Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit

Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit Facebook Twitter
Ένα αποτρόπαιο σχίσμα που απλώνεται από την Γλασκόβη μέχρι τη νότια ακτογραμμή: Η υπόλοιπη Ευρώπη παρακολουθεί σαστισμένη την καταβύθιση στην άβυσσο του " no-deal Brexit" ενώ το έργο του Kapoor υποδηλώνει ότι το βαθύ τραύμα είναι ορατό κι από το διάστημα
0

O Anish Kapoor μόλις εξέθεσε το απύθμενο χάσμα στην καρδιά της Βρετανίας με το έργο που δημιούργησε για τον Guardian ως ανταπόκριση στο αδιέξοδο που έχει περιέλθει η χώρα. Παρότι ο γνωστός εικαστικός έδωσε τίτλο στο έργο του – "A Brexit, A Broxit, We All Fall Down" – δεν θέλησε να σχολιάσει περαιτέρω, επιθυμώντας να «μιλήσει» το ίδιο.

Τα «παραπλανητικά» χρώματα που υποδηλώνουν βαθιές αβύσσους είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της εικαστικής δεινότητας του Kapoor, όπως διαπίστωσε πριν μερικούς μήνες ένας επισκέπτης της έκθεσής του στην Πορτογαλία όταν έπεσε μέσα σε ένα από τα έργα του - μια μαύρη τρύπα στο πάτωμα της γκαλερί με τίτλο «Κάθοδος στο καθαρτήριο» (Descent into Limbo). Η χρήση από τον καλλιτέχνη της πιο μαύρης μπογιάς που μπορεί να υπάρξει (και έχει πάρει μάλιστα την ονομασία Kapoor Black), καθιστούσε αδύνατο να δει κάποιος το βάθος της τρύπας, η οποία – ευτυχώς για τον επισκέπτη – δεν ήταν τόσο βαθιά όσο φαινόταν.

Ο 65χρονος εικαστικός δεν επιθυμεί να κάνει δηλώσεις για το έργο του, έχει εκδηλώσει όμως συχνά την έντονη αντίθεσή του στο Brexit από το δημοψήφισμα του 2016 και μετά.

Αυτή εδώ η πληγή όμως είναι πολύ βαθιά – ένα αποτρόπαιο σχίσμα που απλώνεται από την Γλασκόβη μέχρι τη νότια ακτογραμμή. Η υπόλοιπη Ευρώπη παρακολουθεί σαστισμένη από απέναντι την καταβύθιση στην άβυσσο του " no-deal Brexit" ενώ το έργο του Kapoor υποδηλώνει ότι το βαθύ τραύμα είναι ορατό κι από το διάστημα.

Ο 65χρονος εικαστικός δεν επιθυμεί να κάνει δηλώσεις για το έργο του, έχει εκδηλώσει όμως συχνά την έντονη αντίθεσή του στο Brexit από το δημοψήφισμα του 2016 και μετά. Πρόσφατα μάλιστα χαρακτήρισε την πολιτική παράλυση της χώρας ως κατάβαση σε παράξενα πεδία ψυχασθένειας: «Δεν μπορώ παρά να το αντιμετωπίσω με όρους βαριάς κατάθλιψης ή αυτοτραυματισμού».

Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit Facebook Twitter
Ο Anish Kapoor στο μέσο, μπροστά στο έργο του «Κάθοδος στο καθαρτήριο» πέρσι το καλοκαίρι στην Πορτογαλία. Ένας επισκέπτης της έκθεσης έπεσε μέσα στην τρύπα η οποία ευτυχώς για εκείνο δεν ήταν τόσο βαθιά όσο φαινόταν.

Και ενώ αυτό το έργο που απελευθερώνει τους υποσυνείδητους δαίμονες της εθνικής ψυχοσύνθεσης μοιάζει με μαύρη τρύπα μελαγχολίας, υπάρχει κάτι νοσηρά ελκυστικό σε αυτό το πηγάδι χωρίς πάτο. Μέρος του εαυτού σου θέλει να πέσει μέσα και να χαθεί.

Δεν πρόκειται για σλόγκαν ούτε για άλλη μια εκδήλωση διαμαρτυρίας, αλλά για μια απόπειρα ψυχανάλυσης των Βρετανών. Υπάρχει κάτι που μας κάνει να θέλουμε να χαθούμε στη σκιά; Το μυστήριο συνοδεύει τον φόβο. Κι αν πηδούσαμε μέσα στο χάσμα, όπως αυτός ο επισκέπτης της έκθεσης του καλλιτέχνη στην Πορτογαλία; Κι αν φρικάρουμε συλλογικά και βουτήξουμε στο ματωμένο αυλάκι;

Ο Kapoor συνέλαβε με το έργο του τη μακάβρια εμμονή μας με το μάταιο χάσμα του Brexit, και συγχρόνως τον διεστραμμένο χαρακτήρα ενός έθνους που σε κάποια γωνιά του μυαλού του, επιζητά να ξαναβρεθεί βαθιά στα χαρακώματα. Στα πιο βαθιά χαρακώματα αυτή τη φορά, εκεί όπου το νόημα τελειώνει και η πραγματικότητα γίνεται καπνός.

Με στοιχεία από τον Guardian

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM