Αναζητώντας το duende

Αναζητώντας το duende Facebook Twitter
0
Κάθε Παρασκευή και Σάββατο εμφανίζεστε μαζί με τον κιθαρίστα Παναγιώτη Μάργαρη στο θέατρο Αργώ. Τι ακριβώς συμβαίνει εκεί;

Πρόκειται για μια μουσική παράσταση με τραγούδια από διάφορες χώρες του κόσμου, όπως η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Αργεντινή, η Αγγλία, και βέβαια με τραγούδια μεγάλων συνθετών της Ελλάδας, τα οποία και παρουσιάζουμε με απόλυτα φυσικό ήχο, χωρίς καμιά μικροφωνική ενίσχυση, με την απόλυτη δύναμη της φωνής και της κιθάρας. Επίσης, θελήσαμε, εφόσον θα εμφανιζόμασταν σε θεατρική σκηνή, να συνδυάσουμε κάποια απ’ τα τραγούδια με μικρά αποσπάσματα από ποιήματα του Λόρκα, μια κι εκείνος αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης των παραστάσεων αλλά και της δισκογραφικής δουλειάς που κάναμε με τον Παναγιώτη. Eπιπλέον, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει ένα απλό αλλά πολύ όμορφο σκηνικό που επιμελήθηκαν η εικαστικός Παρασκευή Γαρδέλη κι η φωτογράφος Renee Revah. Σε συνδυασμό με τους φωτισμούς του Περικλή Μαθιέλη, δημιουργείται το κλίμα που θέλαμε για την παράσταση.

 

Δώσατε στις παραστάσεις σας το όνομα «duende», μια λέξη που προέρχεται από την ανδαλουσιάνικη διάλεκτο, ενώ αποτελεί και τον τίτλο του δίσκου που κυκλοφορήσατε φέτος, μαζί με τον Παναγιώτη Μάργαρη. Τι ακριβώς σημαίνει το duende και γιατί σας έχει επηρεάσει τόσο;

Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι αρκετά με ρεπερτόριο απ’ τη διεθνή μουσική σκηνή. Μέσα από αυτά τα τραγούδια ανακάλυψα πτυχές που δεν ήξερα ότι διαθέτω. Ο Λόρκα, ο οποίος επινόησε την έννοια του duende, ανάμεσα σε άλλα, λέει πως αυτό δεν βρίσκεται στον λαιμό, άλλα ανεβαίνει από τις γυμνές πατούσες των ποδιών! Είναι το συναίσθημα, το πάθος, η ανείπωτη συγκίνηση που σε κάνει ν’ ανατριχιάζεις, να χαμογελάς, να κλαις, όταν το σώμα αντιδρά σε μια καλλιτεχνική έκφραση, στο τραγούδι, στο χορό, στη μουσική! Κάποια απ’ τα τραγούδια που έχουμε επιλέξει για την παράσταση αλλά και για τη δισκογραφική δουλειά, ενώ είναι γραμμένα σε γλώσσες που δεν μιλώ και δεν γνωρίζω, έχουν τη δύναμη να με συγκινούν και να με κάνουν να υπερβαίνω τις δυνάμεις μου. Έχουν κάτι το μαγικό. Με μεταμορφώνουν! Κυριεύομαι κι εγώ απ’ το duende.

 

Το συνολικό ύφος του duende είναι κάτι που δεν έχετε ξαναδοκιμάσει στο παρελθόν. Υπάρχουν κι άλλα διαφορετικά μουσικά μονοπάτια στα οποία θα θέλατε να περιπλανηθείτε;

Πριν από μερικά χρόνια έκανα κάποιες παραστάσεις βασισμένες στο τάνγκο, και συγκεκριμένα στην υπέροχη μουσική του Astor Piazzolla. Όσο μεγαλώνω, ψάχνω, μαθαίνω και παθιάζομαι ακόμα περισσότερο με νέα ακούσματα. Νιώθω ότι συνεχώς μου ανοίγονται νέοι δρόμοι στον κόσμο της μουσικής. Δεν διανοούμαι ότι θα μπορούσα να μετατρέψω τη μουσική σε ρουτίνα! Αν γίνει αυτό, τότε όλα θα έχουν τελειώσει για μένα.

 

Διαπιστώνετε μεγάλες διαφορές στην ερμηνευτική και τη συνολικότερη μουσική εμπειρία μεταξύ θεάτρου και μουσικής σκηνής;

Στη μουσική σκηνή τα πράγματα είναι πιο χαλαρά, πιο επικοινωνιακά, στο θέατρο αναγκαστικά πιο σκηνοθετημένα. Δεν μπορώ να πω ότι μου αρέσει το ένα περισσότερο από το άλλο. Άλλη η αίσθηση σε μια μουσική σκηνή, άλλη σε θεατρική. Προσωπικά, έχω την ανάγκη έκφρασης με κάθε τρόπο.


Στη δισκογραφική σας δουλειά έχετε συνεργαστεί μ’ έναν απ’ τους μεγαλύτερους κιθαρίστες παγκοσμίως, τον Αl Di Meola. Με τι εντυπώσεις σας άφησε αυτή η συνεργασία;

 Για μένα, οι μεγάλοι καλλιτέχνες είναι αυτοί που έχουν γενναιόδωρη ψυχή! Αυτοί που είναι απαλλαγμένοι από περίεργα συμπλέγματα και που βάζουν στην άκρη το τεράστιο εγώ που σου δημιουργεί η έκθεση στον κόσμο, που παραμένουν άνθρωποι. Έτσι ένιωσα μετά τη γνωριμία μου με το Al. Παρόλο που τον συναναστράφηκα λίγο, μου έδωσε την εντύπωση ότι ζει για τη μουσική του και δεν φοβάται να προσφέρει τη γνώση του απλόχερα. Μας φέρθηκε γενναιόδωρα. Και οι δυο βραδιές στο Gazarte αλλά και οι στιγμές που περάσαμε κατά την ηχογράφηση των τραγουδιών θα μου μείνουν αξέχαστες!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ