The E Generation

The E Generation Facebook Twitter
Alex Paterson
0
Pills and thrills

Από τις εμβληματικές φιγούρες της «κουμπωμένης» γενιάς του νησιού, πριν μεταφερθεί το Trainspotting στη μεγάλη οθόνη (το βιβλίο κυκλοφόρησε το 1993) και τα μαγικά χαπάκια γίνουν της μόδας, ο Alex Paterson ξεκίνησε ως roadie των Killing Joke, περνώντας τις μέρες του τριπαρισμένος. Κάπου εκεί φαίνεται πως θέλησε να καλύψει ένα μουσικό κενό ή, καλύτερα, με ηλεκτρονικά μέσα τοποθέτησε στη δική του εποχή τη χρησιμότητα που είχε παλιότερα η πρώιμη δισκογραφία των Pink Floyd. Ήθελε να φτιάξει τη μουσική που ακούς φεύγοντας από το κλαμπ, τη μουσική που ακούς όταν πας με την παρέα σου σπίτι για το περιβόητο chill out. Το αριστούργημά του ήρθε από το ξεκίνημα. Το «The Orbs adventures beyond the ultraworld» (1991, «Big Life», ****+) περικλείει όλες του τις επιρροές, ξεκινώντας από τους Kraftwerk και τους Cluster για να φτάσει στην ambient τετραλογία του Eno. Από αυτό το σημείο και μετά όλοι μιλούσαν για ambient house. Λίγο πριν το Σιάτλ σαρώσει τα πάντα, στην Αγγλία η μουσική είχε αλλάξει για τα καλά. Δύο μήνες πριν κυκλοφορήσει το ντεμπούτο των Orb είχε προηγηθεί το «Blue Lines» των Massive Attack κι έναν μήνα μετά οι Primal Scream αποτελείωναν την Generation X με το «Screamadelica». Η εμπορική επιτυχία ήρθε με τον επόμενο δίσκο, το πολύ καλό «U.F.Orb» (1992, «Big Life», ***+). Έφτασε στο Νο.1 της χώρας, αν και πιο δύσβατο από τον προκάτοχό του. Ακολούθησαν ένα σωρό ανακατατάξεις στους συμπαίχτες του Paterson, αλλά ξεχωρίζουν ο Thomas Fehlmann κι ο Youth. Ο πρώτος είναι υπεύθυνος για την techno στροφή των Orb που οδήγησε στο «Okie Dokie, Its Τhe Orb on kompakt» κι ο δεύτερος είναι μέχρι σήμερα συνεργάτης του (ιδρυτικό μέλος των Killing Joke). Μετά τον τελικό του Champions League, που μπορείτε να δείτε στη γιγαντοοθόνη του Gagarin, θα παρουσιάσουν ένα Greatest hits σετ που, αν δεν με καλούσε το Primavera, θα παρακολουθούσα με χαμόγελο. Στο «Little fluffy clouds» δεν γίνεται να μη συγκινηθείς.

Pera Club

Πολύ πριν ο Damon Albarn ιδρύσει τη δισκογραφική Honest Jon’s, συγκεκριμένα από το 1974, υπήρχε το δισκάδικο με το ίδιο όνομα που ειδικευόταν στα παρακλάδια της τζαζ και της ρέγκε. Από την ημέρα που ξεκίνησε η ετικέτα, η ιστορία λέει πως οι ειδικοί της απέκτησαν πρόσβαση στη συλλογή της ΕΜΙ με ηχογραφήσεις 78 στροφών από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα κι έτσι ξεκίνησαν οι καλοδουλεμένες συλλογές που εστίαζαν κάθε φορά σε διαφορετικό σημείο, είτε στην Ανατολική Αφρική συνολικά είτε, πιο συγκεκριμένα, στη Βαγδάτη του ‘20. Ταυτόχρονα, σκιαγραφούν επιλεκτικά τον ήχο του σήμερα, κυκλοφορώντας τις τελευταίες δουλειές από Actress, Shackleton και Moritz von Oswald. Δεν συγκαταλέγομαι σ’ αυτούς που έχουν διάθεση να μελετήσουν (γιατί περί μελέτης πρόκειται) πώς καταλάβαιναν το μπουγκαλού οι Αφρικανοί μουσικοί πριν από 60 χρόνια, αν και σχεδόν όλη την ενήλικη ζωή μου περιτριγυρίζομαι από ανθρωπολόγους που μπορούν να σου πουν περισσότερες λεπτομέρειες για τη ζωοκλοπή στα βουνά της Κρήτης παρά να σου προτείνουν τη σωστή παραλία να κοιμηθείς. Επειδή, όμως, έχω μια αδυναμία στην τούρκικη κουλτούρα (πέρα από την αγάπη μου για την κιτρινόμαυρη θεά), απέκτησα χωρίς δεύτερη σκέψη την περσινή συλλογή με τις πρώιμες ηχογραφήσεις από την Ιστανμπούλ που τιτλοφορείται «To scratch your heart». Τ ο τετραπλό box set είναι υψηλής αισθητικής και συνοδεύεται από ένα αρκετά περιγραφικό κείμενο του περιεχομένου της. Αν και δεν ικανοποιήθηκα από την ποσότητα της πληροφορίας, μια κεντρική εικόνα τη σχηματίζεις και την ολοκληρώνεις, ακούγοντας τις καταπληκτικές ηχογραφήσεις. Χρονολογικά κινείται στις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα και, όπως είναι λογικό, έχει πολλές ελληνικές επιρροές (ειδικότερα στις πιο χορευτικές του στιγμές) όπως και αρμένικες, τούρκικες κοκ. Μεγάλο πλεονέκτημα η εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει στο θρυλικό «Abbey Road» από τον Andy Walter, αφού καταφέρνει ταυτόχρονα να καθαρίσει τον ήχο αλλά και να διατηρήσει τον χαρακτήρα της εποχής. Συνολικά, είναι μια ανατριχιαστική δουλειά που μπορείς να αποκτήσεις σε καλή τιμή (γύρω στα 35 ευρώ), παίρνοντας μια ανάσα από τις ατελείωτες καινούργιες κυκλοφορίες.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT