Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit

Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit Facebook Twitter
Ένα αποτρόπαιο σχίσμα που απλώνεται από την Γλασκόβη μέχρι τη νότια ακτογραμμή: Η υπόλοιπη Ευρώπη παρακολουθεί σαστισμένη την καταβύθιση στην άβυσσο του " no-deal Brexit" ενώ το έργο του Kapoor υποδηλώνει ότι το βαθύ τραύμα είναι ορατό κι από το διάστημα
0

O Anish Kapoor μόλις εξέθεσε το απύθμενο χάσμα στην καρδιά της Βρετανίας με το έργο που δημιούργησε για τον Guardian ως ανταπόκριση στο αδιέξοδο που έχει περιέλθει η χώρα. Παρότι ο γνωστός εικαστικός έδωσε τίτλο στο έργο του – "A Brexit, A Broxit, We All Fall Down" – δεν θέλησε να σχολιάσει περαιτέρω, επιθυμώντας να «μιλήσει» το ίδιο.

Τα «παραπλανητικά» χρώματα που υποδηλώνουν βαθιές αβύσσους είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της εικαστικής δεινότητας του Kapoor, όπως διαπίστωσε πριν μερικούς μήνες ένας επισκέπτης της έκθεσής του στην Πορτογαλία όταν έπεσε μέσα σε ένα από τα έργα του - μια μαύρη τρύπα στο πάτωμα της γκαλερί με τίτλο «Κάθοδος στο καθαρτήριο» (Descent into Limbo). Η χρήση από τον καλλιτέχνη της πιο μαύρης μπογιάς που μπορεί να υπάρξει (και έχει πάρει μάλιστα την ονομασία Kapoor Black), καθιστούσε αδύνατο να δει κάποιος το βάθος της τρύπας, η οποία – ευτυχώς για τον επισκέπτη – δεν ήταν τόσο βαθιά όσο φαινόταν.

Ο 65χρονος εικαστικός δεν επιθυμεί να κάνει δηλώσεις για το έργο του, έχει εκδηλώσει όμως συχνά την έντονη αντίθεσή του στο Brexit από το δημοψήφισμα του 2016 και μετά.

Αυτή εδώ η πληγή όμως είναι πολύ βαθιά – ένα αποτρόπαιο σχίσμα που απλώνεται από την Γλασκόβη μέχρι τη νότια ακτογραμμή. Η υπόλοιπη Ευρώπη παρακολουθεί σαστισμένη από απέναντι την καταβύθιση στην άβυσσο του " no-deal Brexit" ενώ το έργο του Kapoor υποδηλώνει ότι το βαθύ τραύμα είναι ορατό κι από το διάστημα.

Ο 65χρονος εικαστικός δεν επιθυμεί να κάνει δηλώσεις για το έργο του, έχει εκδηλώσει όμως συχνά την έντονη αντίθεσή του στο Brexit από το δημοψήφισμα του 2016 και μετά. Πρόσφατα μάλιστα χαρακτήρισε την πολιτική παράλυση της χώρας ως κατάβαση σε παράξενα πεδία ψυχασθένειας: «Δεν μπορώ παρά να το αντιμετωπίσω με όρους βαριάς κατάθλιψης ή αυτοτραυματισμού».

Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit Facebook Twitter
Ο Anish Kapoor στο μέσο, μπροστά στο έργο του «Κάθοδος στο καθαρτήριο» πέρσι το καλοκαίρι στην Πορτογαλία. Ένας επισκέπτης της έκθεσης έπεσε μέσα στην τρύπα η οποία ευτυχώς για εκείνο δεν ήταν τόσο βαθιά όσο φαινόταν.

Και ενώ αυτό το έργο που απελευθερώνει τους υποσυνείδητους δαίμονες της εθνικής ψυχοσύνθεσης μοιάζει με μαύρη τρύπα μελαγχολίας, υπάρχει κάτι νοσηρά ελκυστικό σε αυτό το πηγάδι χωρίς πάτο. Μέρος του εαυτού σου θέλει να πέσει μέσα και να χαθεί.

Δεν πρόκειται για σλόγκαν ούτε για άλλη μια εκδήλωση διαμαρτυρίας, αλλά για μια απόπειρα ψυχανάλυσης των Βρετανών. Υπάρχει κάτι που μας κάνει να θέλουμε να χαθούμε στη σκιά; Το μυστήριο συνοδεύει τον φόβο. Κι αν πηδούσαμε μέσα στο χάσμα, όπως αυτός ο επισκέπτης της έκθεσης του καλλιτέχνη στην Πορτογαλία; Κι αν φρικάρουμε συλλογικά και βουτήξουμε στο ματωμένο αυλάκι;

Ο Kapoor συνέλαβε με το έργο του τη μακάβρια εμμονή μας με το μάταιο χάσμα του Brexit, και συγχρόνως τον διεστραμμένο χαρακτήρα ενός έθνους που σε κάποια γωνιά του μυαλού του, επιζητά να ξαναβρεθεί βαθιά στα χαρακώματα. Στα πιο βαθιά χαρακώματα αυτή τη φορά, εκεί όπου το νόημα τελειώνει και η πραγματικότητα γίνεται καπνός.

Με στοιχεία από τον Guardian

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM