Witty details

Witty details Facebook Twitter
NEO-SURREALISM Σχέδια με ξυλομπογιές σε χαρτί και γλυπτά από πηλό δίνουν μορφή σε φανταστικές εικόνες έρωτα, πάθους και φόβου.
0

«Θέλω πάρα πολύ να ταξιδέψω, να ζήσω κάποιο χρονικό διάστημα στο εξωτερικό, να γνωρίσω καινούργιους ανθρώπους. Ίσως να κάνω κάποιο μεταπτυχιακό, δεν ξέρω ακόμα. Θα ήθελα το Σεπτέμβριο να μην είμαι εδώ, να πάω κάπου...» λέει ηΕιρήνη Μίγα, η νεαρή καλλιτέχνιδα που εκθέτει αυτόν τον καιρό τα έργα της στην γκαλερί The Breeder. Είναι η πρώτη ατομική της έκθεση στην Αθήνα και μιλάει με ενθουσιασμό για τα έργα της, 9 σχέδια και 5 γλυπτά που εκτίθενται στο ισόγειο της γκαλερί. «Τα ετοίμαζα εδώ και ένα χρόνο», μου λέει, «και αφορούν τις σχέσεις των ανθρώπων, τους φόβους που προκύπτουν μέσα απ' αυτές, τα θέλω, το πάθος, την αγάπη. Μέσα απ' αυτό το concept προσπάθησα κι έκανα τα συγκεκριμένα έργα, που είναι λίγο σουρεαλιστικά, λίγο παιχνιδιάρικα».

Ο τίτλος της έκθεσης «Wittingly Sparkling Greedy Dimples», ο οποίος σε προετοιμάζει γι' αυτό που θα δεις, παραπέμπει σε κάτι χαρούμενο και ζωηρό. «Όταν έκανα τα γλυπτά μού προκαλούσαν πολύ γέλιο, φανταζόμουν την αντίδραση του θεατή μπροστά τους» εξηγεί. «Νομίζω ότι το γέλιο είναι κάτι που λείπει. Μου αρέσει οι τίτλοι να κάνουν έναν ήχο, ακόμα και οι τίτλοι απ' τα σχέδια έχουν τον ήχο που θα ήθελα να έχει το κάθε έργο, με παρηχήσεις και τέτοια διάφορα». Της ζητάω να μου περιγράψει τα γλυπτά, φτιαγμένα από λευκό πηλό με γυαλί και πυροχρώματα, στολισμένα με φτερά, στρας, κορδέλες και κομμάτια ξύλων: «Ένα από τα γλυπτά είναι ουσιαστικά διπλό. Δυο βουνά, ένα αρσενικό κι ένα θηλυκό που επικοινωνούν μεταξύ τους με μια γέφυρα από λεπτές αλυσίδες, τα οποία λιώνουν και προσπαθούν το ένα να ακουμπήσει το άλλο. Είναι κατά κάποιο τρόπο ένας άντρας και μια γυναίκα. Υπάρχουν επίσης μια τούρτα με δύο άλογα, έναν μονόκερο και μια μικρή φοράδα, κι ένα άλλο γλυπτό με τα βάρη της Εύας, το οποίο ουσιαστικά είναι τα ταξίδια που κάνει και τα εμπόδια που μπορεί να συναντήσει. Έχει το μήλο που το έχει δαγκώσει και το προσφέρει... Μετά είναι ο θηλυκός ποιμένας, το μπούστο μιας κοπέλας που πρόσφερε την καρδιά της κι από τότε άλλαξαν διάφορα πράγματα μέσα της, ο τρόπος που αντιλαμβάνεται τα πάντα. Τα βάθρα στα γλυπτά είναι συνέχεια των έργων, το κάθε ένα ειδικά σχεδιασμένο για το κάθε γλυπτό, σαν προέκταση. Τα σχέδια που είναι φτιαγμένα από ξυλομπογιές σε χαρτί έχουν άμεση σχέση με το concept».

Η Ειρήνη έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις (στο Χρατς! στο Μουσείο Μπενάκη, στη Helexpo, στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, στην Πάτρα), ενώ έχει κάνει μια ατομική έκθεση στο Τόκιο τον περασμένο Φεβρουάριο. «Αισθάνομαι πολύ τυχερή που κατάφερα να κάνω αυτό που ονειρευόμουν. Μερικές φορές νιώθω ότι όταν θέλεις κάτι πάρα πολύ και το προσπαθήσεις και δουλέψεις πάνω σ' αυτό, θα σου έρθει κάποια στιγμή. Εμένα ήρθε τη στιγμή ακριβώς που τελείωσα τη σχολή μου. Μικρή, απ' το γυμνάσιο ακόμα, είχα αποφασίσει ότι θέλω να κάνω αυτό: να ζωγραφίζω. Σκεφτόμουν πώς θα είναι η ζωή μου μετά από χρόνια και ήταν το μόνο που θα ήθελα να κάνω».

Τη ρωτάω αν την απασχολεί το τι εισπράττει ο κάθε επισκέπτης της έκθεσης από τα έργα της, τι σχόλια ακούει. «Μου αρέσει πάρα πολύ όταν ο καθένας πλάθει τη δική του ιστορία. Νομίζω ότι αυτό είναι το σημαντικότερο. Μερικές φορές μου ζητάνε να τους εξηγήσω τι έχω φτιάξει και τους λέω, αλλά ακούω και τη δική τους εκδοχή. Αυτό είναι που ζωντανεύει το έργο νομίζω. Δηλαδή, το ότι ο καθένας στο μυαλό του το ερμηνεύει διαφορετικά, οπότε μπορεί να έχει πολλές διαστάσεις». Τα ερεθίσματα για να δημιουργήσει έρχονται από παντού. Από τις σχέσεις της με τους ανθρώπους, τις εικόνες της τηλεόρασης, των περιοδικών, τις εικόνες της πόλης. «Μου αρέσει η Φωκίωνος» λέει. «Έχει πολλά παιδιά που παίζουν, ανθρώπους από διαφορετικούς πολιτισμούς, βλέπεις κυρίες της αστικής τάξης, παλιές Αθηναίες με ροζ κραγιόν και γούνα, που ντύνονται στην τρίχα για να πάνε στο σουπερμάρκετ. Με έχει εντυπωσιάσει μια παρέα από τέτοιες κυρίες με ξανθό, πολύ φουντωτό μαλλί, ντυμένες με έντονα χρώματα, που βγάζουν τα κανίς βόλτα όλες μαζί και συχνάζουν στα Goody's».

Χαρίζεις έργα σου σε φίλους; «Όχι πια. Όταν ήμουν μικρότερη έδινα πάρα πολλά, τώρα πια όμως δεν χαρίζω. Σταμάτησα να δίνω όταν ανακάλυψα ότι δεν ήξεραν ούτε πού είχαν το έργο που τους είχα χαρίσει...».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ