Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας…

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
Το πολυσυζητημένο και πραγματικά παντελώς ανούσιο Barca Nostra (2018-19) του Christoph Büchel.
0

Στις 7 Μαΐου πήρα το αεροπλάνο από την Αθήνα για Βενετία. Πρόκειται για μια πολύ μικρή απόσταση, αφού η απευθείας πτήση διαρκεί μόνο δύο ώρες, αλλά τελικά η μετάβαση ήταν περιπετειώδης. Από αυτές τις περιπέτειες που σε κάνουν να αλλάξεις αντιλήψεις μια για πάντα. Έφτασα στο αεροδρόμιο σχετικά νωρίς, γεμάτη, ας πούμε, χαρά και ανυπομονησία να συναντήσω συνεργάτες και φίλους και να δω την έκθεση, αλλά όλα κόπηκαν μαχαίρι όταν μου ανακοίνωσαν ευγενικά στο γκισέ του check-in ότι η πτήση ήταν overbooked και ότι θα έπρεπε να περιμένουμε για να δούμε τι θα γίνει. Έγινα πυρ και μανία, μου φαινόταν αδιανόητο, εφόσον είχα κλείσει το εισιτήριο έξι μήνες πριν. Προσπάθησα να πείσω το προσωπικό εδάφους, λέγοντάς τους, μέσα στον παροξυσμό της ανοησίας μου, ότι ως επαγγελματίας ήταν για μένα «θέμα ζωής και θανάτου» να πετάξω. Δεν ήξερα όμως τι θα συναντούσα, αργότερα…

 

Όλοι οι εργαζόμενοι φαίνονταν ήρεμοι και καθησυχαστικοί, λες και επρόκειτο για καθημερινή ρουτίνα. Δεν πήρα καμία ουσιαστική απάντηση, μέχρι που έφτασα στην πύλη της αναχώρησης. Λίγα λεπτά πριν αρχίσουν οι επιβάτες να ανεβαίνουν στο αεροπλάνο, η μάνατζερ του προσωπικού προσπάθησε ευγενικά να δώσει τέλος στην αγωνία μου: «Τους βλέπετε όλους αυτούς;» μου είπε δείχνοντάς μου διακριτικά την ουρά των ανθρώπων που περίμεναν να επιβιβαστούν. «Τουλάχιστον καμιά δεκαριά από αυτούς δεν θα ταξιδέψουν, γιατί τα διαβατήριά τους θα αποδειχτούν πλαστά. Είναι ο κανόνας πια σε πτήσεις που φεύγουν από Ελλάδα για άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η αεροπορική εταιρεία το ξέρει και γι' αυτό κάνει διπλοκρατήσεις. Καθίστε και σε λίγο θα σας φωνάξω». Το αίμα μου πάγωσε. Μου πήρε κάποιον χρόνο να συνειδητοποιήσω τι γινόταν. Το ζωντανό και πολύχρωμο σύνολο τουριστών και «εραστών» της τέχνης μετατράπηκε, για ένα κλάσμα δευτερολέπτου, σε ένα «πλήθος υπόπτων».

 

Είναι καιρός να αναζητήσουμε διαφορετικές επιλογές ανάμεσα στον κυνισμό, στο σκοτάδι (στο οποίο μαζοχιστικά βυθιζόμαστε), τη στείρα ρητορική και τις ψευδείς λύσεις.

 

Η ιστορία είχε τραγική κατάληξη. Τουλάχιστον δεκαπέντε άνθρωποι έμειναν πίσω διαδοχικά, καθώς οι υπόλοιποι επιβιβάζονταν κανονικά. Ανάμεσά τους και μια οικογένεια με δύο παιδιά –τα οποία είχαν τρελαθεί μέχρι τότε στο παιχνίδι– και ένα βρέφος. Δεν ήθελα να πετάξω πια, προσφέρθηκα να μείνω εάν η θέση μου μπορούσε να δοθεί… Μέσα σε λίγα λεπτά η ελπίδα μετατράπηκε σε αγωνία, τα γέλια σε κρυφά δάκρυα και η αξιοπρέπεια σε ταπείνωση. Όλοι υπέφεραν διακριτικά και σιωπηρά: οι άνθρωποι που, βίαια εκτοπισμένοι από τον τόπο τους, προσπαθούσαν να βρουν διέξοδο σε ένα καλύτερο μέλλον, το προσωπικό εδάφους, που ήταν αναγκασμένο να τους σταματήσει – ακόμα και οι αστυνομικοί έμοιαζαν συντετριμμένοι. Η μόνη που βγήκε κερδισμένη από την υπόθεση ήταν η ισπανική εταιρεία charter, η οποία, γνωρίζοντας τη γεωπολιτική κατάσταση, πουλάει περισσότερες θέσεις από αυτές που μπορεί να διαθέσει συνολικά κάθε αεροπλάνο της που φεύγει από την Αθήνα. Έπος κυνισμού! Το αεροπλάνο πέταξε με μικρή καθυστέρηση και κανένας επιβάτης δεν κατάλαβε τίποτα. Ήταν γεμάτο από το σινάφι μας, την ελληνική σκηνή της τέχνης. Φτάσαμε στη Βενετία νωρίς το βράδυ και είχε σκοτεινιάσει ήδη. Τι ευλογία θα ήταν εάν είχαν ταξιδέψει όλοι όσοι το είχαν σχεδιάσει – το αεροδρόμιο ήταν τελείως έρημο.

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
Περίπτερο Κορέας, Hwayeon Nam, "Dancer from the Peninsula", 2019. Φωτο: GIM IKHYUN, © Hwayeon Nam

 

Με τι τρόπο μπορεί να γράψει κανείς μια πετυχημένη κριτική ανασκόπηση για μια οργάνωση όπως η Μπιενάλε της Βενετίας, που περιλαμβάνει ταυτόχρονα μια τεραστίου μεγέθους διεθνή έκθεση καλλιτεχνών απ' «όλο» τον κόσμο και παράλληλα μια σειρά ξεχωριστών εθνικών αντιπροσωπεύσεων; Οι οποίες, σημειωτέον, φιλοξενούνται σε ξεχωριστούς χώρους/περίπτερα, μερικά από τα οποία μένουν βαθιά ριζωμένα για πάντα, ενώ άλλα εμφανίζονται και εξαφανίζονται από τον εκθεσιακό χάρτη, ανάλογα με την τρέχουσα πολιτική κατάσταση.

Από ποια πλευρά να πιάσεις και να αναλύσεις αυτήν τη διπλή δέσμευση (κατά τον όρο της ψυχολογίας double bind) του όλου εγχειρήματος για έναν κόσμο βασισμένο σε ίσα δικαιώματα, χωρίς σύνορα και διαχωρισμούς και μαζί για έναν κόσμο «προστατευμένο» και κατακερματισμένο σε εθνικά κράτη, τα οποία χαίρουν προνομίων ανάλογα με τον πλούτο, τη γεωπολιτική θέση και τη σημασία τους στη γενικότερη Ιστορία του πλανήτη;

Κάτι τέτοιο είναι πάντα μια μεγάλη πρόκληση. Πόσο μάλλον σε μια εποχή που ο κόσμος βρίσκεται ξανά σε (σχετική) αναταραχή.

Σε διλήμματα όπως αυτό, το μικρό βιβλίο με τη μεγάλη σημασία «Τέχνη και Κριτική» του Όσκαρ Ουάιλντ αρχίζει να στέλνει σήματα από το ράφι. Αν και γραμμένο το 1881, υποστηρίζει διαχρονικές αλήθειες που ενίοτε ξεχνιούνται, σχετικά με την «κριτική», την οποία ο Ουάιλντ θεωρεί, εκτός των άλλων, μια αφήγηση ψυχής ή ακόμη και έναν πολιτισμένο τρόπο αυτοβιογραφίας του/της κειμενογράφου. Εν ολίγοις, η πάσης φύσεως υποκειμενικότητα είναι αναπόφευκτη, και επίσης θεμιτή, στα κριτικά κείμενα. Το ότι μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές αντιλήψεις για το ίδιο μέγα-γεγονός φαίνεται να είναι, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, θέμα προοπτικής. Όχι απαραίτητα μόνο μιας άμορφης προσωπικής προοπτικής βασισμένης στο προσωπικό γούστο, τα επαγγελματικά συμφέροντα ή την επίκαιρη αισθητική, αλλά και μιας προοπτικής που πηγάζει από τα γενικότερα προνόμια, τη γεωγραφική θέση, την τοπική κουλτούρα και γενικά την ευρύτερη «κατά τόπους διεθνικότητα».

Μοιάζει τώρα, περισσότερο από ποτέ, ο τόπος επιβίβασης κάποιας/κάποιου με προορισμό τη Βενετία να είναι καθοριστικός για τον τρόπο με τον οποίον θα κατανοήσει την Μπιενάλε. Αυτή η ποικιλομορφία των σημείων αναχώρησης (των συμμετεχόντων και των θεατών) δημιουργεί πολλαπλούς τρόπους θέασης, πρόσληψης και μνήμης, υπονομεύοντας έτσι τις ασυμμετρίες που υπάρχουν στην Ιστορία της Τέχνης. Θα πρέπει να αρχίσουμε να αξιολογούμε εξίσου όλες αυτές τις ποικίλες προοπτικές, καθώς αλληλοσυμπληρώνονται και ορίζουν ισάξια πια την ιστορική σημασία κάθε έκδοσης της Μπιενάλε.

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
The opera “Sun & Sea (Marina)” (2019), των Rugile Barzdžiukaite, Vaiva Grainyte και Lina Lapelyte.

    

Το επόμενο πρωί ξεκίνησα την περιήγηση στην Μπιενάλε από το Αρσενάλε, έναν από τους δύο κεντρικούς  χώρους. Το πολυσυζητημένο και πραγματικά παντελώς ανούσιο Barca Nostra (2018-19), έργο του Christoph Büchel, δεν χωνευόταν εύκολα, κυρίως μετά απ' όλα όσα μου είχαν συμβεί την προηγούμενη μέρα. Το έργο, δηλαδή ο σκελετός απ' ό,τι είχε διασωθεί μετά το ναυάγιο ενός αλιευτικού σκάφους στο οποίο έχασαν τη ζωή τους χιλιάδες άτομα τη νύχτα της 18ης Απριλίου 2015, δεν κατάφερε να  λειτουργήσει ούτε ως συμβολικό ερείπιο αυτής της ανθρώπινης τραγωδίας ούτε ως μνημείο της σύγχρονης μετανάστευσης. «Αγκυροβολημένο» ή, μάλλον, εγκατεστημένο στην ξηρά όπως ήταν, γειτνιάζοντας με ένα από τα κεντρικά καφέ της έκθεσης, χρησίμευσε τελικά ως το πιο δημοφιλές φόντο για τις selfies των πιο αναίσθητων από το σύνολο των θεατών. Δυστυχώς, ήταν πολλοί/-ές, όπως φαίνεται από αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα, αυτοί που φωτογραφήθηκαν πίνοντας το Spritz τους εκεί μπροστά. Αυτό που με συγκλόνισε δεν ήταν η χυδαιότητα της χειρονομίας του Büchel να φέρει το πλωτό αυτό ερείπιο στην Μπιενάλε –και του επιμελητή, φυσικά, να το δεχτεί– αλλά ο τρόπος που αυτό λειτούργησε τέλεια ως μέρος του «εμπορευματοποιημένου» θεάματος της σύγχρονης τέχνης. Business as usual.

 

Όχι πολύ μακριά από κει, το περίπτερο της Χιλής μετρίασε την απογοήτευσή μου. Η καλλιτέχνις Voluspa Jarpa παρουσίασε ένα βιντεο-έργο με τίτλο The Emancipating Opera, στην οποία ακούγονται «ηγεμονικές» και «υποδεέστερες» φωνές να τραγουδούν μαζί. Το ενδιαφέρον παράξενο θέαμα των βοσκών που εμφανίζονται  να περιφέρονται στις αχανείς κοιλάδες της Χιλής, τραγουδώντας τη δική τους «πολιτισμική ταυτότητα» με τον ευρωπαϊκό, άρα αποικιοκρατικό-οπερετικό τρόπο, λειτούργησε πολύ καλυτέρα, κατά τη γνώμη μου, από ένα άλλο οπερατικό έργο, το Sun & Sea Marina2019 της Lina Lapelytė Rugilė Barzdžiukaitė, και το Vaiva Grainytė στο λιθουανικό περίπτερο. Τι σημαίνει σήμερα το να βλέπεις ένα σύνολο αποκλειστικά λευκών ανθρώπων να τραγουδούν τις ανησυχίες τους για την καταστροφή του περιβάλλοντος, ενώ βρίσκονται σε διακοπές και ξαπλώνουν στην παραλία; Ίσως ότι το ανθρώπινο είδος βυθίζεται σε παρακμή, καταδικασμένο.

 

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
“Deep See Blue Surrounding You” (2019).


Μια ακόμη ωδή στον κυνισμό είναι το έργο της διάσημης Laure Prouvost παυ αντιπροσώπευσε τη Γαλλία. Με τίτλο «Deep see blue surrounding you / Vois ce bleu profond te fondre», το έργο παρουσιάζει μια ομάδα «περιπλανώμενων» χίπστερ και καταγράφει το ταξίδι τους από τη Γαλλία μέχρι τη Βενετία προκειμένου να αγοράσουν και να φτιάξουν διάφορα ακριβά αντικείμενα από γυαλί Murano, τα οποία και αποτέλεσαν μια εγκατάσταση που σχολιάζει επίσης την περιβαλλοντική καταστροφή. Ποιο το νόημα; Γιατί όλο αυτό; Μόνο και μόνο επειδή μπορούν, σε αντίθεση με τόσους άλλους ανθρώπους σήμερα.

 

Σε αυτό το κλίμα κινήθηκε όλη η κύρια έκθεση, παρά τον αριθμό αξιόλογων καλλιτεχνών που συγκέντρωσε. Πιθανόν μιμούμενος το επιτυχημένο εκθεσιακό παράδειγμα  «αντικατοπτρισμού» της Documenta 14, όπου καλλιτέχνες κλήθηκαν να επισκεφτούν, να δημιουργήσουν και αργότερα να παρουσιάσουν έργα σε δύο πολύ διαφορετικές «ευρωπαϊκές» τοπογραφίες ταυτόχρονα, την Αθήνα και το Κάσελ της Γερμανίας, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ralph Rugoff προσκάλεσε καλλιτέχνες να παρουσιάσουν έργα ταυτόχρονα στο Giardini και στο Arsenale (τους δύο κυρίως χώρους της Μπιενάλε της Βενετίας, που απέχουν δέκα λεπτά μεταξύ τους). Ωστόσο, δυστυχώς, σε αυτήν τη δεύτερη περίπτωση οι ανησυχίες μοιάζει να είναι αποκλειστικά φορμαλιστικές και χωρικές, όχι εννοιολογικές και κοινωνικοπολιτικές.

 

Αυτό που με συγκλόνισε δεν ήταν η χυδαιότητα της χειρονομίας του Büchel να φέρει το πλωτό αυτό ερείπιο στην Μπιενάλε –και του επιμελητή, φυσικά, να το δεχτεί– αλλά ο τρόπος που αυτό λειτούργησε τέλεια ως μέρος του «εμπορευματοποιημένου» θεάματος της σύγχρονης τέχνης. Business as usual.


Η απουσία κάποιου συνδετικού πλαισίου «ιστορικής» αφήγησης ή σοβαρού διαλόγου μεταξύ των έργων, η έλλειψη ουσιαστικής συσχέτισης με το πραγματικό κοινωνικοπολιτικό εδώ-και-τώρα της χώρας όπου φιλοξενείται η Μπιενάλε (αλλά και του πλανήτη  γενικότερα) και, τέλος, η απόφαση να προσκληθούν αποκλειστικά καλλιτέχνες, οι οποίοι όχι μόνο είναι ιδιαίτερα γνωστοί και ανερχόμενοι στον ευρύτερο χώρο της αγοράς αλλά κατοικούν σχεδόν αποκλειστικά στα μητροπολιτικά  κέντρα της σύγχρονης τέχνης, κάνει το γενικότερο σύνολο να μοιάζει με το προσωπικό showroom μιας ιδιωτική συλλογής. Όχι ότι δεν μου αρέσουν οι ιδιωτικές συλλογές, αλλά μια μπιενάλε πρέπει να έχει διαφορετικό ρόλο. Κάποιοι άνθρωποι ενώνονται κάτω από την τρωτότητα που προκύπτει από τις κοινές ανησυχίες, τους κοινούς αγώνες και τις κοινές ελλείψεις, ενώ άλλοι κάτω από την υπαρξιακή πλήξη και την παρακμή της αφθονίας. Η κύρια έκθεση του καλλιτεχνικού διευθυντή Ralph Rugoff μοιάζει περισσότερο με μια παράσταση «διεθνισμού», σκηνοθετημένη αποκλειστικά από τις «αγορές της τέχνης» στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο, στο Λος Άντζελες και στο Βερολίνο.

 

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
Mr Stigl, Ελληνική Συμμετοχή της 58ης Μπιενάλε Βενετίας. Φωτο: Ugo Carmeni

 

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter

 

Πολύ καλύτερα ήταν τα πράγματα φέτος στα εθνικά περίπτερα. Εδώ ο χορός και γενικότερα η κινησιολογική περφόρμανς υπερείχε.  Ο χορός ως μέσο αντίστασης στην καταπίεση των αδυνάτων και περιθωριοποιημένων και επιπλέον ως μέσο έκφρασης της ανισότητας ανάμεσα στα πολλαπλά φύλα και τη δυσαρέσκεια για κυβερνητικές πολιτικές με έκανε να σκεφτώ ότι το «σώμα» μοιάζει να είναι ένα από τα τελευταία οχήματα αντίστασης που δεν έχουν καταχτηθεί ακόμα από το γενικότερο σύστημα. Μια τέτοια τελετουργία είχε στηθεί και στο ελληνικό περίπτερο, για το οποίο νιώθω εθνικά υπερήφανη (ίσως όχι τόσο για την οργάνωση της εκτέλεσης του όλου εγχειρήματος αλλά για την επιλογή και το περιεχόμενο του έργου των συμμετεχόντων).

 

Κατά τη διάρκεια των ημερών των εγκαινίων ο Πάνος Χαραλάμπους παρουσίασε μια περφόρμανς στην οποία χόρευε σε τακτά χρονικά διαστήματα στον ρυθμό της γλυκιάς θλίψης και της ηττημένης χαράς πάνω σε ένα πάτωμα φτιαγμένο από ποτήρια. Στον ίδιο χώρο, οι ταινίες της Εύας Στεφανή, ένα ανασυντεθειμένο σύνολο από το προσωπικό της αρχείο, έδιναν «εξουσιοδότηση» σε άνδρες αποκλειστικά να διηγηθούν την καθημερινότητα της «αποτυχίας τους» και ήταν πραγματικά συγκινητικό, ενώ ο Ζάφος Ξαγοράρης φώτισε μια σκοτεινή περίοδο της ελληνικής ιστορίας, τα ταραγμένα χρόνια του εμφυλίου πολέμου, με την παρουσίαση αρχειακού υλικού σχετικά με την ενοικίαση του ελληνικού περιπτέρου το 1948. Οι τότε Αρχές νοίκιασαν το περίπτερο στην Peggy Guggenheim για να παρουσιάσει το κίνημα τέχνης De Stijl, τη στιγμή που μεγάλο ποσοστό Ελλήνων καλλιτεχνών κρατούνταν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Ελλάδα. Η κάλυψη της πρόσοψης του περιπτέρου (μέρος της όλης εγκατάσταση του Ξαγοράρη) με «σκηνικό» που προσομοιάζει στην όψη που είχε το 1948 λειτούργησε αποτελεσματικά και με ώθησε να δώσω μεγαλύτερη προσοχή στο εγκαταλελειμμένο αυτήν τη χρονιά περίπτερο της Βενεζουέλας. Ένα αριστούργημα του αρχιτέκτονα Carlo Scarpa, στρατηγικά χτισμένο μεταξύ του ελβετικού και του ρωσικού, που ήταν διπλοκλειδωμένο λόγω της πολιτικής κατάστασης στη χώρα. Δυστυχώς, αυτή η ακούσια χειρονομία αποτελεί μία από τις δυνατότερες και ακριβέστερες αφηγήσεις στην 58η Μπιενάλε εν έτει 2019. 

 

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
Tο πολύ καλό βιντεο-έργο στο περίπτερο της Αλβανίας με τίτλο Maybe the Cosmos is not so Extraordinary, του νεαρού καλλιτέχνη Drien Zeneli.

 

Άλλο αξιοσημείωτο περίπτερο ήταν εκείνο της Αλβανίας. Μέσα από το πολύ καλό βιντεο-έργο με τίτλο Maybe the Cosmos is not so extraordinary, ο νεαρός  καλλιτέχνης Drien Zeneli επαναδιερευνά τους κώδικες της αποτυχίας, της ουτοπίας και των ονείρων, παρουσιάζοντάς τους ως πιθανά μέσα αλλαγής. Φαντάζομαι πόσο διαφορετικά θα μπορούσε να είχε διαβαστεί ολόκληρη η Μπιενάλε αν είχε αυτόν τον τίτλο αντί για την ersatz κινεζική κατάρα May You Live in Interesting Times. Τι θα συνέβαινε, άραγε, αν είχα πει στους ανθρώπους που πιάστηκαν με πιθανώς πλαστά έγγραφα στο αεροδρόμιο της Αθήνας ότι η δυσχερής κατάστασή τους ήταν αποτέλεσμα μιας «ενδιαφέρουσας εποχής» και όχι μιας «άκρως επικίνδυνης εποχής», σύμφωνα με μια  ανάγνωση αυτού του εκθεσιακού τίτλου, όπως προτάθηκε από το ίδιο τον διευθυντή, τον Rugoff (ο οποίος την επινόησε κιόλας);

 

Επίσης, εκπληκτική παρουσία είχε και το περίπτερο της Κύπρου, όπου φιλοξενήθηκε η δουλειά του αείμνηστου Χριστόφορου Σάββα (1924-1968), την οποία δεν είχε τύχει να δω ποτέ μέχρι σήμερα. Μέσα από αυτήν η ανάγκη επανεξέτασης του μοντερνισμού ως καθολικού κινήματος, πέρα από τον δυτικό κανόνα σκέψης, μοιάζει να είναι ακόμα πιο επιτακτική. Άραγε, πόσοι εναλλακτικοί μοντερνισμοί, έτσι όπως διαμορφώθηκαν σε κράτη που ήταν αποικίες των Μεγάλων Δυνάμεων, παραλήφθηκαν από τον γενικότερο ορισμό της νεωτερικότητας;

 

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
Χριστόφορος Σάββα, Η Κόκκινη Αίγα, 1961, Υφασματογραφία, 162x109 εκ., Ευγενής παραχώρηση οικ. Κώστα Οικονόμου, Πάφος
Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
Χριστόφορος Σάββα, Σύνθεση με Κίτρινο Ορθογώνιο, 1966–67, Υφασματογραφία, 127x94 εκ., Ευγενής παραχώρηση Λεβέντειου Δημοτικού Μουσείου Λευκωσίας.

 

Μία από τις αγαπημένες μου στιγμές συνέβη στο περίπτερο του Καναδά. Η παρουσίαση εκεί μας έκανε να σκεφτούμε τι πραγματικά έχει ακόμα νόημα στη ζωή. Η πρώτη εταιρεία παραγωγής Inuit (ιθαγενών) του Καναδά, που ιδρύθηκε από τους Zacharias Kunuk, Paul Apak Angilirq και Norman Cohn στο Igloolik του Nunavut, παρουσίασε μια online ταινία που είναι επίσης προσβάσιμη από  απομακρυσμένες κοινότητες Inuit μέσω δικτύου τοπικών servers. Σε ένα σημείο της ταινίας ένας από τους κύριους χαρακτήρες, o γηραιότερος άντρας Inuit, ρωτάει:

 

 «Για τι πράγμα είναι, τελικά, καλά τα λεφτά; Τι θα τα χρειαστώ;» 

 

Η ερώτησή του απευθύνεται σε έναν κυβερνητικό υπάλληλο του Καναδά, ο οποίος του προσφέρει τη δυνατότητα του μηνιαίου εισοδήματος –γι' αυτόν και την οικογένειά του– αν αφήσουν τη «γη τους» και μεταβούν σε καταυλισμούς στην πόλη.

 

Σαν βγεις στο πηγαιμό για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας… Facebook Twitter
Μία από τις αγαπημένες μου στιγμές συνέβη στο περίπτερο του Καναδά. Η παρουσίαση εκεί μας έκανε να σκεφτούμε τι πραγματικά έχει ακόμα νόημα στη ζωή.

 

Ποιος είναι ο πραγματικός ρόλος της τέχνης, όπως διαμορφώνεται τελικά; Σε ποιους απευθύνεται; Τέχνη αποκλειστικά για χάρη της Τέχνης ή Τέχνη για την ευρύτερη κοινωνία; 

 

Παρ' ότι η απάντηση στις στερεοτυπικές αυτές ερωτήσεις δεν πρέπει να είναι ξεκάθαρη, δεν θα πρέπει να αποτελεί ούτε και μια «διπλή δέσμευση» (με την έννοια του ψυχολογικού double bind). Είναι προφανές ότι οποιαδήποτε μορφή καλλιτεχνικής και πνευματικής επιδίωξης –έρευνα, δημιουργία, παραγωγή– εμπεριέχει εγγενή διλήμματα και αντικρουόμενες απαιτήσεις. Το ζήτημα, όμως, είναι ο τρόπος με τον οποίο επιβάλλονται και ποιος (ή τι) επιβάλλει αυτές τις απαιτήσεις στο «υποκείμενο» (τον θεατή, την κοινωνία). Η πολυπλοκότητα εγείρει ερωτήματα, αλλά μπορεί επίσης να είναι η πιο αποτελεσματική μορφή ηγεσίας, καθώς εμπεριέχει όλα τα διαφορετικά σενάρια και επομένως εξαλείφει την κριτική και την αντίσταση. Υπάρχουν πολλές εξαιρέσεις σε αυτόν τον κανόνα, αλλά, δυστυχώς, πολύ λίγες μέχρι στιγμής.

 

Είναι καιρός να αναζητήσουμε διαφορετικές επιλογές ανάμεσα στον κυνισμό, στο σκοτάδι (στο οποίο μαζοχιστικά βυθιζόμαστε), τη στείρα ρητορική και τις ψευδείς λύσεις. Η ουσιαστική διασταύρωση απόψεων πρέπει να είναι το επόμενο βήμα. Ελπίζω να μην αφήσουμε ένα μέρος του πληθυσμού να κάνει όλη τη «σκατοδουλειά» για τη σωτηρία του πλανήτη. Ήρθε ο καιρός οι γηραιές εκθέσεις, όπως και η γηραιές ήπειροι, οι οποίες βρίσκονται σε κατάσταση σήψης, να ανοίξουν τα παράθυρα ώστε να μπει καθαρός αέρας και ήλιος. Διότι, όσο περισσότερο παραμένουν στο σκοτάδι, τόσο πιο γρήγορα θα πεθάνουν.   

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το έργο του Νεοζηλανδού καλλιτέχνη Dane Mitchell, στην φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, καταδεικνύει ότι δεν υπάρχει πρόοδος δίχως παρελθόν

Nowness / Το έργο του Νεοζηλανδού καλλιτέχνη Dane Mitchell, στην φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, καταδεικνύει ότι δεν υπάρχει πρόοδος δίχως παρελθόν

Μέσα από το έργο του, ο διεπιστημονικός καλλιτέχνης Dane Mitchell, αποδίδει φόρο τιμής σε απαρχαιωμένα αντικείμενα και σύνεργα του παρελθόντος

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ