Η Ευαγγελία Μπασδέκη μεγαλώνει αληθινά φυτά στα μαλλιά της

Η Ευαγγελία Μπασδέκη μεγαλώνει αληθινά φυτά στα μαλλιά της Facebook Twitter
0

Η Ευαγγελία Μπασδέκη μεγαλώνει αληθινά φυτά στα μαλλιά της Facebook Twitter
Η περφόρμανς μου αυτή είναι η αφύπνιση μου και τη μοιράζομαι με το κοινό γιατί αποτελεί τη δήλωση μου. Αναζητώ μια περισσότερο αυθεντική και ειλικρινή σχέση χωρίς διαμεσολάβηση των "-ισμών", προσπαθώντας να ξαναγίνω συνέχεια του συνόλου στη φύση που με περιέχει και την περιέχω.
 

Η δήλωση με την οποία η καλλιτέχνις Ευαγγελία Μπασδέκη συνοδεύει την περφόρμανς και έκθεση "Η Σιωπή των Πιθήκων" που εγκαινιάζεται στην γκαλερί ΑΔ αναφέρει ότι πρόκειται για "μια προσπάθεια να κλείσει η ψαλίδα ανάμεσα στα αφηγήματα για τον άνθρωπο και τη φύση". Η εκκεντρική περφόρμερ έχει φυτέψει εδώ και λίγο καιρό σπόρους φυτών απαραίτητων για τη διατροφή μας στο κεφάλι της, ανάμεσα στα μαλλιά της, και τα φυτά μεγαλώνουν με τη φροντίδα της ίδιας, ως ξενιστή, μια και "έχει αποφασίσει ενσυνείδητα να διαθέσει για τον σκοπό της ανάπτυξης των σπόρων τη θερμοκρασία της, τον ιδρώτα, τον χρόνο και τον χώρο της". Έχοντας στο μυαλό μας έντονα τα κυπελλάκια με το βαμβάκι και τις φακές που φροντίζαμε για να φυτρώσουν στο πλαίσιο αντίστοιχων μαθημάτων στο δημοτικό, θελήσαμε να μάθουμε περισσότερα για αυτή την πρωτότυπη δράση, μιλώντας με την κ. Μπασδέκη.

  

— Πώς προέκυψε αυτή η εντυπωσιακή ιδέα για την έκθεση και την περφόρμανς; Υπήρξε κάποιο προσωπικό βίωμα ή έναυσμα;

Η απώλεια αγαπημένου προσώπου από αρρώστια πιστεύω ότι υπήρξε η αφύπνιση μου πάνω στη σχέση ανθρώπου-φύσης. Η συνειδητοποίηση της μοναξιάς που βιώνουμε ως ανθρώπινο είδος, προϊόν αυτής της κακοποιημένης σχέσης, η ανικανότητα των "-ισμών" να μεταφράσουν την ουσία της φύσης, αλλά και αγωνιά για την απάθεια και την ανημποριά για οποιαδήποτε αλλαγή, υπήρξαν κάποιοι από τους λόγους που με κινητοποίησαν.

Όλοι ανησυχούν αν θα πάθω αλλεργία η, από πιθανή δημιουργία μυκήτων, αν θα χάσω τα μαλλιά μου! Με εκπλήσσει το ότι βάζουμε τόσα χημικά στα μαλλιά μας χωρίς δεύτερη σκέψη ενώ μας απασχολούν σοβαρά λίγες φύτρες. Η πλήρης δαιμονοποίηση της φύσης;

— Περιγράψτε μου τις πρακτικές δυσκολίες του εγχειρήματος.

Βασική πρακτική δυσκολία ήταν αυτή του ύπνου, αφού είμαι υποχρεωμένη να χρησιμοποιώ αεροπορικό μαξιλαράκι για να υπακούει ο αυχένας σε συγκεκριμένη κλίση ώστε να μη λιώσω τις φύτρες. Φυσικά η ποιότητα ύπνου είναι κακίστη αλλά δεν με απασχολεί τόσο όσο το άγχος μου αν το πρωί οι φύτρες μου θα είναι εκεί υγιείς! Μια άλλη δυσκολία είναι αυτή του καιρού, ο όποιος ακόμη δεν έχει σταθεροποιηθεί, ενώ εγώ είμαι υποχρεωμένη να "ποτίζω" τα μαλλιά μου ψεκάζοντάς τα συνεχεία αφού σε αυτό το στάδιο οι σπόροι θέλουν αρκετή υγρασία για την ανάπτυξη τους.

Δυσκολία μικρότερης σημασίας είναι το ότι δεν μπορώ να πλύνω τα μαλλιά μου για όσο διαρκεί αυτή η περφόρμανς και ότι πρέπει να περνάω αρκετή ώρα μέσα στο σπίτι - όχι ότι δεν θέλω να με δουν με φύτρες στο κεφάλι, μάλλον οι υπόλοιποι δεν θα ήθελαν να με βλέπουν έτσι. Δεν μπορώ να επιτρέπω μεγάλες αλλαγές μικροκλίματος, όχι πολλή ζεστή, όχι πολύ ήλιο για να εξασφαλιστεί η επιβίωση των φυτών, όποτε οι μετακινήσεις περιορίζονται. Έτσι είχα τον χρόνο να σκεφτώ αν όλες αυτές οι μετακινήσεις και οι καθημερινές ασχολίες ήταν πραγματικά απαραίτητες.

Να προσθέσω επίσης την ανησυχία όλων αν θα πάθω αλλεργία η, από πιθανή δημιουργία μυκήτων, αν θα χάσω τα μαλλιά μου! Εν αντιθέσει, φίλος δερματολόγος μου το πρότεινε ως κούρα με τη χρήση σπόρων τριγωνέλλας. Με εκπλήσσει το ότι βάζουμε τόσα χημικά στα μαλλιά μας χωρίς δεύτερη σκέψη ενώ μας απασχολούν σοβαρά λίγες φύτρες. Η πλήρης δαιμονοποίηση της φύσης;

— Πώς συνοψίζεται η προσωπική σας σχέση με τη φύση;

Η περφόρμανς μου αυτή είναι η αφύπνιση μου και τη μοιράζομαι με το κοινό γιατί αποτελεί τη δήλωση μου. Αναζητώ μια περισσότερο αυθεντική και ειλικρινή σχέση χωρίς διαμεσολάβηση των "-ισμών", προσπαθώντας να ξαναγίνω συνέχεια του συνόλου στη φύση που με περιέχει και την περιέχω.

Η Ευαγγελία Μπασδέκη μεγαλώνει αληθινά φυτά στα μαλλιά της Facebook Twitter

— Ποια στερεότυπα απεικόνισης της φύσης από τις πλαστικές τέχνες σας ξενίζουν ή θεωρείτε ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα;

Η φύση έχει στερεοτυπικά παρουσιαστεί-κατασκευαστεί (και με την βοήθεια της τέχνης) ως πηγή πόρων, ως νοσταλγία αγριότητας ή ως δραματικοποιημένο φόντο στις ανθρώπινες δραστηριότητες. Η περφορμανς "Η σιωπή των πιθήκων" είναι μια προσπάθεια "απεννοιολογησης" της φύσης και του σκοπού της μίμησης, είναι μια ανάγκη αγωνιώδης αν θέλουμε η τέχνη να έχει έναν ρολό στην διαμόρφωση-μεταμόρφωση των κοινωνικών αξιών στις οικολογικές προκλήσεις. Ένα ερώτημα αν θα μπορούσε να επιτευχθεί μια σύμβαση ανάμεσα στη φύση και το νοητικό προϊόν.

— Αν και θέλετε να αποφύγετε τις κοινωνιολογικές προεκτάσεις, θα ήθελα να σας ρωτήσω πώς αντιλαμβάνεστε τη θέση του ανθρώπου μέσα στο οικολογικό οικοδόμημα.

Πιστεύω ότι ο άνθρωπος πρέπει να επαναπροσδιορίσει τον χώρο του μέσα στην οικολογική κοινότητα εάν θέλει να επιβιώσει.

— Η έκθεση τι περιλαμβάνει; Για ποιο λόγο χρησιμοποιήσατε το όνομα "Η Σιωπή των Πιθήκων";

Στην έκθεση υπάρχουν 9 φωτογραφίες, μαρτυρία αυτής της δράσης και θα δείτε τους σπόρους να μεγαλώνουν μέσα στα μαλλιά μου. "Η σιωπή των πιθήκων" είναι μια αναφορά στα πειράματα που γίνονται στα εργαστήρια με πίθηκους στους οποίους μαθαίνουν να τραγουδούν και να χορεύουν - ο εξανθρωπισμός της φύσης. Επίσης πρόκειται για ένα σχόλιο στη Δαρβινική μάτια της ανθρώπινης εξέλιξης.

— Προτείνετε κάτι απτό μέσα από αυτή την περφόρμανς, μια και θέλετε να αποφύγετε τη συνήθη "κατήχηση" που όλοι έχουμε συνδέσει με την οικολογία;

Προτείνω το σώμα του καλλιτέχνη ως tabula rasa σε σχέση με όλους τους κατηχισμούς, ένα σώμα το όποιο ανθίζει κάτω από την αναπαραγωγική δύναμη που μόνο η φύση έχει. Μια νέα αρχή όπου οι παλιοί δογματισμοί δεν έχουν να προσφέρουν το ελάχιστο. Μια επιτακτική ανάγκη να ξαναγοράσουμε τη σχέση μας με τη φύση.

Το (επαναστατημένο) σώμα ακυρώνει συνήθειες και πράξεις, αναιρεί προτεραιότητες. Έρχεται σε ρήξη και παίρνει τις αποστάσεις του από το καπιταλιστικό κοινωνικό μοντέλο μέσα στο όποιο του ζητείται να υπάρξει, παρά σε ρήξη με τη φύση.
Κατ' επέκταση το σώμα τώρα θέτει ερωτήματα -μέσω της οικολογίας- για την όλη υποκειμενικότητα και για τους καπιταλιστικούς σχηματισμούς δύναμης των οποίων η ραγδαία ανάπτυξη δεν μπορεί να εγγυηθεί την συνεχεία τους. Η οικολογία πρέπει να ειδωθεί μέσα σε ένα ευρύτερο ορισμό περιβαλλοντικό, κοινωνικό και υπαρξιακό.

Η Ευαγγελία Μπασδέκη μεγαλώνει αληθινά φυτά στα μαλλιά της Facebook Twitter
Προτείνω το σώμα του καλλιτέχνη ως tabula rasa σε σχέση με όλους τους κατηχισμούς, ένα σώμα το όποιο ανθίζει κάτω από την αναπαραγωγική δύναμη που μόνο η φύση έχει.

Info

Ευαγγελία Μπασδέκη - «Η Σιωπή των Πιθήκων»

ΑΔ Gallery (Παλλάδος 3, Ψυρρή, 210 3228785, www.adgallery.gr)

Διάρκεια έκθεσης: 12/6-18/7

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή: 12:00-21:00 & Σάββατο: 12:00-16:00

Ζωνταντή περφόρμανς την Παρασκευή 12/6 (20:00-22:00) και το Σάββατο 13/6 (12:00 – 16:00)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ