ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Περιμένω να δω τους άθλιους να χάνουν

Περιμένω να δω τους άθλιους να χάνουν Facebook Twitter
0

Πρόσφατα εξελέγη αντιπρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και οι ελπίδες πολλών από εμάς που ασχολούμαστε με τη σύγχρονη τέχνη είναι ότι η καινούργια πρυτανεία θα εκσυγχρονίσει τις σκουριασμένες δομές αυτής της σχολής και θα δημιουργήσει ένα πολύ καλό δυναμικό σπουδαστών και διδασκόντων, με ένα πρόγραμμα πραγματικά συγχρονισμένο με όλες τις παρόμοιες σχολές του υπόλοιπου κόσμου. Ο Μανώλης Μπαμπούσης, με την κάμερα συνήθως στο χέρι, έχει με κάποιον τρόπο παραγκωνίσει ή, καλύτερα, παραφράσει τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική.

Πιστός φωτογράφος και φίλος του Γιάννη Κουνέλη, εδώ και πολλά χρόνια βλέπουμε δουλειές του στην Ελλάδα, σε διαφορετικά μουσεία και γκαλερί (ΕΜΣΤ και Ιλεάνα Τούντα Κέντρο Τέχνης, για να αναφερθούμε σε ορισμένα), ενώ πρόσφατα άνοιξε η αναδρομική του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. Κάτω από τον τίτλο «Σκελετοί, η έκθεση», αναφέρεται στην οργάνωση ενός συστήματος στοιχείων που αποτελούν το στήριγμα μιας μορφής στον χώρο. Στις ημιτελείς οικοδομές που χτίζονται ανεξέλεγκτα γύρω μας, η μορφή που θα περιβάλλει τον σκελετό δεν είναι «ορατή», όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζεται στο δελτίο Τύπου. Πρόκειται για μια πορεία με αναδρομικό χαρακτήρα, χωρίς, όμως, συγκεκριμένη χρονική περίοδο δουλειάς, εφόσον βλέπουμε διάσπαρτα έργα με αρκετά διαφορετικές χρονολογίες.

Ποια είναι η βασική διαφορά μεταξύ της παρατήρησης και της απαθανάτισης;

Η παρατήρηση θα έλεγα ότι είναι μια νοητική διαδικασία και αναφέρεται στην ανάλυση μέσω του βλέμματος. Σημαίνει αντιλαμβάνομαι, εποπτεύω, σχολιάζω κάτι, μια προηγούμενη σκέψη. Αυτό γίνεται με όλες τις αισθήσεις. Προϋποθέτει συγκέντρωση και προσοχή για να μπορεί να αντιληφθεί κανείς με μία ματιά μια δομή, ένα σύνολο και τις λεπτομέρειές του. Σημαίνει, όμως, και πως μπορείς να διατυπώσεις μια αντίρρηση, μια αντίθετη γνώμη. Η απαθανάτιση, αντίθετα, σημαίνει ότι κάνω μία ενέργεια που έχει ως αποτέλεσμα να κάνω κάποιον αθάνατο, αιώνιο! Μια άποψη υποστηρίζει πως ό,τι φωτογραφίζεται θα πεθάνει. Ό,τι φωτογραφήθηκε, λέμε, «υπήρξε εκεί» και είναι μία λογοτεχνική προσέγγιση. Αρκεί όμως μόνο η φωτογραφία για να παραμείνει κάποιος ή κάτι στη μνήμη μας; Και πολύ περισσότερο αιώνια!

Πού βρίσκεις την τέχνη στη φωτογραφία; Στη λήψη, στην επεξεργασία ή και στα δυο;

Ούτε στη λήψη ούτε στην επεξεργασία. Είναι μια πολυσύνθετη και μακρόχρονη διαδικασία που συμβαίνει και στα δυο, καθώς και στην τεχνική της σκέψης. Όταν ρωτάς κάτι που βλέπεις απέναντι, ψάχνεις κάτι που έχεις ήδη στο μυαλό σου και σε βασανίζει. Από τον τρόπο που το ρωτάς θα πάρεις ως απάντηση και μια εικόνα. Το σημαντικό είναι ότι τα διαφορετικά κάθε φορά μέσα, για παράδειγμα της ζωγραφικής ή της γλυπτικής ή της φωτογραφίας, μόνο οι καλλιτέχνες και μόνο ορισμένα έργα τα κάνουν να γίνουν φορείς της τέχνης.

Τι είναι αυτό που θέλετε να εκφράσετε με την τελευταία έκθεση;

Οι φωτογραφίες μου αντικρίζουν έναν τόπο κι ένα μέρος της βιογραφίας μου. Το ενδιαφέρον μου ήταν από τη μία πλευρά να εστιάσω σε ορισμένες πτυχές της δουλειάς μου, οι οποίες, όσο και αν προέρχονται από διαφορετικούς χρόνους, τόπους και εμπειρίες, να μπορούν να επικοινωνούν και να λειτουργούν σαν ένα αδιαίρετο σύνολο αισθήσεων και προβληματισμών, γύρω από τον εγκλωβισμό της ανθρώπινης ύπαρξης και της φύσης, τα κάθε λογής στολίδια, τη συσσώρευση, την καταστροφή και την ομορφιά, στοιχεία που συνυπάρχουν στις εικόνες που μου προκαλούν μια ένταση. Και από την άλλη, να ενσωματώσω σε αυτό τη νέα μου δουλειά, που δεν είχα μέχρι σήμερα παρουσιάσει. Στόχος μου ήταν να διαμορφώσω ένα συνολικό έργο, έναν σκελετό, σαν σύνθεση των επιμέρους. Για τον σκοπό αυτό σχεδίασα τον χώρο και την αρχιτεκτονική του βλέμματος. Επέλεξα τις αντίστοιχες εικόνες και τον συσχετισμό τους. Ελπίζω πως ο θεατής να κάνει τους δικούς του.

Τι γνώμη έχεις σχηματίσει για τους νέους καλλιτέχνες, δημιουργούς και φωτογράφους;

Ελπίζω το πλαίσιο για να αναπτυχθεί η δουλειά τους δεν θα αργήσει να δημιουργηθεί και σε κάποια χρόνια θα υπάρξουν καλλιτέχνες που με το μέσο της φωτογραφίας θα αντιπροσωπεύσουν την Ελλάδα σε μεγάλες διεθνείς εκδηλώσεις, όπως η Μπιενάλε της Βενετίας για παράδειγμα. To δραματικό στην όλη υπόθεση είναι οι δάσκαλοι που κρίνουν χωρίς να βλέπουν δουλειές. Οι μαθητές που δεν πάνε να δουν άλλες δουλειές. Οι μελλοντικοί καλλιτέχνες και οι δάσκαλοί τους που δεν πάνε σε εκθέσεις, σε θέατρα, σε τόσα ενδιαφέροντα που γίνονται, και όλοι μαζί, οι νεότεροι και οι παλαιότεροι, στοιβάζονται ακόμα και σήμερα σε copy-paste χώρους.

Τι αισθάνεσαι για τους «νέους Έλληνες»;

Τι σημαίνει; Δεν τον γνωρίζω αυτούς τους όρους, «νέος Έλληνας», «νέα δημοκρατία», «νέα Αριστερά» και τα «νέα σήμερα». Ας μείνουμε χωρίς νέα εφημερίδα, τα νέα των οκτώ και μισή, ας μείνουμε χωρίς την αγένεια που εκπορεύεται και εκπέμπεται από κάθε μορφής εξουσία, νέα και παλαιά.

Από τότε που έχετε αναλάβει την ΑΣΚΤ μοιάζει να φυσάει ένας άνεμος ανανέωσης. Ποια είναι το όραμά σας σχετικά με αυτή την τόσο εκπαιδευτικά απαρχαιωμένη σχολή;

Διανύουμε τη δυσμενέστερη εποχή. Όλα τρίζουν, υπονομεύονται και υποχρηματοδοτούνται. Υπάρχουν στο εκπαιδευτικό προσωπικό της ΑΣΚΤ διδάσκοντες υψηλοτάτου και αναγνωρισμένου επιπέδου, θαυμάσιο φοιτητικό δυναμικό, πρόγραμμα με σαφείς στόχους, η θέληση και οι γνώσεις για να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σήμερα ανοίγουμε τη σχολή προς την κοινωνία. Είναι αλήθεια ότι δεν μπορούν να λυθούν όλα μέσα σε έναν χρόνο. Υπάρχει, π.χ., από το 2005 ομόφωνη απόφαση από το σύνολο των φοιτητών και απ' όλα τα μέλη ΔΕΠ για τη δημιουργία ενός τέταρτου τομέα, εκείνου των άλλων μέσων -πέραν της ζωγραφικής, της γλυπτικής και της χαρακτικής- όπως για παράδειγμα της φωτογραφίας, του βίντεο και των διαδραστικών πολυμέσων στην τέχνη. Ακόμα εκκρεμεί η υλοποίησή του. Όμως, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί γιατί κάτω και από τις πιο ανανεωτικές προσεγγίσεις μπορεί να κρύβονται ριζωμένες οι ακαδημαϊκές αντιλήψεις ακόμη και του 19ου αιώνα. Αν υποθέταμε ότι ο Gursky, ο Struth, o Bustamente, οι Becher, ο Jeff Wall, η Sindy Sherman ήθελαν να διδάξουν στην ΑΣΚΤ, θα τους έλεγαν ότι πρέπει να εκλεγούν σε μια θέση ΔΕΠ στον τομέα Χαρακτικής για να διδάξουν φωτογραφία ως μάθημα επιλογής. Στους Viola και Paik, στον Pierre Huyghe και άλλους θα τους πρότειναν το μάθημα επιλογής των πολυμέσων του τομέα ζωγραφικής και τη Marina Abramovic δεν θα ξέραμε τι να την κάνουμε; Χαράκτη, ζωγράφο ή γλύπτρια; Πρόκειται για μια σχολή με εννιά πρωτοβάθμιους καθηγητές Ζωγραφικής, δυο καθηγητές Γλυπτικής και ενός καθηγητή Χαρακτικής.

Τι νιώθετε για την Αθήνα και την Ελλάδα;

Νομίζω ότι το αποδίδω με τις εικόνες της έκθεσης «Σκελετοί» στο Μπενάκη. Το τι νιώθουμε μοιάζει όλο και περισσότερο με δηλώσεις νομιμοφροσύνης. Όλοι ξαφνικά ανακαλύπτουν τις στρεβλώσεις. Το πρόβλημα είναι πως ο θυμός και η αδικία μπορούν να γίνουν η θετική ενέργεια που θα μεγαλώσει και θα σαρώσει τα πάντα. Δεν το βλέπω, όμως, να γίνεται. Έτσι κυριαρχεί η κατάθλιψη.

Πώς νομίζετε ότι μπορεί να συνεισφέρει ο πολιτισμός και ειδικά οι καλλιτέχνες σε αυτή την τεράστια καμπή που περνάει η χώρα;

Δυστυχώς, η τέχνη δεν υπήρξε ποτέ ο κινητήριος μοχλός ανατροπής των αντιλήψεων. Ίσως, θα μπορούσε να συνεισφέρει με κάποιες ευφάνταστες ενέργειες που θα συμπλήρωναν ή θα έκαναν πιο αποτελεσματική τη διαμαρτυρία, την κριτική ανάλυση και θα βοηθούσαν τη μαζική αφύπνιση. Το εύχομαι, άλλα δεν νομίζω ότι είναι δυνατόν. Καλοί καλλιτέχνες υπάρχουν, άλλα δεν περιμένω την ανατροπή από αυτούς. Οι δουλειές μπορούν να συμβάλουν υπόγεια, να επιταχύνουν και να αφυπνίσουν τη συνείδηση και αυτό το έχουμε ανάγκη. Από την άλλη πλευρά, είναι και αυτός ένας χώρος βαθιά διαπλεκόμενος. Τα παλαιότερα επαγγέλματα νομίζω είναι του καλλιτέχνη και της πορνείας. Προσωπικά, θα ήθελα πολύ να δω τους άθλιους από κάθε χώρο να χάνουν.

Κύριε Μπαμπούση, σας ευχαριστώ πολύ. Στην τελευταία, αρκετά ενδιαφέρουσα τοποθέτηση, προσωπικά διαφωνώ κάθετα, πάντα ελπίζοντας ότι η τέχνη φέρνει και ανατροπή μέσα από ψιθύρους, επειδή, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, δεν βλέπω καμία διαπλοκή στην τέχνη. Πώς γίνεται, εξάλλου, να υπάρχει διαπλοκή σ' έναν τομέα που δεν έχει καθόλου, μα καθόλου χρήματα; Κάτι που, ασφαλώς, εκφράζεται και τόσο αριστοτεχνικά από τη δουλειά σας.

0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ