Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr

Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
0
Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
H είσοδος του μουσείου από τον Aston Webb 1899–1909

 

«Η πρόκληση είναι απλή: μπορούν οι έφοροι και οι επιμελητές αλλά και τα παραδοσιακά πολιτιστικά μας μοντέλα να ανταποκριθούν στην επιθυμία των ανθρώπων να βιώσουν τον πολιτισμό, την πολιτιστική τους κληρονομιά και το περιβάλλον τους με διαφορετικούς τρόπους;», είπε ο Βρετανός πρέσβης, Τζων Κίττμερ στην ημερίδα που διοργάνωσε η Βρετανική πρεσβεία στην Αθήνα με κεντρικό θέμα τη χρηματοδότηση και αειφορία των χώρων πολιτισμού. Συμμετείχαν σημαντικοί Βρετανοί και Έλληνες ομιλητές από μουσεία και εταιρίες οι οποίοι αναφέρθηκαν σε επιχειρηματικές δράσεις που αποτελούν μέρος του κλάδου της βιωματικής οικονομίας (experience economy).

 

Στο V & A είμαστε τυχεροί καθώς διαθέτουμε μια εξαιρετικά μεγάλη συλλογή διαφόρων αντικειμένων από τα οποία να μπορεί να αναπτύξουμε εκθέσεις, ωστόσο ένα ποσοστό των εκθεμάτων προέρχεται από άλλα μουσεία και με αυτό τον τρόπο επωφελούμαστε για να χτίσουμε γέφυρες και σχέσεις μαζί τους.

 

Ανάμεσά τους, η Rosie Wanek, υπεύθυνη των περιοδικών εκθέσεων του μουσείου Victoria and Albert του Λονδίνου, η οποία απάντησε στις ερωτήσεις μας για ένα από τα πιο δραστήρια, ενδιαφέροντα και διάσημα μουσεία του κόσμου.

  

To Victoria and Albert Museum είναι ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Στηρίζεστε σε δικές σας πηγές χρηματοδότησης ή έχετε επιχορήγηση και από το κράτος;

Το Μουσείο συνδέεται με το υπουργείο Πολιτισμού Μέσων Ενημέρωσης και Αθλητισμού. Το 60% περίπου της χρηματοδότησής του προέρχεται από κρατικούς πόρους με τη  μορφή επιχορήγησης.

Πόσο σημαντικό είναι να έχετε υποστηρικτές και ευεργέτες; Είστε ικανοποιημένοι από την ανταπόκριση προς το μουσείο;

Οι υποστηρικτές είναι απαραίτητοι για το μουσείο προκειμένου να συνεισφέρουν στο ποικίλο και συναρπαστικό πρόγραμμά του ή να συνδράμουν στην ανανέωση και την έκθεση των μόνιμων συλλογών μας. Η οικονομική στήριξη είναι τόσο απαραίτητη, προκειμένου να αναπτύξουμε τα πρότζεκτ μας, να κάνουμε εξαγορές, όσο πολύτιμη είναι η εμπειρία των επιμελητών μας και το περιεχόμενο των συλλογών μας. Γενναιόδωροι υποστηρικτές μας επέτρεψαν να πετύχουμε πολλά και σημαντικά έργα που δε θα είμασταν σε θέση να πράξουμε μόνοι μας, επομένως είμαστε εξαιρετικά ευγνώμονες τόσο για όσα έχουν πραγματοποιηθεί στο παρελθόν όσο και για την μελλοντική συμμετοχή τους στο θεσμό.

 

Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η βόρεια πλευρά και οι κήποι από τον Captain Francis Fowke, 1864–69

 

Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Timber Wave, ένα σύγχρονο έργο στην είσοδο του V&A.

 

Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η έκθεση για τον Ντέιβιντ Μπάουι. 311.000 επισκέπτες.

 

Με πάνω από δύο εκατομμύρια αντικείμενα που διαθέτει το μουσείο, είστε σε θέση να οργανώσετε θεματικές ή περιοδικές εκθέσεις ακόμη και χωρίς δανεισμούς από άλλα μουσεία. Ποιά είναι η πρακτική που ακολουθείτε προκειμένου να ενισχύσετε τις σχέσεις σας με άλλα μουσεία;

Στο V & A είμαστε τυχεροί καθώς διαθέτουμε μια εξαιρετικά μεγάλη συλλογή διαφόρων αντικειμένων από τα οποία να μπορεί να αναπτύξουμε εκθέσεις, ωστόσο ένα ποσοστό των εκθεμάτων προέρχεται από άλλα μουσεία και με αυτό τον τρόπο επωφελούμαστε για να χτίσουμε γέφυρες και σχέσεις μαζί τους.  Το V & A, επίσης, συνεργάζεται συχνά με άλλα μουσεία και πολιτιστικά ιδρύματα μέσω του προγράμματος που υπάρχει για την έρευνα και τις περιοδεύουσες εκθέσεις.

  

Παρακολουθώντας  τη δραστηριότητά σας μπορεί κανείς να δει την παράδοση να συμβαδίζει με τη σύγχρονη τέχνη σε μεγάλη ισορροπία. Θα μπορούσατε να μας εξηγήσετε την ιδέα αυτής της αρμονικής ανάπτυξης;

Το V & A επιθυμεί να συμμετέχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό τόσο στις εκθέσεις του όσο και στις εκδηλώσεις και τα δημιουργικά του προγράμματα. Υποστηρίζει ενεργά την ανάπτυξη της σύγχρονης δημιουργίας.  Το μουσείο ιδρύθηκε ως πηγή έμπνευσης των νέων σχεδιαστών και φιλοδοξούμε να εκπληρώνουμε αυτό τον λειτουργικό σκοπό. Ως εκ τούτου, φροντίζουμε ώστε να δημιουργούμε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα που να προσφέρει κάτι για όσους ενδιαφέρονται για το παρελθόν, ενώ, σταθερά, παραμένει στο επίκεντρο της συζήτησης η θέση της τέχνης και του design στο παρόν.

Οι περιοδικές εκθέσεις  για τις οποίες είστε υπεύθυνη, είναι εξαιρετικά σχεδιασμένες. Σε ποιά προοπτική τις οργανώνετε;

Οι περιοδικές εκθέσεις είναι ένας βασικός τρόπος μέσω του οποίου είμαστε σε θέση να προσφέρουμε νέες προοπτικές στην τέχνη και στο design, αλλά και στις μόνιμες συλλογές μας. Δημιουργώντας ένα ποικίλο και εναλλασσόμενο πρόγραμμα είμαστε σε θέση να προσελκύσουμε μεγαλύτερο κοινό. 

Πόσο μακρύς είναι ο χρονικός ορίζοντας προετοιμασίας μιας μεγάλης έκθεσης και πόσοι ασχολείστε με αυτή την προετοιμασία;

Η προετοιμασία μια έκθεσης μπορεί να διαρκέσει από έξι μήνες έως δυο χρόνια ανάλογα με την κλίμακα και το πλαίσιο της δημιουργίας της. Έχουμε μια ευρεία ομάδα εργασίας με τους επιμελητές να ασχολούνται το μεγαλύτερο διάστημα και αργότερα να μπαίνουν στη διαδικασία ομάδες συντονιστών, σχεδιαστές, συντηρητές και άλλοι.

Εκτός από την έκθεση για τον Αλεξάντερ Μακ Κουίν, το 2015, ποιές άλλες εκθέσεις προετοιμάζετε;

Προετοιμάζουμε τις παρακάτω εκθέσεις:

All of this belongs to you, από την 1η Απριλίου έως τις 19 Ιουλίου 2015. Tο V & A θα εξετάσει το ρόλο των δημόσιων θεσμών στη σύγχρονη ζωή και τι σημαίνει να είναι υπεύθυνος για μια εθνική συλλογή.

What is Luxury? Από τις 25 Απριλίου έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2015. Τι είναι πολυτέλεια; Εξετάζουμε την ιδέα της πολυτέλειας σήμερα και την αντίληψη που έχουμε γιαυτήν εννοιολογικά και πολιτιστικά.

Shoes: Pleasure and Pain, από τις 13 Ιουνίου έως τις 31 Ιανουαρίου 2016. 200 ζευγάρια από τα πιο εκκεντρικά και ακραία παπούτσια στον κόσμο.

Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Οι βιτρίνες με τα κεραμικά και τις πορσελάνες
Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η βιβλιοθήκη του V&A
Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Savage Beauty, αφιερωμένη στον Αλεξάντερ Μακ Κουίν
Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την είσοδο του μουσείου

 

Ποιός είναι ο αριθμός των επισκεπτών που σας κάνει να θεωρείτε μια έκθεση επιτυχημένη;

Ο αριθμός των επισκεπτών εξαρτάται από τη φύση της έκθεσης. Είναι σημαντικό για το μουσείο να προσφέρει ένα ισορροπημένο πρόγραμμα και με εξειδικευμένα θέματα και με δημοφιλή. Η έκθεση για τον David Bowie το καλοκαίρι του 2013 ήταν μια από τις πιο δημοφιλείς εκθέσεις μας και προσέλκυσε 311,00 επισκέπτες.

  

Ποιός είναι ο προσανατολισμός του μουσείου προκειμένου να βρίσκεται κάθε χρόνο με τις εκθέσεις του στο προσκήνιο;

Εργαζόμαστε σκληρά για να δημιουργήσουμε ένα συνεχώς νέο πρόγραμμα ή εκδηλώσεις και εκθέσεις που ελπίζουμε ότι θα δημιουργήσουν το στοιχείο της έκπληξης και θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού. Δε μπορεί να σταθούμε απλώς σε αυτά που διαθέτουμε. Το κοινό αγαπά το νέο και πάντα προσπαθούμε να του το προσφέρουμε.

Υπάρχουν πράγματα που θα θέλατε να αλλάξετε και ποιά είναι αυτά;

Δύσκολη απάντηση. Νομίζω ότι το κτίριο μας στο South Kensington είναι ένα από τα μεγαλύτερα περιουσιακά στοιχεία μας, αλλά επίσης, ως οργανώτρια εκθέσεων βρίσκω ότι είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις μας. Πρόκειται για ένα παλιό ιστορικό κτίριο με το οποίο πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με, προκειμένου να διατηρήσει την ακεραιότητά του. Έχουμε πολύ λίγο αποθηκευτικό χώρο  και η πρόσβαση είναι πολύ δύσκολη, οι πόρτες έχουν μικρά ανοίγματα και δύσκολα μπορούμε να τοποθετήσουμε μέσα στο μουσείο μεγάλα έργα. Αλλά αυτές οι προκλήσεις έχουν δοκιμάσει την ευφυΐα μας και προσθέτουν το στοιχείο του συναρπαστικού στη δουλειά μας. Ευτυχώς χτίζουμε ένα νέο εκθεσιακό χώρο που θα ανοίξει στις αρχές του 2017. Αυτό μας δίνει έναν λαμπρό νέο χώρο για να παρουσιάσουμε εκθέσεις αλλά θα μας επιστρέψει να παρουσιάσουμε  τους χώρους στο τωρινό μας κτίριο έτσι ώστε ο κόσμος να δει την ομορφιά της αυθεντικής αρχιτεκτονικής του, χωρίς τις σημερινές παρεμβάσεις που έχουν γίνει προκειμένου οι χώροι να είναι εκθεσιακοί.

Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Το εστιατόριο του μουσείου
Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Εγκατάσταση του Omer Arbel μέσα στο μουσείο

Μια προσωπική ερώτηση για το τέλος: Ποιά είναι η αγαπημένη σας έκθεση από αυτές που έχετε ή οργανώνετε και γιατί;

Προετοιμάζω μια έκθεση για την κλωστοϋφαντουργία της Ινδίας που θα ανοίξει το φθινόπωρο του 2015. Πρόκειται για μια μεγάλη έκθεση. Πραγματικά απολαμβάνω να δουλεύω σε εκθέσεις που αποκαλύπτουν κρυφές ιστορίες ή κάνουν τις δύσκολες ιστορίες προσβάσιμες. Μια τέτοια ήταν η έκθεση για τον μοντερνισμό το 2011. Η Ινδική Κλωστοϋφαντουργία θα αποκαλύψει πολλές από τις ιστορίες, την καινοτομία και τις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στο να απολαμβάνουμε τόσο υψηλής ποιότητας χειροποίητα υφάσματα σε έναν κόσμο που κατακλύζεται από τα προϊόντα υψηλής ποιότητας κατασκευασμένα όμως από μηχανές. Τόσο η έκθεση για την κλωστοϋφαντουργία όσο και ο μοντερνισμός, μας έδωσαν εκτός των άλλων τη δυνατότητα να συνεργαστούμε θετικά και συλλογικά στην προσέγγιση των θεμάτων, όλοι όσοι αναμειχθήκαμε σε αυτές.

Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η αίθουσα με τα γλυπτά
Η υπεύθυνη του εξαιρετικού Victoria & Albert Museum στο LIFO.gr Facebook Twitter
Αποθήκη του μουσείου
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ