Ψευδαισθήσεις

Ψευδαισθήσεις Facebook Twitter
0

Tην άνοιξη του 2009 ήταν το Γένεσις 2 του Ιβάν Βιριπάγεβ (έργο του 2004 που παρουσίασε ο θίασος Κανιγκούντα στο Θέατρο Τέχνης) που μ’ έπεισε ότι, αν θέλαμε να μιλήσουμε για σύγχρονη δραματουργία, έπρεπε να στραφούμε στο ρωσικό Νέο Δράμα (Novaya Drama), στη γενιά των Ρώσων συγγραφέων που άρχισαν να γράφουν τη δεκαετία του ’90. Τρία χρόνια μετά, με αφορμή τις Ψευδαισθήσεις (2011), πάλι του Βιριπάγεφ, που παρουσιάζονται στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, επανέρχομαι με τον ίδιο ενθουσιασμό.

Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Στη Ρωσία, μετά την πτώση του σοβιετικού καθεστώτος, λειτουργούσαν περί τα 600 κρατικά θέατρα, ένα τουλάχιστον θέατρο με εναλλασσόμενο ρεπερτόριο σε κάθε μεγάλη πόλη, με μόνιμο θίασο 40 ηθοποιών κι έναν βασικό σκηνοθέτη. Εξέλιπαν τα μικρά θέατρα, αυτά που στη Δύση πειραματίζονται με τις νέες μορφές γραφής και σκηνοθεσίας. Αναλόγως κατεστημένη ήταν και η λειτουργία των σχολών υποκριτικής και σκηνοθεσίας, ιδίως στην απομακρυσμένη από την πρωτεύουσα, αχανή περιφέρεια. Όταν η κρατική επιχορήγηση μειώθηκε δραστικά, ευνοώντας την εξάρτηση των θεάτρων από τους χορηγούς και το ταμείο, η προϊούσα παρακμή του συστήματος αποκαλύφθηκε σε όλο το μεγαλείο της. 

Γι’ αυτούς τους λόγους, ο Ιβάν Βιριπάγεφ (γεν. 1974) εγκατέλειψε τη γενέτειρά του, το μακρινό Ιρκούτσκ (μια πόλη 600.000 κατοίκων στην κεντρική Σιβηρία, με κρατικό θέατρο και δραματική σχολή) για ν’ ασχοληθεί με το θέατρο στη Μόσχα. Αναζήτησε ανθρώπους με κοινές ανησυχίες και χώρους όπου να μπορεί να κάνει ένα θέατρο ζωντανό, σαφώς πολιτικό, που ν’ αποτυπώνει καίρια το δράμα της μετασοβιετικής συνθήκης.

Μαζί με άλλους ταλαντούχους νέους στράφηκε στις κατακτήσεις του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου. Ήρθαν σ’ επαφή με την άλλη, μεγάλη ευρωπαϊκή θεατρική σχολή, την αγγλική, και με τη βοήθεια του Βρετανικού Συμβουλίου άρχισαν οι ανταλλαγές με το Royal Shakespeare Company (που ήδη έχει οδηγήσει στη συγγραφή νέων έργων και στο ανέβασμά τους στο Λονδίνο) και η συνεργασία με φορείς (όπως το Lubimovka Festival και το Νew Drama Festival από το 2002 έως το 2009) και θέατρα που προωθούν το νέο ρωσικό δράμα, όπως το Teatr.Doc ή το θέατρο Praktika από το 2005. Η νέα γενιά Ρώσων συγγραφέων επηρεάστηκε από την οργισμένη γραφή των συγγραφέων του Ιn-yer-face θεάτρου, μυήθηκαν στο θέατρο-ντοκουμέντο και στο «θέατρο της επινόησης», στις τεχνικές αποδόμησης του υλικού και επανασύνθεσής του με τον τρόπο του μοντάζ. Συγγραφείς όπως ο Βιριπάγεβ, ο Τσιγάρεφ, οι αδελφοί Πρεσνιακόφ, ο Βλαντιμίρ Σορόκιν, ο Έντουαρντ Μπογιάκοφ άρχισαν να συζητιούνται εντόνως στη Δυτική Ευρώπη που διψά, ως γνωστόν, για φρέσκο αίμα.

Αλλά ο Βιριπάγεφ, όπως κάθε μεγάλος δημιουργός, προχώρησε στην αναζήτηση του δικού του, προσωπικού ύφους στα θέματα, στη δομή του σκηνικού κειμένου, στις αφηγηματικές τεχνικές. Τελευταίο δείγμα των αναζητήσεών του είναι οι Ψευδαισθήσεις που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου στη Νέα Σκηνή. Είναι για μένα το καλύτερο καινούργιο έργο που είδαμε τη χρονιά που σε λίγο κλείνει.

Σκέφτομαι πως οι Ψευδαισθήσεις συγγενεύουν κατά έναν τρόπο με το Closer του Μαρκ Ρέιβενχιλ. Μόνο που ο Βιριπάγεφ πηγαίνει πιο βαθιά τα ζητήματα που τον απασχολούν, καθώς απελευθερώνεται από την ανάγκη να στήσει μια ιστορία μπροστά στα μάτια των θεατών. Η ελευθερία που του προσφέρει το αφηγηματικό θέατρο αποδεικνύεται εξαιρετικά γόνιμη: θέτει ένα ερώτημα, «Τι σημαίνει αληθινή αγάπη;», και αντιμετωπίζοντάς το ως θεώρημα που πρέπει ν’ αποδειχτεί χρησιμοποιεί δυο ζευγάρια ογδοντάχρονων (Ντάνι+Σάντρα, Άλμπερτ+Μάργκαρετ) με συζυγική ζωή μεγαλύτερη των 50 χρόνων, που συνδέονται με στενή φιλία επί δεκαετίες. Ο Ντάνι είναι πρώτος που πεθαίνει. Φεύγει ευτυχισμένος, γιατί μπόρεσε να πει στη γυναίκα του πόσο πολύ την αγαπά, πόσο ευτυχισμένος έζησε μαζί της και πως η αληθινή αγάπη δεν μπορεί παρά να είναι αμοιβαία - για χάρη αυτής της αμοιβαιότητας, αν και μπήκε στον πειρασμό, δεν την απάτησε ποτέ. Η γυναίκα του, νιώθοντας ότι και το δικό της τέλος πλησιάζει, καλεί τον Άλμπερτ και του εξομολογείται πως εκείνον αγαπούσε μυστικά σ’ όλη της τη ζωή -κι ας έζησε καλά με τον άνδρα της- και ότι η αληθινή αγάπη δεν εξαρτάται από την αμοιβαιότητα. Ένα ντόμινο εξομολογήσεων ανά δύο ακολουθεί, καθώς η ειλικρίνεια, που συχνά δεν έχει να κάνει με την αλήθεια αλλά με εγωισμούς και πείσματα, προκαλεί τεράστια σύγχυση - και μία αυτοκτονία.

Οι ηθοποιοί αφηγούνται τις ιστορίες, παρεμβάλλοντας ένα «φίλτρο» που λειτουργεί με τον τρόπο του επικού θεάτρου: ακούς και συνδέεις, δεν ταυτίζεσαι. Αυτό απαιτεί μια υποκριτική άλλου τύπου από πλευράς ηθοποιών, που να φωτίζει τα σωστά σημεία, να δημιουργεί εικόνες στο μυαλό του θεατή, να κινητοποιεί έστω και μέσω της τριτοπρόσωπης αφήγησης διανοητικά και συναισθηματικά το κοινό.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου ξαναβρίσκει τον παλιό εαυτό της (μετά από το αδιάφορο έως κακό Cock πέρσι στο Θησείον και τον στεγνό και ψυχρό φετινό Γυάλινο Κόσμο στο Χορν) και στήνει μια παράσταση που επικεντρώνει στον λόγο και στις ερμηνείες του Παντελή Δεντάκη, της Αλεξίας Καλτσίκη, του Βασίλη Κουκαλάνι και της Ηλέκτρας Νικολούζου (η οποία, στην καλύτερη μέχρι σήμερα ερμηνεία της, σαφώς ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους). Μην το χάσετε, αν και συμμερίζομαι τις αντιρρήσεις σχετικά με το ακριβό εισιτήριο, που κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή είναι 22 ευρώ.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ