Ο Θανάσης Καστανιώτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Η ραγδαία μείωση εισοδημάτων επηρέασε όλους τους κλάδους, λογικό ήταν να επηρεάσει και τον χώρο μας. Σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση εμείς επινοούμε τρόπους ώστε να μη φτάσει τελικά να γίνει το βιβλίο είδος πολυτελείας. Φωτο: Στάθης Μαμαλάκης / LIFO

Ο Θανάσης Καστανιώτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Αρκάδας την καταγωγή, γεννήθηκα το '44 στο Μετς. Το πρώτο μου διαμέρισμα ήταν στη Νικοσθένους στο Παγκράτι. Τώρα μένω Σκουφά. Κέντρο πάντα, εννοείται. Εδώ κινούμαι, εδώ είναι η ζωή. Μου άρεσαν πάντα οι άνθρωποι, ο θόρυβος, οι εικόνες, οι μυρωδιές του κέντρου - τα προάστια είναι για τους συνταξιούχους!

• Η δική μου Αθήνα μοιάζει με ζωντανό οργανισμό που διαρκώς αλλάζει. Την αγαπώ γιατί είναι απρόβλεπτη: άλλοτε με αιφνιδιάζει με την αγριότητά της κι άλλοτε με εκπλήσσει ευχάριστα με την τρυφερότητα που μπορεί να κρύβει πίσω από τη σκληρή της όψη. Λατρεύω το κέντρο της, τους ζεστούς της ανθρώπους, τους νέους που διαβάζουν στα παγκάκια, τα βιβλιοπωλεία, τα σινεμά, τα θέατρα και οτιδήποτε αναδίδει ζωή και δημιουργία.

Θλίβομαι με τις εικόνες των αστέγων, των κλειστών καταστημάτων, των ανθρώπων που αναζητούν στα σκουπίδια την τροφή τους· με τα δεδομένα που έφερε η κρίση και με την αναλγησία όσων γυρίζουν το κεφάλι τους στoν ανθρώπινο πόνο.

Αν με ρωτούσατε σε μικρή ηλικία, θα σας έλεγα ότι επιτυχία θα ήταν να καταφέρω κάποτε να ζήσω ασχολούμενος αποκλειστικά με τα βιβλία και τους συγγραφείς τους. Αυτό το πέτυχα, ασχολούμαι μαζί τους ακόμα και στον ύπνο μου! Αλλά η επιτυχία δεν είναι πεπερασμένη έννοια και η σημασία της εξαρτάται πάντα από τα διακυβεύματα κάθε εποχής. 

• Η παρουσία της πόλης στη λογοτεχνία πάντα με γοήτευε. Από τον 19ο αιώνα και τη σκοτεινή Αθήνα των Αθλίων των Αθηνών του Κονδυλάκη μέχρι τις σημερινές μικροαστικές συνοικίες, όπως αποκαλύπτονται στα Σακιά της Ιωάννας Καρυστιάνη.

Με συγκινεί επίσης το πώς προσλαμβάνεται η σύγχρονη Αθήνα από τους νέους πεζογράφους, όπως η Αθήνα του Βασίλη Δανέλλη στο νουάρ μυθιστόρημα Μαύρη Μπίρα. Και, βέβαια, πάντα μου αρέσει να ταξιδεύω στην Αθήνα της Μπελ Επόκ, στην Αθήνα των μυθιστορημάτων της Φιλομήλας Λαπατά ή των βιβλίων του Γιάννη Καιροφύλα.


• Μπήκα στον χώρο του βιβλίου ενώ ήμουν ακόμα μαθητής, από το πάθος μου για τα βιβλία και από τον θαυμασμό μου για τους συγγραφείς τους. Εργάστηκα πολλά χρόνια στη «Φωλιά του Βιβλίου». Το 1968 ξεκίνησα τις εκδόσεις Καστανιώτη μαζί με τον Θανάση Ρεντζή, τον Φώτη Καραμήτσο και τον Θόδωρο Παραδέλλη, εκδίδοντας τη «Συλλογή Θεαίτητος» με βιβλία κυβερνητικής και μεταμαθηματικής φιλοσοφίας. Το '71 εκδώσαμε το πρώτο μας λογοτεχνικό βιβλίο, το Μικρό ανθολόγιο σύγχρονης παγκόσμιας ποίησης, και συνεχίσαμε με την Έλλη Αλεξίου, τον Δημήτρη Χατζή, τον Θέμο Κορνάρο και άλλους σημαντικούς συγγραφείς.

• Η ραγδαία μείωση εισοδημάτων επηρέασε όλους τους κλάδους, λογικό ήταν να επηρεάσει και τον χώρο μας. Σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση εμείς επινοούμε τρόπους ώστε να μη φτάσει τελικά να γίνει το βιβλίο είδος πολυτελείας. Προσπαθούμε να μειώνουμε διαρκώς το κόστος παραγωγής, ώστε το έντυπο βιβλίο να έχει τη χαμηλότερη δυνατή τιμή, ενώ εκδίδουμε τους περισσότερους νέους μας τίτλους και σε ψηφιακή μορφή με πολύ χαμηλές τιμές, ώστε να είναι προσιτοί σε κάθε αναγνώστη.

Θα πρόσθετα ότι η κρίση μάς έκανε και πιο συλλογικούς, γιατί πάνω από κάθε δυσκολία υπάρχει η κοινή θέση ότι το καλό βιβλίο είναι ένα αγαθό απαραίτητο. Ναι, το κλείσιμο του βιβλιοπωλείου της Εστίας είναι μια θλιβερή εξέλιξη, όπως κάθε ανάλογη είδηση, γιατί αυτοί οι χώροι είναι τα πολιτιστικά κύτταρα της πόλης. Εμείς όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουμε αντίστοιχο πρόβλημα στο βιβλιοπωλείο μας αλλά σκεφτόμαστε να το αναπτύξουμε.

• Είμαστε οι πρώτοι που φέραμε το ψηφιακό βιβλίο στην Ελλάδα, γιατί πιστεύουμε ότι πρόκειται για τεχνολογική επανάσταση που θα βοηθήσει τη διάδοση και την εξάπλωση του ελληνικού βιβλίου σε όλο τον κόσμο. Είναι γεγονός ότι αρχικά αντιμετωπίσαμε επιφυλάξεις και αμηχανία από πολλούς που πίστευαν ότι το ψηφιακό ανταγωνίζεται και υπονομεύει το έντυπο. Σήμερα, όμως, έχει γίνει πια κοινή παραδοχή η αναγκαιότητα των ψηφιακών βιβλίων, καθώς προσφέρονται σε χαμηλές τιμές και είναι πολύ εύκολη η αγορά τους.

• Προτιμώ βιβλία συγγραφέων που έχουν θέσεις κι απόψεις για όσα συμβαίνουν γύρω μας, γιατί πιστεύω καταρχάς ότι «η λογοτεχνία μάς κάνει πιο ευαίσθητους στη δυστυχία», όπως έχει πει πολύ εύστοχα ο μεγάλος νομπελίστας Μάριο Βάργκας Λιόσα. Δεν μου αρέσει η εύπεπτη λογοτεχνία, αλλά εκείνη που διευρύνει το πεδίο των προβληματισμών μου. Κάθε βιβλίο έχει το κοινό του. Η παρουσία του, η διατήρησή του στην αγορά, η θέση του στην ιστορία της λογοτεχνίας καθορίζουν τελικά και την πραγματική του αξία.

Εμείς εκδίδουμε βιβλία κορυφαίων Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, οι οποίοι μας εκπλήσσουν κάθε φορά με τον τρόπο που πραγματεύονται τα σημαντικά ζητήματα που μας απασχολούν. Όπως ξέρετε, δεν έχει σημασία μόνο το τι λέει κανείς αλλά και το πώς το λέει. Εκεί βρίσκεται η γοητεία και η ουσία της λογοτεχνίας. Είναι αλήθεια ότι στα σαράντα πέντε χρόνια της ιστορίας μας έχει συμβεί και να μην εκδώσουμε κάποια καλά βιβλία. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι παραγνωρίσαμε την αξία τους, αλλά ότι ήδη είχαμε πολλά αξιόλογα βιβλία στον προγραμματισμό μας και δεν μπορούσαμε να ξεπεράσουμε τον προβλεπόμενο αριθμό τίτλων για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

• Έχουμε εξαιρετική λογοτεχνία. Το τονίζω αυτό γιατί πιστεύω ότι η πεζογραφία και η ποίηση στην Ελλάδα συχνά αδικούνται από τον διαχωρισμό της λογοτεχνίας σε ελληνική και ξένη. Πρόκειται για μια αφελή διάκριση. Προκύπτει από το γεγονός ότι, μιλώντας για ξένη λογοτεχνία, έχουμε στο μυαλό μας τον ανθό της: νομπελίστες, βραβευμένους, διακεκριμένους και πολυδιαβασμένους ξένους συγγραφείς.

Υπάρχουν, ωστόσο, πολλοί καλοί Έλληνες συγγραφείς που ζουν ανάμεσά μας και πρέπει οπωσδήποτε να τους διαβάσουμε για να καταλάβουμε καλύτερα και την κοινωνία στην οποία ζούμε. Ναι, έχουμε και λογοτεχνία πόλης και λογοτεχνία δρόμου. Στοιχεία της μπορούμε να βρούμε σε πολλούς συγγραφείς, παλαιότερους και νεότερους, από τον Νίκο Νικολαΐδη μέχρι τους σύγχρονους Αλέξη Σταμάτη, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Λένο Χρηστίδη, Βασίλη Δανέλλη, Κώστα Μουζουράκη, Ιερώνυμο Λύκαρη και πολλούς άλλους.

• Αν με ρωτούσατε σε μικρή ηλικία, θα σας έλεγα ότι επιτυχία θα ήταν να καταφέρω κάποτε να ζήσω ασχολούμενος αποκλειστικά με τα βιβλία και τους συγγραφείς τους. Αυτό το πέτυχα, ασχολούμαι μαζί τους ακόμα και στον ύπνο μου! Αλλά η επιτυχία δεν είναι πεπερασμένη έννοια και η σημασία της εξαρτάται πάντα από τα διακυβεύματα κάθε εποχής. Σήμερα λέω ότι για μένα επιτυχία θα είναι να συμβάλω με όποιο μέσο διαθέτω στο να κρατήσουμε το βιβλίο ψηλά ως μέγιστο αγαθό του πολιτισμού μας και ως απαραίτητο μέσο για την επιβίωση και τη βελτίωση του καθενός μας.

• Η ευτυχία είναι στιγμές. Όπως και η δυστυχία. Έτσι, σαν τις κορυφώσεις και τις καταπτώσεις ενός γραφήματος. Στη διάρκεια της ζωής μας, βέβαια, τείνουμε να θυμόμαστε μόνο αυτές τις εξάρσεις, λησμονώντας ό,τι μεσολαβεί μεταξύ τους. Η δική μου μεγαλύτερη απόλαυση είναι η διαίσθηση που έχω κάθε φορά που διαβάζω ένα υπό έκδοση βιβλίο για το πώς θα το παραλάβει στην τελική του μορφή ο αναγνώστης, από τη γραμματοσειρά μέχρι το εξώφυλλο.

• Ναι, είμαι εκδοτικό κατεστημένο. Αλλά πίσω από αυτόν το βαρύγδουπο χαρακτηρισμό υπάρχει ένας παραγωγικός, δημιουργικός, καθημερινός άνθρωπος ο οποίος, εκεί που όταν πρωτοξεκίνησε είχε να επιμεληθεί δύο-τρία βιβλία, σήμερα έχει να το κάνει με διακόσια και τριακόσια. Αυτή είναι η διαφορά και όχι ότι κατέχω μια κάποια εξουσία.

•Η αγαπημένη μου λογοτεχνική φράση; «Θα προτιμούσα όχι» από το Μπάρτλεμπυ ο Γραφιάς του Χέρμαν Μέλβιλ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM