Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Universal Silence

Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt

0

Ο Γερμανός εικαστικός (ζωγράφος, γλύπτης και φωτογράφος) με ελληνική καταγωγή από την πλευρά της μητέρας του Manuel Osterholt έχει μεγάλη αγάπη για την Ελλάδα. Πολυάσχολος και πολυτάλαντος, είναι ένας καλλιτέχνης με προϊστορία στη ζωγραφική του δρόμου και πολύ ιδιαίτερο και αναγνωρίσιμο σχέδιο, με έντονα στοιχεία από τη βυζαντινή ζωγραφική και την ελληνική μυθολογία. 

«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Χαϊδελβέργη, μια πανεπιστημιούπολη στα νότια της Γερμανίας, σε έναν δρόμο που λέγεται "O λόφος των φιλοσόφων", απέναντι από το περίφημο κάστρο και την παλιά πόλη» λέει. «Αυτό που θυμάμαι έντονα ως παιδί είναι τα δάση, τον κεραμικό τροχό της μάνας μου, το μαγαζί με τα ξύλινα του πατέρα μου και τον σκοτεινό φωτογραφικό του θάλαμο, τα βιβλία για ξένες κουλτούρες και τη μεγάλη ποικιλία μουσικής. Η καλύτερη ανάμνηση, όμως, από την παιδική μου ηλικία είναι οι ετήσιες καλοκαιρινές διακοπές στον παππού και τη γιαγιά μου στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο.

Το μέρος όπου μεγάλωσα με έκανε αυτό που είμαι σήμερα. Τα δάση όπου περπατούσα και χανόμουν, η μικρή πόλη όπου αναπτύσσεις τον δικό σου κόσμο. Μεγάλωσα μέσα σε υποκουλτούρες, από το skateboarding και τα ντραμς που έπαιζα σε μια hardcore punk μπάντα μέχρι την κουλτούρα του χιπ χοπ. Για μένα και τα δύο είναι, ή ήταν, ένας τρόπος να εκφραστούν τα περιθωριοποιημένα παιδιά που βρήκαν μια δημιουργική DIY διέξοδο, να γίνουν δημιουργοί και όχι απλώς καταναλωτές. Ίσως ο μπαμπάς μου να με βοήθησε να γεφυρώσω το χάσμα ανάμεσα στα φαινομενικά διαφορετικά είδη όταν μου έδωσε το πρώτο μου βινύλιο των Beastie Boys.

Άρχισα να κάνω γκράφιτι το 1989, αλλά μου άρεσαν η τυπογραφία και τα χειρόγραφα γράμματα από πολύ μικρή ηλικία. Η Χαϊδελβέργη ήταν ένα από τα επίκεντρα της κουλτούρας του χιπ-χοπ στη Γερμανία. Υπήρχαν υψηλής τέχνης γκράφιτι σε όλο το μήκος της πόλης, έτσι, όταν τα προσπερνούσα με το τρένο, ενθουσιαζόμουν. Ήταν τυπογραφία, αλλά τεράστια και πολύχρωμη, πολύ δυναμική. Ένας φίλος μου μού έδειξε μερικά βήματα και από τότε κολλήσαμε.


Υποθέτω ότι έγινα καλλιτέχνης επειδή δεν είχα καμία άλλη επιλογή. Με ενδιαφέρουν πάρα πολλά πεδία και η τέχνη είναι το μοναδικό στο οποίο μπορούν να συγχωνευτούν όλα. Η τέχνη σού επιτρέπει να δημιουργείς ερωτήματα. Πάντα ζωγράφιζα για τον εαυτό μου, αλλά πιο σοβαρά άρχισα γύρω στο 2005. Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού μου στο Χονγκ Κονγκ και στο Τόκιο συλλογιζόμουν ερωτήματα που είχα αναπάντητα. Είχα πολύ χρόνο να αφιερώσω και εκεί ανέπτυξα την ερμηνεία μου για το ορθόδοξο στυλ εικονογραφίας.

Η περιέργειά μου να καταλάβω τον κόσμο γενικά και τον κόσμο γύρω μου με ώθησε να ταξιδέψω για να τον δω. Να φάω όπως τρώνε οι άλλοι άνθρωποι, να μιλήσω μαζί τους, να παρατηρήσω τα πάντα.


Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου οι γονείς μου μας έβαζαν σε ένα παλιό Μερσεντές βανάκι και ταξιδεύαμε σε όλη την Ευρώπη. Όλη μου τη ζωή την έχω ζήσει στη Χαϊδελβέργη και στο Βερολίνο, έχω ταξιδέψει όμως πολύ κι έχω μείνει σε πολλά μέρη για περισσότερο από έναν μήνα ‒ τα περισσότερα τα έχω επισκεφτεί επανειλημμένως: το Μπουένος Άιρες –επειδή η σύζυγός μου έχει γεννηθεί εκεί‒, το Σάο Πάολο, το Γιοχάνεσμπουργκ, τη Νέα Υόρκη, το Durban, το Λος Άντζελες, το Shenzhen, το Chongqing, την Guangzhou... Η περιέργειά μου να καταλάβω τον κόσμο γενικά και τον κόσμο γύρω μου με ώθησε να ταξιδέψω για να τον δω. Να φάω όπως τρώνε οι άλλοι άνθρωποι, να μιλήσω μαζί τους, να παρατηρήσω τα πάντα.

Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Υποθέτω ότι έγινα καλλιτέχνης επειδή δεν είχα καμία άλλη επιλογή. Με ενδιαφέρουν πάρα πολλά πεδία και η τέχνη είναι το μοναδικό στο οποίο μπορούν να συγχωνευτούν όλα. Φωτο: Rankin


Πάντα τράβαγα φωτογραφίες, ίσως από τα μέσα της δεκαετίας του '90, αλλά με τη φωτογραφία ασχολήθηκα πιο σοβαρά από τα μέσα των '00s. Από τότε επικεντρώνομαι σε περίεργα σκηνικά του δρόμου, κυρίως σε ανθρώπους, ακίνητα στιγμιότυπα. Το να βγάζεις φωτογραφίες είναι κάτι πολύ κοντινό στη ζωγραφική, αλλά είναι και το ακριβώς αντίθετο. Σχετίζεται με τη σύνθεση, το περιεχόμενο, το χρώμα, το φως και το σκοτάδι. Είναι δημιουργία εικόνων. Είναι όμως και το αντίθετο, επειδή δεν υπάρχει το στούντιο και έρχεσαι αντιμέτωπος με τα θέματά σου, καθώς προσπαθείς να περνάς απαρατήρητος, να μην καταστρέψεις τη στιγμή. Στη ζωγραφική έχεις χρόνο, στο στιγμιότυπο του δρόμου δεν έχεις καθόλου. Είναι πιο κοντά στο γκράφιτι, που το φτιάχνεις γρήγορα γιατί δεν πρέπει να σε πάρουν χαμπάρι. Η φωτογραφική μου έσπασε όταν ήμουν πάνω στην Ακρόπολη και πρέπει να πάρω καινούργια μέχρι το επόμενο ταξίδι μου.


Στην Αθήνα ήρθα κάμποσες φορές με τους γονείς μου ως παιδί. Βασικά, εκεί προσγειωνόμασταν όταν επισκεπτόμασταν την οικογένειά μου στον Πύργο Ηλείας. Όσο μεγαλώνω τόσο πιο πολύ αισθάνομαι να με τραβάει η Αθήνα. Θα ήθελα να έρθω να μείνω για πιο μεγάλες χρονικές περιόδους. Τα τελευταία χρόνια αισθάνομαι έντονη την επιθυμία να ξανασυνδεθώ με την ελληνική κληρονομιά μου και παράδοση, παρότι έχω χάσει κάπως την επαφή μαζί τους. Στη Γερμανία δεν είχα ελληνική κοινότητα γύρω μου, εκτός από τη μάνα μου και τις θείες μου. Για μένα την Αθήνα την κάνουν μοναδική η πολιτιστική κληρονομιά, η Ιστορία, η μυθολογία και τα φαγητά φυσικά, αλλά και η ακμάζουσα σύγχρονη κουλτούρα. Είμαι πολύ ενθουσιασμένος με το πόσο πολλοί καλλιτέχνες δουλεύουν στην Αθήνα και υπάρχουν ακόμη πάρα πολλοί που θέλω να ανακαλύψω.

Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Δουλεύω με σύμβολα που με εκφράζουν. Είναι τα τουβλάκια για τους πίνακές μου, σχεδόν σαν ένα αλφάβητο που χρησιμοποιώ για να γράψω ποίηση.


Δουλεύω με σύμβολα που με εκφράζουν. Είναι τα τουβλάκια για τους πίνακές μου, σχεδόν σαν ένα αλφάβητο που χρησιμοποιώ για να γράψω ποίηση. Τα σύμβολα και οι κώδικες μας βοηθούν να διαβάζουμε και κατανοούμε τον κόσμο. Από πολύ μικρή ηλικία μου διάβαζαν ή διάβαζα μόνος μου μύθους ‒ αυτές οι ιστορίες περιέχουν επίσης σύμβολα που μπορούν να μας εξηγήσουν την περιπλοκότητα του κόσμου γύρω μας, είναι χιλιάδων χρόνων και ακόμη και σήμερα μας αφορούν. Στο βιβλίο του Ο ήρωας με τα χίλια πρόσωπα ο Joseph Campbell, που εξερευνά τους διαφορετικούς μύθους που υπάρχουν παντού στον κόσμο, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το περιεχόμενο σε πολλές περιπτώσεις είναι απολύτως όμοιο, ο μύθος της δημιουργίας, οι περιπτώσεις ανδρείας κ.λπ., παρότι δημιουργούνταν από ανθρώπους που τους χώριζαν χιλιάδες χιλιόμετρα.

Όταν επισκέπτεσαι την Ελλάδα δεν μπορείς να παραβλέψεις την πλούσια καλλιτεχνική κληρονομιά της. Πάντα υπήρχαν μικρές εικόνες στα σπίτια. Στο μικρό χωριό όπου μεγάλωσε η μάνα μου υπάρχει μια μικρή εκκλησία πάνω σε λόφο, με τοιχογραφίες που πάντα λάτρευα. Υπήρχε και μια σχολή αγιογραφίας εκεί κοντά. Και επειδή τα βασικά μου ερωτήματα περιστρέφονται γύρω από την ανθρώπινη φύση, η εικονογραφία ήταν για μένα ένας όμορφος τρόπος να εκφράσω τα υπαρξιακά μου ζητήματα και τις προσωπικές μου σκέψεις.

Αυτήν τη στιγμή σχεδιάζω και ζωγραφίζω πολύ και προσπαθώ να ολοκληρώσω και να προωθήσω μερικά πρότζεκτ που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια. Εδώ και ενάμιση χρόνο είμαι καλλιτεχνικός σύμβουλος και διευθυντής στο παράρτημα της γκαλερί HVW8 στο Βερολίνο. Με τη "μαμά" γκαλερί στο Λος Άντζελες και την ομάδα μας στο Βερολίνο δημιουργούμε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης και events στο κέντρο της πόλης, προετοιμάζοντας το Artweek Berlin που ξεκινάει και η πόλη είναι γεμάτη ανθρώπους που αγαπάνε την τέχνη».

Instagram: @superblast (Painting), @manuelosterholt (Photography)

Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Manuel Osterholt, The Drops in the Dark Seem Always Louder
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Manuel Osterholt, Hand It Back to Nature
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Manuel Osterholt, ...And Other Lies
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Manuel Osterholt, The Trees Carry the Wind Into the Forest
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Shenzhen, China, 2019
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Shenzhen, China, 2019
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Drawing, 2019
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Στον Πύργο Ηλείας το 2019
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Η φωτογραφική μου έσπασε όταν ήμουν πάνω στην Ακρόπολη και πρέπει να πάρω καινούργια μέχρι το επόμενο ταξίδι μου. Φωτο: Θεόδωρος Μανωλόπουλος
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Shenzhen, China, 2019

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ