ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter

Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ

0

Το λεύκωμα με τίτλο "New Wave: A Revolution in Design" που κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες συγκεντρώνει αφίσες και ποικίλο διαφημιστικό υλικό από τις ταινίες του Γαλλικού Νέου Κύματος στις δεκαετίες του '50 και του '60 που είχε συγκεντρώσει ο συλλέκτης Tony Nournmandεδώ και τριάντα χρόνια. Γεννημένος στην Τεχεράνη αλλά μόνιμος κάτοικος Ηνωμένου Βασιλείου από το 1976, ο Nourmand υποστηρίζει ότι πρόκειται για την μεγαλύτερη συλλογή έντυπου υλικού προώθησης των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ στον κόσμο με πάνω από 3.000 αντικείμενα. Μόνο που πλέον δεν του ανήκουν αφού το 2011 πούλησε τη συλλογή του σε Άγγλο συλλέκτη, ο οποίος όμως του επέτρεψε πρόσβαση στη συλλογή για το πρότζεκτ της έκδοσης αυτού του βιβλίου.

Απ' όπου κι αν προέρχονταν όμως οι δημιουργοί αυτών των αφισών, αυτό που τους συνέδεε ήταν το νεαρό της ηλικίας, η αναζήτηση της ελευθερίας στην έκφραση, η εξοικείωση με τα αισθητικά και εικαστικά ρεύματα της εποχής και η πρόθεση τους να αλλάξουν τους κανόνες και να αναδείξουν την πρωτοπορία στο έργο τους.

Το πιο σημαντικό κομμάτι της συλλογής ανήκει φυσικά στις αριστουργηματικές αφίσες των ταινιών του Γκοντάρ, του Τρυφό, του Ρεναί, του Μαλ και όλων των υπόλοιπων επιφανών δημιουργών του πρωτοποριακού Νέου Κύματος στη Γαλλία. Τις αφίσες που παρουσιάζονται στο βιβλίο σχεδίασαν εικαστικοί και γραφίστες από διαφορετικά μέρη του πλανήτη – Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία, Ανατολική Ευρώπη – ειδική μνεία όμως θα πρέπει να γίνει στους σχεδιαστές και εικονογράφους χωρών του τότε «ανατολικού μπλοκ», όπως η Ουγγαρία, η Τσεχοσλοβακία και η Πολωνία, χώρες με την δική τους σημαντική παράδοση στον σχεδιασμό και την τυπογραφία.

Απ' όπου κι αν προέρχονταν όμως οι δημιουργοί αυτών των αφισών, αυτό που τους συνέδεε ήταν το νεαρό της ηλικίας, η αναζήτηση της ελευθερίας στην έκφραση, η εξοικείωση με τα αισθητικά και εικαστικά ρεύματα της εποχής και η πρόθεση τους να αλλάξουν τους κανόνες και να αναδείξουν την πρωτοπορία στο έργο τους, όπως ακριβώς και οι σκηνοθέτες των ταινιών του Νέου Κύματος.

Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Με κομμένη την ανάσα (Ζαν Λυκ Γκοντάρ, 1960) / Jiří Hilmar, Τσεχοσλοβακία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Αλφαβίλ (Ζαν Λυκ Γκοντάρ, 1965) / Andrzej Krajewski, Πολωνία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Δυο Τρία Πράγμα Που Ξέρω Γι' Αυτήν (Ζαν Λυκ Γκοντάρ, 1966) / René Ferracci, Γαλλία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Φάρεναϊτ 451 (Φρανσουά Τρυφό, 1966) / György Kemény, Ουγγαρία

 

Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Οι ομπρέλες του Χερβούργου (Ζακ Ντεμί, 1964) / Kazuo Kamimura, Ιαπωνία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Η Κινέζα (Ζαν Λυκ Γκοντάρ, 1967) / Kiyoshi Awazu, Ιαπωνία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Ασανσέρ για δολοφόνους (Λουί Μαλ, 1958) / Jan Lenica, Πολωνία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Ενας άνδρας, μια γυναίκα (Κλοντ Λελούς, 1966) / René Ferracci, Γαλλία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Ο πορτοφολάς (Ρομπέρ Μπρεσόν, 1959) / Christian Broutin, Γαλλία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Με κομμένη την ανάσα (Ζαν Λυκ Γκοντάρ, 1960) / Clément Hurel
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Η Ζαζί στο μετρό (Λουί Μαλ, 1960) / Jolanta Karczewska, Πολωνία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Μύριελ (Αλέν Ρενέ, 1963) / Hans Hillman, Γερμανία
Οι αφίσες των ταινιών της Νουβέλ Βαγκ ήταν εξίσου πρωτοποριακές με τα ίδια τα φιλμ Facebook Twitter
Λόλα (Ζακ Ντεμί, 1961) / Maciej Hibner, Πολωνία

Με στοιχεία από το British Film Institute και τον Guardian

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το Στούντιο του Ορφέα»: Ο Γκοντάρ δημιούργησε στο Ίδρυμα Prada του Μιλάνου τον ιδανικό του χώρο εργασίας και διαμονής

Design / «Το Στούντιο του Ορφέα»: Ο Γκοντάρ δημιούργησε στο Ίδρυμα Prada του Μιλάνου τον ιδανικό του χώρο εργασίας και διαμονής

Ο 89χρονος σκηνοθέτης έφτιαξε έναν χώρο γεμάτο τεχνικά εργαλεία, έπιπλα και αντικείμενα προσωπικής του επιλογής, τον οποίο μπορεί το κοινό να επισκεφτεί κατόπιν κράτησης και να παρακολουθήσει την τελευταία ταινία του, «σα να είναι στο σπίτι του».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ