Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Nakamura Hikaru (b. 1984), O Ιησούς και ο Βούδας σχεδιάζουν manga. © Nakamura Hikaru/Kodansha Ltd.

Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο

0

«Τα manga είναι γιαπωνέζικα κόμικς πολύ ιδιαίτερου σχεδιασμού που δημοσιεύονται σε συνέχειες σε εφημερίδες και περιοδικά» λέει η Nicole Rousmaniere, η curator της έκθεσης που αναμένεται να μαζέψει οπαδούς των manga από ολόκληρη την Ευρώπη. «Ξεκίνησαν στην Ιαπωνία, αλλά τώρα πια έχουν οπαδούς σε όλο τον κόσμο».


Τα manga διηγούνται μια ιστορία με εικόνες, όπου τα σκίτσα παίζουν τον κύριο ρόλο. Οι γιαπωνέζικοι χαρακτήρες για τα manga μεταφράζονται ως «οι εικόνες που δεν έχουν όρια» και η αφήγηση δημιουργείται από μία σειρά από σκίτσα φτιαγμένα με κώδικες (το κεφάλι είναι σε ίση αναλογία με το υπόλοιπο σώμα π.χ., πιο μεγάλο, με τεράστια στρογγυλά μάτια), αλλά και με πιο μεγάλη ελευθερία από των δυτικών κόμικς, που επιτρέπει την οπτική εξέλιξη των ξεχωριστών χαρακτήρων.

Το κείμενο δεν παίζει τόσο μεγάλο ρόλο όσο στα κόμικς του δυτικού κόσμου ή της Αμερικής. Αυτό που τα κάνει τόσο δημοφιλή είναι o τρόπος που σε απορροφούν μέσα στις ιστορίες τους.


Οι ρίζες των manga είναι παγκόσμιες και μπορούν να ανιχνευτούν στο 1200 μ.Χ., αλλά τα manga όπως τα ξέρουμε σήμερα ξεπήδησαν από τα καρτούν στριπ που δημοσιεύονταν σε συνέχειες στα περιοδικά και τις εφημερίδες της δεκαετίας του 1920. Η δημοτικότητα των manga αναπτύχθηκε στη διάρκεια του 20ού αιώνα και τώρα έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο.

Το φαινόμενο manga ακόμα γιγαντώνεται και περιλαμβάνει πλέον και τα κινούμενα σχέδια (γνωστά ως anime στην Ιαπωνία), την τέχνη, τη μόδα, τα γκράφιτι, καθώς επίσης και τα ψηφιακά πολυμέσα και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Με μια τεράστια γκάμα από εκατοντάδες είδη, από αθλητικά μέχρι ερωτικά, και από τρόμου μέχρι σεξουαλικής ταυτότητας, τα manga είναι πλέον για τον καθένα και μπορείς να τα βρεις παντού.


Τα manga παίζουν πολύ σημαντικό μέρος της ιαπωνικής κουλτούρας. Θεωρούνται υψηλή μορφή τέχνης που έχει συμβάλει στην ανάπτυξη της λαϊκής λογοτεχνίας και είναι σεβαστά από ανθρώπους κάθε ηλικίας και background, από επιχειρηματίες την ώρα που ταξιδεύουν προς ή από τη δουλειά τους με τα μέσα μεταφοράς μέχρι μαθητές, δασκάλους και ηλικιωμένους. Η απόλαυσή τους δεν θεωρείται ταμπού.

Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Το τρομερά δημοφιλές manga «One Piece» του Oda Eiichiro που αφηγείται τις περιπέτειες ενός αγοριού που το σώμα του έγινε ελαστικό όταν έφαγε την τσίχλα «Gum-Gum fruit» δημιουργήθηκε το 1997. © Eiichiro Oda/SHUEISHA


Τα manga είναι μία βιομηχανία που η αξία της υπολογίζεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και τροφοδοτείται ασταμάτητα από τους αναγνώστες της και τους θεατές της.

Στην Ιαπωνία είναι τρομερά δημοφιλή σε άτομα κάθε ηλικίας, αλλά έχουν φανατικό κοινό σε όλο τον κόσμο – που όλο και μεγαλώνει. Με μια τεράστια γκάμα από εκατοντάδες είδη, από αθλητικά μέχρι ερωτικά, και από τρόμου μέχρι σεξουαλικής ταυτότητας, τα manga είναι πλέον για τον καθένα και μπορείς να τα βρεις παντού.


«Ένα τρομερά δημοφιλές manga είναι το One Piece του Oda Eiichiro που αφηγείται τις περιπέτειες ενός αγοριού που το σώμα του έγινε ελαστικό όταν έφαγε την τσίχλα "Gum-Gum fruit"», λέει η Nicole Rousmaniere, «ο οποίος ταξιδεύει το κόσμο πάνω σε ένα πειρατικό πλοίο αναζητώντας έναν ανεκτίμητο θησαυρό, το θρυλικό One Piece.

»Δημιουργημένο από τον εκδότη Shueisha το 1997, ακόμα είναι πολύ δημοφιλές και μέχρι τώρα έχει βγάλει 91 διαφορετικούς τόμους (tankōbon). Έχει κυκλοφορήσει πάνω από 440 εκατομμύρια τόμους παγκοσμίως, νούμερο που το κάνει το πιο καλοπουλημένο manga όλων των εποχών και του χάρισε μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ Guinness».


Πώς συνδέονται με τα anime; Τα manga αρχικά φιλοξενούνταν σε εφημερίδες και περιοδικά και αργότερα κυκλοφορούσαν σε τόμους ως βιβλία, αλλά τώρα έχουν γίνει ψηφιακά και είναι διαθέσιμα σε πολλές διαφορετικές μορφές και σε σχεδόν όλες τις γλώσσες. Όταν γίνει δημοφιλές ένα manga γίνεται η βάση για μια σειρά manga ή για μια ταινία.

Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
To «Golden Kamuy» του Noda Satoru δημιουργήθηκε το 2014 και από τότε είναι ένα πολύ δημοφιλές manga που πλέον έχει μεταφραστεί και στα αγγλικά. © Satoru Noda/SHUEISHA


Το Golden Kamuy του Noda Satoru που κυκλοφορεί από το 2014 μέχρι σήμερα είναι ένα σχετικά νέο manga που έχει κυκλοφορήσει πάνω από 9 εκατομμύρια αντίτυπα και τώρα είναι ένα δημοφιλές anime μεταφρασμένο στα αγγλικά.

Γραμμένο από τον Noda Satoru είναι μια δραματική ιστορία δράσης που διαδραματίζεται την περίοδο του 1900 στο βόρειο νησί Hokkaido. Ο ήρωας, ο Sugimoto, συνεργάζεται με ένα ντόπιο κορίτσι των Αϊνού που ονομάζεται Asirpa για να βρουν τον χρυσό που έχει κλέψει από τους ανθρώπους της φυλής της ο αυτοκρατορικός στρατός της 7ης μεραρχίας και άλλοι κακοί χαρακτήρες που εμφανίζονται στη σειρά των βιβλίων.

Ο Noda, που κατάγεται από το Hokkaido, ερεύνησε όλες τις πλευρές των manga, ακόμα και όλα τα φαγητά που εμφανίζονται στην ιστορία του. Τα manga και τα anime Golden Kamuy είναι καθηλωτικά και εκτός από όμορφα είναι και εκπαιδευτικά γιατί μαθαίνεις για τις συνήθειες των Αϊνού και του Hokkaido και η ιστορία σε απορροφάει.

Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Golden Kamuy © Satoru Noda/SHUEISHA


Τα manga σήμερα μπορείς να τα βρεις σε πολλές διαφορετικές μορφές, ακόμα και για φορητές συσκευές, τα οποία σου επιτρέπουν να προσαρμόσεις τον τρόπο που θες να τα διαβάσεις (keitai manga). Παραδοσιακά, τα βιβλία manga διαβάζονται από το τέλος προς την αρχή, και από την πάνω δεξιά γωνία της σελίδας προς την κάτω αριστερή.

Επίσης, οι μορφές τους ποικίλουν, από την απλή με τα τέσσερα καρέ (yonkoma), όπως εμφανίζονται σε εφημερίδες ή σε κινητά τηλέφωνα, μέχρι ειδικά φτιαγμένα από ξεχωριστούς σχεδιαστές και συγγραφείς ή manga σε συνέχειες. Υπάρχουν επίσης fanzines ή ανεξάρτητες κυκλοφορίες και manga σχεδιασμένα από τους φαν του είδους (dojinshi).


Η ιδιοφυής δημιουργός manga, η Kono Fumiyo, κυκλοφόρησε πρόσφατα ένα βιβλίο που ονομάζεται Giga Town και είναι ένας οδηγός για τα σύμβολα που χρησιμοποιούνται στα manga, με τον οποίο βοηθάει τους αναγνώστες να καταλάβουν την γραμματική και τα σύμβολα που ενσωματώνονται στις ιστορίες των manga.

Σχεδιάζοντας ζώα με βάση μια τεχνική κίνησης του χεριού του 12ου αιώνα που ονομάζεται Choju giga emaki, η Kono ζωντανεύει τα manga σύμβολα που ονομάζονται manpu.

Η ηρωίδα της, η Mini-chan, ένα νεαρό άσπρο κουνέλι που κυνηγάει μια χελώνα και θα μπορούσε να έχει βγει κατευθείαν από μύθο του Αισώπου, βοηθάει να εξηγήσει η Kono το νόημα της σπείρας στα manga: για να αποδοθεί κάτι που στριφογυρίζει, σε κάποια κίνηση ή μέσα στο κεφάλι κάποιου όταν έχει ζαλάδα.

Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Το Giga Town είναι ένας οδηγός για τα σύμβολα που χρησιμοποιούνται στα manga με τον οποίο βοηθάει τους αναγνώστες να καταλάβουν την γραμματική και τα σύμβολα που ενσωματώνονται στις ιστορίες των manga. © Fumiyo Kono/Asahi Shimbun Publications Inc.


«Οι εικόνες στα manga συνοδεύονται από πολλά ηχητικά εφέ που περιλαμβάνουν ηχομιμητική και ήχους που φαντάζονται οι χαρακτήρες (giseigo και gitaigo), τα οποία είναι πολύ σημαντικά στοιχεία της γιαπωνέζικης γλώσσας» εξηγεί η Nicole Rousmaniere.

«Αυτοί οι ήχοι σχεδιάζονται στη σύνθεση, ενσωματώνοντας τις επιδράσεις τους στους χαρακτήρες ως μέρος της εικόνας και δεν μπαίνουν πάνω από αυτή ή μέσα σε φούσκα.


Το Blue Giant Supreme, ένα συναρπαστικό manga που δημιούργησε ο Ishizuka Shinichi και που κυκλοφορεί από το 2016, περιλαμβάνει οπτικοποιημένες πολλές μουσικές εκφράσεις.

Το στόρι του είναι η ιστορία ενός επίδοξου σαξοφωνίστα, του Miyamoto Dai, ο οποίος ταξιδεύει στη Γερμανία για να αναζητήσει το όνειρό του και να γίνει ένας από τους καλύτερους σαξοφωνίστες του κόσμου.

Οι μουσικές σκηνές του είναι από τις κορυφαίες σε manga, o αναγνώστης μπορεί σχεδόν να ακούσει τους ήχους που σχεδιάζονται σε κάθετες γραμμές και με σύμβολα για ηχητικά εφέ που χρησιμοποιούνται στο katakana, ένα γιαπωνέζικο σύστημα φωνητικής».

Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Το «Blue Giant Supreme», ένα συναρπαστικό manga που δημιούργησε ο Ishizuka Shinichi και που κυκλοφορεί από το 2016, περιλαμβάνει οπτικοποιημένες πολλές μουσικές εκφράσεις.


Αρκετοί κολοσσιαίοι εκδοτικοί οίκοι στην Ιαπωνία οφείλουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των κερδών τους στα manga. Είναι δουλειά με χοντρά λεφτά και ο τζίρος από την βιομηχανία των manga το 2016, μόνο μέσα στη χώρα, ήταν περίπου 4 δισεκατομμύρια ευρώ.

«Τέσσερις από τους κύριους εκδότες που έχουν ένα μεγάλο ποσοστό στην αγορά των manga είναι οι Kodansha, Hakusensha, Shogakukan και Shūeisha. Αυτοί έχουν πολύ μεγάλο και συνεχή ανταγωνισμό μεταξύ τους, κυκλοφορούν ανταγωνιστικά περιοδικά και προσπαθούν να έχουν τους πιο δημοφιλείς δημιουργούς manga» προσθέτει η Nicole Rousmaniere.

«Οι εκδότες είναι πολύ σημαντικοί για το είδος, γιατί αναθέτουν σε συγκεκριμένους καλλιτέχνες να φτιάξουν ειδικά manga και ορίζουν ακόμα και την ανάπτυξη των ιστοριών σε συνεργασία με τους δημιουργούς τους.

Δουλεύουν στενά με τους καλλιτέχνες και βοηθούν στο περιεχόμενο, στο πλάνο παραγωγής και κυκλοφορίας του κάθε manga, ακόμα και στην έρευνα που πιθανόν να χρειαστεί ο καλλιτέχνης για το θέμα που θα σχεδιάσει».

Υπάρχει αντρικό και γυναικείο manga; «Διαφορετικές σειρές από manga έχουν αναπτυχθεί για αντρικό και γυναικείο κοινό. Τα Shonen manga, που απευθύνονται σε νεαρούς άντρες επικεντρώνονται στην δράση και τις περιπέτειες, ενώ τα shojo manga που απευθύνονται σε νεαρές γυναίκες, έχουν κυρίως θέματα ερωτικά και σχέσεων.

Ωστόσο, υπάρχει μια αυξανόμενη μίξη στα σενάρια, στα θέματα και τα φύλα των πρωταγωνιστών. Τα shojo manga μπορεί να περιλαμβάνουν και ερωτικές ιστορίες μεταξύ αγοριών, γνωστές ως "boys love" ή BL.

Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Higashimura Akiko (b.1975), Princess Jellyfish (Kuragehime). 2008–17. © Akiko Higashimura / Kodansha Ltd


Η Higashimura Akiko είναι μια εξαιρετική νεαρή καλλιτέχνης που φτιάχνει shojo manga. Επηρεασμένη από τα shojo manga της δεκαετίας του '80 φτιάχνει ιστορίας που απευθύνονται σε νεαρές γυναίκες.

Αυτές περιλαμβάνουν τη βραβευμένη Princess Jellyfish, η οποία έγινε και anime και πρόσφατα μεταφράστηκε και στα αγγλικά. Η σειρά των βιβλίων της Princess Jellyfish κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό Kodansha επειδή υπήρξε μεγάλη ζήτηση από τους φαν της.


Η Hagio Moto είναι μία από τις πρωτοπόρους του shojo manga και αυθεντία στον τρόπο που δημιουργεί συναισθηματικό βάθος και πολυπλοκότητα στις ιστορίες της.

Ανάμεσα στα κλασικά manga που έχει φτιάξει είναι και το Poe Clan, μια σειρά που εξακολουθεί να γοητεύει 40 χρόνια μετά το ξεκίνημά της, με μια οικογένεια κρυφών βαμπίρ στην Ευρώπη από τον 18ο μέχρι τον 20ό αιώνα, καλοσχεδιασμένη και με ένα στόρι που σε οδηγεί σε μία κρυμμένη και επικίνδυνη πραγματικότητα».


Στην Ελλάδα η διάδοση των manga αυξάνεται συνεχώς, με όλο και περισσότερους αναγνώστες. Στην Αθήνα μπορείς να βρεις manga στο βιβλιοπωλείο Solaris στα Εξάρχεια, όπου εκτός από comics μπορεί να βρει κανείς και μινιατούρες δημοφιλών χαρακτήρων manga, στο Public στο Σύνταγμα και στο Tilt στην Ασκληπιού.

Τα manga καταλαμβάνουν το Βρετανικό Μουσείο Facebook Twitter
Το «Poe Clan» δημιουργήθηκε τον Ιούλιο του 2018 από την Hagio Moto, που είναι πρωτοπόρος στα shojo manga στα οποία μπορεί να υπάρχουν και ερωτικές ιστορίες μεταξύ αγοριών, γνωστές ως «boys love» ή BL. © SHOGAKUKAN INC.

Η έκθεση «Manga マンガ» θα φιλοξενείται στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο από τις 23 Μαΐου μέχρι τις 26 Αυγούστου.

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ