Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση Facebook Twitter
Στο «Never look away» ο Μπάνερτ/Ρίχτερ γίνεται μάρτυρας συγκλονιστικών στιγμών της Ιστορίας και παρατηρητής μιας μετάβασης που του κόστισε προσωπικά.
0

Ο ήρωας του «Never look away», ο νεαρός Κουρτ Μπάνερτ, που γεννήθηκε στη Δρέσδη, είδε την αγαπημένη του θεία να καταστρέφεται ως μιαρή παράφρων από τη ναζιστική πολιτική εξυγίανσης από τους προβληματικούς πολίτες, τη χώρα του να καταστρέφεται από τον πόλεμο, τα όνειρά του για δημιουργική ζωγραφική να ακυρώνονται από τους ιδεολογικούς περιορισμούς του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και άδραξε την ευκαιρία να διαφύγει στο Δυτικό Βερολίνο στα '60s και να διαμορφώσει ένα ιδιαίτερο ύφος που αναμειγνύει το τραύμα, τη μνήμη και την ενεργοποίηση της φαντασίας του φωτορεαλισμού, αντώνυμος του Γκέρχαρντ Ρίχτερ, του σπουδαιότερου Γερμανού ζωγράφου του 20ού αιώνα και ενός από τους εν ζωή τιτάνες στις εικαστικές τέχνες.

Ο σκηνοθέτης Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ, μετά τη φάλτσα παρένθεση του «Τουρίστα», επέλεξε σωστά να μην κατονομάσει τον Ρίχτερ αλλά να βασιστεί σε πολλά βιογραφικά και καλλιτεχνικά στοιχεία που εξυπηρετούν τη δομή και τη ροή της ταινίας του, για να μην περιοριστεί σε μια στενή και στεγνή απαρίθμηση των γεγονότων στη ζωή του ζωγράφου κι έτσι να εγκλωβιστεί σε ένα καθαρό biopic − ο Ρίχτερ όχι μόνο δεν είχε πρόβλημα με αυτό, αλλά του πρόσφερε πληροφορίες άγνωστες και διαφωτιστικές γύρω από τις εμπειρίες και τα πρόσωπα που τον σημάδεψαν.

Ο Ντόνερμαρκ κρίνει απαραίτητο να δώσει βάρος στις διαπροσωπικές εμπλοκές για να ενσωματώσει τις επιπλοκές που προκύπτουν στη γενικότερη εικόνα μιας δυσλειτουργικής, επικίνδυνης σχιζοφρένειας της γερμανικής κοινωνίας πριν και μετά τον πόλεμο: οι έντιμοι πολίτες με συνείδηση και αρετή μοιάζουν να ασφυκτιούν από την ισοπεδωτική μειονότητα.

Έτσι, κατευθύνει το κέντρο βάρους πέρα από τη δύναμη της τέχνης ως μέσου υποσυνείδητης έκφρασης και υπερβατικού σχολίου σε ένα ευρύτερο χρονικό της γερμανικής ψυχής. Ο Μπάνερτ/Ρίχτερ γίνεται μάρτυρας συγκλονιστικών στιγμών της Ιστορίας και παρατηρητής μιας μετάβασης που του κόστισε προσωπικά.

Στον αντίποδα της παθητικής πρώτης περιόδου της ζωής του βρίσκεται ένας επιφανής γυναικολόγος, καθηγητής σε κλινική που παρακολουθεί και «εκτελεί» ασθενείς με προβλήματα, πλήρως ευθυγραμμισμένος με την εξουσία.

Ο Ζίμπαντ (Σεμπάσταν Κοχ) είναι το είδος του ανώτερου άνδρα, ένας χαμαιλέοντας που επιβιώνει περίφημα από τις δραματικές αλλαγές, ικανός να γίνει πιο κομμουνιστής από τους συντρόφους στο Ανατολικό Βερολίνο και πιο κοσμοπολίτης από τους Δυτικούς, όταν ο προστάτης του τού διαμηνύει πως δεν μπορεί πλέον να καλύπτει τις παλιές του αμαρτίες και αναγκάζεται να διαφύγει στο «πολιτισμένο» εξωτερικό.

 

Werk ohne Autor — Never Look Away

Η κόρη του ερωτεύεται τον Μπάνερτ και ο πεθερός, κρατώντας τα προσχήματα, κάνει ό,τι περνάει από τα έμπειρα χέρια του για να αποτρέψει το ζευγάρωμα, υπακούοντας στη ρατσιστική του ιδεολογία. Οι οικογενειακές σχέσεις καταλαμβάνουν μεγάλο χώρο στην ταινία που διαρκεί 3 ώρες και συχνά συνορεύει με το ασαφές μελόδραμα μέσα στη δίνη κρίσιμων αποφάσεων.


Ο Ντόνερμαρκ κρίνει απαραίτητο να δώσει βάρος στις διαπροσωπικές εμπλοκές για να ενσωματώσει τις επιπλοκές που προκύπτουν στη γενικότερη εικόνα μιας δυσλειτουργικής, επικίνδυνης σχιζοφρένειας της γερμανικής κοινωνίας πριν και μετά τον πόλεμο: οι έντιμοι πολίτες με συνείδηση και αρετή μοιάζουν να ασφυκτιούν από την ισοπεδωτική μειονότητα.

Στις «Ζωές των άλλων» κατέγραψε την παράνοια της διχοτόμησης, την ενοχή και το άχθος της ελευθερίας της έκφρασης σε μια εποχή καταστολής και υποκρισίας. Το «Never look away», ακόμη και ως τίτλος, δηλώνει την ανάληψη ευθυνών που η αποστροφή του βλέμματος είχε αναβάλει και θάψει επί δεκαετίες.

Στη συχνά απλουστευτική, αν και δίκαιη, συλλογιστική του Γερμανού σκηνοθέτη, η τέχνη είναι η απάντηση στην (γενετική) κοινωνική παθογένεια των δυναστών συμπατριωτών του. Ο τόνος του «Never look away», ωστόσο, μαζί με τη μεγάλη διάρκεια, αποδυναμώνει τα ζωτικά του θέματα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ