπορεί να καταστεί καθολικός νόμος», που σημαίνει ότι οφείλω, κάθε φορά που πρόκειται να κάνω κάτι, να αναρωτηθώ αν αυτό που σκέφτομαι να πράξω μπορεί να αποτελέσει καθολικό νόμο, μια αρχή από την οποία δεν θα εξαιρείται κανείς, ούτε εγώ ο ίδιος), δεν μπόρεσε να απαντήσει απολύτως και διά παντός στο πρόβλημα του πώς ζει κανείς σωστά. Γιατί, ως γνωστόν, δεν επιλέγουμε πάντα ελεύθερα. Η ελευθερία της βούλησης υπάρχει υπό προϋποθέσεις και συχνά ακυρώνεται από ανεξέλεγκτους παράγοντες και σκοπιμότητες.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Ο Γιάννος Περλέγκας αντιμετώπισε το έργο του Μπέρνχαρντ με την προσοχή και την ευαισθησία που του αξίζει. Επενέβη στη μορφή του, προσθέτοντας τέσσερις μονολόγους από άλλα κείμενα του συγγραφέα, τρεις από την Αυτοβιογραφία του κι έναν από τους Παλιούς Δασκάλους... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Ο Μπέρνχαρντ (1931-1989), παιδί του πολέμου (μάλιστα νόθο) και του ναζιστικού ονείδους, είχε βασανιστεί με όλα αυτά τα ζητήματα. Συχνά αναφέρεται στον Μονταίνι, στον Ντεκάρτ, στον Βολταίρο, στον Καντ, στον Σοπενάουερ. Τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε διαποτίζουν το σύνολο του έργου του: απόγνωση και απελπισία. Γιατί δεν έβλεπε σχεδόν κανέναν, πίσω στον χρόνο ή γύρω του, να θέλει να αποκαλύψει την αλήθεια: ο κόσμος δεν προοδεύει, ο άνθρωπος δεν γίνεται καλύτερος, ο πολιτισμός, οι τέχνες, τα γράμματα βοηθούν, αλλά, ας μας πει κάποιος, σε τι ακριβώς; «Ένα άνοιγμα στο αίνιγμα, ένας νυγμός στον λυγμό, μια πύλη στη λύπη: ιδού το έργο του Μπέρνχαρντ» κατά τη θαυμάσια διατύπωση του Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη (στην εισαγωγή του στον συλλογικό τόμο Ο άγνωστος Τόμας Μπέρνχαρντ, εκδ. Νάρκισσος, 2005).


Στο αφήγημα του Μπέρνχαρντ που αγαπώ πιο πολύ, στους Παλιούς Δασκάλους (1985, στα ελληνικά εκδ. Εξάντας, 1994), γράφει: «Δεν αγαπάμε, ναι, τον Πασκάλ επειδή είναι τόσο τέλειος, αλλά επειδή είναι κατά βάθος τόσο ανήμπορος, όπως αγαπάμε και τον Μονταίνι επειδή είναι ανήμπορος, επειδή σ' όλη του τη ζωή έψαχνε και δεν βρήκε, τον Βολταίρο επειδή είναι ανήμπορος. Αγαπάμε τη φιλοσοφία και την πνευματική επιστήμη στο σύνολό της, ναι, επειδή είναι απολύτως ανήμπορη. Αγαπάμε αληθινά μόνο τα βιβλία που δεν είναι ακέραια, που είναι χαοτικά, που είναι ανήμπορα». Η ιδέα αυτή αναπτύσσεται έξοχα νωρίτερα, το 1978, στο θεατρικό του που φέρει τον τίτλο Ιμμάνουελ Καντ. Πρόκειται για μια φαντασία που εξελίσσεται σ' έναν ου-τόπο, στα ανοιχτά του ωκεανού, σ' ένα πλοίο που μεταφέρει τον Καντ στην Αμερική. Είναι σχεδόν τυφλός από γλαύκωμα. Πιστεύει ότι στην Αμερική υπάρχουν γιατροί που θα αποκαταστήσουν την όρασή του (κι όμως, «Ο αμερικανισμός βαρύνεται για το τέλος του κόσμου» λέει). Όλη η σύλληψη είναι μια συνεχής μεταφορά, μια αλληγορία, που απελπισμένα διακηρύσσει το τέλος των Φώτων, το τέλος στην πίστη της προόδου της ανθρωπότητας, το τέλος της Ευρώπης. Ο Καντ, ο μεγάλος ηθικός φιλόσοφος, επικοινωνεί μόνο με τον παπαγάλο του. Κι όσο για το ταξίδι στην Αμερική, στον Νέο Κόσμο; «Καμία άλλη ερώτηση σ' αυτό το ταξίδι εκτός από: ως πού μπορούμε να φτάσουμε στην εξολόθρευση του Νοήματος» που λέει ο Μποντριγιάρ στην Αμερική του.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Κάτι ακόμα υπονομεύει την ενδιαφέρουσα παράσταση: το άνισο των ηθοποιών. Από τη μία, εξαιρετικοί, ο Παπαδημητρίου, η Σύρμω Κεκέ, η Κατερίνα Λυπηρίδου και ο Χρήστος Μαλάκης, από την άλλη οι υπόλοιποι... Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου


Ο Γιάννος Περλέγκας αντιμετώπισε το έργο του Μπέρνχαρντ με την προσοχή και την ευαισθησία που του αξίζει. Επενέβη στη μορφή του, προσθέτοντας τέσσερις μονολόγους από άλλα κείμενα του συγγραφέα, τρεις από την Αυτοβιογραφία του κι έναν από τους Παλιούς Δασκάλους. Ο εισαγωγικός, που ερμηνεύει ο υπηρέτης του Καντ, καταγγέλλει τη φυσική θηριωδία των ανθρώπων, απόδειξη της οποίας είναι ο τρόπος που διασκεδάζουν στα σχολεία, και στις άλλες «κοινότητες», με τους αναξιοπαθούντες και τους άσχημους. Στον δεύτερο, που αναλαμβάνει η κυρία Καντ, καταγγέλλεται με τον πιο έντονο τρόπο η αποτυχία της οικογένειας και των εκπαιδευτικών μηχανισμών του κράτους να δημιουργήσουν τους φωτισμένους και ηθικούς ανθρώπους που θα επέτρεπαν να ελπίζουμε στο μέλλον της ανθρωπότητας. Στον τρίτο, ο Συλλέκτης αποκαθηλώνει τον μύθο της μεγάλης τέχνης και των ανυπέρβλητων μετρ.


Και οι τρεις μονόλογοι επεξηγούν κατά έναν τρόπο την απελπισία του Καντ, την τύφλωσή του, τη δραματική αναγνώριση, δηλαδή, ότι μια ζωή πάλευε με ιδέες που αποδείχτηκαν άχρηστες. Έψαχνε το φως και στο τέλος δεν βρήκε παρά σκοτάδι – και είναι έξοχη η προτελευταία σκηνή του έργου, με τον Μάκη Παπαδημητρίου (επιτέλους, σ' έναν ρόλο αντάξιο του μεγάλου ταλέντου του!) να κινείται τυφλός και δακρυσμένος ανάμεσα σε μεγάλες, στρογγυλές λάμπες. Είναι από κείνες τις στιγμές που νιώθεις το μέσα σου να εκρήγνυται σ' ένα βουβό κλάμα – κι όταν συμβαίνει αυτό, το θέατρο συναντά τον ουσιαστικό, λυτρωτικό ρόλο του. Γι' αυτό και ο τελευταίος μονόλογος, ερμηνευμένος από τον «χαλαρό» Μιχάλη Τιτόπουλο, είναι περιττός. Ακόμη χειρότερα: αδειάζει απότομα όλη αυτή την πολύτιμη συγκίνηση.


Κάτι ακόμα υπονομεύει την ενδιαφέρουσα παράσταση: το άνισο των ηθοποιών. Από τη μία, εξαιρετικοί, ο Παπαδημητρίου, η Σύρμω Κεκέ, η Κατερίνα Λυπηρίδου και ο Χρήστος Μαλάκης, από την άλλη οι υπόλοιποι (νέοι, βέβαια, και άπειροι, αλλά...). Ο Κορνήλιος Σελαμσής έγραψε τη μουσική που δένει ιδανικά με τη λεκτική παρτιτούρα του έργου.

Όταν δάκρυσε ο Καντ Facebook Twitter
Φωτο.: Μυρτώ Αποστολίδου

Ιμμάνουελ Καντ του Τόμας Μπέρνχαρντ
Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας
Ερμηνεύουν (αλφαβητικά): Γιάννης Καπελέρης, Σύρμω Κεκέ, Κατερίνα Λυπηρίδου, Χρήστος Μαλάκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιάννος Περλέγκας, Μιχάλης Τιτόπουλος
Θέατρο Τέχνης «Καρόλου Κουν», Φρυνίχου 4, Πλάκα 210 3222464 & 210 3236732
19/2-5/4. Τετάρτη 20.00, Πέμπτη 20.30, Σάββατο 18.00, Κυριακή 18.00. Πέμπτη γενική είσοδος: 10 ευρώ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: Ο θάνατος είναι μια αποθέωση 

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ