Ο δήμιος του έρωτα

Ο δήμιος του έρωτα Facebook Twitter
0
Ο δήμιος του έρωτα Facebook Twitter

Στα Φτερά του Έρωτα του Βιμ Βέντερς, μια ταινία που αγαπώ ιδιαιτέρως, τίθεται το εξής «στοιχειωτικό» ερώτημα: «Λένε ότι ο χρόνος όλα τα γιατρεύει. Αν όμως ο χρόνος είναι η αρρώστια;». Το θυμήθηκα μία
ακόμα φορά, παρακολουθώντας τη σκηνική μεταφορά του διηγήματος του Ίρβιν Γιάλομ Ο Δήμιος του Έρωτα στο Ίδρυμα Κακογιάννη.Από τον χρόνο που περνάει υποφέρει η γηραιά ηρωίδα, από τη θέαση της ζωής ως flashback, από την ήττα της συνείδησης ότι η κατακτημένη μέσα στα χρόνια γνώση τίποτα δεν μπορεί να διορθώσει από κρίσιμες αλλά λανθασμένες επιλογές του παρελθόντος. Ζούμε τη ζωή μας ως πρόβα. «Κανονική» παράσταση δεν έχει. Δεύτερη ζωή δεν έχει.


Ο Γιάλομ προφανώς γνωρίζει καλά ότι σ’ αυτό το ερώτημα γιατρειά δεν υπάρχει, μόνο συμπτωματική θεραπεία. Μια καλή, ειλικρινής σχέση με τον εαυτό μας και τους άλλους ανθρώπους οπωσδήποτε βοηθάει. Αλλά, αν καταλαβαίνω καλά το καταληκτικό, ειρωνικό συμπέρασμά του για την επάρκεια της επιστήμης του και το συνδέσω με μια φράση που κάποτε διατύπωσε η Λούλα Αναγνωστάκη στη LifΟ, «η ειλικρίνεια
εξοντώνει», τότε ίσως πρέπει να ξαναδούμε τη χρησιμότητα του ελλείμματός της. Αν κάποιος νιώθει καλά, και ζει καλά, πιστεύοντας στον Θεό, ποιος έχει δικαίωμα να του αποδείξει ότι ο Θεός είναι επινόηση των ανθρώπων; Αν η 70χρονη Θέλμα νιώθει ότι αξίζει να συνεχίσει να ζει, φτάνει να μοιράζεται λίγες ώρες της ζωής της με τον κατά 30 χρόνια μικρότερο ψυχοθεραπευτή της (με τον οποίο βρίσκεται σε συναισθηματική εξάρτηση επί οκταετία), είναι βέβαιο ότι αυτός που θα θελήσει να τη θεραπεύσει δείχνοντάς της τη διαφορά μεταξύ έρωτα και εμμονής θα αποτύχει.


Επιπλέον, είναι το ίδιο το φαινόμενο του έρωτα που ανθίσταται στην ψυχολογική ανάλυση και την ψυχοθεραπεία. Εδώ πλέον η λογική και η επιστήμη σηκώνουν τα χέρια ψηλά. Όλοι γνωρίζουμε τι ζόφος κρύβεται συχνά πίσω απ’ αυτό το ά-λογο πάθος και πόσο σχιζοφρενική είναι η αναμέτρηση μαζί του, όταν συνειδητοποιείς ότι η λογική εξέταση των πραγμάτων–που γενικώς βοηθάει να ζήσει κανείς καλά
καγαθά– είναι παντελώς άχρηστη. «Του έρωτα μέγα κακό / σπαράζεις τους ανθρώπους» λέει ο Χορός στη Μήδεια και ο Γιάλομ απαντά: «Δεν μ’ αρέσει να δουλεύω με ερωτευμένους. Ίσως γιατί τους ζηλεύω – κι εγώ ο ίδιος λαχταράω να μαγευτώ. Ίσως πάλι γιατί ο έρωτας και η ψυχοθεραπεία είναι μεταξύ τους ασύμβατα». Η
πρόχειρη εξήγηση που δίνει ο ίδιος είναι ότι ο ψυχοθεραπευτής πολεμάει το σκοτάδι αναζητώντας το φως, όταν ο έρωτας «συντηρείται από το μυστήριο». Αλλά ο έρωτας δεν συντηρείται από το μυστήριο – είναι μυστήριο.


Η Θέλμα στα νιάτα της ήταν χορεύτρια. Η ίδια λέει: «Για δύο πράγματα ζούσα πάντα: για τον έρωτα και τον χορό». Σε αυτήν τη φράση προφανώς στηρίχθηκε ο Κώστας Γάκης, μεταγράφοντας τη νουβέλα σε παράσταση. Γιατί, εκτός από τον Μηνά Χατζησάββα και την Ξένια Καλογεροπούλου (πόσο όμορφοι είναι κι
οι δυο και πόσο γλυκά και «ψυχοθεραπευτικά» έχει γράψει πάνω στη μορφή τους και σε ό,τι εκπέμπουν η πατίνα του χρόνου και της τέχνης τους), δύο ακόμα πρόσωπα δένουν τη σκηνική πράξη: η Έλενα Γεροδήμου, η νεαρή Θέλμα, ως χορεύτρια, και ο Χρήστος Παπαδόπουλος ως Μάθιου, ο νεαρός ψυχοθεραπευτής που έκλεψε το μυαλό της ηρωίδας. Η ιδέα είναι καλή γιατί επιτρέπει στην απλή, ωσεί ρεαλιστική αφήγηση, να εμπλουτιστεί με σκηνές χοροθεατρικού ύφους. Επιπλέον, συνδέεται άμεσα με κρίσιμα ζητήματα που θίγει η ιστορία, αν σκεφτούμε ότι στον χορό αναμετριούνται η ελαφρότητα και η βαρύτητα, η ανάγκη να πετάξεις ελεύθερος με τον καταναγκασμό των νόμων της μηχανικής, η κίνηση με την αδράνεια, τα νιάτα με το γήρας.
Μια βόλτα στο «Χορός και Ψυχή» (1923) του Πολ Βαλερί καλύπτει μοναδικά το ζήτημα.


Αλλά τι συμβαίνει; Ενώ διαπιστώνεις καλές ιδέες και προθέσεις, το τελικό αποτέλεσμα δίνει την εντύπωση ότι δεν παιδεύτηκε αρκετά. Βρήκα, π.χ., την εισαγωγική σκηνή, όπου προβάλλονται σκηνές ζευγαριών που φιλιούνται από ταινίες του παλιού, καλού Χόλιγουντ, περιττή και άστοχη. Η σχέση πρόζας και χοροθεατρικών σκηνών ήθελε δραματουργική άποψη που να τη στηρίζει: αν είναι δύο πλάσματα που κουβαλά μέσα της η Θέλμα, δημιουργήματά της, η εικόνα της νιότης της και το αντικείμενο του έρωτά της, η σκηνοθεσία κάπως έπρεπε να το δηλώνει – γιατί αλλιώς μοιάζει να προστίθενται για να στολίσουν την πράξη, όχι για να τη φωτίσουν. Γνώμη μου είναι ακόμα ότι τα «πλάσματα» έπρεπε να είναι βουβά, να μην έχουν λόγο.


Το τεράστιο σκιάχτρο που κινείται από τον Χρ. Παπαδόπουλο και παριστάνει τον άντρα της Θέλμας μοιάζει να χρησιμοποιείται για να θηρεύσει εύκολες εντυπώσεις, που όμως δεν έχουν σχέση με τη σκηνική αφήγηση. Βρήκα περιττό και το τραγούδι που ερμηνεύει στο τέλος η Γεροδήμου – όπως και το βίντεο φουρτουνιασμένης θάλασσας που προβάλλεται παράλληλα. Είχε ανάγκη αυτή η ιστορία από επιπλέον «πληροφορίες» και ενισχυτικά της δράσης ευρήματα; Δεν είχε. Που σημαίνει ότι ο ευφάνταστος Κώστας
Γάκης, όπως και οι περισσότεροι από τους σκηνοθέτες της γενιάς του, πρέπει να βάλουν τα data κάτω, να συγκεντρωθούν, να μελετήσουν, να δώσουν χρόνο και σκέψη στο ταλέντο τους να προχωρήσει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ