Το ξύπνημα των νεκρών

Το ξύπνημα των νεκρών Facebook Twitter
Άκις Βλουτής, Ρούλα Πατεράκη
0

Aπό πέρσι σχεδίαζαν η Ρούλα Πατεράκη και ο Άκις Βλουτής να ανεβάσουν το τελευταίο έργο του Χένρικ Ίψεν Το ξύπνημα των νεκρών (1899), έχοντας τη φιλοδοξία να λειτουργήσει συμπληρωματικά (και ίσως να προκαλέσει διάλογο) προς τους Εξόριστους του Τζέιμς Τζόις (1914). Όχι μόνο γιατί ο τελευταίος εκτιμούσε τα έργα του Ίψεν αλλά και γιατί οι Εξόριστοι είναι κατά έναν τρόπο η συνέχεια ή η απάντηση του Τζόις στο Ξύπνημα των νεκρών και στα μείζονα ζητήματα που θέτει σχετικά με τη σχέση του καλλιτέχνη με τους ανθρώπους και τον κόσμο. Γιατί αν ο δημιουργός παρατηρεί γύρω του, προσπαθώντας ν’ αποτυπώσει το μυστήριο της ζωής σ’ ένα καλλιτεχνικό έργο, αν από τη φύση της εργασίας του είναι ένα medium, ένα στοιχείο ανάμεσα στο απτό/υλικό και στο φανταστικό/διανοητικό, τότε όντας ο ίδιος ατελής ως άνθρωπος, δύσκολα μπορεί να εξασφαλίσει την ισορροπία του διττού της ύπαρξής του, της διττότητας του ρόλου του. Ο καλλιτέχνης μοιάζει ως προς τούτο με τον εξόριστο, μ’ αυτόν που ζει μακριά από τη γενέθλια χώρα και τους ανθρώπους του, ξένος και νοσταλγός, χωρίς το αίσθημα του ανήκειν, προσβλέποντας σε μια επιστροφή που de facto -ακόμη και αν συμβεί- τελεί εν αμφιβόλω.

Ο Ίψεν αφήνει πίσω του τον ρεαλισμό του αστικού δράματος που υιοθέτησε, για να τον υπονομεύσει εντέχνως με τα όπλα του συμβολισμού. Στο τελευταίο έργο του βαθύς συμβολισμός χαρακτηρίζει δομή, πρόσωπα, λόγο. Οι τρεις πράξεις εξελίσσονται σε διαφορετικούς ανοιχτούς χώρους, καθένας εκ των οποίων λειτουργεί ως αναβαθμός που εξασφαλίζει την άνοδο προς το επόμενο, ανώτερο επίπεδο αυτοσυνείδησης, απομάκρυνσης και απελευθέρωσης από την κοινωνία των ανθρώπων και τις συμβάσεις που διέπουν τη λειτουργία της.

Τα τέσσερα βασικά πρόσωπα -ο γλύπτης Ρούμπεκ και ο κόμης-κυνηγός Ουλφχάιμ, η Ειρήνη (κάποτε η μούσα του γλύπτη) και η Μάγια (νεαρή σύζυγος του γλύπτη)- λειτουργούν ως αρνητικά το ένα του άλλου. Οι δύο που θα διαπιστώσουν ότι η τέχνη δεν απαντά στο δράμα της ύπαρξης ούτε και το «θεραπεύει» θα βρουν τη λύτρωση σε μια «πρωτόγονη» αναμέτρηση με την ανυπέρβλητη αλήθεια της φύσης. Εκεί, στα ψηλά βουνά, θα ατενίσουν το «Θαύμα του κόσμου» και θα χαθούν παρασυρμένοι από τη χιονοστιβάδα που θα προκαλέσει ένας κεραυνός. «Pax vobis» («ειρήνη υμίν») είναι η τελευταία φράση του έργου.

Ο Ίψεν πετυχαίνει το εξής παράδοξο: φαινομενικά ρεαλιστικοί, τόσο οι διάλογοι όσο και η δράση λειτουργούν σε συμβολικό επίπεδο και απαιτούν από τους θεατές μια ετοιμότητα «συνδέσεων» ανάλογη μ’ αυτήν που είναι αναγκαία στην ανάγνωση της ποίησης. Ειδικά στην τελική πράξη, οι ήρωες χάνουν τα ατομικά χαρακτηριστικά τους (γίνονται κάτι σαν τις μορφές της τραγωδίας) και δρουν σ’ ένα πλαίσιο σχεδόν μυθολογικό (σαν τον Καύκασο στον Προμηθέα Δεσμώτη). Επιπλέον, οι διάλογοι κατά σημεία επαναλαμβάνονται από πράξη σε πράξη, με τον τρόπο που στον ποιητικό λόγο η επανάληψη είναι μείζον χαρακτηριστικό της δομής και του ρυθμού. Η επανάληψη και η κυκλικότητα, άλλωστε, δεν χαρακτηρίζουν την ίδια τη ροή της ζωής;

Σύμφωνοι, αλλά πώς μπορεί ν’ αποδοθεί στη σκηνή ένα έργο με αυτά τα χαρακτηριστικά; Το Ξύπνημα των νεκρών μπορώ να το φανταστώ καλύτερα σαν όπερα (με μουσική, λ.χ., του Ντεμπισί) παρά σαν θεατρικό έργο. Οπωσδήποτε δεν ανήκει στα έργα που παίρνεις το κείμενό τους και το ανεβάζεις οπουδήποτε - θέλει ερμηνευτική πρόταση, θέλει σκηνοθετική παρέμβαση και σκηνή που με το μέγεθός της να μπορεί ν’ ανταποκριθεί στα οντο/κοσμο-λογικά ζητήματα που θίγει. Ο Μπομπ Γουίλσον, π.χ., είχε βασιστεί για την παράστασή του (1991) στη τεχνολογία. Είχε κόψει το μισό κείμενο κι έστησε έναν κόσμο παγωμένης, αλπικής τεχνολογικής φαντασίας, όπου οι άνθρωποι κινούνται σαν ρομπότ (είναι νεκροί γιατί παραδόθηκαν στη μηχανική προοπτική του κόσμου) και κάθονται σε αυτοκινούμενες καρέκλες.

Γι’ αυτό και νομίζω ότι ήταν λάθος επιλογή να ανεβεί το Ξύπνημα των νεκρών στο Από Μηχανής Θέατρο. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της Λιλής Πεζανού στη σκηνογραφία (με 3 επιφάνειες που μισάνοιγαν ή διαμόρφωναν είσοδο από το σκοτεινό πίσω μέρος της σκηνής, μια μικρή κλίμακα που ανεβοκατέβαινε, μεγάλες επιφάνειες που αρχικά είναι προσαρμοσμένες στο πάτωμα αλλά στην τελική σκηνή σηκώνονται κάθετες για να θυμίζουν βουνοκορφές κ.ο.κ.), η δράση ασφυκτιούσε στη μικρή γκρι σκηνή - το Ξύπνημα δεν μπορείς να το δεις ως έργο δωματίου. Η παράσταση ήταν πολύ κατώτερη των προσδοκιών που είχε προκαλέσει, μια και είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στη χώρα μας. Να ’φταιξε η υποκριτική γραμμή που ακολουθήθηκε; Μα, δεν υπήρξε γραμμή. Οι ηθοποιοί πάλευαν με μια ωσεί ρεαλιστική υποκριτική που «εμπλουτιζόταν» με τις εξπρεσιονιστικές φωνητικές κορυφώσεις της Ρούλας Πατεράκη στον ρόλο της πάλαι ποτέ μούσας του γλύπτη αλλά και μ’ έναν φορμαλισμό στην (αργήήή) κίνησή της - και στην παρουσία της μοναχής που ανέλαβε η Τασία Σοφιανίδου. Σαφώς την καλύτερη ερμηνεία δίνει ο Άκις Βλουτής στον ρόλο του Ρούμπεκ, αλλά κι αυτή βυθίζεται από την έλλειψη ακόμη και ίχνους χημείας (δεσίματος) ανάμεσα στους ηθοποιούς. Συμβαίνουν και αυτά. Pax vobis.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ