«Σας ακολουθούμε, κυρία Μνουσκίν»

Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Σύμφωνα με την πλοκή, το πλοίο ναυαγεί στο αρχιπέλαγος της Γης του Πυρός, τα άγρια ρεύματα του οποίου είναι γνωστά από την εποχή του Μαγγελάνου. Φωτ.: Έφη Φυλακτού/Eurokinissi
0

Mε φράσεις του Αισχύλου, του Ρουσό και του Κονστάν σε μεγάλα πανό και τη Δικαιοσύνη ως ευμεγέθη κούκλα, ντυμένη στα λευκά, με σπαθί στο ένα χέρι και τη ζυγαριά στο άλλο, λαβωμένη, κυνηγημένη από μαύρα πουλιά, εμφανίστηκαν η Αριάν Μνουσκίν και το Θέατρο του Ήλιου το προηγούμενο Σάββατο στην πλατεία Συντάγματος. «Η αλλαγή δεν μπορεί να έρθει απ’ τους πολιτικούς, αλλά απ’ τους πολίτες», υποστήριξε σύσσωμος ο θίασος με μια χειρονομία συμπαράστασης προς τους πολλαπλά δοκιμαζόμενους Έλληνες και το «κίνημα της πλατείας», που εισάγει νέους προβληματισμούς και μεθόδους δράσης στο πολιτικό σκηνικό της Ευρώπης.

Την επόμενη μέρα, το μεσημέρι της Κυριακής, σε συνάντηση με το κοινό που οργάνωσε το Φεστιβάλ Αθηνών και το ΤΘΣ του Πανεπιστημίου Αθηνών, η Αριάν Μνουσκίν τόνισε ότι ουτοπικό δεν είναι αυτό που δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, αλλά αυτό που δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμη.

Η ίδια υποστήριξε τη Σεγκολέν Ρουαγιάλ στις γαλλικές εκλογές του 2007, γεγονός που περιπλέκει τα πράγματα, με δεδομένο το γνωστό, ιδεολογικό και «πρακτικό» έλλειμμα των σοσιαλιστικών κομμάτων στην Ευρώπη. Αλλά η Ρουαγιάλ ήταν η πρώτη γυναίκα υποψήφια Πρόεδρος στη Γαλλία, κάτι που προφανώς επηρέασε θετικά τη Μνουσκίν, της οποίας στενή συνεργάτις (συγγραφέας του Θεάτρου του Ήλιου) είναι η σπουδαία φιλόσοφος της αποδόμησης και του φεμινισμού, Ελέν Σιξού.

Η ταύτιση των δύο προσώπων επιτρέπει την ανάπτυξη των δύο πλοκών: από τη μία ο «πραγματικός» χρόνος και η ομάδα που γυρίζει σε ταινία το μυθιστόρημα του Βερν παραμονές του πολέμου, κι από την άλλη ο μυθοπλαστικός χρόνος της ταινίας που γυρίζουν.

Ακόμη κι έτσι, αυτή η γεμάτη ζωή, πίστη κι αισιοδοξία γυναίκα, η τελευταία εν ζωή μεγάλη σκηνοθέτις, τιμώντας επί 45 χρόνια την τέχνη, τη χώρα της, τις πολιτικές ιδέες της, το φύλο της, δίνει το παράδειγμα που αδυνατούν να δώσουν οι δικοί μας σκηνοθέτες. Η Μνουσκίν κατεβαίνει στον κόσμο, συνομιλεί, ανταλλάσσει ιδέες, δίνει και παίρνει δύναμη για τον αγώνα προς έναν πιο δίκαιο κόσμο, που, όπως δείχνει η Ιστορία, δεν τελειώνει ποτέ. Χωρίς υπεροψία, αδικαιολόγητο ναρκισσισμό και περισπούδαστο ύφος.

Το μέτρο, παρ’ όλα αυτά, στην πολιτική δράση της δίνουν πάντα οι παραστάσεις της. Στους Ναυαγούς της τρελής ελπίδας, ας πούμε, το μέτρο (τι σημαίνει δημιουργός σ’ έναν κόσμο σαν κι αυτόν που ζούμε;) δίνει η τελική πρόταση της παράστασης. Η απληστία για χρήμα κι εξουσία θα στέκει πάντα εμπόδιο σ’ όλους όσοι αγωνίζονται για κοινωνική δικαιοσύνη. Ο αναρχικός ήρωας της ιστορίας τραβάει τον μοναχικό δρόμο του μ’ αυτές τις λέξεις: «Αυτές τις μέρες του ζόφου, έχουμε μια αποστολή. Να δώσουμε στα καράβια που περιπλανιούνται μες στη νύχτα το επίμονο φως ενός φάρου». Το θέατρο δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, μπορεί όμως να θέσει ερωτήματα και ν’ αφυπνίσει συνειδήσεις.

Η Μνουσκίν γνωρίζει καλά τη συνθετότητα των πραγμάτων. Μια παράσταση αποτυχημένη με όρους αισθητικούς σίγουρα δεν θα κατορθώσει να περάσει ούτε και τα πολιτικά μηνύματά της. Γι’ αυτό και οι Ναυαγοί της τρελής ελπίδας είναι, πρώτα απ’ όλα, σπουδαίο, πολυεπίπεδο σε ιδέες και σκηνικές πρακτικές, θεαματικό, πολυφωνικό, λαϊκό και μαζί πνευματώδες θέατρο. Γιατί συνδέει δύο τέχνες, το θέατρο και τον κινηματογράφο, και δύο χρόνους, τον ιστορικό χρόνο με τον μυθοπλαστικό, σε παράλληλη ανάπτυξη.

Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Οι επιβάτες του καλούνται να επιβιώσουν σ’ έναν τόπο σχεδόν αχαρτογράφητο, που διεκδικούν η Αργεντινή και η αποικιοκρατική Μεγάλη Βρετανία. © Michèle Laurent

Λίγο πριν από την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένας σκηνοθέτης του βωβού κινηματογράφου, απολυμένος από την Pathé, τη γαλλική κρατική κινηματογραφία, θέλει να γυρίσει μια επιμορφωτική για τον λαό ταινία, βασισμένη στο όψιμο μυθιστόρημα του Ιουλίου Βερν Οι ναυαγοί του Ιωνάθαν. Για ηθοποιούς χρησιμοποιεί ερασιτέχνες, το προσωπικό μιας εξοχικής ταβέρνας. Σύμφωνα με την πλοκή, το πλοίο ναυαγεί στο αρχιπέλαγος της Γης του Πυρός, τα άγρια ρεύματα του οποίου είναι γνωστά από την εποχή του Μαγγελάνου.

Οι επιβάτες του καλούνται να επιβιώσουν σ’ έναν τόπο σχεδόν αχαρτογράφητο, που διεκδικούν η Αργεντινή και η αποικιοκρατική Μεγάλη Βρετανία. Κι όμως, τυχοδιώκτες λευκοί ήδη επιδίδονται στο κυνήγι των ιθαγενών κατοίκων. Από τους ναυαγούς, η λυρική καλλιτέχνις δεν θ’ αντέξει τις κακουχίες, ο σοσιαλιστής θα φονευθεί από τους κερδοσκόπους, οι κερδοσκόποι θα πέσουν θύματα της απληστίας τους. Ο αναρχικός ήρωας του Βερν, αυτός που ήθελε να προστατεύσει τους ιθαγενείς και να κρατήσει μακριά τους τις μολυσματικές ασθένειες του δυτικού πολιτισμού, και κυρίως τη μανία πλουτισμού των αποίκων, θα γλιτώσει - για ν’ αναλάβει τον φάρο που θα σώζει τις άγριες νύχτες τα αποπροσανατολισμένα πλοία.

Η Μνουσκίν συνδέει την Ιστορία με τη μυθοπλασία, ταυτίζοντας τον ήρωα του Βερν με τον Ιωάννη Σαλβατόρ (1852-1890), ξάδελφο του διαδόχου της Αυστροουγγαρίας (του οποίου η δολοφονία σήμανε την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου), ο οποίος παντρεύτηκε μια χορεύτρια της όπερας, απαρνήθηκε τον τίτλο του αρχιδούκα, ναύλωσε ένα καράβι και τράβηξε για τη Νότια Αμερική - τελευταία φορά που τον είδαν ήταν τον Φεβρουάριο του 1890 στο Μοντεβιδέο, στο δρόμο προς τη Χιλή. Είναι πιθανό ο Ιούλιος Βερν να είχε διαβάσει για τον μυθιστορηματικού ενδιαφέροντος αρχιδούκα και να είχε εμπνευστεί απ’ αυτόν, όταν έγραφε τους Ναυαγούς του Ιωνάθαν.

Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Φωτ.: Έφη Φυλακτού/Eurokinissi
Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Φωτ.: Έφη Φυλακτού/Eurokinissi
Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Φωτ.: Έφη Φυλακτού/Eurokinissi

Η ταύτιση των δύο προσώπων επιτρέπει την ανάπτυξη των δύο πλοκών: από τη μία ο «πραγματικός» χρόνος και η ομάδα που γυρίζει σε ταινία το μυθιστόρημα του Βερν παραμονές του πολέμου, κι από την άλλη ο μυθοπλαστικός χρόνος της ταινίας που γυρίζουν. Στο τέλος, η καλλιτεχνική δημιουργία θ’ απορροφήσει την Ιστορία, οι περιπέτειες των φανταστικών ηρώων θα υπερισχύσουν των «πραγματικών» ανθρώπων.

Το θαύμα με τους Ναυαγούς της τρελής ελπίδας έχει να κάνει ακριβώς με το μεγαλείο της κατασκευής τους και δη τον «ρεαλιστικό» τρόπο που στήνονται τα πλάνα της βωβής ταινίας. Η στιγμή προτού αρχίσει η παράσταση, μ’ όλα τα σχοινιά, τις τροχαλίες, τους χειροποίητους μηχανισμούς έτοιμους να θέσουν σε κίνηση τον κόσμο της, προοικονομεί το εντυπωσιακό θέαμα που θ’ ακολουθήσει. Η Μνουσκίν εστιάζει με χιούμορ στις απαρχές της τεχνολογίας που επέτρεψε το πέρασμα απ’ το θέατρο στη λαϊκή, μαζική τέχνη του κινηματογράφου, όταν ακόμη η κουλτούρα της εικόνας δεν είχε μολύνει τη ζωή των ανθρώπων. Πλην όμως, εκατό χρόνια μετά, κι ενώ η τεχνολογική επανάσταση ακόμη συνταράσσει τις παλιές, προαιώνιες ισορροπίες, ο κόσμος εξακολουθεί να διεκδικεί «ελευθερία, ισότητα, αδελφότητα». Τρελή ελπίδα; Σας ακολουθούμε, κυρία Μνουσκίν.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ