Κοστούμια Υψηλής Αισθητικής

Κοστούμια Υψηλής Αισθητικής Facebook Twitter
0

Πάνω από είκοσι χρόνια και περισσότερα από διακόσια έργα μετράει στο ενεργητικό του ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος ο ζωγράφος Γιάννης Μετζικώφ. Και σαν να είχε έρθει το πλήρωμα του χρόνου, σαν μια αποτίμηση έργου ζωής, σαν να έπρεπε όλο αυτό το υλικό να μπει επιτέλους σε μια σειρά, να επανεκτιμηθεί, να συγκεντρωθεί σε μια συλλεκτική έκδοση, το υπουργείο Πολιτισμού και οι εκδόσεις Φιλιππότη πήραν την πρωτοβουλία και ολοκλήρωσαν μια εξαιρετική, πολυτελή έκδοση, στα διεθνή πρότυπα των coffee table books. Μια επιλεκτική παρουσίαση ενενήντα παραστάσεων θεάτρου, όπερας και μπαλέτου, με έμφαση στο κοστούμι. Αυτό το τόσο δύσκολο στοιχείο της θεατρικής δράσης, που ούτε μόδα είναι αλλά ούτε ρούχο της καθημερινότητας, ούτε μουσειακό κομμάτι αλλά ούτε και αναπαραγωγή του. Από τα δυσκολότερα στοιχεία μιας παράστασης αξιώσεων, καθώς πρέπει να συγκεράσει τα πάντα: και την εποχή, και το χαρακτήρα, και την πρόταση του σκηνοθέτη, και την προσωπικότητα του ηθοποιού - και, πάνω απ' όλα, να υπηρετήσει το πνεύμα του συγγραφέα. Δηλαδή μια τέχνη ανυπέρβλητη!

Ο Μετζικώφ, από τους πιο καταξιωμένους έλληνες ενδυματολόγους, και μάλιστα με διεθνή παρουσία, είναι σαφής ως προς την καλλιτεχνική του δραστηριότητα: «Παρ' όλο που στις περισσότερες μου δουλειές υπογράφω και τη σκηνογραφία, προτιμώ το κοστούμι. Αισθάνομαι έτσι πιο κοντά στη δράση, πιο κοντά στον ηθοποιό».

Για τον ίδιο όλα ξεκίνησαν κάπως τυχαία. Συμμετέχοντας σε μια ομαδική έκθεση ζωγραφικής στο Πάρκο Ελευθερίας το 1986, με τον τίτλο Εκδοχές Χώρου - Τι Είδε ο Υπηρέτης Μέσα στο Κλειστό Δωμάτιο, όπου μέσα στο έργο του Το αίνιγμα της Σφίγγας 2 ενέταξε μοντέλα-performers με body art, έβαζε τις βάσεις σε κάτι που ενδόμυχα, υποσυνείδητα, κυοφορείτο από τον καιρό της θητείας του στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ότι, αν και ζωγράφος -κάτι για το οποίο επιμένει και σήμερα ότι είναι το σημείο εκκίνησής του και σ' αυτό θα επιστρέψει-, ήταν γεννημένος για το θέατρο. Ένα είδος λαϊκό, μαζικό, που τον ενδιέφερε κυρίαρχα από την άποψη ότι επιτυγχάνεται πιο άμεση επαφή με το πλατύ κοινό - σε αντίθεση με τη ζωγραφική, της οποίας ο αποδέκτης είναι οι επισκέπτες των γκαλερί και οι συλλέκτες.

Από τα πρώτα του σημαντικά βήματα συνεργασίας/μαθητείας δίπλα στον Γιώργο Μιχαηλίδη, στο Ανοιχτό Θέατρο, μέχρι τις μνημειακές παραστάσεις αρχαίου δράματος και βυζαντινής θεματολογίας με την Ειρήνη Παπά στην Ιταλία και στην Ισπανία, αλλά και στα πιο πρόσφατα χρόνια, της μεγάλης αναγνώρισης και της υπερπαραγωγικότητας που συνεπάγεται αυτή, τον Μετζικώφ τον χαρακτηρίζει μια εικαστικότητα, μια εμμονή με το χρώμα και τη λεπτομέρεια στο θεατρικό ένδυμα. Ξεφυλλίζοντας το ογκώδες βιβλίο των 390 σελίδων, η ατμοσφαιρικότητα των περισσοτέρων φωτογραφιών σε κάνει να νομίζεις ότι υπάρχει μια ομοιογένεια, μια ενιαία γραμμή - σαν πίσω απ' όλες αυτές τις παραστάσεις να κρύβεται ένας σκηνοθέτης ή μια θεατρική ομάδα! Κι όμως απαριθμούνται πάμπολλοι σκηνοθέτες, μερικοί από τους σημαντικότερούς μας, και ισάριθμοι θεατρικοί οργανισμοί. Αλλά αυτό που απλούστατα κυριαρχεί είναι η προσωπική αισθητική του Μετζικώφ. Κι ας λέει ο ίδιος ότι «το θεατρικό κοστούμι δεν είναι μόδα· πρέπει να ταυτίζεσαι με το όραμα του σκηνοθέτη».

Το βιβλίο εμπλουτίζεται και με ένα portfolio του φωτογράφου Τάκη Σπυρόπουλου με τριάντα πορτρέτα ειδικά φωτογραφημένα για την παρούσα έκδοση, με κοστούμια είτε συλλεκτικά είτε φιότεχνημένα «για μια παράσταση που δεν θα γίνει ποτέ»!

«Το θέατρο μοιάζει πολύ με τη ζωή, και όλη η γοητεία του είναι ότι ξεψυχάει όπως και ο άνθρωπος. Η μνήμη κρατιέται μόνο από τις φωτογραφίες. Όλη η ομορφιά του θεατρικού γεγονότος χάνεται» μου λέει ο Γιάννης Μετζικώφ. Πράγματι, τι μένει από το αγαπημένο του, εμβληματικό ανέβασμα του '86, του «Κρίμα που είναι πόρνη»; Ή από την Ειρήνη Παπά όταν φορούσε το σπουδαίο κοστούμι της Θεοδώρας το '94 στη Λισσαβώνα; Πώς να αποτυπωθεί η αίσθηση που προκάλεσε στην Επίδαυρο το '87 το μπλε-ηλεκτρίκ κοστούμι του Οιδίποδα με τον Νικήτα Τσακίρογλου; Μία πολλές φορές ρεπορταζιακή, φωτογραφική απαθανάτιση...

Περισσότεροι από 30 φωτογράφοι, 750 φωτογραφίες, κείμενα ιστορικών τέχνης, κριτικές, παραινέσεις σπουδαίων σκηνοθετών και πρωταγωνιστριών απαρτίζουν αυτήν την τόσο καλαίσθητη έκδοση - πολύτιμο αρχείο συγχρόνως του ελληνικού θεάτρου της τελευταίας εικοσαετίας!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ