«Η Αγία Γραφή είναι το προσπέκτους μου»

«Η Αγία Γραφή είναι το προσπέκτους μου» Facebook Twitter
0

Κυριακή μεσημέρι στο Κύτταρο. Στη σκηνή ετοιμάζονται για την πρόβα κι ο Κώστας Χατζής σχολιάζει την παρατεταμένη ξηρασία και τις υπέρογκες αμοιβές των καλλιτεχνών, που το έχουν παρακάνει. Αρχίζοντας η συνέντευξη, ξεκαθαρίζει πως προτιμάει να μιλήσει μόνο για το πρόγραμμα που έχουν ετοιμάσει με την Τζούλι Μασίνο και το γιο του Αλέξανδρο, με ελληνικά και ξένα κομμάτια, το οποίο ονομάζουν «Αντιθέσεις».

Τα καταφέρατε να αλλάξετε κάτι;

Όχι ότι έχω κάνει κάποιον αγώνα, θα ήμουν αστείος άμα το έλεγα. Μια ζωή τραγουδάω αυτό το είδος μπαλάντας που ξέρω. Δεν πίστευα ποτέ ότι θα διορθώσω εγώ το σύστημα ή ότι θα κάνω κάτι. Και η ζωή μου όλη ήταν σύμφωνα με αυτά που πίστευα. Ήθελα να αναφέρομαι σε αυτά στα παιδιά μου και στη γυναίκα μου. Σε αυτούς έκανα τον καμπόσο και συνεχίζω να τον κάνω. Γι' αυτούς ήθελα να πετύχω και κατ' επέκταση για τους συνανθρώπους μου - εάν αυτό ήταν κάτι υγιές.

Στην παράσταση θα έρθουν και νέοι άνθρωποι που πιθανόν δεν σας ξέρουν. Τι θέλετε να μάθουν για σας;

Οπωσδήποτε, τα νέα παιδιά δεν με ξέρουν. Υπηρέτησα την μπαλάντα -αυτό το είδος που τραγουδάω- προσπαθώντας να καταγγείλω την πολιτεία με σεβασμό. Και το ερωτικό τραγούδι, όχι όμως μιλώντας για μοιχείες και δράματα. Γιατί ο έρωτας είναι η επέκταση της αγάπης και η αγάπη είναι το πιο σπουδαίο πράγμα για να μπορούμε να συνυπάρχουμε. Βοηθάει να έχουμε μια καλή επικοινωνία. Οποιοδήποτε φιλοσοφικό βιβλίο κι αν διαβάσεις των αρχαίων υμών προγόνων -το υμών με υ, γιατί οι δικοί σας πρόγονοι ήταν, εγώ είμαι γύφτος- μιλάει για την αγάπη. Η αγάπη δεν αυθαδιάζει, δεν ζητάει ανταπόδοση. Το έχει γράψει ο Απόστολος Παύλος στη ΙΓ' προς Κορινθίους επιστολή...Με αυτή την άποψη και αυτές τις ιδέες μπήκα στο χώρο και μου αρέσει να επιμένω.

Έχετε συνεργαστεί με μεγάλους συνθέτες: Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Ξαρχάκο... Υπάρχουν σήμερα μεγάλοι συνθέτες από τη νέα γενιά;

Υπάρχουν. Και μεγάλοι συνθέτες και μεγάλοι τραγουδιστές, αλλά το σύστημα έχει διαφθείρει το χώρο. Όλο το χώρο της τέχνης. Βλέπουμε μια τραγουδίστρια που έχει καταπληκτική φωνή, αλλά αντί να παρουσιάζει τα φωνητικά της προσόντα, παρουσιάζει τα σωματικά. Δεν φταίει αυτή, φταίει το σύστημα που την αναγκάζει.

Στο βιογραφικό σας αναφέρετε ότι έχετε περάσει μεγάλες πίκρες και απογοητεύσεις. Συντελούν οι κακουχίες στο να γίνεις καλύτερος άνθρωπος;

Δεν νομίζω. Πάρε δέκα άτομα. Μπορεί και οι δέκα να περάσουν δυσκολίες, αλλά ένας θα πετύχει. Οι υπόλοιποι εννέα μπορεί να χαθούν από τις απογοητεύσεις. Δεν μπορείς να πεις ότι πέτυχα επειδή πέρασα κακουχίες. Πρέπει να το 'χει η κούτρα σου να κατεβάζεις ψείρες. Είναι η διαπαιδαγώγηση, το πόσο επιμένεις να είναι υγιές το περιβάλλον σου - έχουν πάρα πολύ μεγάλη σημασία αυτά. Το δικό μου προσπέκτους της ζωής είναι η Γραφή. Όταν κάποιος υιοθετήσει τις αρχές της -δεν εννοώ το θρησκόληπτο άνθρωπο- κάνει ποιοτική ζωή, έχει καλές σχέσεις με τους άλλους και είναι χρήσιμος. Αυτό μου αρκεί. Δεν μου αρέσουν οι θρησκευτικές οργανώσεις, αυτές είναι που κάνουν κακό.

Τραγουδάτε τόσα χρόνια. Είναι τα πράγματα καλύτερα σήμερα ή χειρότερα;

Δεν κρατήσαμε τίποτα. Έχει χαθεί η λεβεντιά, η μπέσα. Δεν βλέπετε τι γίνεται; Είμαι από μια εποχή που δικαιολογημένα τα βλέπω όλα διαβρωμένα. Έχει ανέβει το επίπεδο το βιοτικό, το πνευματικό, υπάρχει γνώση, αλλά δεν υπάρχει επίγνωση και εφαρμογή. Γίνεται πολύ ακαδημαϊκή όμως η κουβέντα και δεν το θέλω...

Σας απασχολούσε περισσότερο η μουσική ή ο λόγος;

Θα ήταν αστείο να έλεγα ότι έγραψα ωραία μουσική. Όχι. Έγραψα μουσική για το λόγο μου. Να τον εξυπηρετεί. Εκεί ήταν η τέχνη μου. Στη μουσική μου κρυβόταν πάντα το δημοτικό. Ακόμα κι όταν άκουγες φλαμέγκο ήταν ¾ τσάμικο, συρτό ή καλαματιανό που δεν φαινόταν. Κρατάω το ρυθμό μέσα μου και δίνω τις τονικές αλλού. Δεν μπόρεσα ποτέ να ξεφύγω από τη μουσική του πατέρα μου και του παππού μου. Όπως δεν μπορεί και ο Αλέξανδρος.

Λόγο έχετε γράψει;

Έχω γράψει λίγο, αλλά ποτέ δεν ήταν δικός μου. Πάντοτε έκλεβα. Είχα γράψει το Δωδεκάλογο του Γύφτου, αλλά μεγαλώνοντας είδα αυτοί οι 12 λόγοι δεν με κάλυπταν. Μου άρεσε πάρα πολύ ο Σικελιανός, αυτός όμως που με ακούμπησε και πήρα ιδέες ήταν ο Βάρναλης. Μπορώ να σου πω επιτυχίες μου που δανείστηκα φράσεις του. Άρα δεν είμαι αυτόφωτος, είμαι ετερόφωτος. Γιατί να κάνω τον Μπετόβεν ενώ δεν είμαι;

Όλοι δανείζονταν όμως, κι ο Χατζιδάκις ακόμα...

Ο Χατζιδάκις ήξερε. Μη με βάζεις δίπλα του ούτε γι' αστείο. Αυτός ήταν μουσουργός, ο Θεοδωράκης. Εγώ είμαι συνθέτης. Υπηρέτησα αυτόν το χώρο ως προπαγανδιστής. Υπήρχε αυθορμητισμός στην τέχνη μου, το ίδιο και στη ζωή μου. Δεν πρόδωσα κανέναν, παρ' όλα αυτά. Δεν σου λέω ότι όσα τραγουδάω τα πιστεύω, πρέπει να δείχνω όμως ότι τα πιστεύω και να τα τηρώ. Για μένα η ζωή δεν έχει νόημα χωρίς αυτά. Θέλω όσο γίνεται να είμαι ειλικρινής. Δεν πιστεύω στα πολιτικά συστήματα, θεωρώ ότι είναι προδομένα εξαρχής...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ