H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
0
H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Istanbul Modern, ένα από τα σημεία εκθέσεων της Μπιενάλε. Φωτο: Murat Germen

 

Tον Σεπτέμβριο όλος ο κόσμος της τέχνης έχει στρέψει το βλέμμα του στην Κωνσταντινούπολη. Ανάμεσα στη Θάλασσα του Μαρμαρά και τη Μαύρη Θάλασσα, η πόλη θα φιλοξενήσει την ArtInternational Istanbul and Saltwater, την 14η Istanbul Biennial. Φέτος πάνω από 80 χώρες από όλο τον κόσμο συμμετέχουν και παρουσιάζουν τα έργα τους στην ευρωπαϊκή και ασιατική πλευρά του Βοσπόρου.

Καλλιτεχνική διευθύντρια της Μπιενάλε, η  Carolyn Christov-Bakargiev, η οποία τηρεί σιγή ιχθύος για τους συμμετέχοντες. Η Μπιενάλε έχει τίτλο “Saltwater: A Theory of Thought Forms," και ανοίγει στις 5 Σεπτεμβρίου. Μέχρι σήμερα η Carolyn Christov-Bakargiev έχει κάνει μόνο μερικές αόριστες δηλώσεις σχετικά με το περιεχόμενο, ενώ ο πλήρης κατάλογος των καλλιτεχνών δεν έχει δημοσιευθεί. Οι Jens Hoffmann και Adriano Pedrosa, καλλιτεχνικοί διευθυντές της 12ης Μπιενάλε, εφάρμοσαν την ίδια τακτική λέγοντας ότι δε θέλουν η έκθεση να προδικαστεί από τον Τύπο. H προηγούμενη διευθύντρια της Μπιενάλε Fulya Erdemci, αναγκάστηκε να περικόψει τα σχέδιά της, και άλλα σε ορισμένους δημόσιους χώρους απορρίφθηκαν, επειδή εκείνη την περίοδο στην πόλη οι διαδηλώσεις ήταν καθημερινές.

 

Η Christov-Bakargiev συμβουλεύει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Μπιενάλε να χρησιμοποιούν τα καραβάκια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι χρειάζονται τρεις μέρες για να καταφέρουν να δουν τα έργα της Μπιενάλε.

 

Πρίν από λίγες ημέρες διέρρευσαν περίπου 40 ονόματα καλλιτεχνών που θα συμμετάσχουν και είναι τα παρακάτω: Etel Adnan, Vernon Ah Kee, Haig Aivazian, Francis Alÿs, Ayreen Anastas and Rene Gabri, Giovanni Anselmo, Ed Atkins, Annie Besant, Anna Boghiguian, Kristina Buch, Hera Buyuktascian, Janet Cardiff,  Vija Celmins, Cevdet Erek, Ellen Gallagher, Theaster Gates, Liam Gillick, Emre Huner, Pierre Huyghe, William Kentridge, C.W. Leadbeater, Liu Ding, Daria Martin, Cildo Meireles, Füsun Onur, Prabhakar Pachpute, Rupali Patil, Zeyno Pekünlü, Heather Phillipson, Susan Philipsz, Walid Raad, Michael Rakowitz, Meriç Algün Ringborg, Adrián Villar Rojas, Wael Shawky, Ania Soliman, Andy Yang, Andrew Young,
Sarkis Zabunyan.

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Carolyn Christov-Bakargiev. Φωτο: Eduardo Knapp

H Christov-Bakargiev πήρε εγκωμιαστικές κριτικές για την Documenta 13 (2012), στο Κάσελ και αυτή είναι η επόμενη μεγάλη έκθεση που επιμελείται. Στην εξέλιξη και την προετοιμασία της Μπιενάλε συνεργάστηκαν  μαζί της επιμελητές, καλλιτέχνες, συγγραφείς όπως οι Anna Boghiguian, Arlette Quynh-Anh Tran, Aslı Çavuşoğlu, Cevdet Erek, Chus Martínez, Emin Özsoy, Elvan Zabunyan, Emre Hüner, Füsun Onur, Griselda Pollock, Marcos Lutyens, Pierre Huyghe, Vilayanur Subramanian Ramachandran, και  William Kentridge.

Στο σχέδιο της Christov-Bakargiev για την Μπιενάλε εμπλέκονται ωκεανογράφοι και νευροεπιστήμονες, που έχουν σχέση με το επιστημονικό κομμάτι της παρουσίασης που θέλει να κάνει. Δήλωσε ότι "πρόκειται να είναι η πιο διασκορπισμένη Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης στην ιστορία της. Και θα πάμε να γνωρίσουμε το Βόσπορο πολύ καλά. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και τα νησιά."

Tide Table (2003) του William Kentridge, θα προβληθεί στις 2 Σεπτεμβρίου

Ο Βόσπορος είναι η κύρια πηγή έμπνευσής της. "Κοίταξα το Βόσπορο, και μου φαινόταν σαν ένα κεφαλαίο  Ι. Ήταν για μένα σαν ένα σύμβολο, ένα ιερογλυφικό, ένα κρυπτογράφημα, ένα λογότυπο, και τότε άρχισα να σκέφτομαι το γεγονός ότι είμαστε συγκλονισμένοι με τα λογότυπα των εταιρειών. Ο καθένας έχει το λογότυπό τους στους καταλόγους μας. Αυτό με τρελαίνει. Άρχισα να σκέφτομαι για την προέλευση του λογότυπου, και την προέλευση του συμβόλου, η οποία είναι στην πραγματικότητα η μορφή σκέψης. Τι είναι αυτή η μορφή σκέψης που αντιπροσωπεύει, το ραντεβού της Ευρώπης και της Ασίας; Ο Βορράς και ο Νότος; Αυτό αντιπροσωπεύει όλα αυτά τα πράγματα-την Οθωμανική Αυτοκρατορία, και τι είναι μετά; Η θεοσοφική μορφή σκέψης είναι ουσιαστικά μια αισθητική του τι θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε αφηρημένη τέχνη. Νομίζω ότι είναι τέχνη. Είναι απλά ένα από τα πρώτα τους ορισμούς της σύγχρονης τέχνης που υπάρχει. "

Η Christov-Bakargiev συμβουλεύει τους μελλοντικούς επισκέπτες της Μπιενάλε να χρησιμοποιούν τα καραβάκια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι χρειάζονται τρεις μέρες για να καταφέρουν να δουν τα έργα της Μπιενάλε. Σε σύγκριση με την Ντοκουμέντα που είχε διοργανώσει, αυτό φαίνεται παιχνίδι, αφού τότε χρειαζόταν κάποιος τουλάχιστον 4 μέρες και θα ήταν τυχερός αν είχε δει το 75%.

Το αλάτι είναι κάτι που υπάρχει και στον τίτλο της Μπιενάλε και η Christov-Bakargiev, το θεωρεί έναν από τους κώδικες της διοργάνωσης.  "Το αλάτι είναι ολοένα και πιο σημαντικό. Δεν υπάρχουν τόσα πολλά έργα που είναι σχετικά με το αλάτι, επειδή οι καλλιτέχνες δεν έχουν να κάνουν πράγματα για το αλάτι. Το αλάτι είναι κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Και αλάτι είναι συνώνυμο της ζωής. Η ύπαρξη του ίδιου του άλατος είναι μια έκφραση της μεταβίβασης της ενέργειας».

H 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης είναι ένα επτασφράγιστο μυστικό Facebook Twitter
Έργο του Adrián Villar Rojas, από τα ονόματα των συμμετεχόντων, που διέρρευσε στον τύπο

Όποιος επισκεφθεί την Μπιενάλε θα περάσει μεγάλο μέρος του χρόνου του στο νερό γράφει η  Christov-Bakargiev στο site της Μπιενάλε. Θα έχετε την εμπειρία να ταξιδεύετε στο νερό και αυτό είναι πολύ υγιεινό: το αλμυρό νερό βοηθά στη θεραπεία αναπνευστικών προβλημάτων και πολλών άλλων ασθενειών και καταπραΰνει τα νεύρα.

Το SALTWATER πραγματοποιείται σε μουσεία και επίσης σε προσωρινά μέρη στην ξηρά και στη θάλασσα, όπως σκάφη, δωμάτια ξενοδοχείων, πρώην τράπεζες, γκαράζ, κήπους, σχολεία, καταστήματα και ιδιωτικές κατοικίες. Παρά το γεγονός ότι το ταξίδι είναι συνεχές, υπάρχουν έξι βασικοί τομείς: Ο βόρειος Βόσπορος, το Beyoğlu, το Σισλί, η Παλιά Πόλη, το Kadıköy και τα Πριγκιποννήσια. Καθένα από αυτά  μπορεί να αντιστοιχεί σε μια ημέρα στη ζωή σας.

Η συνέντευξη τύπου για την 14η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης θα γίνει στις 2 Σεπτεμβρίου. Θα ανακοινωθεί ο κατάλογος των καλλιτεχνών και τα έργα τους. Μέχρι τότε... μόνο διαρροές.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πάολα Λάκαχ: «Η ζωή είναι ένα κύμα που το καβαλάς και σε πάει»

Εικαστικά / Πάολα Λάκαχ: «Η ζωή είναι ένα κύμα που το καβαλάς και σε πάει»

Αρχιτέκτων και γλύπτρια. Με συριακές ρίζες και παιδικά χρόνια στην Αίγυπτο, πιστεύει ότι «η πορεία μας πρέπει να είναι προς το φωτεινό κομμάτι της ζωής». Από τις πρώτες καλλιτέχνιδες που πειραματίστηκαν με ανακυκλώσιμα υλικά ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, αναζητά το παιχνίδι, την έρευνα και την πολλαπλή χρήση ενός αντικειμένου, μεταφέροντας την ίδια φόρμα από το ελάχιστο στο μεγαλειώδες. Η Πάολα Λάκαχ αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ