Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite»

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης του «Roma», Αλφόνσο Κουαρόν, με τον Χρυσό Λέοντα ανά χείρας. Φωτο: EPA/ETTORE FERRARI
0

Δίκαια, το μεγαλύτερο βραβείο του Φεστιβάλ Βενετίας κατέληξε στην καλύτερη ταινία: το Roma, το τρυφερό και με έναν μοναδικό τρόπο επικό, αυτοβιογραφικό χρονικό της νεότητας του σκηνοθέτη Αλφόνσο Κουαρόν, μέσα από τα μάτια δυο γυναικών που καθαρίζουν το σπίτι και μεγαλώνουν τα παιδιά μιας πολυμελούς οικογένειας στην ομώνυμη γειτονιά της πόλης του Μεξικό, στις αρχές της δεκαετίας του 70, κατέκτησε το Χρυσό Λιοντάρι, σε μια χρονιά με μεγάλο ανταγωνισμό, τρανταχτά ονόματα ανάμεσα στους συμμετέχοντες δημιουργούς, διαμαρτυρίες για τη σχεδόν μηδενική παρουσία γυναικών στις 21 ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος, και από τους Ιταλούς αιθουσάρχες για την πληθωρική επέλαση του Netflix στη Γαληνοτάτη, με συνολικά 6 ταινίες σε διάφορα τμήματα – οι 3 στο επίσημο.

Σημαντική ταινία στην πλούσια καριέρα του Κουαρόν, το Roma είναι, εκτός από πολλά άλλα, η συγκινητική ωδή στη γυναίκα που τον μεγάλωσε, και σε εκείνη ειδικά, εκτός από την οικογένεια και την πατρίδα του, αφιέρωσε το βραβείο του, καθώς μάλιστα, σήμερα είναι τα γενέθλιά της!

Το θέμα της παρακμής του δυτικού πολιτισμού, σε όλες του τις εκφάνσεις, επικράτησε στην επιλογή του διαγωνιστικού προγράμματος και ως ένα βαθμό, φάνηκε στις βραβεύσεις. Ωστόσο, η επιτροπή δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία του μείγματος δεξιοτεχνίας και ουσίας που είναι το «Roma» του Κουαρόν.

Κανείς δε μπορεί να κακίσει τον Μεξικανό πρόεδρο της κριτικής επιτροπής, περυσινό νικητή του Λιονταριού με τη Μορφή του Νερού και στενό φίλο του Κουαρόν, Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, για εθνική ευνοιοκρατία, γιατί το Roma, όχι μόνο είναι υπέροχη παρένθεση στη φιλμογραφία του 57χρονου Κουαρόν, αλλά καθηλώνει με τη στιλπνή, ονειρική κινηματογράφησή του.

Ο δικός μας Γιώργος Λάνθιμος θριάμβευσε με δύο βραβεία για την τελευταία ταινία του, το The Favourite, μια πονηρή, πικάντικη, εξαιρετικά γραμμένη και σκηνοθετημένη δραματική κομεντί εποχής με δυο εκλεκτές που παλεύουν με ό,τι μέσο διαθέτουν (του σεξ συμπεριλαμβανομένου) για την εύνοια της βασίλισσας Άννας της Αγγλίας.

Σε αυτές τις τρεις τρομερές γυναίκες αφιέρωσε ο Γιώργος τον Αργυρό Λέοντα/Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής (το δεύτερο προσωπικό βραβείο στη Βενετία, μετά από εκείνο του σεναρίου, που είχε μοιραστεί με το Ευθύμη Φιλίππου, για τις Άλπεις).

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Ο νικητής του φετινού Μεγάλου Βραβείου της Επιτροπής, Γιώργος Λάνθιμος

Η Έμα Στόουν και η Ρέιτσελ Βάις ήταν μια χαρά στους ρόλους τους, αλλά την παράσταση έκλεψε με διαφορά η απίθανη Ολίβια Κόλμαν, στον ρόλο της βασανισμένης, δόλιας και δύσμοιρης ταυτόχρονα, Άννας. Η Κόλμαν ευχαρίστησε τον Λάνθιμο και χαιρέτησε στα ιταλικά, δείχνοντας την αγάπη για την αγαπημένη της πόλη. Μετά το βραβείο ερμηνείας στη Βενετία, είναι σίγουρο πως ο δρόμος για το awards circuit της σεζόν θα είναι μακρύς και αφάνταστα ευχάριστος για την ηθοποιό, στον χαρακτήρα που θα την κάνει γνωστή σε όσους δεν είχαν την τύχη να την απολαύσουν στη μέχρι τώρα πορεία της.

Το βραβείο σκηνοθεσίας έλαβε, εξ αποστάσεως, ο απών από την τελετή Ζακ Οντιάρ για το στοχαστικό, θαυμάσιο γουέστερν του, The Sisters Brothers, με πρωταγωνιστές τον Χοακίν Φίνιξ, τον Τζέικ Τζίλενχαλ και, καλύτερο όλων, τον Τζον Σ Ράιλι.

Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, ο Γουίλεμ Νταφόου δεν είχε πάρει κανένα βραβείο στη μακρά, άκρως «σινεφίλ» καριέρα του. Φέτος ήρθε η δική του στιγμή, για τον πιο αβανταδόρικο ρόλο που του έχει προσφέρει ποτέ σκηνοθέτης, του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, στο At Eternity's Gate. Λογικά, ευχαρίστησε τον Τζούλιαν Σνάμπελ, λέγοντας πως αν ο Ολλανδός ζωγράφος ήταν οι πίνακες του, ο Αμερικανός σκηνοθέτης είναι η ταινία αυτή.

Ο Νταφόου ήταν επίσης αφηγητής στο Vox Lux του Μπρέιντι Κόρμπετ (η δεύτερη ταινία του μετά τη Γέννηση ενός Ηγέτη), που απουσίαζε εντελώς από τα βραβεία, όπως επίσης το Peterloo του Μάϊκ Λι, το First Man του Ντέιμιαν Σαζέλ και το Suspiria του Λούκα Γκουαντανίνο.

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Η πρωταγωνίστρια του «The Favourite» Ολίβια Κόλμαν κέρδισε το βραβείο Coppa Volpi για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία. Φωτο: EPA/ETTORE FERRARI

Αντίθετα, και όπως ήταν αναμενόμενο, η μοναδική γυναίκα ανάμεσα στους συμμετέχοντες, η Τζένιφερ Κεντ του Babadook, κέρδισε το βραβείο της επιτροπής για το Nightingale και φυσικά ενθάρρυνε τις ομόφυλές της να συνεχίσουν να κάνουν ταινίες, τονίζοντας πως η γυναικεία δύναμη είναι η πλέον θεραπευτική στον κόσμο.

Το Netflix διπλασίασε τις νίκες του με το βραβείο σεναρίου για το σπονδυλωτό γουέστερν των έμπειρων αδελφών Κοέν, The Ballad of Buster Scruggs, ένα εναλλάξ διασκεδαστικό και πικρά δραματικό portemanteau για την Άγρια Δύση.

Το θέμα της παρακμής του δυτικού πολιτισμού, σε όλες του τις εκφάνσεις, επικράτησε στην επιλογή του διαγωνιστικού προγράμματος και ως ένα βαθμό, φάνηκε στις βραβεύσεις. Ωστόσο, η επιτροπή δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία του μείγματος δεξιοτεχνίας και ουσίας που είναι το Roma του Κουαρόν.

Τα βραβεία του επίσημου διαγωνιστικού

Χρυσό Λιοντάρι: Roma

Αργυρό Λιοντάρι - Μεγάλο Bραβείο της Eπιτροπής: The Favourite

Αργυρό Λιοντάρι Σκηνοθεσίας: Ζακ Οντιάρ (The Sisters Brothers)

Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Ολίβια Κόλμαν (The Favourite)

Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Γουίλεμ Νταφόου (At Eternity's Gate)

Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου: Τζόελ και Ίθαν Κοέν (The Ballad of Buster Scruggs)

Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: The Nightingale

Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για νέο ηθοποιό: Μπεϊκάλι Γκανάμπαρ (The Nightingale)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Με το «Roma» ο Αλφόνσο Κουαρόν επισκέπτεται το Μεξικό της παιδικής του ηλικίας και επιλέγει να φέρει στο προσκήνιο τους ενήλικους πρωταγωνιστές που έπλασαν τις μνήμες του
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Στην πιο πολωτική ταινία του Φεστιβάλ Βενετίας, ο Λούκα Γκουαντανίνο δεν έκανε ένα σεβαστικό ή ελεύθερο remake του Suspiria, αλλά μια δοκιμιακή ανάλυση προσθέτοντας τα κομμάτια που αισθανόταν πως έλειπαν από αυτό το διονυσιακό λουτρό αίματος χορού και φεμινισμού
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση

Με το «Never look away» ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ («Οι ζωές των άλλων») συνεχίζει να ακτινογραφεί το κόμπλεξ του γερμανικού DNA, αυτήν τη φορά μέσα από σπαράγματα της ζωής του τεράστιου ζωγράφου Γκέρχαρντ Ρίχτερ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ