Γυμνός απροσπέλαστος λόγος

Γυμνός απροσπέλαστος λόγος Facebook Twitter
Ντίμετερ Γκότσεφ
0

Γεννήθηκε στη Βουλγαρία το 1943. Από το 1962 μετακόμισε στην τότε Ανατολική Γερμανία, όπου σπούδασε Κτηνιατριακή (!) και Θεατρικές Σπουδές. Το θέατρο τον κέρδισε: μαθητής αρχικά του Μπένο Μπεσόν, βρήκε στο πρόσωπο του Χάινερ Μίλερ τον μέντορα που του άνοιξε νέους δρόμους σκέψης και αντιμετώπισης του θεάτρου. Η ζωή του υπήρξε περιπετειώδης: έφυγε το 1979 από την Ανατολική Γερμανία σε ένδειξη συμπαράστασης προς τον εξόριστο ποιητή και στιχουργό Βόλφ Μπίρμαν. Για λίγα χρόνια ξαναγύρισε στη Βουλγαρία - όπου σκηνοθετούσε τακτικά ήδη από το 1972. Αλλά όταν ανέβασε τον Φιλοκτήτη του Μίλερ στη Σόφια το 1983, του απαγόρευσαν να εργαστεί ξανά στην πατρίδα του. Εκείνη την κρίσιμη στιγμή η υποστήριξη του Μίλερ ήταν καθοριστική, γιατί ο Γκότσεφ μπόρεσε να απασχοληθεί κανονικά και να διακριθεί επανειλημμένως, σκηνοθετώντας παραστάσεις σ' όλα τα μεγάλα θέατρα του γερμανόφωνου χώρου. Ακολουθώντας τη φιλοσοφία του «φτωχού θεάτρου», του οποίου πολύτιμη ύλη είναι το έμψυχο υλικό, με τη συγκέντρωση και τη σοβαρότητα που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του, ο εξηνταπεντάχρονος Γκότσεφ κατόρθωσε να αναγνωριστεί ακόμη και από θεατές και κριτικούς που γαλουχήθηκαν από την ποπ κουλτούρα. Κρατώντας αποστάσεις από το άγρια ειρωνικό σημερινό θέατρο, εξακολουθεί να ψάχνει και να αναδεικνύει την ουσία της ανθρώπινης κατάστασης, τη γυμνή αλήθεια.

Ο Μίλερ πρότεινε ανοιχτές φόρμες και πολλαπλά επίπεδα σήμανσης στην αρχαία τραγωδία - υπέγραψε, όπως έγραψε ο Λέμαν, μια δραματουργία-μοντάζ. Η αρχαία τραγωδία πάλι έχει μια συγκεκριμένη φόρμα που δεν μπορεί να ειδωθεί ανεξάρτητα από το περιεχόμενο.

Το υλικό που βρήκε ο Μίλερ στην αρχαία ελληνική τραγωδία γονιμοποίησε το σύνολο του έργου του. Οι μεταφράσεις του, των Περσών, του Προμηθέα, αποδεικνύουν αυτήν τη μοναδική σχέση. Υπάρχουν πολλές μεταφράσεις στη γερμανική αλλά είναι μπαρόκ, στοιχείο που καθιστούσε τον αρχαίο τραγικό λόγο σχεδόν απροσπέλαστο. Ο Μίλερ κατάφερε, μένοντας πιστός στην ουσία και με γυμνό λόγο, να φωτίσει πάρα πολλά επίπεδα. Μας βοήθησε να καταλάβουμε καλύτερα τον Αισχύλο. Όταν ασχολείσαι με τις αισχυλικές τραγωδίες (φόρμα και περιεχόμενο μαζί) είναι σαν να μπαίνεις σ' έναν αρχαιολογικό χώρο, όπου σκάβεις, κι όλο να σκάβεις, κι όλο βρίσκεις. Είναι κείμενα ανεξάντλητα κι αυτό ο Μίλερ το έδειξε καλά.

Διάβασα ότι έχει κρατήσει τις δομές της πολύ επιτυχημένης παράστασης του Βερολίνου, αλλά έχετε προσθέσει και νέα στοιχεία. Ποια είναι αυτά;

Παρ' ότι κράτησα κάποιες δομές της δραματουργίας που ανακαλύψαμε στην προηγούμενη παράσταση, η συγκεκριμένη έχει στηθεί με εντελώς καινούργια ματιά. Για να είμαι πιο συγκεκριμένος, στο Βερολίνο, ένας ηθοποιός είχε αναλάβει το Χορό και δύο τον Αγγελιοφόρο. Εδώ, ο Χορός είναι πολυπρόσωπος και αποτελείται από γυναίκες και ο ρόλος του Αγγελιοφόρου έχει μοιραστεί σε τέσσερις ηθοποιούς. Ακόμη, εισάγω ένα επιπλέον πρόσωπο, έναν Τρελό, όχι επειδή είμαστε πιο έξυπνοι απ' τον Αισχύλο αλλά επειδή ήθελα μια γέφυρα από την αρχαιότητα στο σήμερα. Είναι μια απολύτως αυτόνομη φιγούρα που διατρέχει τη δράση, και ως βασικό χαρακτηριστικό του έχει ότι δεν αναμειγνύεται με το «σύστημα» του πολέμου.

Γιατί προτιμήσατε ένα Χορό γυναικών από το Χορό των γερόντων;

Το θέμα που πραγματεύεται το έργο είναι η ήττα, οι ηττημένοι. Επειδή οι άνδρες λείπουν στον πόλεμο, στην πόλη έχουν μείνει μόνον οι γυναίκες. Και οι γυναίκες δίνουν μια πολύ συναισθηματική διάσταση στη στιγμή. Θέλησα μέσα από τα σώματα των γυναικών να εκφραστεί η μοναξιά τους.

Κατά μία ανάλυση, μέσω της ήττας των Περσών, το έργο αναφέρεται στην νίκη της ισορροπίας. Ποια είναι η γνώμη σας;

Δεν νομίζω ότι η ισορροπία νικά. Η νίκη της Ελλάδας δεν αφορά τον τρόπο που καταλήγει το έργο. Μέσα από τον πόλεμο όλο το σύστημα στην Περσία αναστατώνεται, αλλά στο τέλος, αν και ηττημένος, ο Ξέρξης ανακτά τη δύναμή του και αποκαθιστά την εξουσία του με τη βοήθεια της Άτοσσας. Ακόμη και για τον τρόπο που λειτουργούν οι δυνάμεις της συντήρησης, σήμερα που τα ακροδεξιά κόμματα ανεβαίνουν στην Ευρώπη, παρέχουν υλικό οι Πέρσες. Πιο συγκεκριμένα, με τον τρόπο που ανακαλείται ο μεγάλος νεκρός βασιλιάς, ο Δαρείος, που ανακαλείται πολύ συνειδητά, για να γιορτασθεί το παλιό, ενδυναμώνοντας έτσι το καθεστώς. Το βέβαιο είναι ότι η παράσταση δεν τελειώνει μέσα στην αρμονία. Ούτως ή άλλως, δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος. Θα υιοθετούσα αυτό που είχε πει κάποτε ο Μίλερ: «Είμαι πεσιμιστής. Πιστεύω ακράδαντα στο Τέταρτο Παγκόσμιο Πόλεμο».

Ποια είναι η σχέση σας με το παρελθόν; Ο Μίλερ επέμεινε στη σημασία της μνήμης, στην ανάγκη «να συνδιαλεγόμαστε με τους νεκρούς».

Δεν υπάρχει μέλλον χωρίς παρελθόν. Το παρελθόν είναι για μένα κάτι πολύ ζωντανό, γι' αυτό και συνεχίζω το διάλογο μαζί του. Αλλά και για έναν ακόμη λόγο: έχω πρόβλημα με τη σύγχρονη θεατρική γραφή. Γιατί; Απλώς γιατί δεν είναι τόσο καλή όσο του Μίλερ ή του Αισχύλου.

Έχετε πει ότι η κρίση, σαν κι αυτή που βρίσκεται σε εξέλιξη, είναι κατά μία έννοια χρήσιμη. Από την άλλη, η απελπισία και η έλλειψη θετικής προοπτικής έχει οδηγήσει πολλούς δημιουργούς σ' έναν άνευ προηγουμένου κυνισμό.

Στην κρίση βλέπουμε πιο συγκεκριμένα. Όσο για τον κυνισμό, εγώ πιστεύω ότι μπορεί να είναι πολύ δημιουργικός. Για μένα σημαίνει καθαρή οπτική, είναι ένα μαχαίρι με το οποίο κάνεις ανατομία, ένας τρόπος που δίνει μεγάλη ενεργεία στο πως αντιμετωπίζει κανείς τα πράγματα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ