Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
0

O Xavier Prou aka Blek Le Rat είναι ένας πρωτοπόρος Γάλλος καλλιτέχνης ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του από τους δρόμους του Παρισιού το 1981. Χρησιμοποιώντας στένσιλ, εκτός από τυποποιημένα γράμματα, για γκράφιτι, o Blek υπήρξε ένας από τους πρώτους αυθεντικούς street artists. Το «Rat» που χρησιμοποιεί είναι ένας αναγραμματισμός της λέξης Art. Το όνομα «Blek» προέρχεται από τον γνωστό ήρωα των κόμικς που εμπνεύστηκαν οι EsseGesse. Αρχικά, έγινε γνωστός από ένα γιγάντιο στένσιλ ενός αρουραίου που συναντούσε κανείς σε όλο το Παρίσι, το οποίο συμβόλιζε γι' αυτόν την ελευθερία και τη διάδοση της τέχνης μέσω της πόλης σαν να ήταν πανούκλα.


Τα τελευταία χρόνια η δουλειά του Blek έχει γίνει περισσότερο πολιτική, εστιάζοντας στους αστέγους, στο περιβάλλον και σε άλλα κοινωνικά ζητήματα. Οι αφίσες του με την απαχθείσα Γαλλίδα δημοσιογράφο Florence Aubenas βοήθησαν στην ευαισθητοποίηση και στη δημόσια διάδοση του θέματος, πιέζοντας δημοσιογράφους και πολιτικούς να εργαστούν πιο σκληρά για την απελευθέρωσή της.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Νέα Υόρκη


Έρχεται στην Αθήνα για να συμμετάσχει στην ημερίδα με τίτλο «"Ασεβής" δημιουργικότητα: Graffiti και street art στη σύγχρονη κοινωνία και στον αστικό χώρο» που θα γίνει στις 6 Ιουνίου στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Λίγες μέρες πριν φτάσει στην Αθήνα απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Τι σημαίνει να είναι κάποιος «πατριάρχης» του γκράφιτι, «πατέρας» του;

Νιώθω ακόμα καλύτερα όταν με αποκαλούν «νονό» του στένσιλ γκράφιτι.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Λος Άντζελες


Με έναν τρόπο ξέρετε ίσως καλύτερα απ' τον καθένα την ιστορία του γκράφιτι. Μπορείτε να μου πείτε τις διαφορές προηγούμενων δεκαετιών από το σήμερα;

Πριν από 30 χρόνια το να κάνει κάποιος τέχνη στον δρόμο ήταν μια περιπέτεια, μια περιπέτεια στην πόλη. Τώρα είναι περισσότερο μια περιπέτεια μάρκετινγκ.


Υπάρχει κάτι που σας εμπνέει ή να σας απασχολεί σταθερά όλα αυτά τα χρόνια της δραστηριότητάς σας;

Έχω υπάρξει πρωταγωνιστής και αυτόπτης μάρτυρας των κοινωνικών και καλλιτεχνικών αλλαγών σε ό,τι αφορά τη νοοτροπία που επικρατούσε απέναντι στην τέχνη. Ήταν, αληθινά, μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία αυτό που έζησα.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Βlek Le Rat στο Μπρούκλιν

Μπορείτε να μου κάνετε ένα σχόλιο για τη στάση του κοινού απέναντι στο γκράφιτι σήμερα;

Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον που προέρχεται απ' όλο και περισσότερο κόσμο και αυτό είναι καταπληκτικό. Πριν από 30 χρόνια κανείς δεν ενδιαφερόταν. Σήμερα ο καθένας ξέρει τι σημαίνει «street art».


Θα μου εξηγήσετε την ανάγκη σας να εκφραστείτε τότε, ως νεαρός, στον δρόμο;

Ξεκίνησα όπως κάθε νέος που σπουδάζει τέχνη και ζει σε μια μεγάλη πόλη. Αναζητούσα έναν τρόπο για να δείξω τη δουλειά μου στον κόσμο. Ήταν αδύνατον να δείξω δουλειά στις γαλλικές γκαλερί, επειδή τότε ήταν κλειστές για τους νέους καλλιτέχνες. Και ο καλύτερος τρόπος για να δείξω τη δουλειά μου ήταν ο δρόμος, ο δημόσιος χώρος. Νομίζω ότι και σήμερα ισχύει το ίδιο, σε μεγάλο βαθμό.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Παρίσι


Υπάρχει κάποιο έργο σας που ξεχωρίζετε από τα υπόλοιπα;

Μου αρέσουν όλα, τελικά. Είναι ένα μέρος του εαυτού μου σε διάφορες φάσεις.

Υπάρχει κάτι εκεί έξω στον δρόμο που σας σοκάρει;

Τίποτα δεν με σοκάρει πια. Είμαι πολύ γέρος για να νιώσω σοκαρισμένος.


Σας επηρεάζει περισσότερο η επικαιρότητα ή κάποιοι μεγάλοι ζωγράφοι;

Με επηρεάζουν και τα δύο εξίσου. Ενδιαφέρομαι πάντα για την ιστορία της ζωγραφικής, τους μεγάλους καλλιτέχνες και τα έργα που παράγουν, αλλά με επηρεάζει πολύ το κοινωνικό και πολιτικό πρόβλημα της κοινωνίας.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Σαν Φρανσίσκο


Καμβάς ή τοίχος; Πού αισθάνεστε πιο ελεύθερος;

Χωρίς αμφιβολία, ο τοίχος πάντα μου αρέσει πάρα πολύ.


Η παγκόσμια σκηνή της street art σε ποια φάση βρίσκεται κατά τη γνώμη σας;

Η street art είναι στην αρχή μιας μεγάλης και μακράς διαδρομής, μπροστά σε μια μεγάλη διάρκεια ζωής και στην αρχή της ανάπτυξής της.


Σας ενοχλεί ακόμα που ο Μπάνκσι σας αντιγράφει σταθερά;

Δεν είναι ο μόνος που αντιγράφει το στυλ μου, υπάρχουν πολλοί άλλοι που το κάνουν.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Λονδίνο


Αν φτιάχνατε ένα στένσιλ για την Αθήνα, τι θα ήταν;

Έχω επαναλάβει πολλές φορές στη διάρκεια της ζωής μου ότι ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης είναι ο Πραξιτέλης. Θα φτιάξω κάτι αφιερωματικό σε αυτόν σε έναν δρόμο της Αθήνας. Έχω ήδη ένα στένσιλ έτοιμο από το 2011, όταν η Ελλάδα άρχισε να έχει σοβαρά προβλήματα με την Ευρώπη.

«No Respect»:
Graffiti και street art στη Στέγη

11 Απριλίου - 13 Ιουλίου 2014
Καθημερινά: 12:00-21:00. Εκθεσιακός χώρος - Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Την Παρασκευή 6 Ιουνίου, 11:00-18:30, πραγματοποιείται ημερίδα με τίτλο «"Aσεβής" δημιουργικότητα: Graffiti και street art στη σύγχρονη κοινωνία και στον αστικό χώρο».

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ:
Παρασκευή, 6 Ιουνίου
11:00-13:00 Graffiti και Χώρος

Ομιλητές: Dr. EllaChmielewska, Prof. Jeff Ferrell, Manuel Di Rita aka Peeta, Κωνσταντίνος Αβραμίδης

13:00-14:00 Lunch Break
14:00-16:00 Graffiti και Κοινωνία

Ομιλητές: Dr. GregorySnyder, Παυσανίας Καραθανάσης, Xavier Prou aka Blek Le Rat, Dr. Μυρτώ Τσιλιμπουνίδη
16:00-16:30 Coffee Break
14:30-18:30 Graffiti και Τέχνη
Ομιλητές: Dr. Rafael Schacter, LarsPedersen, Hugo Martinez, Snoeman.
18:30 Προβολή videoPorTrasdasLetras - Πίσω από τα γράμματα

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM