Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
0
Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Μέρος της επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος που παρουσιάζει στο κέντρο της πόλης ο νεοσύστατος καλλιτεχνικός οργανισμός NEON βασίζεται στην έκπληξη... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μια έκθεση χωρίς εκθέματα. Μια εγκατάσταση που βασίζεται σε φωνές, κινήσεις και κοινωνική δραστηριότητα. Ακούγεται αρκετά περίεργο, έτσι; Δεν θυμάμαι πότε ήταν η τελευταία φορά που να μου έμεινε ένα χαμόγελο χαραγμένο στο πρόσωπο για τόση πολλή ώρα μέχρι να σβήσει από τους ρυθμούς της καθημερινότητας, πριν τα εγκαίνια της νέας δουλειάς του Tino Sehgal.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
O Tino Sehgal

Να εξηγηθώ πριν ξεκινήσω να περιγράφω αυτό που έζησα πριν λίγη ώρα στη Ρωμαϊκή Αγορά. Μέρος της επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος που παρουσιάζει στο κέντρο της πόλης ο νεοσύστατος καλλιτεχνικός οργανισμός NEON βασίζεται στην έκπληξη. Όσα λιγότερα ξέρεις γι' αυτό που θα βιώσεις, τόσο περισσότερο θα το απολαύσεις. Θα προβώ σε κάποια λιγοστά σπόιλερ για να μεταφέρω την κεντρική ιδέα, αν και ο κάθε επισκέπτης θα ερμηνεύσει με εντελώς διαφορετικό τρόπο ένα κόνσεπτ τόσο ευμετάβλητο. Και λέγοντας ο "κάθε" επισκέπτης, κυριολεκτώ, αφού μιλάμε για τέχνη που απευθύνεται και είναι ικανή να αγγίξει τον καθένα, χωρίς ελιτίστικους και άλλους δήθεν περιορισμούς.

Όσα λιγότερα ξέρεις γι' αυτό που θα βιώσεις, τόσο περισσότερο θα το απολαύσεις.

Ο Γερμανοβρετανός Sehgal, με ρίζες από την Ινδία, είναι από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες παγκοσμίως αυτή τη στιγμή. Η τέχνη του είναι άυλη και είναι η πρώτη φορά που την παρουσιάζει σε εξωτερικό χώρο, επιλέγοντας την ιδιαίτερη ενέργεια της Ρωμαϊκής Αγοράς για να στήσει το πρώτο μέρος του διπτύχου του. Ύστερα από κάστινγκ που έγιναν το καλοκαίρι, έχουν επιλεγεί άτομα όλων των ηλικιών που αναλαμβάνουν τον "κοινωνικό" ρόλο του ξεναγού. Μην πάει ο νους σας στην κυριολεκτική σημασία της ξενάγησης, πρόκειται για κάτι εντελώς άλλο. Μέσα σε 15 λεπτά, η έννοια της "προόδου" συναντήθηκε με την "απομόνωση" κι έπειτα με τον "τρόπο που η διατροφή μας αποκαλύπτει στοιχεία του χαρακτήρα μας" καταλήγοντας στην "αδυναμία της σύγχρονης μουσικής να μας αγγίξει πραγματικά" και όλα αυτά καθώς ο ένας ξεναγός παραδίδει τη σκυτάλη στον επόμενο. Ή τουλάχιστον αυτά περιέλαβε η δική μου αλληλεπίδραση μαζί τους. Με κάποιους συζήτησα εκτενέστερα με κάποιους λιγότερο, αλλά έτσι δεν γίνεται και στη ζωή; Σε σένα θα είναι διαφορετικά. Μπορείς να πας καθημερινά από τις 8 το πρωί ως τις 8 το βράδυ, ώρες λειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
O κάθε επισκέπτης θα ερμηνεύσει με εντελώς διαφορετικό τρόπο ένα κόνσεπτ τόσο ευμετάβλητο... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Βγαίνοντας από τα τείχη, σου έχει ανοίξει η όρεξη. Το δεύτερο κομμάτι είναι κάτι ολότελα διαφορετικό. Σε παραπλήσιο χώρο, ο Sehgal έχει στήσει μια performance. Μπορείς να την πεις και εγκατάσταση, αλλά δεν έχει σημασία. Ο χώρος είναι σκοτεινός, σε τραβάνε οι ήχοι καθώς εισέρχεσαι σε ένα δωμάτιο. Μείνε λίγο στην είσοδο, να συνηθίσουν τα μάτια σου στο σκοτάδι. Εκεί μέσα βρίσκονται καμιά δεκαριά άτομα που ανάλογα με τη στιγμή της άφιξής σου, μπορεί να χορεύουν, να τραγουδούν, να διηγούνται μια ιστορία. Όλα σε πλήρη συντονισμό, στο σκοτάδι. Η βασική παράμετρος αυτού του μέρους της έκθεσης είναι οι ήχοι που παράγουν, οι δονήσεις που μεταδίδουν και ο τρόπος που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους αλλά και με τους επισκέπτες, ενεργοποιώντας τις αισθήσεις τους. "Υπάρχει συγκεκριμένη κατεύθυνση από τον καλλιτέχνη, αλλά βασιζόμαστε σε δικούς μας κώδικες επικοινωνίας για το προς τα πού θα το πάμε" μου εξηγεί λίγο αργότερα η Αμερικανίδα Jessie που συνεργάζεται με τον Sehgal τα τελευταία τρία χρόνια. Η ομάδα αυτή αποτελείται από 40 περίπου άτομα από όλο τον κόσμο που περιοδεύουν παρουσιάζοντας τη δουλειά τους ανά ομάδες. Αυτή την performance μπορείς να τη δεις καθημερινά (εκτός Δευτέρας) από τις 4 έως τις 10 το απόγευμα. Όποτε κι αν πας θα νιώσεις κάτι διαφορετικό. Θα φύγεις όμως με χαμόγελο και ευγνωμοσύνη.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Η ομάδα αυτή αποτελείται από 40 περίπου άτομα από όλο τον κόσμο που περιοδεύουν παρουσιάζοντας τη δουλειά τους ανά ομάδες... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το στοίχημα του NEON είναι να βγάλει την τέχνη στον δρόμο, στους κοινόχρηστους χώρους που έχουν τη δυναμική να τη φιλοξενήσουν και μένουν ανεκμετάλλευτοι. Να απομακρυνθούμε και λίγο από τα μουσεία, με άλλα λόγια. Ήδη περιμένουν έγκριση για το στήσιμο μιας μεγάλης έκθεσης στον Εθνικό Κήπο, αλλά κάπου έχει σκαλώσει το θέμα με τις άδειες. Ως τότε, ο Sehgal και η δουλειά του περιμένει να την ανακαλύψετε.

Ιnfo:

Tino Sehgal
25/9-28/10
Ρωμαϊκή Αγορά: 8.00-20.00, καθημερινά
Venue (Μάρκου Αυρήλιου & Λυσίου): 16.00-22.00, Τρίτη-Κυριακή

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ