Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν Facebook Twitter
Οι πλαστικές κινήσεις της κάμερας και το ακαταμάχητο γκρι ασημί αστικό σκηνικό που κινηματογράφησε ο ίδιος ο Κουαρόν συνθέτουν έναν ψηφιακό παιάνα στον νεορεαλισμό, τη συνέχιση και την προέκταση της στενής μνήμης που θα επικεντρωνόταν λογικά σε ένα παιδί.
0

Οι περισσότεροι σκηνοθέτες προτιμούν να ξεκινήσουν την καριέρα τους με αυτοαναφορικό ενθουσιασμό − πολύ πιθανό να μην έχουν άλλη καλλιτεχνική επιλογή από το να ντύσουν κυριολεκτικά ή αόριστα τις προσωπικές τους μνήμες με τη φιξιόν του γούστου τους.

Ο Αλφόνσο Κουαρόν εξαιρείται πανηγυρικά από τον κανόνα, καθώς στα 56 του χρόνια, δοκιμασμένος με καταξίωση και τιμές σε διαφορετικά είδη, γυρνά στο Μεξικό του '70, τη θερμή εποχή του Μουντιάλ που συνεπήρε τη χώρα του, για να θυμηθεί και να αναπαραστήσει μια εκλεκτική ανθολογία από περιστατικά και κυρίως ανθρώπους που χαράχτηκαν στην ψυχή του και τον διαμόρφωσαν.

Η δράση, που ρέει σε αργά, οριζόντια πλάνα, τοποθετείται στη γειτονιά Ρόμα της πρωτεύουσας, όπου τρία αγόρια κι ένα κορίτσι μεγαλώνουν με μια πολυάσχολη μητέρα και τον πατέρα τους στο άνετο σπιτικό τους.

Η δράση, που ρέει σε αργά, οριζόντια πλάνα, τοποθετείται στη γειτονιά Ρόμα της πρωτεύουσας, όπου τρία αγόρια κι ένα κορίτσι μεγαλώνουν με μια πολυάσχολη μητέρα και τον πατέρα τους στο άνετο σπιτικό τους.

Απρόσμενα, και παράδοξα για μια αυτοβιογραφική ταινία, με την απαραίτητη δραματοποίηση, ο Κουαρόν μετατοπίζει το επίκεντρο της αφήγησης από τα παιδιά στις υπηρέτριες που τα μεγαλώνουν, δύο ταπεινές και λιγομίλητες κοπέλες της φυλής Μιξτέκο, υπεύθυνες φιλότιμες, σχολαστικές αλλά και αυστηρές μέσα από βλέμμα που συνεχώς σχολιάζει, αγκυροβολώντας στα προβλήματα, τις έννοιες, τις μικρές και μεγάλες μάχες τους, στα τίμια, αυθεντικά πρόσωπα δύο μη επαγγελματιών που τις υποδύθηκαν με αυταπάρνηση.

Οι πλαστικές κινήσεις της κάμερας και το ακαταμάχητο γκρι ασημί αστικό σκηνικό που κινηματογράφησε ο ίδιος ο Κουαρόν, καθώς ο μοναδικός διευθυντής φωτογραφίας Εμάνουελ Λουμπέσκι ήταν δεσμευμένος σε άλλα πρότζεκτ και κανείς μη Μεξικανός τέτοιου εκτοπίσματος δεν θα μπορούσε να συλλάβει τη σήμανση των εικόνων και του διαλόγου, συνθέτουν έναν ψηφιακό παιάνα στον νεορεαλισμό, τη συνέχιση και την προέκταση της στενής μνήμης που θα επικεντρωνόταν λογικά σε ένα παιδί.

Το «Mexico City» του Κουαρόν είναι το ονειρώδες τοπίο ταξικών αντιθέσεων και νοσταλγικής τρυφερότητας, μια ποιητική επιστολή σε στιγμές και διαδρομές, στους δικούς του ανθρώπους και στους αναγκαίους παρείσακτους, που αποδίδονται με κινηματογραφική απόσταση, αλλά διατηρούν τη φυσική τους ένταση.

 

 Το τρέιλερ του «Roma»

Το «Roma» είναι μια υπέροχη ταινία που χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από το Netflix, κάτι που ακούγεται σαν κατάκτηση και ειρωνεία ταυτόχρονα. Ερωτηθείς για το αν η ταινία του θα παιχτεί σε αίθουσες, ο Μεξικανός δημιουργός του «Gravity» και του «Children of Men» απάντησε θετικά, αν βέβαια τηρηθούν οι τεχνικές προϋποθέσεις προβολής σε επιλεγμένα σινεμά που υποστηρίζουν 4Κ εικόνα και 7:1 ήχο.

Ο αμερικανικός κολοσσός του streaming έκανε κανονικό πάρτι με τις ταινίες που έφερε στο Φεστιβάλ Βενετίας, βγάζοντας τη γλώσσα στις Κάννες και τις αγκυλώσεις της με την πολιτική του theatrical release που συντηρεί, παραδίδοντας σε αυτό και στους θεατές του και τη νέα δημιουργία των αδελφών Κοέν, το «The Ballad of Buster Scruggs», μια ανθολογία κινηματογραφικών ιστοριών από την Άγρια (και τραγικωμική) Δύση αλλοτινών καιρών, πάντα στο πνεύμα της πονηρής υπονόμευσης της μυστηριώδους ανθρώπινης μοίρας, των δημιουργών τους.

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν Facebook Twitter
Το «Sisters Brothers» ξάφνιασε πολύ ευχάριστα − είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής διαλογής από τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα.

Αν, όμως, μιλάμε για γουέστερν σε ένα φεστιβάλ που στην 75η επέτειό του δεν αγκάλιασε με θέρμη τα genres, το «Sisters Brothers» ήρθε από τα αριστερά και ξάφνιασε πολύ ευχάριστα − είναι μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής διαλογής από τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα.

Σκηνοθετημένη από τον κάτοχο Χρυσού Φοίνικα για το «Ντιπάν», Ζακ Οντιάρ −στην πρώτη του αγγλόφωνη απόπειρα−, πρόκειται για μια διασκευή του πρόσφατου μυθιστορήματος του Καναδού Πάτρικ Ντεγουίτ, τη στοχαστική περιπέτεια των αδελφών Σίστερς που κυνηγάνε έναν κυνηγό χρυσού και μαζί... τον κυνηγό του, ο οποίος αποφάσισε, σε μια αναλαμπή λογικής και συμπόνιας, να πορευτεί μαζί του.

Βρίθει λεπτομερειών για την εποχή και έξυπνου διαλόγου, κρατώντας ατόφια την περιέργεια του σκηνοθέτη για το μέγεθος της μυθολογίας που χωράει σε μια βρόμικη, άτιμη μάχη για επιβίωση. Το καστ υπηρετεί με ευστοχία και φαντασία τις μεταστροφές των πρωταγωνιστών που προκύπτουν από τις αυξομειώσεις ρυθμού και απειλής της παρατεταμένης καταδίωξης: ο Χοακίν Φίνιξ είναι ο βίαιος αδελφός και ο Τζον Σ. Ράιλι ο προστάτης του, σε ρόλο ζωής, και τους πλαισιώνουν ο Τζέικ Τζίλενχαλ και ο Ριζ Αχμέντ − αποκάλυψη.

 

Το τρέιλερ του «Sisters Brothers»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: «22 Ιουλίου», στον τόπο της τραγωδίας της Ουτόγια

Με το «22 July» ο Πολ Γκρίνγκρας ανιχνεύει τη χαίνουσα πληγή που προκάλεσε στην τοπική κοινωνία και στη διεθνή πολιτική σκηνή η σφαγή στη Νορβηγία το 2011 από τον εξτρεμιστή Άντερς Μπρέιβικ, ενώ με το «Sunset» ο Λάσλο Νέμες καταπιάνεται με τη διάλυση της ευρωπαϊκής ιδέας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Στην πιο πολωτική ταινία του Φεστιβάλ Βενετίας, ο Λούκα Γκουαντανίνο δεν έκανε ένα σεβαστικό ή ελεύθερο remake του Suspiria, αλλά μια δοκιμιακή ανάλυση προσθέτοντας τα κομμάτια που αισθανόταν πως έλειπαν από αυτό το διονυσιακό λουτρό αίματος χορού και φεμινισμού
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ