Ο Γιώργος Πίττας συνεχίζει να καταγράφει τα πιο πολύτιμα κομμάτια της Ελλάδας

Ο Γιώργος Πίττας συνεχίζει να καταγράφει τα πιο πολύτιμα κομμάτια της Ελλάδας Facebook Twitter
Αυτό που μ' εντυπωσίασε περισσότερο στα 300 καφενεία που κατέγραψα από αισθητικής πλευράς είναι η αίσθηση της παρουσίας του χρόνου. Κάθε περίοδος αποτυπώνεται στους τοίχους των καφενείων και έτσι η ιστορία είναι ζώσα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Με τον «κύριο Γιώργο» γνωριστήκαμε στις αρχές της δεκαετίας του '80. Νεαρός εκείνος, έφηβος εγώ. Τα επόμενα χρόνια περιπλανιόμασταν στα βουνά της Ρόδου με ένα ξεχαρβαλωμένο Isuzu, διασκεδάζαμε χειμωνιάτικα μεσημέρια στην αγορά Μοδιάνο συνοδεία χάλκινων... Έτσι, στη σχέση που αναπτύχθηκε έμεινε ο «Γιώργος», φιλικά και εγκάρδια! Ευφάνταστος στο Νέο Κατοικείν, φιλόξενος στις Λεύκες Πάρου, πρωτοπόρος με το Ελληνικό Πρωινό, μα, πάνω απ' όλα, ένας άνθρωπος που αξίζει να πιεις μαζί του ένα ποτήρι κρασί.

— Μίλησέ μας, γενικά, για τον γαστρονομικό πλούτο του Αιγαίου.

Ο γαστρονομικός πλούτος του Αιγαίου, αν και παραγνωρισμένος, είναι ανεξάντλητος. Η γεωφυσική θέση, το κλίμα, η διαμόρφωση του εδάφους, οι καλλιέργειες, οι φυσικοί πόροι κάθε νησιού (γεωγραφικοί παράγοντες), παράλληλα με τους τύπους της οικονομικής ανάπτυξης αλλά και σε σχέση με τις επαφές με άλλους πολιτισμούς, είτε μέσω εμπορικών συναλλαγών, είτε μέσω κατακτήσεων και υποδουλώσεων (ιστορικοί παράγοντες), αποτέλεσαν τις παραμέτρους που τελικά διαμόρφωσαν την οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική και γαστρονομική ταυτότητα κάθε τόπου.

Κλασικό παράδειγμα πολυμορφίας είναι η τύχη τεσσάρων γειτονικών νησιών, της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου και της Ικαρίας, που διαμόρφωσαν τελείως διαφορετικούς πολιτισμούς και φυσικά διαφορετικές γαστρονομικές συνήθειες.

Η Ικαρία, ένα άγονο νησί όλο άγρια βουνά, αποτέλεσε από την αρχαιότητα τόπο εξορίας κι έζησε μια απομόνωση που σήμερα την εξαργυρώνει ως ένας πρότυπος τόπος, με εναλλακτική ζωή, μακριά από την ανάπτυξη. Η Σάμος και η Λέσβος, η πρώτη με την ξυλεία της και τα κρασιά της και η δεύτερη με τις ελιές και την κτηνοτροφία, ανέπτυξαν μια οικονομία που ήταν συνδεδεμένη με τις απέναντι ακτές της Μικρά Ασίας, ενώ η Χίος, χάρη στο μονοπώλιο της περίφημης μαστίχας, ανέπτυξε ένα παγκόσμιο εμπορικό δίκτυο που την ώθησε στη δημιουργία του πιο ισχυρού εμπορικού στόλου της χώρας.

Το ίδιο συνέβη και στο κομμάτι της γαστρονομίας. Παρότι σε κάθε νησί παράγονται αρκετά προϊόντα, το καθένα απ' αυτά χαρακτηρίζεται από το βασικότερό του, που συμβάλλει, εκτός των άλλων, και στη διαμόρφωση του τουριστικού brand name του. Η Ικαρία με τα αγριοκάτσικά της, η Σάμος με τον αμπελώνα της και τα περίφημα μοσχάτα κρασιά, η Λέσβος με τα εξαιρετικά λάδια και τα 3 ΠΟΠ τυριά (φέτα, λαδοτύρι, γραβιέρα) και η Χίος με τη μαστίχα.

Όσο η ασχήμια δεν έχει περάσει στην ψυχή των ανθρώπων και όσο βλέπουμε περιποιημένους βασιλικούς, ασβεστωμένες αυλές, σπιτικά γλυκά και ζεστά χαμόγελα, η Ελλάδα θα κερδίζει τις εντυπώσεις. Γιατί οι εντυπώσεις στην Ελλάδα κερδίζονται στους εκτός ξενοδοχείων χώρους, επειδή εκεί εντοπίζεται η αυθεντικότητα.


— Πες μας ειδικά τι είναι αυτό που σε συγκίνησε στα νησιά.

Η αλήθεια είναι ότι οι τοπικές κοινωνίες των νησιών αρχίζουν να αξιοποιούν τη γαστρονομική κληρονομιά τους, τόσο στα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα όσο και στα εδέσματα και στα κρασιά, επιδιώκοντας να ενισχύσουν την τουριστική τους ταυτότητα. Εκτός των προϊόντων και των εδεσμάτων που απέκτησαν ήδη διεθνή αναγνώριση και αυξανόμενη ζήτηση, όπως το ασύρτικο, το μαυροτράγανο, η σαντορινιά φάβα, η ναξιώτικη γραβιέρα και η μυκονιάτικη κοπανιστή, έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι η έρευνα, το ψάξιμο και το σκάλισμα της γαστρονομικής μας κληρονομιάς οδηγεί σε εντυπωσιακά ευρήματα. Πρόσφατα ανακαλύψαμε στην Τήνο ένα τυρί, το «καρίκι», που ζυμώνεται μέσα σε φλασκί. Η γεύση του είναι «τύφλα να 'χουν τα γαλλικά camembert».

Θεωρώ πολύ συγκινητικό το ότι το κάθε νησί παλεύει να αναδείξει το τυράκι του, π.χ. το πέτρωμα, τη μανούρα, το αρσενικό, την ξινομυζήθρα, το σκοτύρι, την κοπανιστή, το βολάκι, ή κρασιά με παραγνωρισμένες ποικιλίες, όπως το ποταμίσιο, το μπεγλέρι, το φωκιανό, την κουντούρα, το σερφιώτικο, το τσαμπάτο. Όπως ιδιαίτερα συγκινητικό είναι να βλέπεις το κάθε νησί να επιχειρεί να φτιάξει το οινοποιείο του ή το τυροκομείο του και οτι οι Λειψοί, το μικρό αυτό νησάκι της άγονης γραμμής, απέκτησε σύγχρονο οινοποιείο και κάνει κρασιά από τοπικές ποικιλίες.

— Στο οδοιπορικό σου που καταγράφεται στα «Καφενεία της Ελλάδας» τι σε εντυπωσίασε περισσότερο;

Τα «Καφενεία της Ελλάδας», πρωταγωνιστές της καθημερινής ζωής κάθε τόπου, χώροι κοινωνικότητας με όλους τους συμβολισμούς και τους μυστικούς κώδικες, αποτελούσαν σημαντικό θεσμό των τοπικών κοινωνιών, μάρτυρες μιας εποχής όπου «των Ελλήνων οι κοινότητες» διαμόρφωναν την ιδιαίτερη ταυτότητά τους. Και στις μέρες μας, όταν τα πολλά χωριά ερημώνουν, τελικά τα καφενεία είναι οι τελευταίοι χώροι κοινωνικής συνάθροισης, οι ακρίτες που βαστούν τη ζωή στις εσχατιές της χώρας. Αυτό που μ' εντυπωσίασε περισσότερο στα 300 καφενεία που κατέγραψα από αισθητικής πλευράς είναι η αίσθηση της παρουσίας του χρόνου. Κάθε περίοδος αποτυπώνεται στους τοίχους των καφενείων και έτσι η ιστορία είναι ζώσα. Τα καφενεία συμπεριφέρονται σαν εθνολογικά, ιστορικά μουσεία του τόπου. Η θύελλα του εκμοντερνισμού δεν τα 'χει καταστρέψει όλα. Πολλά ανθίστανται. Εισερχόμενος στο Πανελλήνιον της Άμφισσας, στο καφενείο όπου γύρισε ο Αγγελόπουλος τον «Θίασο», νομίζεις ότι εισχωρείς σε άλλες εποχές. Η αίσθηση αυτή συνοδεύεται και από τη βίωση του κόσμου του καφενείου. Ένας κόσμος πιο συλλογικός, πιο γενναιόδωρος, πιο ανθρώπινος.

— Αποτελεί γενική παραδοχή ότι οικιστικά η Ελλάδα έχει ασχήμιες, όμως η λαϊκή αισθητική κερδίζει τους ξένους. Πού πιστεύεις ότι οφείλεται αυτό;

Οι ασχήμιες που μας ενοχλούν, ειδικά όσους έχουν ζήσει τα νησιά του Αιγαίου από την εποχή των δεκαετιών του '60 και του '70, δεν είναι τόσο δραματικές όσο στην Ισπανία. Μπορει να υπάρχει υπερδόμηση, προβλήματα καθαριότητας ή κυκλοφοριακά, αλλά έχει διατηρηθεί σε γενικές γραμμές η μικρή κλίμακα. Παντού θα βρεις κάποιες παραλίες ερημικές να κάνεις ήσυχα το μπάνιο σου. Κι ύστερα υπάρχει αυτό το φως που εξαγνίζει τα πάντα. Όσο η ασχήμια δεν έχει περάσει στην ψυχή των ανθρώπων και όσο βλέπουμε περιποιημένους βασιλικούς, ασβεστωμένες αυλές, σπιτικά γλυκά και ζεστά χαμόγελα, η Ελλάδα θα κερδίζει τις εντυπώσεις. Γιατί οι εντυπώσεις στην Ελλάδα κερδίζονται στους εκτός ξενοδοχείων χώρους, επειδή εκεί εντοπίζεται η αυθεντικότητα.

Ο Γιώργος Πίττας συνεχίζει να καταγράφει τα πιο πολύτιμα κομμάτια της Ελλάδας Facebook Twitter
Θεωρώ πολύ συγκινητικό το ότι το κάθε νησί παλεύει να αναδείξει το τυράκι του, π.χ. το πέτρωμα, τη μανούρα, το αρσενικό, την ξινομυζήθρα, το σκοτύρι, την κοπανιστή, το βολάκι, ή κρασιά με παραγνωρισμένες ποικιλίες, όπως το ποταμίσιο, το μπεγλέρι, το φωκιανό, την κουντούρα, το σερφιώτικο, το τσαμπάτο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Με το παλιό βιβλίο σου «Η αθηναϊκή ταβέρνα» επηρέασες αρκετό κόσμο, κυρίως νέα παιδιά, ώστε να ανακαλύψουν έναν ξεχασμένο πλούτο. Το ίδιο συνέβη και με τα «Πανηγύρια στο Αιγαίο» και, βέβαια, με τα πρόσφατα «Καφενεία της Ελλάδας». Πώς ξεκίνησες αυτά τα τρία οδοιπορικά και τι μήνυμα θα 'θελες να στείλεις;

Τελικά, τα καφενεία, η ταβέρνα και τα πανηγύρια δεν είναι τίποτε άλλο παρά οι εκφράσεις του δημόσιου βίου μας. Οι χώροι όπου οι ατομικότητες ξεπερνιούνται και λειτουργούν ως τμήματα μιας συλλογικής οντότητας. Με την κοινή ζωή και συναναστροφή αλλά και με το φαγοπότι, το γλέντι, με τις απελευθερωτικές δυνάμεις του χορού και του τραγουδιού γεννιέται αυτό το μοναδικό αίσθημα του «ανήκειν» σε μια κοινότητα, στον τόπο σου, και τελικά στον ολοκληρωμένο εαυτό σου. Και το μήνυμα δεν είναι άλλο από το εξής: στην υποκρισία των σύγχρονων κοινωνικών συναναστροφών και στη φυγή των «εικονικών» ταξιδιών, τα πανηγύρια, οι ταβέρνες και τα καφενεία έρχονται να μας υπενθυμίσουν ότι υπάρχει και η ζωή. Η ζωή μαζί με τους άλλους.

— Κατά τον Μάνο Χατζιδάκι, «εφόσον η Ελλάδα δεν πεθαίνει ποτέ, πάει να πει πως και ποτέ δεν θα αναστηθεί». Τελικά, Γιώργο, θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε την πολιτισμική μας ταυτότητα;

H Ελλάδα, καλέ μου Δημήτρη, πεθαίνει και γεννιέται κάθε μέρα με τη συμπεριφορά μας, με το ήθος μας, με τον σεβασμό μας στην παράδοση, με τις απελευθερωτικές δυνάμεις της νεωτερικότητας, με την ικανότητά μας να συνθέτουμε και να δημιουργούμε. Και είναι παρήγορο να βλέπεις παντού σ' όλο τον κόσμο, ως αντίδραση στην παγκοσμιοποιήση, να ξεσηκώνεται ένα οικουμενικό κίνημα νέων που με μια έντονη στροφή προς τη διερεύνηση και την επανερμηνεία του κόσμου της παράδοσης και των τοπικών πολιτισμών να κατευθύνεται στη δημιουργία ενός νέου συστήματος αξιών και νέων συλλογικών τοπικών ταυτοτήτων.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι αλήθειες της Μάργκαρετ Άτγουντ

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξη που έδωσε στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ