Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit

Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit Facebook Twitter
Ένα αποτρόπαιο σχίσμα που απλώνεται από την Γλασκόβη μέχρι τη νότια ακτογραμμή: Η υπόλοιπη Ευρώπη παρακολουθεί σαστισμένη την καταβύθιση στην άβυσσο του " no-deal Brexit" ενώ το έργο του Kapoor υποδηλώνει ότι το βαθύ τραύμα είναι ορατό κι από το διάστημα
0

O Anish Kapoor μόλις εξέθεσε το απύθμενο χάσμα στην καρδιά της Βρετανίας με το έργο που δημιούργησε για τον Guardian ως ανταπόκριση στο αδιέξοδο που έχει περιέλθει η χώρα. Παρότι ο γνωστός εικαστικός έδωσε τίτλο στο έργο του – "A Brexit, A Broxit, We All Fall Down" – δεν θέλησε να σχολιάσει περαιτέρω, επιθυμώντας να «μιλήσει» το ίδιο.

Τα «παραπλανητικά» χρώματα που υποδηλώνουν βαθιές αβύσσους είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της εικαστικής δεινότητας του Kapoor, όπως διαπίστωσε πριν μερικούς μήνες ένας επισκέπτης της έκθεσής του στην Πορτογαλία όταν έπεσε μέσα σε ένα από τα έργα του - μια μαύρη τρύπα στο πάτωμα της γκαλερί με τίτλο «Κάθοδος στο καθαρτήριο» (Descent into Limbo). Η χρήση από τον καλλιτέχνη της πιο μαύρης μπογιάς που μπορεί να υπάρξει (και έχει πάρει μάλιστα την ονομασία Kapoor Black), καθιστούσε αδύνατο να δει κάποιος το βάθος της τρύπας, η οποία – ευτυχώς για τον επισκέπτη – δεν ήταν τόσο βαθιά όσο φαινόταν.

Ο 65χρονος εικαστικός δεν επιθυμεί να κάνει δηλώσεις για το έργο του, έχει εκδηλώσει όμως συχνά την έντονη αντίθεσή του στο Brexit από το δημοψήφισμα του 2016 και μετά.

Αυτή εδώ η πληγή όμως είναι πολύ βαθιά – ένα αποτρόπαιο σχίσμα που απλώνεται από την Γλασκόβη μέχρι τη νότια ακτογραμμή. Η υπόλοιπη Ευρώπη παρακολουθεί σαστισμένη από απέναντι την καταβύθιση στην άβυσσο του " no-deal Brexit" ενώ το έργο του Kapoor υποδηλώνει ότι το βαθύ τραύμα είναι ορατό κι από το διάστημα.

Ο 65χρονος εικαστικός δεν επιθυμεί να κάνει δηλώσεις για το έργο του, έχει εκδηλώσει όμως συχνά την έντονη αντίθεσή του στο Brexit από το δημοψήφισμα του 2016 και μετά. Πρόσφατα μάλιστα χαρακτήρισε την πολιτική παράλυση της χώρας ως κατάβαση σε παράξενα πεδία ψυχασθένειας: «Δεν μπορώ παρά να το αντιμετωπίσω με όρους βαριάς κατάθλιψης ή αυτοτραυματισμού».

Αυτό το έργο αναπαριστά συγκλονιστικά το απύθμενο και πολλαπλώς τραυματικό χάσμα του Brexit Facebook Twitter
Ο Anish Kapoor στο μέσο, μπροστά στο έργο του «Κάθοδος στο καθαρτήριο» πέρσι το καλοκαίρι στην Πορτογαλία. Ένας επισκέπτης της έκθεσης έπεσε μέσα στην τρύπα η οποία ευτυχώς για εκείνο δεν ήταν τόσο βαθιά όσο φαινόταν.

Και ενώ αυτό το έργο που απελευθερώνει τους υποσυνείδητους δαίμονες της εθνικής ψυχοσύνθεσης μοιάζει με μαύρη τρύπα μελαγχολίας, υπάρχει κάτι νοσηρά ελκυστικό σε αυτό το πηγάδι χωρίς πάτο. Μέρος του εαυτού σου θέλει να πέσει μέσα και να χαθεί.

Δεν πρόκειται για σλόγκαν ούτε για άλλη μια εκδήλωση διαμαρτυρίας, αλλά για μια απόπειρα ψυχανάλυσης των Βρετανών. Υπάρχει κάτι που μας κάνει να θέλουμε να χαθούμε στη σκιά; Το μυστήριο συνοδεύει τον φόβο. Κι αν πηδούσαμε μέσα στο χάσμα, όπως αυτός ο επισκέπτης της έκθεσης του καλλιτέχνη στην Πορτογαλία; Κι αν φρικάρουμε συλλογικά και βουτήξουμε στο ματωμένο αυλάκι;

Ο Kapoor συνέλαβε με το έργο του τη μακάβρια εμμονή μας με το μάταιο χάσμα του Brexit, και συγχρόνως τον διεστραμμένο χαρακτήρα ενός έθνους που σε κάποια γωνιά του μυαλού του, επιζητά να ξαναβρεθεί βαθιά στα χαρακώματα. Στα πιο βαθιά χαρακώματα αυτή τη φορά, εκεί όπου το νόημα τελειώνει και η πραγματικότητα γίνεται καπνός.

Με στοιχεία από τον Guardian

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ